سیل

با توجه به حجم بارش‌ها، سیل و آبگرفتگی در برخی مناطق کشور همچنان ادامه ادامه دارد که با تلاش شبانه روزی نیروی‌های مسلح و سایر دستگاه‌ها مشغول حل این بحران هستند.

به گزارش مشرق، با توجه به بارش های فراوان در چند روز اخیر تعدادی از استان‌ها، شهرها و روستاهای کشور دچار سیل شدید و آبگرفتی شده اند که نیروهای مسلح و دستگاه های اجرایی برای مهار و آرام کردن شرایط در تلاش هستند.

در همین رابطه مشروحی از آخرین وضعیت سیلاب ها در این مناطق به شرح زیر می باشد:

شیراز

حرکت مجدد سیل به سمت شیراز

اسماعیل صالحی شهردار منطقه ۷ شیرا با بیان اینکه هشدار طغیان رودخانه به ساکنان کوشکک، اقبال آباد و ماه‌فیروزان از دیروز داده شده است، اظهار داشت: فعلاً اتفاق خاصی رخ نداده و ساکنان به مناطق امن منتقل شدند.

وی گفت: سیل از بالادست رودخانه خشک به سمت شیراز حرکت کرده و تا ساعتی دیگر به شیراز می‌رسد.

شهردار منطقه ۷ شیراز از مردم خواست در این مسیر تجمع نکنند و روستاهای اطراف نیز به سرعت تخلیه شود.

صاحی تاکید کرد: اهای اطراف رودخانه مراجعه کرده و به آن‌ها گفته‌ایم منازل خود را ترک کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست اکیداً از تجمع در روی پل‌های کنارگذر شیراز و پارک خودرو در این مسیر خودداری کنند و افزود: به تک‌تک منازل روستاهای اطراف رودخانه مراجعه کرده و به آن‌ها گفته‌ایم منازل خود را ترک کنند.

اقدام جالب شیرازی‌ها در روزهای سخت

وی همچنین از شهروندان خواست اکیداً از تجمع در روی پل‌های کنارگذر شیراز و پارک خودرو در این مسیر خودداری کنند.

اسماعیل صالحی اظهار داشت: با توجه به احتمال طغیان رودخانه در مناطق شرق شیراز از دیروز به ساکنان مناطق اقبال‌آباد، کوشکک و ماه‌فیروزان اطلاع‌رسانی کردیم و امروز نیز ساکنان این مناطق با ۱۲ دستگاه اتوبوس به نقاط امن منتقل شدند.

شهردار منطقه ۷ شیراز ادامه داد: در جهت پیشگیری از بروز حادثه، نقاط مورد نیاز به مرمت رودخانه خشک انجام شده است.

وی افزود: با کمک معتمدین محلات به همه ساکنان اطلاع‌رسانی کردیم و درب مساجد و سالن‌های سرپوشیده به روی مردم باز است.

شهردار منطقه ۷ شیراز گفت: تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است و همکاران من در منطقه حضور دارند، در صورت نیز نیروهای خدمات‌رسان و امدادگر نیز حضور پیدا می‌کنند.

علت مرگ جان باختگان سیل شیراز اعلام شد

مدیر کل پزشکی قانونی فارس گفت: با وجود اینکه برخی علت مرگ برخی از این قربانیان را ضربه به سر اعلام می‌کردند پس از بررسی دقیق پزشکی قانونی علت فوت غرق شدگی است.

وی ادام داد: اجساد قربانیان شناسایی و جواز دفن صادر شده است.

در سیلاب روز گذشته شیراز ١٩ نفر جان خود را از دست دادند.

اسامی ۱۷ نفر از جان‌باختگان سیل شیراز اعلام شد

سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون پیکر ۱۸ نفر از جان باختگان حادثه سیل شیراز به این اداره کل انتقال یافته که کار تشخیص هویت و سایر مراحل قانونی کار از بدو ارجاع اجساد آغاز و تا کنون ۱۷ نفر از این عزیزان تعیین هویت شده‌اند.

به گفته وی فقط یک جسد زن شناسایی نشده است.

اسامی افراد شناسایی شده به شرح زیر است:

۱. مهدی برامکی فرزند حمزه (شیراز)

۲. لیلا رنجبر فرزند مظفر (شیراز)

۳. رضا (پویا) برامکی فرزند مهدی (شیراز)

۴. نیلوفر گودرزی فرزند هیببت الله (مرودشت)

۵. مهدی اکبرزاده فرزند مجید (مرودشت)

۶. محمود حقیقت فرزند علی آقا (کرج)

۷. یاسین حقیقت فرزند محمود (کرج)

۸. ساناز کیانی فرزند عطالله (آمل)

۹. محسن استوار فرزند حبیب الله (شیراز)

۱۰. محمودرضا ناصری فرزند قباد (شیراز)

۱۱. سپهر زاهدی فرزند آرش (شیراز)

۱۲. کیامرث قاسمی فرزند اله مراد (شیراز)

۱۳. راحله تیموری فرزند عبدالستار (اصفهان)

۱۴. محمد کریم بردبار فرزند علی اکبر (شیراز)

۱۵. لعیا نریمانی فرزند محمد

۱۶. خدیجه ابراهیمی فرزند قربان علی (آمل)
۱۷. زهرا عاقل زاده فرزند عبدالحسین (شیراز)

دستور رهبری به امام جمعه شیراز برای پیگیری امدادرسانی به حادثه‌دیدگان

در پی حادثه ویرانگر سیل شیراز، رهبر انقلاب در پیامی به امام جمعه‌ی شهر شیراز، ضمن تسلیت به مردم داغدار، سرعت و جدیت در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را خواستار شدند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جناب حجةالاسلام آقای دژکام امام‌جمعه‌ی محترم شیراز دامت‌توفیقاته

با سلام و تحیت،

حادثه‌ی تأثرانگیز سیل ویرانگر در شیراز که به درگذشت تعدادی از مردم عزیز و داغدار شدن خانواده‌ها در ایام عید و نیز به مجروحیت جمعی دیگر و ویرانی و خسارت در شهر انجامید، مایه‌ی اندوه اینجانب است. مقتضی است جنابعالی ضمن ابلاغ سلام و تسلیت اینجانب به خانواده‌های مصیبت‌دیده و نیز به مجروحان این حادثه، در تلاش برای غمگساری و جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولین دولتی همکاری و همگان را توصیه به‌سرعت و جدیت در انجام وظیفه نمائید.
 

والسلام علیکم و رحمة الله
سیّدعلی خامنه‌ای
۶ فروردین‌ماه ۱۳۹۸

احتمال رانش زمین و طغیان رودخانه در "منطقه ۹ شیراز"

شهردار منطقه ۹ شیراز از ساکنین این منطقه خواست از نزدیک شدن به حریم رودخانه چنار راهدار خودداری کنند.‌

به دنبال بارش شدید باران و بالا آمدن آب در برخی از معابر و رودخانه خشک شیراز، برخی از مسئولان شهری شهرداری شیراز مواردی را برای شهروندان شیرازی بیان کردند از جمله شهردار منطقه ۹ شیراز از ساکنین این منطقه خواست از نزدیک شدن به حریم رودخانه چنار راهدار خودداری کنند.

فرزاد میرزایی اعلام کرده است که آب رودخانه چنارراهدار در حال بالا آمدن است، از همه ساکنین منطقه ۹ شهرداری خواهشمندیم از نزدیک شدن به حریم رود اکیداً خودداری و به هشدارها توجه جدی کنند.

دستور تخلیه برخی از روستاهای شیراز

فرماندار شیراز درباره وضعیت کنونی این شهر افزود: در شهرک گلستان و نواحی شمال و شمال غربی شیراز بارندگی بسیار بالاتر است و در ۲۴ ساعت گذشته تا دقایقی پیش ۱۱۶ میلیمتر بارندگی داشتیم، در مرکز شیرازنیز ۵۹.۲ بارندگی اعلام شده است.

امیری با بیان اینکه آبگرفتگی در اکثر مناطق شیراز به ویژه در نواحی جنوبی وجود دارد، بیان کرد: همه زیرگذرها و کنار گذرهای شهر شیراز مسدود هستند و خیابان‌های منتهی به دروازه قرآن و خود دروازه قرآن نیز مسدود است اما آمد و شد خارج از شیراز در رینگ کمربندی جوادیه به جنوب شهر و پلیس راه پل فسا باز است.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهر اکیپ‌های شهرداری و امداد و نجات در حال انجام عملیات خدمت‌رسانی هستند، عنوان کرد: در نقاطی که دچار آبگرفتگی هستند با پمپ‌های لجن کش مشغول تخلیه آب هستند و در حوزه اطراف شهر شیراز روستاهایی مثل سلطان آباد و امثال اینها در جنوب شیراز یک مقدار مشکلاتی داشتند که دستور تخلیه داده شده و البته مشغول هدایت آبهای سطحی هستند.

طغیان رودخانه خشک شیراز

رحیم آزادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به بارش شدید باران از شب گذشته تاکنون در شهر شیراز و استان فارس اظهار داشت: در حال حاضر در بالادست رودخانه خشک شیراز آبگیرها طغیان کرده و وارد رودخانه خشک می‌شود که همین امر سبب افزایش سطح آب در محدوده رودخانه شده است.

وی با اعلام هشدار درباره عدم توقف در کنار رودخانه خشک، گفت: امکان افزایش سطح آب در رودخانه خشک وجود دارد بنابراین از کسانی که در حاشیه رودخانه فعالیت دارند به ویژه کسانی که در پایین پل علی بن حمزه هستند، مراقبت بیشتری کنند.

محور "کازرون فراشبند" و "ارسنجان مرودشت خرامه" مسدود شد

مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان فارس از انسداد محور "کازرون فراشبند" و "ارسنجان مرودشت خرامه" به دلیل آبگرفتگی خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای تردد در محور کازرون _ فراشبند از مسیر جایگزین "کازرون- دادین- تل سامان- قنات باغ- فراشبند" و برای تردد در محور ارسنجان- مرودشت- خرامه از مسیر جایگزین "ارسنجان- چهار راه برق- علی آباد ملک" استفاده کنند.

احمدی با بیان اینکه با مسدود شدن این دو محور در حال حاضر ۴ محور فارس مسدود است، افزود: محور فرعی اقلید _ مرودشت (امامزاده اسماعیل) و محور روستایی صفاشهر_ انارک_ خنجشت پیش از این به دلیل آبگرفتگی مسدود شده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در محورهای کازرون - دشت ارژن (محور جدید)، جهرم - لار با پدیده مه‌گرفتگی روبه‌رو هستیم، گفت: در تمامی محورهای فارس بارندگی گزارش شده است.

محله سعدی شیراز دچار سیلاب شد؛ گستردگی حجم سیلاب

مسئول روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از جاری شدن سیلاب گسترده در محله سعدی شیراز خبر داد. علیرضا عدلو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، از جاری شدن سیلاب گسترده در محله سعدی شیراز خبر داد و اظهار داشت: نیروهای امدادی در حال خدمات رسانی هستند اما متاسفانه حجم سیلاب زیاد است. وی افزود: تاکنون آماری از مصدومین و مفقودین احتمالی نداریم و هیچ گزارشی از طرف آتش نشانی و اورژانش اعلام نشده است.

سیل به جان تونل سعدی شیراز افتاد

گلستان

پس از چند روز از وقوع سیل در گلستان گمیشان و آق قلا در محاصره سیلاب قرار دارند و تلاش ها برای فروکش کردن سیل ادامه دارد.

فروکش کردن آب در منطقه آق‌قلا

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: خوشبختانه سیلاب موجود در منطقه آق‌قلا در حال فروکش کردن است و مشکل جدی در این زمینه نداریم.

علی‌اکبر پورجمشیدیان صبح امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سیلاب در منطقه آق‌قلا در حال فروکش کردن است و خوشبختانه مشکل جدی این منطقه را تهدید نمی‌کند.

وی تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تمام وجود در خدمت مردم منطقه است و از ورود سیلاب به داخل شهر و روستاهای منطقه جلوگیری خواهیم کرد.

فیلم هوایی از محاصره "آق‌قلا"

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه از روز گذشته در حال ایجاد پل ارتباط زمینی در بندرترکمن و گمیشان هستیم، ابراز کرد: سیلاب در منطقه آق‌قلا تا حدود زیادی فروکش کرد و مشکل جدی نداریم از روز گذشته تاکنون شاهد محاصره شهر گمیشان بودیم و توانستیم جاده بندرترکمن به گمیشان را بشکافیم تا مانع ورود آب به شهرها شویم.

تلاش برای امدادرسانی به اهالی گمیشان

سرلشکر جعفری در گمیشان: تخلیه آب اولویت اصلی سپاه در مناطق سیل‌زده است

سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده در جمع خبرنگاران اظهارداشت: همه امکانات برای مناطق سیل‌زده ارسال شده و اولویت اصلی ما خروج تخلیه آب است.

وی گفت: باید لایروبی رودخانه قبلاً انجام می‌شود اما متاسفانه انجام نشده ولی اکنون باید شرایطی ایجاد کنیم که آب تخلیه شود.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: با توجه به وسعت منطقه و آب‌گرفتگی منطقه به نظر می‌رسد در چند روز آینده تخلیه کامل انجام نشود اما در تلاش هستیم این کار انجام شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: کارهای زیادی باید انجام شود و خروجی آب سرعت پیدا کند.

سردار جعفری افزود: امداد و اسکان در حال انجام است اما سرعت خروج آب به علت انجام نشدن لایروبی رودخانه، دلیل کندی کار است.

فرماندهی میدانی سرلشکر جعفری در گمیشان

گمیشان از حالت اضطرار خارج شد

سرپرست استانداری گلستان با بیان اینکه وضعیت گمیشان از حالت اضطرار خارج شده است، گفت: با کاهش دبی آب رودخانه گرگان‌رود، قطع بارندگی و ساخت کانال در کنار شهر گمیش‌تپه آب زیادی وارد شهر نشد.‌

میرمحمد غراوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره آخرین وضعیت شهرستان گمیشان اظهارداشت: آب‌گرفتگی فقط در قسمتی از جنوب شهر گمیش تپه به ارتفاع ده تا ۱۵ سانتی‌متر ایجاد شده است که خطری برای مردم ایجاد نمی‌کند.

کهگیلویه و بویراحمد

سرریز شدن دو سد خاکی در گچساران

فرج الله استلاحی امروز اظهار کرد: در پی فعالیت سامانه بارشی روز گذشته تا کنون ۶۱.۴ میلی‌متر در گچساران باران باریده است.

وی ادامه داد: به دنبال بارندگی های روز گذشته تاکنون ۲ سدخاکی در گچساران، سد اسپر و سد خاکی امامزاده جعفر سرریز شدند.

بخشدار مرکزی گچساران با بیان اینکه حجم سدخاکی امامزاده جعفر گچساران یک میلیون ۲۰۰ هزار مترمکعب است که براثر بارندگی‌های اخیر ظرفیت آب آن تکمیل شده است، گفت: این سد به منظور تقویت آب های زیر زمینی، مهار سیلاب های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک احداث شده است.

این مسوول در ادامه از شهروندان و ساکنان این منطقه خواست برای امنیت بیشتر از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه و سدهای خاکی امامزاده جعفر و اسپر خودداری کرده و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند.

استلاحی در ادامه به آبگرفتگی برخی از منازل روستایی اشاره کرد و افزود: تا کنون ۳ خانه در روستای پاکوه براثر بارندگی‌های سیل‌آسا روز گذشته دچار آبگرفتگی شدند.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر تمامی راه‌های روستایی باز و تردد در آنان در حال انجام است و تنها م محور گچساران- باباکلان به روستای بی‌بی‌حکیمه به منظور جلوگیری از ریزش کوه و پرتاب سنگ و طیغان رودخانه ((تنگ دربه)) بر اثر بارندگی‌ها مسدود است.

سیل در کهگیلویه و بویراحمد جان یک نفر را گرفت

به دلیل بارش‌های سیل آسا یک نوجوان ۱۵ ساله در بوستان باشت جان خود را از دست داد.‌

‌محمد زرین کلاه نوجوان ۱۵ ساله باشتی حین عبور از رودخانه فصلی شوش در بخش بوستان از توابع شهرستان باشت در سیلاب گرفتار شده و جان خود را از دست داد.

یک روستا زیر آوار ماند؛ ۳ روستا با قایق تخلیه شد

شاهرخ کناری اظهار داشت: به دلیل وقوع سیل برق بخش لوداب، دشتروم و سپیدار بویراحمد قطع شده است و به همین دلیل آنتن دهی تلفن همراه ندارند.

وی با بیان اینکه ۲۰ مزرعه پرورش ماهی در تنگ سریز و کبگیان بویراحمد یا به طور کامل نابود شدند و یا خسارت فراوان دیده‌اند، افزود: به دلیل تخریب پل‌ها و ریزش کوه، راه ارتباطی ۶۰ روستای بویراحمد در بخش‌های مارگون، لوداب و مرکزی قطع است.

کناری با بیان اینکه روستای آبیدک زیلایی زیر آوار مانده است، ادامه داد: ۳ روستای مورصفا دشتروم، بخشی از روستای پریکدان و لیراب گردوه را با قایق تخلیه کردیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد گفت: طبق داده‌های ایستگاه‌های باران‌سنجی آب منطقه‌ای در دو منطقه سپیدار و آباده لوداب میزان بارندگی به ۲۴۰ میلی متر می‌رسد که با این شدت بارندگی میزان خسارت وارده ناچیز است.

کناری از قطعی آب ۱۱ روستای بویراحمد خبر داد و افزود: باران‌های سیل آسا سبب وارد آمدن خسارات زیادی به بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، کشاورزی و برق شده است.

لرستان

محور دره شهر- پلدختر مسدود شد

رئیس پلیس‌راه استان لرستان گفت: محور دره شهر- پلدختر تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

‌سرهنگ مرتضی چغلوند از انسداد محور دره شهر- پلدختر خبر داد و اظهار داشت: با توجه به‌شدت بارش‌ها در استان برخی مناطق در معرض خطر قرارگرفته است. وی افزود: پل گاومیشان در مسیر دره شهر- پلدختر به علت احتمال ریزش و ایجاد خطر برای تردد وسایل نقلیه از بامداد امروز تا اطلاع بعدی مسدود شد.

‌وضعیت بحرانی استان لرستان‌

استاندار لرستان با اشاره به وضعیت بحرانی لرستان در مقایسه با سایر استان‌های درگیر سیلاب گفت: پیش‌بینی می‌شود امروز ۶۰ میلی‌متر بارندگی در یک بازه زمانی کوتاه با شدت زیاد داشته باشیم.‌

سید موسی خادمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از روز گذشته که بارش باران آغازشده تقریباً اغلب شهرستان‌های استان لرستان درگیر بارندگی شدند و متوسط بارش حدود ۱۰۰ میلی‌متر در استان و در برخی مناطق بیش ۱۷۰ میلی‌متر بوده است.

طغیان رودخانه و آبگرفتگی در خرم آباد

خسارت سیلاب به ۳ پل تاریخی لرستان؛ یکی از ستون‌های کشکان فرو ریخت

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به خسارت سیلاب به ۳ پل تاریخی لرستان کفت: پل کشکان، کلهرت و افرینه در محاصره سیلاب است و بخشی از پایه طاق الحاقی کشکان تخریب‌شده است.‌

سید امین قاسمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران از خسارت سیلاب به سه پل تاریخی لرستان خبر داد و اظهار داشت: براثر بارش‌های اخیر و سیلاب ناشی از رودخانه کشکان، بخشی از پایه طاق الحاقی کشکان تخریب شد.

خراسان شمالی

سیلاب راه ارتباطی ۱۲ روستا را در خراسان شمالی مسدود کرد

‌بارش باران و جاری شدن سیلاب از شب گذشته تا کنون راه ارتباطی ۱۲ روستا را در شهرستان های شیروان و جاجرم مسدود کرده است.‌بارش باران و جاری شدن سیلاب از شب گذشته تا کنون راه ارتباطی ۱۲ روستا را در شهرستان های شیروان و جاجرم مسدود کرده است.

‌امین‌رضا مرآتی فرماندار جاجرم با اشاره به حجم ورودی آب به سد بارزو در روزهای گذشته اظهار داشت: طی روزهای گذشته حجم ورودی آب به سد بارزو ۵ متر مکعب بر ثانیه بوده اما چند ساعتی است که این رقم به هفت متر مکعب بر ثانیه افزایش پیدا کرده است و این نشان از افزایش شدت باران در شهرستان شیروان دارد.

خراسان رضوی

‌۲ جاده در خراسان رضوی به دلیل سیلاب مسدود شد

رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: ۲ جاده در خراسان رضوی به دلیل سیلاب مسدود شد.

‌سرهنگ هادی امیدوار اظهار داشت: دو مسیر جاده‌ای در استان خراسان رضوی به دلیل جاری شدن سیلاب از صبح امروز مسدود شده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی بیان کرد: مسیر جاده تربت حیدریه به نیشابور در جنوب غرب و تقاطع انداده به جغتای در غرب خراسان رضوی در حال حاضر به دلیل سیلاب مسدود هستند.

‌سطح آب برخی رودخانه‌های خراسان رضوی بالا آمد

بالا آمدن سطح آب برخی رودخانه‌ها محلی در اطراف مشهد سبب شده تا هشدارهای لازم به مسافران نوروزی داده شود. بارندگی‌های اخیر و افزایش شدت آن در ساعات اخیر سبب شده تا برخی از رودخانه‌های سطح خراسان رضوی و اطراف مشهد مقدس سیلابی شوند.

هشدارهای لازم در این زمینه از سوی ارگان‌های ذیربط به مسافران نوروزی مشهدمقدس و استان داده شده است و تمامی دستگاه‌ها نیز آماده مقابله با رخدادهای ناشی از بارندگی هستند.

حضور ۷ هزار نفری بسیجیان در مناطق سیل زده

سردار غلامی گفت: تاکنون بیش از ۵۰ کامیون از کمک‌های مردمی توسط بسیجیان استان‌های گوناگون به مناطق سیل زده رسیده و بسیجیان در حال تقسیم این کمک‌ها در بین خانواده‌های سیل زده هستند.

سردار نعمان غلامی معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین در خصوص حضور اقشار مختلف بسیج در مناطق سیل زده شمال کشور اظهار داشت: طی روزهای گذشته ۱۲ سپاه استانی همجوار استان های مازندران و گلستان در مناطق سیل زده حاضر شدند و پس از برقراری ارتباط با رده‌های مختلف بسیج مناطق کار خود را آغاز کردند.

وی افزود: تا کنون بیش از ۵۰ کامیون از کمک‌های مردمی توسط بسیجیان استان‌های گوناگون به مناطق سیل زده رسیده و بسیجیان در حال تقسیم این کمک‌ها در بین خانواده‌های سیل زده هستند.

معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفین گفت: در مجموع بیش از ۷هزار نفر از بسیجیان در مناطق سیل زده حاضر شده و در حال خدمت رسانی هستند.

سردار غلامی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با جامعه بسیج پزشکی و عشایری، تیم‌های دام پزشکی هم در مناطق سیل زده حاضر شده و در حال درمان دام‌های آسیب دیده در سیل هستند.

وی ادامه داد: جمعی از خواهران بسیجی هم تحت عنوان لشکر حضرت زینب (س) در حال خدمت رسانی به بانوان سیل زده هستند.

معاون هماهنگ کننده بسیج گفت: بسیج جامعه پزشکی، بسیج اصناف و سایر اقشار بسیج هم در صحنه حاضر شده‌اند و تلاش می کنند تا با هم افزایی بتوانند ظرفیت های مردمی را برای افزایش خدمت رسانی تقویت کنند.

خوزستان

تراز آب کارون در حال خروج از حد نرمال

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به احتمال آبگرفتگی جاده ساحلی و زیرگذرگاه‌های اهواز گفت: مسافران و شهروندان از اسکان در حاشیه رودخانه یا خروج غیرضروری از منزل تا دو روز آینده خودداری کنند.

علیرضا عالیپور با اشاره به ادامه بارندگی در دو روز آینده اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان آب رودخانه و بالا آمدن سطح آب، بنرهای هشداردهنده در سطح شهر و در حریم رودخانه جهت پرهیز شهروندان و مهمانان نوروزی از نزدیک شدن به سواحل رودخانه نصب شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که مسافران نوروزی بنا دارند در اهواز اسکان شبانه داشته باشند می‌توانند در نمایشگاه بین‌المللی اهواز که مکان مسقف و ایمنی است اسکان یابند. همچنین اماکن آموزش و پرورش و پارک بانوان واقع در بلوار گلستان جهت اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده اند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به احتمال آبگرفتگی جاده ساحلی اهواز، گفت: تراز آب رودخانه در حال خارج شدن از حد نرمال و مورد انتظار است و احتمالاً آب زیرگذرهای اهواز را در بر می‌گیرد.

عالیپور در خصوص احتمال آبگرفتگی منطقه چنیبیه اهواز و استحکام‌بخشی سیل‌بندهای آن نیز، گفت: این منطقه بستر رودخانه است و سیل‌بندهای آن در اختیار وزارت نیرو و سازمان آب و برق قرار دارد و این موضوع از قبل به مسئولان مربوطه اعلام شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در این منطقه زمین‌های کشاورزی وجود دارد، این منطقه از محدوده قانونی شهرداری اهواز خارج است و سازمان آب و برق باید نسبت به ترمیم یا استحکام سیل‌بندهای منطقه چنیبیه اقدام کند.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در پاسخ به اینکه آیا احتمال حادثه‌ای مشابه شیراز وجود دارد؟ گفت: بنا بر پیش‌بینی‌ها حادثه‌ای مشابه شیراز در اهواز رخ نمی‌دهد اما آنچه گفته می‌شود جهت هوشیاری مردم در خصوص نزدیک شدن به سواحل است.

وی افزود: طغیانی شبیه شیراز در اهواز نخواهیم داشت اما به دلیل اینکه برخی نقاط ساحلی حفاظ ساحلی ندارند باید مردم و مخصوصاً کودکان از نزدیک شدن به سواحل رودخانه خودداری کنند. همچنین ظرف دو تا سه روز آینده احتمال دارد با بالا آمدن دبی رودخانه، آب در زیرگذرگاه‌ها نشت کند که باید تا حد امکان خودروها از تردد غیرضروری در این نقاط خودداری کنند.

ایذه به حالت عادی برگشته است / بازگشت شهروندان به منازل

فرماندار ایذه با اشاره به آبگرفتگی معابر این شهرستان در شب گذشته، گفت: اکنون وضعیت در این شهرستان به حالت عادی برگشته است.

مصطفی سمالی در گفت‌وگو با ایسنا - منطقه خوزستان، اظهار کرد: روز گذشته به علت حجم بالای بارندگی و آبگرفتگی معابر، منازل چند محله تخلیه و فعالیت ادارات در روز جاری نیز تعطیل اعلام شد اما اکنون وضعیت در این شهرستان به حالت عادی برگشته است.

شهر "ایذه" هم گرفتار سیل شد

وی تصریح کرد: در حال حاضر در ایذه بارندگی کمی وجود دارد اما مشکل خاصی نداریم. همچنین ساکنان محله‌هایی که روز گذشته منازل خود را تخلیه کردند به منازل خود بازگشته‌اند.

فرماندار ایذه در خصوص آخرین وضعیت روستای میراحمد غریبی‌ها که در معرض خطر رانش کوه قرار دارد، گفت: روز گذشته ساکنان منازل این روستا نیز شب را در خانه‌هایشان نماندند اما امروز به منازل خود بازگشتند.

سمالی بیان کرد: همچنین تمامی راه‌های منتهی به شهرستان ایذه باز شده‌اند.

ادامه بارندگی در خوزستان تا فردا

مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه بارندگی‌ها تا اواسط وقت فردا خبر داد.

محمد سبزه‌زاری با اشاره به تدوام فعالیت سامانه بارشی اظهار کرد: از امروز تا اواسط وقت فردا بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید به همراه تندباد لحظه‌ای به ویژه طی امروز و احتمال تگرگ در خوزستان را خواهیم داشت.

وی افزود: در این مدت آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه را خواهیم داشت. همچنین بارش در ارتفاعات به صورت برف پیش‌بینی می‌شود و شمال خلیج فارس نیز مواج خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: به علت وزش بادهای شدید در روز جاری برخاستن گرد و خاک و کاهش دید افقی در برخی مناطق برای ساعاتی مورد انتظار است.

بارش سیل آسای باران در دزفول

سبزه‌زاری بیان کرد: بیشترین حجم بارش‌ها طی امروز در مناطق شمالی، شمال شرقی، شرقی و مرکزی خوزستان در حوضه‌های آبریز کرخه، دز، کارون و مارون است.

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته آغاجاری با ۲۸.۴ و دهدز با ۱۱ درجه سانتیگراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین ۲۰ تا ۲۴ درجه سانتیگراد در نوسان بود.

آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با حضور در بیمارستان‌های میزبان مجروحان و مصدومین حادثه سیل شیراز، به دلجویی و عیادت از این مصدومان پرداخت

‌احتمال وقوع سیلاب مقطعی در اصفهان

منصور شیشه‌فروش با اشاره به سیلاب مقطعی در زاینده‌رود، اظهار داشت: مراکز گردشگری تعطیل نشده ولی از مردم می‌خواهیم در حاشیه رودخانه استقرار و تردد نداشته باشند.

وی افزود: سیلابی که در حال حاضر از زاینده‌رود در حال عبور است، باید ایمن حرکت کند برای همین برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای مردم، اعلام شد که در مجاورت رودخانه حضور نداشته باشند.

ببنید:

فیلم/ سیلاب به خاورشهر تهران رسید

عکس/ پرواز بالگرد فرمانده سپاه به مناطق سیل زده

فیلم/ خبر امیدوارکننده از شهر آق قلا

فیلم/ سیل به جان تونل سعدی شیراز افتاد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه به طور موقت کارهایی از جمله قایقرانی در زاینده‌رود ممنوع شده، گفت: مردم گشت و گذار در پارک ناژوان و حاشیه زاینده رود را به تعویق بیندازند تا خطری آنها را تهدید نکند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: فعلا تردد هر گونه خودرو و عابر پیاده در حاشیه زاینده‌رود به لحاظ امنیت جانی مردم ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FI ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    23 1
    این دوران تمام خواهد داشت. زمستان میرود . من مختار هستم که به خدا رو کنم یا باز هم نافرمانی از خدا
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    36 1
    درود بر سپاه و بسیج و ارتش قهرمان که در مواقع سختی به داد ملت میرسند .چشم دشمناشون کور
  • عبدالرحمن IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    24 18
    می دونی مشکل اصلی مملکت ما چیه؟ مشکل اینه که مدیران دولتی ما مدیران برجامی-خشکسالی هستند. این دولت از اول تا حالا دو تا شعار اصلی داشته. یکی برجام. دیگری هم خشکسالی. یعنی وزیر کشاورزی ما میومد به مردم ما میخندید که مردم ایران هندوانه خور هستند از طرفی هم هندوانه آب زیاد مصرف دارد، نمی دانیم چه کنیم.. خب چنین مدیران چه موقع هنگ می کنند؟ برجام رو ازشون بگیر، هنگ می کنند. اصلاً نمی دونند باید چی کار کنند. چرا؟ چون واسه برجام برنامه ریزی شده اند. اصلاً نمی دونند مملکت رو بدون برجام چجوری می شه اداره کرد. حالا بیاد از این مدیران، خشکسالی رو بگیر، بهشون بارندگی بده. باز هم هنگ می کنند. چون فقط واسه خشکسالی برنامه ریزی شده اند. مثلاً معاون اول رئیس جمهور می گه من روز قبل از سیل شیراز با استاندار فارس گفتگو کردم..اما نمی دونم چرا بازهم زن و بچۀ مردم زیر آب خفه شدند! مدیران امروز ما، تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی رو نمی فهمند. مدیران امروز ما، باران و بارندگی رو نمی فهمند. اینها دعا می کنند باران نیاید و ابرها در آسمان ترکیه تخلیه شوند و به ایران نرسند. اینها خشکسالی را دوست دارند.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
      20 4
      اون هندوانه ای که میگی با دریا دریا آب تولید شد که همش صادر بشه امارات ، کجای کاری دوست عزیز
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    1 3
    این نیروهای بسیج و سپاه و ارتش حداقل 50% به روحانی رای دادند، حالا یه سری احمق میان میگن مقصر وضع موجود کسانی هستند که به روحانی رای دادند ، نخیر مقصر کسانی اند که او را 2 قبضه تایید صلاحیت کردند
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
      1 1
      فقط می تونم بهت بگم که خیلییییییییییییییییی احمقی . همین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس