کد خبر 946148
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
تصاویر هوایی از سیل آق‌قلا

چهره‌های زیادی در بحران سیل اخیر وارد مازندران شدند اما موضوع مهم این است تا چه حد توانستند برای سیل‌زدگان جبران خسارت کنند.

به گزارش مشرق، بارش شدید باران در شهرستان‌های ساری، سیمرغ، میاندورود، نکا، بهشهر به حدی شدت داشت که به بحران سیل تبدیل شد و اکنون پس از ۶ روز از پشت سر گذاشتن بلای طبیعی اثرات تخریبی و جبران ناپذیر آن همچنان در مازندران وجود دارد و با وجود حضور مقامات ملی و استانی آلام سیل‌زدگان کاهش نیافته و چشم‌انتظار تحقق وعده وعیدهای مسؤولین هستند.

با وجود اطلاع‌رسانی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید در استان اما مدیریت بحران استان همانند همیشه تا زمانی که بحرانی بوجود نیامد پای کار نیست.

بیشتر بخوانید:

عکس / بازدید جهانگیری از مناطق سیل‌زده مازندران

بر اساس محاسبات علمی که از سوی سازمان هواشناسی انجام شد از رودخانه تلار تا شهرستان بهشهر حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب شاهد بارش باران بودیم.

علاوه بر خسارت جدی سیل به مناطق مسکونی استان، طبق گفته مدیر کل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی مازندران وارد شد که نیازمند عزم جدی وزیر جهاد کشاورزی و دولت در است بخش است.

تنخواه ۵۰۰ میلیاردی سیل به مازندران

چهره‌های زیادی در این بحران وارد مازندران شدند اما موضوع مهم این است تا چه حد توانستند برای سیل‌زدگان جبران خسارت کنند.

استاندار مازندران خبر از تنخواه ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به استان خبر می‌دهد و باید دید این میزان مبلغ چه زمانی در اختیار استانداری مازندران و به دست سیل‌زدگان می‌رسد و آیا این مبلغ برای جبران خسارت آنها کافی است یا خیر.

وام‌های ارزان قیمت در اختیار سیل‌زدگان قرار گیرد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به استاندار مازندران گفته است هرچه زودتر یک برآوردی از خسارت‌های سیل به استان انجام شود، اظهار کرد: باید تمام بخش‌هایی که خسارت دیدند گزارش این خسارت را تهیه کنند.

وی با بیان اینکه برای سیل‌زدگان مازندران از سوی دولت باید بسته‌های حمایتی در نظر گرفته شود، افزود: وام‌های ارزان قیمت در روزهای جاری باید در اختیار سیل‌زدگان مازندران قرار گیرد تا اشتغال آنها فعال شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وام‌های معیشتی باید ظرف روزهای آینده در اختیار سیل‌زدگان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بانک‌ها نهایت همکاری را با سیل‌زدگان مازندران داشته باشند.

بررسی جبران خسارت در کشاورزی صورت گیرد

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در بازدید از مناطق سیل زده گفت: سیل در استان‌های گلستان و مازندران خسارات زیادی را به مردم این دو استان وارد کرده است که امیدواریم با ساماندهی بتوانیم در بازسازی منازل کمک کنیم کل مبلغی به صورت بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت این دو استان و نقش مهمی که در کشاورزی دارند، افزود: بررسی جبران خسارت صورت می‌گیرد.

وزرا مازندرن را فراموش نکنند

آیت‌الله نورالله طبرسی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با اشاره به اینکه همه دیدند که سیل چه بلایی بر سر راه‌ها، پل‌ها و خانه‌های مردم آورده است افزود: راهکار اعطای وام و کمک‌های بلاعوض است ولی این کفایت نمی‌کند.

طبرسی خطاب به وزیران گفت: همت مضاعف می‌خواهیم تذکر می‌دهیم که مازندران را فراموش نکنید و مردم از دولت ناامید و مأیوس نشوند انتظار داریم هر چه زودتر مشکلات بر مردم آسان شود الان فصل کشاورزی است بسیاری از خزانه‌های شالی مردم از بین رفت و پر از گل و لای است.

این مسؤول افزود: با توجه به دستور مقام معظم رهبری کمک به همه آسیب‌دیدگان کشور با وحدت و هماهنگی انجام شود.

وی با اعلام اینکه مازندران از غرب تا شرق آسیب دیده است بیان کرد: ویرانی‌های زیادی اتفاق افتاده است انتظار ما این است که نگاه ویژه‌ای به کشاورزان استان داشته باشیم.

سید علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه و جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این جلسات باید به تصمیمی برسیم که جلوی ضررها را بگیرد یا کاهش دهد، ادامه داد: مردم همه حرف مشترک داشتند و بالاترین رانش را در سوادکوه داشتیم.

علی‌محمد شاعری نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در سیل قبلی تنها ۱۰ درصد خسارت تخصیص پیدا کرد، ادامه داد: کشاورزی زیرساخت اقتصاد مازندران است به ازای هر هکتار اراضی یا هر راس دام هر چاه تخریب شده چقدر هزینه باید پرداخت شود.

حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۵۰ درصد شهروندان بابلی آب شرب ندارند. در شرایط وقوع سیل بحث تامین آب شرب در تصفیه‌خانه‌ها ناتمام مانده که باید تمام شود.

ولی‌اله نانواکناری نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بعد از هشت سال پیگیری مداوم به جایی رسیدیم که جلوی خسارات را نتوانستیم بگیریم.

علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره پرداخت کنید و کاری که خارج از توان است را به مردم وعده ندهید، تصریح کرد: در سال گذشته وعده‌هایی داشتیم که فقط درصد کمی از آن محقق شد.

محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود ادامه داد: سیل خسارت ابتدایی شامل تلفات جانی و مالی و خسارت بعد از سیل را دارد که در مناطق روستایی ما انبارهای کشاورزی و زمین و محصولاتش از بین رفته که باید نهاده هایش تامین شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس