کد خبر 944270
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
لیلة الرَّغائب

کارشناس مرکز پاسخ‌گویی به سوالاتی دینی گفت: نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی (ره) با ذکر سندی که قابل‌اعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد، نقل کرده است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام جواد حیدری در پاسخ به این سؤال که آیا لیله‌الرغایب و نماز آن مستند شرعی دارد یا خیر، اظهار کرد: نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی (ره) با ذکر سندی که قابل‌اعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد، نقل کرده است، البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات بدون ذکر سند بیان‌شده است بنابراین این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابل‌اعتمادی ندارد.

کارشناس مرکز پاسخ‌گویی به سؤالات دینی افزود: نداشتن سند صحیح در مستحبات، با استناد به‌قاعده تسامح در ادله سنن (بر اساس قاعده تسامح در سند مباحثی که مربوط به مستحبات است سخت‌گیری وجود ندارد)، مانع از عمل به آن‌ها نمی‌شود به‌طوری‌که بسیاری از فقه‌ها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی، از زبان پیامبر اکرم و اهل‌بیت (ع)، نقل‌شده، تسامح داشته و عمل به آن‌ها را بلامانع می‌دانند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: بنابراین با وجه به آنچه گفت شد، انجام اعمال لیلة الرغایب به‌قصد رجاء و امید ثواب، هیچ اشکالی ندارد، اما اینکه این اعمال را به‌قصد استحباب انجام دهیم، با توجه به فقهی بودن مسئله، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود.

حیدری در ادامه بابیان آن‌که بعضاً از سوی مردم مطرح می‌شود دعای معروف ماه رجب (یا من أرجوه لکل خیر…) ازنظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود گفت: پیرامون ادعیه و مستحبات، بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن، به نظر بعضی ا ز علما، داشتن سند قوی لازم نبوده و همین‌که از طریقی به حضرات معصومین (ع)، خواندن و انجام دادن آن‌ها به‌قصد رسیدن به پاداش، اشکالی ندارد.

کارشناس مرکز پاسخ‌گویی به سوالاتی دینی ادامه داد: دعا ماه رجب را مرحوم سید بن طاووس، علامه مجلسی، مرحوم شیخ عباس قمی، نقل کرده‌اند که در سند این دعا فردی به نام «محمد بن ذکوان، معروف به سجاد»، توضیح این‌که، ممکن است راوی این حدیث یا «محمد بن زیاد» باشد، زیرا اردبیلی در جامع‌الرواه، از «محمد بن زیاد» با لقب «سجاد» نام‌برده و گفته است، «محمد بن سنان از وی روایت نقل می‌کند». و در اینجا هم، روایتگر، محمد بن سنان است و یا «محمد بن زید شحام است، زیرا او، دعای «یا من ارجوه» را به گونه دیگری نقل کرده است البته احتمال این‌که «محمد بن ذکوان»، تصحیف «محمد بن زیاد السجاد» باشد، بیش‌تر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس