روزنامه 26 اسفند

حامیان FATF که دستشان از استنادات فنی و کارشناسی خالی است، در ماه‌های اخیر منتقدان را به همنوایی با دشمن متهم کرده و مدعی بودند که اگر FATF تصویب نشود، اقتصاد کشور قفل می‌شود!

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تاجرنیا: دولت روحانی، دولت اصولگرایان است!

«علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «افرادی که عمدتاً در بدنه دولت تمرکز دارند و پست‌های بالای دولت را هم در اختیار دارند، می‌توان گفت که بخشی از جریان اصولگرایی (راست میانه) است».

تاجرنیا در ادامه گفت: «اطرافیان آقای روحانی معاون اول را نمادین می‌خواهند تا تاثیرگذار و تصمیم‌گیر. این آقایان احتمالاً حضور فداکارانه آقای جهانگیری در سال ۹۶ و سپربلا شدن ایشان در برابر هجمه‌ها و انتقادات بی‌پایان رقیب به حسن روحانی را فراموش کرده‌اند. این فداکاری نه تنها باعث نشد در دولت دوم آقای روحانی به جهانگیری نقش بیشتر و پررنگ‌تری داده شود، بلکه شاهد به حاشیه رفتن ایشان هم بودیم».

روزنامه آرمان در ابتدای این گزارش نوشت: «در اطراف آقای روحانی یک سری افراد حضور دارند که به‌دلیل سابقه گذشته خود، یک خاستگاه اصولگرایانه دارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند چه در دولت آقای روحانی و چه در دولت‌های بعد از آنکه آنها نقشی دارند، با مجموعه‌های همسو با خودشان کار کنند؛ بنابراین خیلی تمایل ندارند که با اصلاح‌طلبان در ارتباط باشند و از نیروهای آنها استفاده کنند».

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در سرمقاله امروز آرمان نوشت: «واقعیت این است که همه ۲۴ میلیون نفری که به آقای روحانی رأی دادند، می‌دانند که اگر اصرار، تشویق و ترغیب اصلاح‌طلبان نبود ۲۴ میلیون که سهل است، شاید حتی ۲ میلیون و چهارصد هزار رأی نیز حاصل نمی‌شد…نکته این است که اصلاح‌طلبان… باید ببینند که با رویکرد آقای روحانی چگونه می‌توانند به جایگاه اجتماعی سابق خود بازگردند. به‌نظر می‌رسد با وجود آنکه جامعه نسبت به دولت و به تبع آن از اصلاح‌طلبان تا حدی رویگردان شده؛ آن‌ها باید هرچه سریع‌تر برای سال آینده نشستی میان خود داشته باشند و تصمیم‌گیری کنند که می‌خواهند برای انتخابات مجلس آینده در اسفند ۹۸ چه کنند. چرا که اصلاح‌طلبان در نتیجه عملکرد و رویکرد آقای روحانی بخش عمده‌ای از اعتبارشان را از دست داده‌اند و مساله بسیار عمیق‌تر از این است که با دولت همکاری و ائتلاف کنند یا اینکه به طور مستقل در انتخابات شرکت کنند».

چندی پیش روزنامه اصلاح طلب ابتکار در مطلبی نوشته بود: «در حال حاضر هیچ وزیر اصلاح‌طلبی در کابینه دوازدهم حضور ندارد»!

همانطور که زیباکلام در یادداشت خود تصریح کرده است، نگرانی اصلی اصلاح طلبان، انتخابات ۹۸ و پس از آن انتخابات ۱۴۰۰ است. این طیف پست‌های کلیدی دولت از جمله معاون اولی را قبضه کرده است اما با بی مسئولیتی و ادعای مضحک «اختیارات کافی نداشتن» از پذیرش مسئولیت وضع موجود طفره می‌رود.

فارغ از تلاش برخی اصلاح طلبان برای فاصله گذاری و رفع مسئولیت از کارنامه دولت، بخش اعظمی از فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که عملکرد دولت روحانی به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود.

متاسفانه اصلاح طلبان با مسئله «پذیرش مسئولیت» و «پاسخگویی درباره کارنامه» کاملاً بیگانه هستند. هدف اصلی کسب قدرت و رسیدن به مطامع شخصی و قبیله‌ای است.

** ارگان دولت: ائمه جمعه، FATF را تبدیل به سیاست کف خیابانی کردند!

روزنامه ایران در اقدامی مسبوق به سابقه به ائمه جمعه به دلیل انتقاد از عملکرد دولت، توهین کرد.

ارگان دولت در یادداشتی نوشت: « سؤال این است که چه کسانی موضوعات فنی و پیچیده FATF را در ماه‌های گذشته تبدیل به سیاست کف خیابانی کردند…آیا جز این بود که طی تمام این ماه‌ها تریبون‌های ملی ما بیشترین تلاش را برای تشویق مردم به خیابانی کردن موضعگیری برای مخالفت با لوایح چهارگانه از طریق خطرناک خواندن این لوایح و خائن دانستن حامیان آن انجام دادند؟…اگر برخی مردم در مخالفت با این لوایح کار را به فشار به مجمع و شورای نگهبان رسانده‌اند نمی‌توان از نقش تریبون‌داران مهم کشور در ایجاد تصور منفی و خطرناک از لوایح چهارگانه در ذهن آنها گذشت...آیا بسیاری از تریبون‌داران نظیر بخش عمده ائمه جمعه کشور برخلاف مردم عادی به ابعاد فنی و حقوقی این موضوع تسلط دارند که هر هفته بخشی از سخنان خود را با قاطعیت تمام به خطرناک بودن این لوایح اختصاص می‌دهند؟».

ارگان دولت چندی پیش انتقادات ائمه جمعه به دولت را غیراخلاقی! و غیر عقلانی! نامیده بود! روزنامه دولت همچنین چندی پیش منتقدان ظریف را عجوزه! و نابخرد! نامیده بود!

برخی دولتمردان پیش از این، منتقدان را با تعابیری همچون: «بی‌سواد، بی شناسنامه، مزدور، انقلابیون نفهم، یک‌مشت لات، کاسب تحریم، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند و…» خطاب قرار داده بودند.

متاسفانه ادبیات رسانه‌های دولتی همچون برخی دولتمردان در مواجهه با منتقدان مملو از فحش‌های ریز و درشت است. حامیان FATF که دستشان از استنادات فنی و کارشناسی خالی است، در ماههای اخیر منتقدان را به همنوایی با دشمن متهم کرده و مدعی بودند که اگر FATF تصویب نشود، اقتصاد کشور قفل می‌شود!

** نماینده لیست امید: دولتمردان حرف‌های ناامیدکننده می‌زنند

«کاظم جلالی» نماینده عضو لیست امید در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «من برخی دوستان را در داخل دولت می‌بینم که هر روز حرف‌های ناامیدکننده می‌زنند. ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. می‌گویند فردای‌مان فردای سختی است، خب پس باید برای این فردای سخت برنامه داشته باشیم، بدون برنامه‌ریزی که نمی‌توانیم پیش برویم».

درحالی که مدت‌هاست امید مردم در انتظار تحقق وعده‌های پرطمطراق برجامی دولت ناامید شده و سختی معیشت عرصه را بر آنها تنگ کرده، دولتمردان به جای پاسخگویی وعده‌های خود، با طرح مسائل حاشیه‌ای و مبهم به مشغول‌سازی افکار عمومی می‌پردازند.

قریب به شش سال از سکانداری دولت تدبیر و امید در قوه مجریه می‌گذرد. در این سال‌ها بیشتر از عمل شاهد حرف بوده‌ایم؛ حرف‌هایی که برخی مصرف رسانه‌ای دارند، برخی کارکرد پنهان‌سازی کاستی‌ها، برخی برای تخریب رقیب و منتقدان، برخی هم مصارف پیچیده‌تری دارند که مهم‌ترین آن فربه کردن حواشی است تا به این واسطه متن از نظرها ناپدید شود و یا رنگ ببازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • AE ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    14 0
    تاجرنیا خوابه!
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    13 1
    بوقلم صفتان!! حنای شما دیگه رنگی نداره،نه تو این جناح و نه توهیچ جناح دیگه ای...
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    13 1
    FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و پیوستن به آن باعث هوشمند شدن تحریم ها و لو رفتن راههای دور زدن تحریم ها و به تبع آن افزایش نرخ ارز و تورم خواهد شد.
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    19 0
    اصلاح طلبانی که مردم را به رای به شیخ حسن روحانی ترغیب و تشویق کردند باید پاسخگوی تورم 400 درصدی فعلی و فاجعه اقتصادی بوجود آمده باشند و فرا فکنی نکنند.
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    12 0
    شما كه تا حالا ميگفتيد راي اصلاخخخخخطلبا روحاني را رئيس جمهور كرد مردم هم شاخ دارند ها ؟ لا اقل اينام ميگفتي پررو
    • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      1 0
      واقعا كه رو نيست زكي به سنگ پا
  • نبی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    5 0
    اقای تاجر نیا ظریف برجام رو کف خیابونی کرد ائمه جمعه . اگر این زبون نداشتید چی میشدید.
  • CA ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    6 0
    این امیدواری اصلاح طلبان به ماندن واقعا یک علامت سوال بزرگ هست!؟
  • AE ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    6 0
    اصلاح طلب ها رسماً آلزایمر آوردند.
  • رضا IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    2 0
    پرفسور توهنوز زنده ای من فکر کردم تاکنون سقط شدی
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    3 0
    به تاجر نیا باید گفت ،آخر تهی مغز اگر دولت روحانی دولت اصول گرایان است پس چرا اصلاح طلبان همیشه می گویند با وجود همه مشکلات از دولت روحانی حمایت می کنیم. برای اینکه ما از مردم خاستیم او را انتخاب کنند.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    2 0
    مال بد بیخ ریش صاحبش . روحانی را به اصول گرایان نچسبانید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس