کد خبر 943890
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
تراکتورسازی

بر خلاف تراکتور اورجینال که بسیار دوست‌داشتنی بود و سیمایی مهربان از یک دلدادگی پیر و پاک به‌نظر می‌رسید، این تراکتور را دوست نداریم؛ تیمی سقوط‌کرده در دامن افراطی‌گری.

به گزارش مشرق، تراکتورسازی امسال با ریخت‌وپاش‌های بی‌سابقه محمدرضا زنوزی، تخت‌گاز در مسیر قهرمانی حرکت می‌کند. آنها به معنی واقعی کلمه لیگ را جذاب کرده‌اند. قدرت کم‌نظیر این تیم، تجمع انبوهی از ستاره‌های سرشناس و البته سکوهای اغلب پر ورزشگاه یادگار، رنگ و لعابی مضاعف به لیگ هجدهم بخشیده؛ اما صدافسوس که همپای تمام این فاکتورهای ستودنی، سیاهه بلندبالایی از بهانه‌ها هم برای دوست نداشتن این تراکتور در کار است؛ چیزهایی که نمی‌توان ندید و نمی‌توان دید و نگفت.


یک مسئله به‌شدت آزاردهنده در مورد تراکتورسازی این است که این تیم به زبان «فوتبال» حرف نمی‌زند. جغرافیای فوتبال جهان براساس مرزبندی باشگاه‌ها، فلسفه و هویت تاریخی و اجتماعی آنها شکل می‌گیرد، اما بسیاری از عوامل مرتبط با باشگاه تراکتورسازی اصرار دارند این تیم را در تمامی زمینه‌ها دقیقاً معادل شهر «تبریز» تفسیر کنند. چنین اتفاقی تقریباً هیچ کجای جهان رخ نمی‌دهد. همین پنجشنبه گذشته مس سونگون قهرمان لیگ برتر فوتسال شد، اما در مراسم قهرمانی این تیم، برخی از عوامل باشگاه با پرچم تراکتورسازی به جشن و پایکوبی پرداختند. مسئله طوری است که انگار اینها شهروند خارجی هستند و بعد از قهرمانی تنها با پرچم کشور خودشان حاضرند جشن بگیرند. این «فوتبال» نیست.


ماجرای دربی تراکتورسازی و ماشین‌سازی هم پرده‌ای دیگر از همین داستان است. بحث مالکیت مشترک ۲ تیم به کنار، اما اینکه هواداران یک باشگاه در دیگری ذوب شده‌اند و یک کل واحد را تشکیل داده‌اند، ابداً قابل درک نیست. گزارشگر همین دربی بی‌حال روز پنجشنبه، جایی از حرف‌هایش می‌گفت: «زمانی در مسابقات رودرروی ۲ تیم، هواداران تراکتور و ماشین به‌صورت نصف-نصف در ورزشگاه باغشمال می‌نشستند، اما امروز خبری از هواداران ماشین نیست.» چرا نیست؟ چطور چنین چیزی ممکن است؟ آنها چگونه تصمیم گرفته‌اند تیم‌شان را عوض کنند و هوادار باشگاه بزرگ‌تر باشند؟ مگر تجارت است؟


انگلیسی‌ها به‌عنوان مبدعان فوتبال در جهان می‌گویند: «یک مرد می‌تواند شغلش، حزبش، وطنش و حتی همسرش را تغییر بدهد، اما تیم فوتبالش را هرگز.» پس این چه فرهنگ غیرفوتبالی منحرفی بود که پایگاه اجتماعی ماشین‌سازی را رو به زوال برد و از این تیم، یک حیاط خلوت امن و کامل برای تراکتورسازی ساخت؟ تیمی که مثل آب خوردن میزبانی‌اش را به تراکتور می‌بخشد، بازیکنان مازاد برادر بزرگ‌تر را جذب می‌کند و مهره‌های کلیدی‌اش را در اختیار آن قرار می‌دهد. حتی غیبت مقطعی ماشین‌سازی در سطح اول فوتبال ایران هم توجیه درستی برای این اضمحلال و خودباختگی تاریخی نیست؛ مگر خود تراکتورسازی سال‌ها در دسته پایین‌تر توپ نزد؟ اصلاً مگر همین حالا داماش گیلان با اسم و عنوانی عاریه‌ای در لیگ دسته دوم حضور ندارد؟ پس چرا داماشی‌ها از فرصت لیگ برتری شدن سپیدرود سود نمی‌برند و در دل این تیم هضم نمی‌شوند؟


شاید پرآشوب‌ترین منطقه به رسمیت شناخته‌شده در نقشه فوتبال جهان، ایالت باسک اسپانیا باشد؛ اما حتی در همین منطقه هم یک دربی بسیار جدی و خشن بین اتلتیک بیلبائو و رئال سوسیه‌داد برگزار می‌شود؛ همانطور که در کاتالونیا، اسپانیول برای بارسا، رقیبی به‌مراتب موذی‌تر از رئال مادرید به‌شمار می‌آید. این حرف‌ها، این رقابت و مبارزه ازلی و ابدی حتی به کوچکی و بزرگی تیم‌ها هم ربطی ندارد. در تورین هیچ‌گاه برای هواداران تورینو مهم نبوده که یوونتوس تبدیل به چه باشگاه بزرگی شده و شهرتش تمام عالم را فتح کرده است. آنها حاضرند همه مسابقات دنیا را ببازند، اما یووه را ببرند.


اینکه در تبریز شاهد مسخ شدن چنین فرهنگی هستیم و هواداران وسط دربی شعار «فرق‌المیر» سر می‌دهند، اتفاق خوبی نیست. این یعنی آنجا از اصول و استانداردهای فوتبال دور شده‌ایم و در کژراهه گام برمی‌داریم. این یعنی کنش معقول تیم‌محوری جای خودش را به رویکرد مضر شهرمحوری و قوم‌محوری داده؛ اما مگر این لیگ قدس است که استان‌ها با هم بجنگند؟ گویا عده‌ای نادان یا فرصت‌طلب، خواسته یا ناخواسته در تلاش‌اند تا تبریز را مقابل دیگر شهرها قرار بدهند و تراکتور را مثلاً نماد بغض فروخورده این خطه به‌شمار بیاورند؛ اما به‌راستی کدام بغض؟ همه ما از تبعیض و نابرابری، از کمبود و بی‌عدالتی نالانیم، اما مگر همه کوتاهی‌ها و خبط و خطاها فقط برای تبریز است؟ به‌راستی در سیستان و بلوچستان چه می‌گذرد؟ مردم در آبادان و خرمشهر چه دارند؟ در انزلی چطور؟ اصلاً شرایط جنوب شهر تهران چطور است و ساکنان مناطق فقیرنشین پایتخت چگونه روزگار می‌گذرانند؟ این وسط حتی پای برخی ناملایمات فرهنگی را هم نمی‌توان وسط کشید؛ چه اینکه اگر مثلاً از سوی عده‌ای تفرقه‌انداز یا زشت‌طینت و بدفطرت، لطیفه یا جوک ناپسندی هم ساخته شده، این رویه کم و بیش مربوط به همه‌جای این سرزمین بوده و همه ما قربانی آن هستیم. اگر اینطور است پس چرا همه تیم‌های گیلان یک‌کاسه نمی‌شوند و مکتب مجعول درست نمی‌کنند؟ چرا آن قلیل هواداران ذوب‌آهن هنوز پای تیم‌شان هستند و دل به دریای زرد سپاهان نداده‌اند؟ آیا بازتولید خشم و خشونت قلبی و ذهنی کافی نیست؟ آقایان! خانم‌ها! به خدا این «فوتبال» است و آداب و سنت‌های خودش را دارد. مغلطه نکنید. تن به بازی زشت فرصت‌طلبان ندهید.


ماجرای این روزهای تراکتور اما به تراژدی دوست‌نداشتنی «محبت و خیانت» هم آلوده است. آرشیو بسیاری از رسانه‌های مکتوب شهادت می‌دهد سال‌هایی که تراکتور در دسته پایین‌تر توپ می‌زد، چه حجمی از مطالب در ستایش این تیم و هوادارانش نوشته شد و روزنامه‌نگارها چه ضجه‌ها زدند که جای تراکتور ریشه‌دار و پرشور در لیگ برتر خالی است. آن روزها حجم رسیدگی مطبوعات و برنامه‌ای همچون نود به تراکتورسازی دسته اولی، حتی از میزان توجه آنها به بسیاری از تیم‌های لیگ برتری هم بیشتر بود. روز صعود تراکتور، تبریز جشن گرفت و تمام ایران لبخند زد، اما از آن زمان به بعد کم‌کم شاهد مرزبندی مخربی بودیم که از سوی برخی عناصر جاهل یا نابه‌کار شکل گرفت و روزبه‌روز پررنگ‌تر شد.


امروز کار به جایی رسیده که سر هر بازی در ورزشگاه یادگار امام، ۱۰ بار شعار «آذربایجان وار اولسون، ایستمین کور اولسون» سر می‌دهند. یعنی آذربایجان برقرار باشد و هر که خواهان آن نیست کور شود؛ آیا سوءظنی بالاتر از این ممکن است؟ این «کور باد» خطاب به کیست؟ برقراری و پایداری آذربایجان چه‌کسی را ممکن است آزار بدهد؟ ما شاید به جبر روزگار مردمان بدی شده باشیم، اما با کدام منطق سیاه و با کدام تفکر شوم می‌توان به این نتیجه رسید که خوشی مردم آذربایجان موجب ناخرسندی دیگران است؟ به شهادت کدام قرینه، کدام نشانه چنین شعارهایی آفریده می‌شود؟ این چه دروغ بزرگی است که برخی به بهانه فوتبال در تبریز می‌گویند و آنقدر بر آن اصرار می‌کنند که باورپذیر شود و یک سوءتفاهم به‌وجود بیاورد؟


طی این سال‌ها به دفعات ثابت شده غم هر گوشه از ایران، اندوه همه مردمان این سرزمین است؛ همانطور که بسیج همگانی در زلزله اخیر کرمانشاه این یکپارچگی و دلدادگی روحی را ثابت کرد. زیاد و کم، همه ما نگران خشکی دریاچه ارومیه بوده‌ایم، به حال زاینده‌رود تأسف خورده‌ایم و گرد و خاک اهواز را در ریه‌هایمان حس کرده‌ایم. مگر در ماجرای زلزله ورزقان، جوشش و خیزش عظیم ملی برای تسلای آذربایجان اتفاق نیفتاد؟ مگر هرکدام از ما کم دوست و قوم و خویش آذری‌زبان داریم و مگر کم برایش حرمت و عشق و عاطفه قائلیم؟ پس پشت پرده این مرزبندی خائنانه چیست؟


داستان این است که برخی بدخواه اصرار دارند از معصومیت یک تیم ریشه‌دار سوءاستفاده کنند و وحدت ملی و اجتماعی مردمان این سرزمین -ارزشمندترین چیزی که داریم- را به یغما ببرند. هر آنکه گشتی در ائل‌گلی و آبرسان و چهارراه شهناز زده باشد، می‌داند که فرهنگ امروز تراکتورسازی فرهنگ تبریز نیست و خیلی از مردمان همین شهر هم از آن اعلام برائت می‌کنند. این یک آشفته‌بازار عجیب و پر از سوءتفاهم است. دروغ‌پردازان تفرقه‌جو کار را به جایی رسانده‌اند که برخی در ورزشگاه تبریز با چشم بسته به سنگباران تماشاچیان میهمان بپردازند و تصویر تاریخی مردمان یک شهر متمدن را مخدوش کنند. گاهی ناسپاسی و وهم‌اندیشی کار را به جایی می‌رساند که تراکتور را «قربانی» می‌نامند و داد تبعیض و مظلومیت سر می‌دهند؛ اما کدام ظلم؟ کدام ظالم؟ تراکتورسازی یکی از معدود تیم‌های تاریخ فوتبال ایران است که در جدول رده‌بندی لیگ سراسری آخر شد و سقوط نکرد. در پایان لیگ آزادگان فصل ۸۰-۷۹ این تیم در قعر جدول ایستاد، اما با حکم فدراسیون راهی دسته پایین‌تر نشد و در نخستین دوره لیگ برتر حاضر بود. در این سال‌ها دومین ورزشگاه بزرگ ایران برای تراکتورسازی ساخته شد و حتی وقتی چمن آزادی -تنها زمین درست و حسابی پایتخت- در حال ترمیم بود، دربی تهران را به تبریز بردند.

بعد از بازگشت تراکتور به لیگ برتر، این تیم تحت پوشش سپاه قرار گرفت و برخی از بهترین بازیکنان کشور به رایگان برایش توپ زدند. پس از آن هم پروسه خصوصی‌سازی تراکتورسازی ظرف یک روز به نتیجه رسید؛ گره‌ای که بیش از ۲۰ سال است برای سرخابی‌ها کور باقی مانده است. تیمی مثل پرسپولیس در جام‌جهانی ۲۰۱۴ و جام‌ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا حتی یک ملی‌پوش هم نداشت، اما ۴کاپیتان آخر تیم ملی برای تراکتورسازی توپ زده‌اند؛ از آندرانیک تیموریان تا اشکان و مسعود و حاج‌صفی. در ورزشگاه آزادی هرگز قانون ۱۰ درصد برای هواداران تراکتورسازی اجرا نشده و آنها حتی در حساس‌ترین بزنگاه‌ها گاهی تا نیمی از سکوها را پر کرده‌اند، در تبریز اما همان یکصدطرفدار دست از جان شسته پرسپولیس و استقلال هم ناچارند ۹۰ دقیقه زیر باران سنگ بازی را ببینند؛ بدون یک جلسه محرومیت، بدون یک خط توبیخ! در فصلی که ارزان‌ترین بلیت ورزشگاه آزادی ۱۵ هزار تومان قیمت دارد و هرگز خبری از وسایل ایاب و ذهاب رایگان نیست، تراکتوری‌ها با بلیت ۵۰۰ تومانی هر هفته رکوردی تازه می‌زنند. با این اوصاف از کدام تبعیض حرف زده می‌شود؟ اگر ظلم این است، کاش همه ما مظلوم بودیم.


بر خلاف تراکتور اورجینال که بسیار دوست‌داشتنی بود و سیمایی مهربان از یک دلدادگی پیر و پاک به‌نظر می‌رسید، این تراکتور را دوست نداریم؛ تیمی سقوط‌کرده در دامن افراطی‌گری که گزارشگر تلویزیونی‌اش را هم وامی‌دارد با دندان‌های فشرده راجع‌به تیم‌های حریف حرف بزند. حکایت این تراکتور شاید حکایت تاخت زدن کلبه خشتی عشق با کاخ بناشده بر نفرت باشد؛ تیمی که فلسفه‌اش بزرگ و باشکوه بود، قبل از اینکه بزرگی را در توهمات فانتزی و کثرت جمعیت تپه‌نشین جست‌وجو کند. در کشوری که با هزاران مصیبت ریز و درشت دست به گریبان است، فوتبال باید مفرح روح و بهانه دوستی باشد؛ همانطور که امروز نساجی قائمشهر و سپیدرود رشت و نفت آبادان و ملوان انزلی و سردار بوکان هستند. تراکتور قدیم هم بود. یادش به‌خیر. کاش راهی برای نجات آن همه نجابت وجود داشت.

* رسول بهروش (روزنامه نگار ورزشی همشهری)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 93
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    کور شود هر که نتواند ببیند....!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      تاکتور سولاخههههههه. فقط پرسپولیس
    • یاشاسین اردبیل IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      58 79
      چشمتو ببندی و عقل را تعطیل کنی باید اینطور حرف بزنی. تراکتور تیم تبریزه . مسولین تراکتور از اسم مردم اذر بایجان استفاده میکنن تا سیاه لشگر جمع کنند. تیم تبریز و نه تیم مردمان اردبیل
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      اخه چی داری که دیگران کور بشن از دیدنش ؟؟؟
    • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      76 19
      نژادپرستی محکوم است و نژاد پرست مریض
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      هیچکس فوتبال رانتی را دوست ندارد البته نمی دونم چرا در هر زمینه ای فقط برای آذربایجان هزینه میشه؟؟!!
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    ما تداکتور را دوست دا یم همین کافیه
  • م IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    حسود هرگز نیاسود ؟؟؟؟؟
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      بچه جون هنوز بهت یاد ندادن جمله خبری علامت سوال نمیخواد؟ کلاس چندمی کوچولو؟ برو مشقتو بنویس!
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      21 16
      شما از هزینه کردن حق شهرستانهای محروم در فوتبال تبریز خوشحال باش. شما بیاسود
  • علی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    25 80
    اینا همش تقصیر عادلپور فردس پوس هست که همش میخند
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      10 30
      خخخخخخ .خیلی به جا بود. میگن تقلب صدا و سیم در اتخاب بهترین برنامه هم زیر سر تیراختوریا بوده
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    61 13
    دقیق و منطقی و از همه مهم تر فوتبال محور نه قوم گرا و نه حتی تیم گرا
  • مهیار IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    همین نوشته نشون میده که شما تراکتور قدرتمند دوست ندارید چه برسه به تبریز قدرتمند
  • احسان CA ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    خاک تو سرتون که چشم دیدن تیم خوب شهرستانی رو ندارین. هرتیمی به غیر از تیم های تهرانی یکم بخوان قد علم کنن میاین خوردش میکنین
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      71 18
      کدام تیم تهرانی یا شهرستانی؟همه اینها باشگاههای دولتی بوده و منتسب به نهاد خاص و برای سرگرمی من و شما می باشند.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    سوزش
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      خفه
  • سهراب IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    بسیار موشکافانه و منظقی بود. کاش مسئولین (ورزشی و غیر ورزشی) دغدغه این روزنامه نگار وطن پرست را می داشتند و علاج واقعه را قبل از فاجعه بروز قوم گرایی در فوتبال می کردند.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      خود این مقاله مصداق بارز دوست نداشتن انسان های دیگه هست
  • رحیم IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    چرت نگو همش مزخرفه
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      80 88
      مزخرف مغز دُگم و متحجر امثال توست!
  • طرفدار فوتبال نه نژاد پرستی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    این بهترین مطلبی بود که تا به حال در سایتهای اینترنتی خوندم. اگر جلوی این افراط گری طرفدارنماهای تراکتورسازی گرفته نشود نه تنها فوتبال بلکه کل مملکت آسیب می بینند.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      18 15
      سیستمی و دولتی که باعث و بانی این قضیه بوده،چرا باید از مردم عادی ایراد گرفت.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    با عرض پوزش از جمیع دوستان، شما خیلی بی خود میکنی تراکتور رو دوست نداری! من هم استقلال و پرسپولیس رو دوست ندارم.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      بچه جان! بحث دوست داشتن یک تیم نیست! بحث سوء استفده قوم گراها و وطن فروشن از فوتباله! بحث نژاد پرستی و فاشیسم در فوتباله!
  • اکبر IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    نویسنده این متن نادان تر از آن هست که بفهمه چرا تراکتور دوست داشتنی هست
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      نادان کسیه که فکر میکنه میتونه از فوتبال جهت مطامع کثیف قومی و نژادی سوء استفاده کنه!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    تمام آنچه که نوشته شده نامربوط و مختص پایتخت نشین های افراطی و امثال شماست پان پارسی موقوف
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      همین پان فارس! نوشتنت مشخص میکنه تمام آنچه نویسنده نوشته عین حقیقته! و خطر نژادپرستی و قوم گرایی و فاشیسم داره فوتبال رو تهدید میکنه!
  • سیامک صنوبری IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    کاش کمی وجدان بیدار داشتی و اینقدر برای پاچه خواری تیمهای پایتخت نشین خودت را فدا نمیکردی
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      کاش کمی قدرت تحلیل داشتی تا بفهمی این مطلب ، هشدار درباره نفوذ نژاد پرستی و قوم گرایی در فوتباله که میتونه نابودش کنه! حتی فیفا هم بشدت روی مسئله نژادپرستی در فوتبال حساسه
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    یاشاسین تراکتور! فکر کنم نویسنده از اونور بام افتاده
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      14 82
      من یه بوشهری هستم خدایی اگر منابع نفتی ما توی آذربایجان بود یک قطره از درآمدش رو به بقیه نمیدادن
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    چرا سایتهای حکومتی از تراکتور متنفرند؟
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      61 14
      چرا قوم گرایان و نژاد پرستها و وطن فروشان به فوتبال ما و تراکتور سازی ما چشم طمع دارند؟
  • مونسی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    جناب ! میتونی قسم بخوری که وجدان داری و بی غرض این مطالب رو نوشتی ؟ اگه وجدان داشتید همین نقد رو برای تیم های میلیاردی پایتخت هم می نوشتین... یا نه اونا جزو خط قرمزهای شما و سایتتونن ؟ تحلیل و بررسی با لبخند ملیحتون حال آدمو بهم میزنه...
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    اتفاقا خیلی هم دوست داریم این تراکتور رو
    • هستی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      2 3
      تراکتور یک تیم هست تیمی که بین مردم محبوبیت داره و البته فقط تعدادی از طرفداران این تیم اینگونه هستن اما بقیه عاشق ایرانن و همینطور تراختور یاشاسین ایران یاشاسین تراختور
  • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    72 21
    نژادپرستی پدیده شوم و ناخوشایندی در دنیای امروز است که جنایتهای بسیاری را در طول تاریخ به جا گذاشته است و تنها راه جلوگیری نیز اموزش است .
  • محسن IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    مثل اینکه شما یادت رفته که همین تیم ماشین سازی با بازی جوانمردانه خود با تراکتور سازی باعث شد تراکتور در دقیقه نود قهرمانی رو از دست بده.پس این اتهام هرگز وارد نیست
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    شما غلط میکنید دوست ندارید چون نادانید.
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      تو غلط میکنی نادانی خودت رو به بقیه نسبت بدی!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    32 94
    احسنت
  • DE ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    دمت گرم مقال جالبی بود. البته از پرچمهایی که طرفدارهای تراکتور هوا کردن چیزی نگفتی. از پرچم جعلیه جمهوری اران تا پرچم ترکیه وژاپن و حتی پرچم معارضین سوریه. متاسفانه اطراف این تیم پر شده از تجزیه طلب و عوامل ضد ایرانی. مسولین هم که وا دادن.
    • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      تو يكي خفه مير
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      درسته. متاسفانه سرکرده های اینها با آنکار و باکو در ارتباطاند و مزدور تمام قد آنها هستند.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    36 26
    نویسنده رده 0
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    تراکتور تیم بی ریشه اس
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
      عجب ههههه اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید یه اپسیلون انصاف
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    تراکتور سوراخه. اما همه ایران سرای من است
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    هيچ كس اين تراكتور را دوست ندارد حتي ترك ها
  • مرتضی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    گل گفتید من با اینکه بچه تهرانم ولی چندسال پیش تبریز رفته بودم و مردم خیلی خونگرم و مهمان نوازی دارند ،ولی امسال عید رفتم تبریز و همون روز اول برگشتم و مقصدمو و عوض کردم
  • حسین بندر IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    توهم یعنی شما تمام شما ازاین اعصابت خورده تیمهای مثل تراکتور و سپاهان باشن لیگ اختصاصی برا شما تمومه مثل مرد رقابت کنین این چرت پرت ها به دردتون نمیخوره
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      63 82
      توهم یعنی هنوز نفهمیدی این مطلب درباره شیوع قوم گرایی و نژاد پرستی و فاشیسم در فوتباله نه خود فوتبال!
  • حامد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    الان شروع کردن از راه دیگه ای بیان همه راها بسته شد الان دیگه چاره ای ندارن با این زبان مضلومیت بیان خاک تراکتور رو سرتون چشمتونم کور
    • FR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
      83 8
      خاک تراکتور تو سر هر چی قوم گرای نژاد پرست وطن فروشه که میخواد از تیم دوست داشتنی و محبوب آذربایجان در جهت منافع کثیف قومی و نژادی ضد ملی سوء استفاده بکنه، خاک تراکتور بر سر هرچی بوزگورد بی ریشه وطن فروشه
  • تراکتور چی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    داداش شما نباید دوست داشته باشی که . این تراختورو ما باید دوست داشته باشیم که داریم ( یاشاسین تیراختور)
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      56 9
      اتفاقا ما تراکتور رو دوست داریم و دقیقا بخاطر علاقه دوست نداریم این تیم محبوب اسیر قوم گرایی و نژاد پرستی و باندهای کثیف وطن فروش بشه
  • محمد UA ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    قبل از اینکه کشور رو فتنه جدایی طلبی بگیره جلویش را بگیرید ، شک نکنید به دستهای ام آی 6 در رابطه با تحریک مردم استان آذربایجان شرقی ، موضوع اصلا فوتبالی نیست بلکه فوتبال و طرفداران تراکتور یک دستاویز هستند برای ایجاد آشوب.
  • ایران IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    احسنت عال بود ومنطقی بلاخره ما ازیک ورزشی نویس یک تحلیل منطقی وکاملا مورد نیاز مسایل روز را دیدیم واقعا آفرین به شعور وتحلیل شما ازشما خواهش میکنم این تحلیل را درفضای مجاز هم بولد کنید و باهشتک های مختلف منتشر کنید خیلی عالی
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    وزارت خارجه باید دولت ترکیه و آذربایجان رو تحت فشار بگذاره فعالیت های گروههای ضدایرانی رو ممنوع کنه اینا یه عده مزدور هستن که با بن سلمان دیدار میکنن و میگن اگر اون هزینه های که تو نابودی یمن خرج کردی به ما میدادی ایران رو از نقشه محو میکردیم
  • صالح IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    من استقلالیم و این بحث اصلا واسم اهمیتی نداره... ولی اقای بهروش نویسنده این مطلب رسما پرسپولیسی است و فقط با این نوشته میخواد تیمای رقیب اش رو ببره تو حاشیه... شما به دل نگیرین...
    • معین IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      کاش شما که سواد تحلیل و درک کلمات مورد بحث رو ندارید اصلاً کامنت و إظهار فضل ننمایید
  • ج FR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    سهم تجزیه طلبان از ایران ،تنها یک متر مربع قبر است
  • محمد کیش IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    48 7
    کاش بجای گیر دادن به تراکتورسازی که محبوب خیلی هاست به فدراسیون فوتبال مافیایی گیر میدادید که اجازه چنین کارهایی از نظر اونها مجاز است
  • سید IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    59 48
    آره دقیقا واسه همینه که رکورددار تماشاگر تو این فصله
  • علی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    پیامی از طرف بوشهری عاشق خاک ایران به اونای که توهم قوم گرایی دارن : اگه پرو بازی در بیارید شیرو نفتو گازو میبندیم تا هم از گشنگی بمیرید و هم تبدیل به قندیل بشین
    • سوسان IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
      91 3
      شما شیر گاز و نفت رو ببند ما میریم از قطر و عربستان مفتی میخریم نمیدونی نفت شده 50 دلار فقط پول کارگرشو میدند بیاره دم در خونت
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    احسنت. بسیار زیبا. این جماعت هویت طلب امننیت ملی ایران را نشانه رفته اند و البته کور خوانده اند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    آخه بدبختها یک تیم تجزیه طلب با هوادارهای احمقش حسودی داره به خر یکبار چوب بزنی از یک مسیر دو دفعه نمیره .
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    25 35
    خوبه همین دوروز پبش پسر صاحب باشگاهتون به دعوت آرسنال رفته بود تماشای فوتبال ملکه انگلیس. با الاخره دم روباه بیرون زد و معلوم شد پشت این باشگاه چه دستهای خبیثی هستن .
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    پماد خوب بمالید اثر بده
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      61 18
      تجربیاتت رو منتقل می‌کنی نکبت؟
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    17 5
    اصل تقصیر رضا شاهه
  • فرناز IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    تا حالا مشرق رو دوست داشتم اما مدتیه میبینم به شدت کثیف و احمقانه داره کار میکنه. تاسف بر شما که با این نوشته‌هاتون باعث شکاف میشید. به شدت تاسف میخورم به ساده لوحی و آب تو آسیاب دشمن ریختنوتون برای ایجاد تفرقه.
  • DE ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    مهم نیست شما دوست داشته باشی یا نداشته باشی. مهم اینه بیشتر از مجموع دو تیم استقلال و پرسپولیس هوادار داره
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      عجب توهمی داره! صنعتی میزنی؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
      همین توهمات مضحکه که هوادارای سوراختور رو بدبخت کرده!!!!!!! لامصبا پشید از پای منقل و بساط تا بتونید درست ببینید!
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    ياشاسين اذربايجان
    • سلام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
      15 14
      یاشاساین اردبیل. نه به تراکتور قوم گرا. سلام به تراکتور ایرانی.
  • هادی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    تراکتور عشقه...
  • علی شیرازی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    تراکتور تیم نیس هویت است آفرین بر بچه های غیرتمند آذربایجان که سرزمینشان را دوست دارند و به تهرانیا باج نمیدن !!! تهرانی های سوسول
    • AU ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
      49 12
      تراکتور تیم هست و خواهد بود و هرکس بخواد افکار کثیف نژادی و قومیتی رو وارد فوتبال کنه و تیم محبوب تراکتور رو آلوده به اغراض ضد ملی کنه به خفت و خواری و نابودی میفته
  • TT IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
    4 0
    تا وقتی که ما ترک ها می بینیم که تو کشور اتحاد نیست و ترک ها توسط بقیه تخریب میشن و جو نژاد پرستی کشور رو برداشته، ما هم از نماد های آذربایجان به شدت حمایت میکنیم و میگیم که هر کی چشم دیدنشو نداره و ضد ماست کور شه! یاشاسین آذربایجان یاشاسین تراختور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس