دولتمردان در شرایط فعلی به جای تغییر ریل در برجام و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی، صرفاً به انکار وعده‌ها و تقلیل مطالبات اقتصادی مردم اقدام کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دستیار ظریف: این برجام نیست که می‌تواند اقتصاد ایران را تغییر دهد!

«محسن بهاروند» دستیار وزیر امور خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «این برجام نیست که می‌تواند اقتصاد ایران را تغییر دهد. چرا سعی می‌کنیم توافق را مقصر کارهای خود نشان دهیم؟ باید بگویید که تولید ما در چه وضعیتی قرار دارد؟ اقتصاد ما چقدر درون‌زا است؟ سهم ما از تولید در جهان به چه میزانی است؟ صنعت، کشاورزی، محیط زیست، خشکسالی، سدها در چه وضعیتی قرار دارند؟»

بهاروند در ادامه گفت: «اگر اقتصاد ما درون‌زا بود، تجارت خارجی ما باید به دنبال محصولاتی می‌رفت که ما آنها را در داخل تولید نمی‌کنیم. در نتیجه نمی‌توانیم توافق را مقصر بدانیم. اقتصاد با یک توافق خوب یا بد نمی‌شود. حتی اگر ما برجام را داشتیم ولی اقتصاد درون‌زایی نداشتیم، چه کاری از دست برجام ساخته بود؟ آیا اقتصاد ژاپن برجام دارد که درست شده است. آیا اقتصاد هند با توافقات خارجی پیشرفت کرده است؟».

دستیار ظریف تاکید کرده است که اقتصاد درون زا می‌تواند مشکلات را رفع کند و اقتصاد با یک توافق، خوب یا بد نمی‌شود. این در حالی است که در سالهای گذشته، مقامات ارشد دولت از جمله ظریف، تمامی مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم را نیز به برجام گره زدند.

مقامات ارشد دولت تاکید داشتند که با برجام مشکلات مربوط به گرانی، رکود، بیکاری، مسائل مربوط به ازدواج، کارهای عمرانی و…همگی رفع شده و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شده و فتح الفتوحی عظیم در کشور رخ خواهد داد!

اما این رویکرد غلط در نهایت به دلار ۱۳ هزارتومانی و پراید ۵۰ میلیون تومانی و مرغ ۱۶ هزارتومانی و گوشت ۱۲۰ هزارتومانی و…منتهی شد.

دولتمردان در شرایط فعلی به جای تغییر ریل در برجام و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی، صرفاً به انکار وعده‌ها و تقلیل مطالبات اقتصادی مردم اقدام کرده‌اند.

** رجایی: دولت در معیشت ناکارآمدی خود را اثبات کرده است

«غلامعلی رجائی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «دولت…به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است».

رجایی در ادامه گفت: «اصلاح‌طلبان قصد دارند تا شکست روحانی به پای آنها نوشته نشود که این موضوع به نظر می‌آید یک بازی واقع‌بینانه نیست، چراکه اصلاح‌طلبان باعث رای‌آوری آقای روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ بودند و باید مسئولیت دعوت مردم به دولت تدبیر و امید را هم بپذیرند».

روزنامه جهان صنعت نیز در مطلبی با عنوان «توجیه گرانی» نوشت: «امروز دولت به جای استفاده از راهبردها و نظرات علما، کارشناسان و دلسوزان نظام تنها به دنبال توجیه کردن مصائب پیش آورده و ناشی از سیاست‌های غلط به اقتصاد است. اگر ساختارهای مناسب در دل تیم اقتصادی کشور وجود داشته باشد، بایستی دولت اعلام کند که در ۱۲ ماه سال ۹۷ چه کرده و چه برنامه‌ای برای سال ۹۸ دارد. دولت باید پاسخ دهد چه برنامه‌ای برای این اتفاقاتی که پشت سر گذاشته‌ایم داشت و در آینده‌ای که نزدیک است چه می‌خواهد انجام دهد. اما متاسفانه چنین چیزی در دولت وجود ندارد».

در روزهای گذشته، «محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفته بود: «مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند…من مهمترین مساله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می دانم».

علاوه بر این، «فرزانه ترکان» عضو شورای عالی اصلاح طلبان نیز چندی پیش گفته بود: «اکنون مردم از نظرمعیشتی تحت فشار هستند. از این جهت نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس جمهور مردم را دلگرم کرد. این حرف‌ها صرفاً گفتار درمانی است؛ مردم احتیاجی به سخنرانی ندارند و می‌خواهند به چشم خود ببینند که نرخ تورم کنترل شده و جوان‌هایی که تحصیلات عالیه نیز دارند از بیکاری در آمده‌اند. لذا جامعه نیازمند این است که دولت در عمل این مسائل را سامان بخشد».

** در دولت روحانی، ما مورد بازی هیچ کشوری قرار نگرفتیم!

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «از زمانی که آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه در رأس سیاست خارجی ایران قرار گرفته است ما مورد بازی هیچ کشوری قرار نگرفته‌ایم، برنامه‌ریزی و طراحی خودمان را در سیاست خارجی و دیپلماسی داشته و در جامعه بین‌الملل به طور منحصربه‌فردی عمل کرده‌ایم».

این روزنامه اصلاح طلب که تیتر تاریخی «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» را در کارنامه خود ثبت کرده است، مدعی شده است که دولت روحانی در سیاست خارجی هیچگاه مورد بازی هیچ کشوری قرار نگرفته است.

این ادعا در حالی است که تنها در یک قلم، دولت روحانی در موضوع برجام با اعتماد بیجا نسبت به آمریکا و اروپا، خسارت‌های فراوانی را به کشور تحمیل کرد.

مقامات ارشد دولت از یکسو تاکید داشتند که امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است و آمریکا به واسطه یک توافق، اعتبار بین المللی خود را خدشه دار نمی‌کند و از سوی دیگر تاکید داشتند که آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!
اما در نهایت دولت اوباما بارها برجام را لگدمال کرد و دولت ترامپ نیز بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد. این در حالی است که دولت هیچ پروسه‌ای برای بدعهدی طرف مقابل و احتمال خروج طرف مقابل از توافق تعیین نکرده بود!
پس از خروج آمریکا یا همان «پلیس بد» از برجام، اروپا در نقش «پلیس خوب» ظاهر شد و علیرغم وعده و وعیدهای فراوان، به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    1 0
    «اصلاح‌طلبان قصد دارند تا شکست روحانی به پای آنها نوشته نشود که این موضوع به نظر می‌آید یک بازی واقع‌بینانه نیست
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    2 0
    نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس جمهور مردم را دلگرم کرد. این حرف‌ها صرفاً گفتار درمانی است
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    0 0
    تنها به دنبال توجیه کردن مصائب پیش آورده و ناشی از سیاست‌های غلط به اقتصاد است
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    2 0
    مردم احتیاجی به سخنرانی ندارند و می‌خواهند به چشم خود ببینند که نرخ تورم کنترل شده و جوان‌هایی که تحصیلات عالیه نیز دارند از بیکاری در آمده‌اند. لذا جامعه نیازمند این است
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
    1 0
    که تنها در یک قلم، دولت روحانی در موضوع برجام با اعتماد بیجا نسبت به آمریکا و اروپا، خسارت‌های فراوانی را به کشور تحمیل کرد
  • نبی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
    0 0
    برجام آب خورنتون رو حل میکنه . خزانه کشور خالی است. نمیتوانیم دور خودمون دیوار بکشیم. یادته از این حرف ها میزدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس