ظریفیان

یک فعال چپ تأکید کرد مشکلات موجود از جمله تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ ارتباطی با روحانی ندارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ظریفیان: مشکلات موجود هیچ ارتباطی با روحانی ندارد

«غلامرضا ظریفیان»، فعال اصلاح‌طلب در مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«از ابتدای شکل‌گیری این دولت ما با مخالفانی روبه‌رو شدیم که غیر منصفانه با آن روبه‌رو شدند و در تلاش بودند تا ضعف‌ها را بزرگ جلوه دهند و مشکلات بسیاری را که فراروی دولت قرار دهند، درست است که این ضعف‌ها هیچ ارتباطی با عملکرد دولت نداشته است اما این دسته درصدد هست اینگونه القا کنند که دولت دارای ضعف مدیریتی است.»

او سپس می‌افزاید:

به‌طور مثال می‌توان به اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا بر کشورمان اشاره کنیم، چراکه این تحریم‌ها هیچ ارتباطی به دولت ندارد و در اصل آمریکا از دیرباز با نظام سیاسی ایران موافق نیست و نوع برخورد آن با ما تفاوت داشته است. در حال حاضر این برخوردها در شرایط حادی قرار گرفته است که در ادامه منجر به جنگ اقتصادی علیه کل نظام شده است. طبیعتاً دولت به‌عنوان پیشران و پیش‌قراول حل مساله در صف مقدم قرار دارد و طبیعی است که مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده و این موضوع غیرمنصفانه است، آنچه که بدون ارتباط با کل نظام در حال رخ دادن است به دولت منتسب کنیم و طبیعی است که دولت هم در این زمینه توانایی‌ها و همچنین ضعف‌هایی دارد و نیروهایی که منصف هستند طبیعتاً به این ضعف‌ها و ناهماهنگی‌های دولت پرداختند. [۱]

*آقای ظریفیان حکماً در روزهایی که رئیس‌جمهور روحانی در دو دولت یازدهم و دوازدهم اصرار داشت که تحریم‌ها بالمرّه لغو می‌شود و ما تمام تحریم‌ها را لغو می‌کنیم؛ در ایران حضور نداشته است!

در واقع ما و همه منتقدان و مردم عزیز ایران می‌دانیم که تحریم‌ها لزوماً به رئیس‌جمهور روحانی ربطی ندارد. اما این آقای روحانی و حامیان اصلاح‌طلب ایشان بودند که علی‌الظاهر نمی‌دانستند نباید با وعده ناراست از مردم رأی بگیرند و اگر گرفتند باید توجیه مناسبی برای علل شکست‌های خود بیاورند.

از سوی دیگر، گویا حامیان اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور روحانی این حقیقت ساده را نمی‌دانند که رئیس جمهور از مردم رأی می‌ستاند که مشکلات موجود را حل کند نه اینکه بگوید تقصیر من نیست!

ظریفیان، همان کسی است که مدتی قبل هم خطاب به منتقدان اینطور گفته بود که چه اصراری دارید که روحانی مسئول برجام باشد؟ «نظام و مردم» مسئول بودند ![۲]

گفتنیست اصلاح‌طلبان بعنوان حامیان و شرکای رئیس‌جمهور روحانی با طرح صحبت‌هایی مثل حرف‌های بالا و یا ابراز اینکه رئیس‌جمهور روحانی در وضع موجود ۱۰، ۱۵ و یا ۲۰ درصد بیشتر سهم ندارد! به دنبال فرافکنی و انداختن تقصیر ناکارآمدی خود به گردن دیگران هستند.

سعید حجاریان نیز به تازگی در دروغی آشکار اظهار کرده است که تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام توصیه مقام معظم رهبری بود ![۳]

***

بدترین خاطره زندگی روحانی چیست؟

«علی شکوری‌راد»، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب اتحاد ملت، در بخشی از مصاحبه خود با شماره دوشنبه گذشته روزنامه دولتی ایران درباره نسبت اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«اینکه اصلاح‌طلبان بتوانند با آقای روحانی از نزدیک صحبت کنند دو بار اتفاق افتاد. یکبار اوایل دولت اول بود و یک بار هم در دولت اخیر. در این دیدارها صحبت‌هایی شد منتها کاراکتر آقای روحانی این طور نیست که بنشیند چند نفر حرف بزنند و حرف‌های آنها را گوش کند و مثلاً جلسه حول دستور بخصوصی نباشد و فقط تبادل نظر باشد. ظاهراً ایشان این کار را مفید نمی‌داند. من فکر می‌کنم اگر از ایشان بپرسیم بدترین خاطره زندگیت چیست شاید به آن جلسه دو ساعتی اشاره کند که با اصلاح‌طلبان برگزار کردند.
خب حالا شاید لازم هم نباشد این تبادل نظر با شخص ایشان صورت بگیرد...
به نظر من نزدیکان ایشان هم بر همین رویه و چه بسا بدتر هستند. از این حیث راه تبادل نظر مسدود است…»

شکوری‌راد در عین حال در این گفت‌وگو تأکید می‌کند کهحساب دولت و اصلاح‌طلبان از یکدیگر جدا نیست .[۴]

*شکوری‌راد در حالی از رابطه رخ به رخ روحانی با اصلاح‌طلبان بعنوان بدترین خاطره روحانی یاد می‌کند و به مشورت‌ناپذیری رئیس‌جمهور اشاره دارد که این دولت و این رئیس‌جمهور، کسانی بودند که چپ‌ها برای ادامه و توالی آنها «تَکرار» کردند، «تضمین» دادند [۵] و ابراز «فدایی» بودن کردند.

و ما در اینجا قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم.

البته باید دانست که اظهارات تند شکوری‌راد نیز از آن رو بیان می‌شوند که جریان چپ دیگر نیازی به رئیس‌جمهور روحانی ندارد و حتی قصد کرده از وی عبور کند.

ضمن اینکه کارنامه رئیس‌جمهور روحانی هم به قدری بد بوده است که چپ‌ها بخواهند خود را حتی منتقد روحانی و برنامه‌های او جلوه دهند و اینطور وانمود کنند که این طرح‌های آنها نبود که در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شد و سبب بروز مشکلات فعلی در کشور شد. و گرنه باز هم باید شاهد حرف‌های اصلاح‌طلبان در زمان دولت یازدهم و روزهای اول دولت دوازدهم می‌بودیم که می‌گفتند ما و روحانی یکی هستیم، ما به راهی می‌رویم که روحانی بگوید، تمام حرف‌های روحانی قانونیست وباید دست روحانی و ظریف را بوسید .[۶]

***

مشاور خاتمی:

عملکرد شورای شهر، شرایط سختی را برای اصلاح‌طلبان پدید آورد

«عبدا… ناصری»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشاوران خاتمی به تازگی در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در اشاره به صحبت‌های اخیر خاتمی که گفته است " دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. فکر می‌کنید در انتخابات آینده به حرف ما مردم پای صندوق می‌آیند؟" اظهار می‌کند: آقای خاتمی اعتقاد دارند که تمام نهادهای حکومتی از جمله دولت و مجلس باید امید از دست رفته را به جامعه برگردانند و این یک واقعیت است که شرایط اجتماعی و عمومی امروز مانند اردیبهشت ۹۶ نیست. احتمالاً در سال آینده هم بدتر خواهد شد.

او همچنین در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید:

عملکرد شورای شهر، مجلس و دولت شرایط سخت تری را برای اصلاح طلبان و کل جریانات سیاسی حکومتی پدید آورده ‎ است. حرف آقای خاتمی هم این است که اگر وضع این‌طور ادامه پیدا کند، چه جریان اصلاح ‎ طلب، اصولگرا و چه کانون‌های اصلی قدرت نخواهد توانست شاهد انتخابات پرشور باشند و مردم پای صندوق‌های رأی بیایند. [۷]

*القای ناامیدی و یأس مردم بخشی از پروژه‌ای است که «فتنه اقتصادی» را دنبال می‌کند و رئیس دولت اصلاحات نیز خواسته یا ناخواسته در پازل آن مشغول بازی است.

مع‌الوصف اما مشکلات فعلی و اوضاع موجود تماماً شاهکار سیاسی شخص لیدر اصلاح‌طلبان و دوستان اوست که با «تَکرار می‌کنم» پدید آمده است.

راه حل استشفای این اوضاع نیز در گام اول عذرخواهی از مردم و نظام اسلامی و پذیرش مسئولیت است.

پذیرش مسئولیتی که تکالیفی مثل تجدید نظر در آرای سیاسی، اشاره به مثبتات رقیب و… را بر ستاد اصلاحات واجب می‌سازد.

در واقع مادام که اصلاح‌طلبان و لیدر آنها از بابت آنچه که پدید آورده‌اند؛ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت نکنند، هرگونه تلاش برای تصحیح نگاه مردم به این جریان خاص سیاسی، بی‌فایده خواهد بود.

همچنین باید اشاره کرد که ناصری در باب اینکه عملکرد شورای شهر و مجلس شرایط سختی را بر اصلاح‌طلبان عارض کرده؛ حرف درستی را به میان آورده است.

شاید اصلاح‌طلبان تا هیچوقت دیگر از دوران حیات سیاسی خود نتوانند حضور شهردارشان در مجلس رقص دختران نوجوان، گوشت ۱۰۰ هزار تومانی، پراید ۵۰ میلیونی، استعفای ۲ شهردار و حمایت از سران فتنه در تریبون مجلس را از ذهن افکار عمومی بزدایند.

اما اینکه ناصری مدعیست این کارنامه مردود و این سرشکستگی‌های سیاسی دامن اصولگرایان و نظام را نیز می‌گیرد حرف صحیحی نیست چون این مقولات به‌کلی ربطی به نظام یا جناح رقیب اصلاح‌طلبان ندارد.

شاهد مثال آنکه اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس نهم را نیز تحریم کردند اما همچون همیشه یک انتخابات پرشکوه و قانونی در ایران برگزار شد و آب هم از آب تکان نخورد.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/251812

2_ mshrgh.ir/786986

3_ mshrgh.ir/942628

4_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7019/1/504345/0

5_ https://www.isna.ir/news/96021206977/

6_ http://fna.ir/a1hzoo

7_ http://www.irna.ir/fa/News/83239242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    57 1
    اگر رئيس جمهور مقتدری داشته باشیم دشمنان نمی توانند چپ به کشور نگاه کنند.
  • سید IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    57 2
    خیلی جالب است که اصلاح طلبان تهوع آور با کمال پررویی مشکلات معیشتی مردم در این دولت را نه به سبب عملکرد ضعیف این دولت که ناشی از رفتار آمریکا و تحریم ها بر علیه ایران می دانند و همین موضوع با همین شرایط در دولت احمدی نژاد را نه به دلیل تحریم ها و رفتار آمریکا که ناشی از ضعف دولت قبل می دانستند!! یک بام و دو هوا قبلاً مثل بود اما امروز یک مصداق!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    35 1
    گند زدن حالا میگن کی بود نبودیم دارن فرافکنی میکنند دولتی که نتونن بهران رو مدیریت کنه پس به چه دردی میخوره مگر دولتهای قبلی بین ما وامریکا گل و بلبل که لیبرال جماعت جون به جونمون کنی طلبکارم متکبرهستند الا برکت الله خدا ازشون میگذره.
  • FR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    3 0
    امان از وقتی که میخندد !!!
  • رهگذر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    4 0
    این عزیزان دل باید قبول کنن که خطا کردن و اشتباه رفتن. همچنین باید بدانند که مردم خودشان برای قضاوت کافی هستن و نیاز نیست خیلی کالری مصرف کنن و دنبال پرتقال فروش بگردن.
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    1 5
    سید محمد خاتمی گفت: دیگر خیلی سخت است به مردم بگوییم در انتخابات شرکت کنید. آقای خاتمی، عدم شرکت در انتخابات موجب رو کار آمدن جناح جمهوری اسلامی می شود همچنانکه در سال 84 حدود 15 میلیون نفر از هموطنان انتخابات را تحریم کردند و باعث شدند روند انقلاب زدایی هشت سال عقب بیفتد. سرور گرامی، تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- مذاکره با آقای ترامپ 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان با تشکر از توجه شما،
  • مصطفی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    3 0
    جالبه همه میگن سال بعد وضع از اینم بدتر میشه یا میگن سال دیگه سال فتنه است. به نظر شما مسولینی که پیشگیری نمی کنند. خائن نیستند؟
  • اشنا IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
    0 0
    اقای کیانفر توبروباترامپ مذاکرکن واقاخاتمی درجریان بذارشیخ حسن یادت نره علی برکه الله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس