حمله به اتوبوس سپاه - نمایه

«اندرو کوریبکو» می‌نویسد حادثه تروریستی حمله به اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران نقشه آمریکا برای ایجاد تفرقه میان ایران و پاکستان است و تهران باید بلوچستان را به پلی برای یک‌پارچه‌سازی منطقه تبدیل کند.

سرویس جنگ نرم مشرق - حمله تروریستی روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه ۹۷، علیه نیروهای سپاه پاسداران [۱] در زاهدان [۲] موجب تنش [۳] در روابط ایران و پاکستان طی روزهای بعد شد [۴] . اسلام‌آباد اگرچه اقرار کرده است که تروریست‌ها در خاک این کشور مقدمات حمله تروریستی در ایران را چیده‌اند، اما غیر از موضع‌گیری‌های کلامی و برخی اقدامات سیاسی مانند ممنوع کردن فعالیت گروه‌های تروریستی ضدایرانی در مرزهای پاکستان [۵] ، هنوز اقدام قاطعی برای قلع‌وقمع این‌گونه گروهک‌ها انجام نداده است. گروهک تروریستی «جیش العدل» بلافاصله مسئولیت اقدام تروریستی در سیستان و بلوچستان را که منجر به شهادت دست‌کم ۲۷ نفر و مجروحیت ۱۳ نفر دیگر شد، به عهده گرفت. مقامات سپاه پاسداران [۶] و دولت ایران به شدت به این اتفاق واکنش نشان دادند [۷] و حتی حمله علیه تروریست‌ها در خاک پاکستان را نیز «حق قانونی» خود دانستند [۸] . اگرچه قطعاً همین موضع‌گیری‌ها موجب شد تا دولت پاکستان تکانی به خود بدهد و حداقل اقدامات لازم را در این‌باره انجام دهد، اما به نظر می‌رسد حمله تروریستی زاهدان یک اتفاق مستقل نبوده، بلکه حلقه‌ای از یک زنجیره هدفمند بوده است.

بقایای اتوبوس حامل کارکنان سپاه که مورد حمله انتحاری تروریستی قرار گرفت [+]

«اندرو کوریبکو» کارشناس آمریکایی و نظریه‌پرداز جنگ نرم و جنگ‌های ترکیبی اخیراً با انتشار گزارشی در اندیشکده «یوریژا فیوچر» (به معنای «آینده اوراسیا») به موضوع حمله تروریستی در زاهدان و ارتباط آن با نقشه‌های گسترده‌تر برای ایجاد ناآرامی در ایران پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌آید ترجمه گزارش یوریژا فیوچر تحت این عنوان است: «دارند ایران را فریب می‌دهند تا بلوچستان را به کردستان جدید تبدیل کند [۹] ». مصاحبه‌های قبلی مشرق با کوریبکو را می‌توانید از لینک‌های زیر بخوانید:

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکا به دنبال «جنبش سبز ۲» و تجزیه ایران در دوره ترامپ است

›› حوادث ۸۸ مقدمه برجام و تسهیل نفوذ آمریکا بود


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


«مرزهای خونی»؛ دست آمریکا و هند پشت تنش‌ها در سیستان و بلوچستان

تحولات اخیر در روابط ایران و پاکستان پس از حمله تروریستی اخیر در امتداد مرزهای مشترک دو کشور در منطقه فراملی بلوچستان، این ریسک را به وجود آورده است که سازمان‌های اطلاعاتی ثالث از این مسئله [تیرگی روابط] در قالب سناریویی مانند منطقه کردستان به عنوان اهرمی بین‌المللی علیه هر دو کشور و با هدف «تفرقه و حکومت» استفاده کنند. «رالف پیترز» سرهنگ دوم بازنشسته آمریکایی سال ۲۰۰۶ پیشنهاد سیاست‌گذاری مشهور خود درباره مهندسی ژئوپلتیک «مرزهای خونی [۱۰] » در سراسر به‌اصطلاح «خاورمیانه بزرگ» را منتشر کرد که یک نکته مهم در آن گنجاندن هم کردستان و هم بلوچستان به عنوان اجزای لاینفک و «مستقل [۱۱] » در چشم‌انداز مدنظر وی برای آینده آمده بودند؛ این چشم‌انداز، تابستان سال ۲۰۱۶ مبنایی شد که پیترز بر اساس آن چندین سناریویی را تشریح کرد که آمریکا می‌تواند از آن‌ها برای به راه انداختن جنگ ترکیبی [۱۲] علیه ایران به منظور افزایش فشار غیرمتعارف علیه این کشور استفاده کند [۱۳] .

بلوچستان آزاد، کردستان آزاد، آذربایجان، عراق سنی، …؛ نقشه خاورمیانه بزرگ «رالف پیترز» پس از اجرای طرح «مرزهای خونی»
در این نقشه، نام کشورهایی که منطقه به دست می‌آورند با رنگ «سیاه»، آن‌هایی که منطقه از دست می‌دهند با رنگ «قرمز» و کشورهای بدون تغییر با رنگ خاکستری نوشته شده است [+]

همه چیز از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، زمانی که آمریکا اقدام به تشدید هم‌زمان هر دو گسل ژئوپلتیک [مناطق کردستان و بلوچستان] برای استفاده ابزاری از آن‌ها علیه ایران کرد، اما به نظر می‌رسید جمهوری اسلامی از این طوفان با موفقیت عبور کرده است. مسئله کردستان [۱۴] از آن زمان تا کنون در نتیجه همکاری چندجانبه ایران با شرکایش (و اصلی‌ترین آن‌ها، ترکیه) نسبتاً آرام شده است. از طرف دیگر، تحریکات تروریستی بهار سال ۲۰۱۷ در مرز ایران با پاکستان نیز منجر نشد تا تهران همسایه‌اش را مقصر بداند؛ کاری که الآن دارد انجام می‌دهد و اقدامی که این نویسنده [کوریبکو] همان زمان علیه آن هشدار داده بود [۱۵] . درباره این حادثه دوم باید خاطرنشان کرد که جنگ ترکیبی مشترک آمریکا و متحدانش علیه «کوریدور اقتصادی چین و پاکستان» ( CPEC) چنان‌که قابل‌پیش‌بینی هم بود استان سیستان و بلوچستان ایران را بی‌ثبات کرده است؛ عاملی که به وقوع حمله تروریستی سال گذشته در چابهار [۱۶] کمک کرد و در آخرین مورد هم منجر به حمله اخیر شد که در هفته‌های قبل [از نگارش این گزارش] تنش‌هایی را به وجود آورد.

عملیات «تنش دائم» علیه پاکستان و ایران؛ تشکیل افغانستان جدید (قرمز) و بلوچستان آزاد (زرد) با هدف قطع دست‌رسی چین به منابع انرژی خلیج فارس [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› چابهار قلب ترانزیت خاورمیانه است / رقابت هند و چین بر سر بندر ایرانی

›› تجارت پاکستان و زیرآبی امارات مقابل چشم ایران در دریای عمان +تصاویر ماهواره‌ای

لازم به شفاف‌سازی است که هند علاقه‌ای به آغاز یک نیابتی جنگی علیه شریکش در پروژه «کوریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب» [یعنی ایران] ندارد، به ویژه شریکی که دهلی‌نو امیدوار است روزی دسترسی هند به مسیرهای ترانزیتی به بازارهای روسیه، آسیای مرکزی و افغانستان را به شکلی قابل‌اتکا فراهم آورد.

آیا برای پاکستان پاپوش «حامی دولتی تروریسم» دوخته‌اند؟

روابط ایران و پاکستان پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ [در ایران] تا سال‌ها دچار تنش بود و تهران همیشه گمان می‌برد که اسلام‌آباد گروههای مسلح ضدایرانی را به درخواست ریاض در خاک خود پناه می‌دهد. موضوع زمان‌بندی خاص این عملیات تروریستی نیز از همین‌جا آغاز می‌شود. این بمب‌گذاری انتحاری درست چند روز پیش از سفر محمد بن‌سلمان ولی‌عهد سعودی به پاکستان و امضای قراردادهایی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار [۱۷] به منظور تکمیل تعهداتی بود که سال گذشته محمد بن‌سلمان طی سفر «[عمران] خان» نخست‌وزیر پاکستان به ریاض [۱۸] زیر آن‌ها را امضا کرده بود. برخی در ایران از دیدگاه امنیت‌محور متأثر از استراتژی «بازی مجموع-صفر [۱۹] » [شرایطی که سود هر طرف لزوماً به قیمت ضرر طرف مقابل است]، ممکن است فکر کرده باشند که «تاریخ دارد تکرار می‌شود» و هر دو کشور [پاکستان و عربستان] دارند علیه تهران توطئه می‌کنند.

استقبال از ولی‌عهد سعودی در پاکستان: «مقدم اعلی‌حضرت شاه‌زاده محمد بن‌سلمان را به وطن دومش گرامی می‌داریم»

در ادامه نشان خواهیم داد که چرا این نظریه درست نیست، اما ابتدا باید روشن کنیم که چرا برخی اصلاً چنین نظریه‌ای دارند. نهادهای دائمی نظامی، اطلاعاتی و دیپلماتیک (یا همان «دولت عمیق») در ایران معمولاً در قالب دو جناح «میانه‌رو / اصلاح‌طلب» و «محافظه‌کار / اصول‌گرا» تقسیم می‌شوند؛ در چارچوب این تقسیم‌بندی گفته می‌شود جناح اول اغلب نفوذ خود را متوجه حوزه دیپلماتیک کرده و جناح دوم تمرکز خود را معطوف به سرویس‌های نظامی و اطلاعاتی نموده است. اختلافات در «دولت عمیق» ایران هفته گذشته [پس از حمله تروریستی زاهدان] به طور کامل زمانی به نمایش درآمد که سفیر ایران در پاکستان، به‌رغم آن‌چه که اتفاق افتاده بود، در مورد تمایل کشورش برای پیوستن به کوریدور اقتصادی چین و پاکستان صحبت کرد [۲۰] ، اما از سوی دیگر نمایندگان امنیتی تهران، پاکستان (و به طور خاص، «آی‌اس‌آی» سازمان اطلاعاتی این کشور) را متهم به ایفای نقش احتمالی در حادثه تروریستی اخیر نمودند [۲۱] .

«آدام گری» تحلیلگر ژئوپلتیک، به خوبی اشتباه بودن این «استدلال» را تشریح [۲۲] و هم‌چنین اشاره کرده است که برخی نظرات در رسانه‌های اجتماعی [۲۳] مبنی بر هم‌راستا شدن مواضع ایران و هند در تلویحاً مقصر دانستن پاکستان به خاطر حمله تروریستی هفته گذشته در «پولواما [۲۴] » [علیه نیروهای پلیس هند در ایالت جامو و کشمیر [۲۵] ] است. جالب است که ایران، که خودش طی دهه‌های گذشته قربانی توطئه‌های تروریستی بود، هیچ توجهی به این احتمال نمی‌کند که چه‌بسا برای پاکستان پاپوش «حامی دولتی تروریسم» علیه هر دو کشور همسایه‌اش [ایران و هند] را دوخته‌اند تا در صورت شکست مذاکرات صلح کنونی با طالبان [۲۶] به هر دلیلی آمریکا دستآویزی برای تحریم احتمالی کوریدور اقتصادی چین و پاکستان [۲۷] داشته باشد. فارغ از این‌که ایران چه اهداف و مقاصدی [از مواضع سرسختانه علیه پاکستان] دارد، هرگونه تیرگی روابط ایران و پاکستان دقیقاً بازی کردن در زمین آمریکاست.

پارسی (نارنجی)، کُردی (آبی تیره)، بلوچی (آبی روشن)، آذری (سبز یشمی روشن)، …؛ نقشه ایران به تفکیک زبان‌ها [+]

«حلقه طلایی»؛ چرا ایران و پاکستان نباید فاصله بگیرند

اگرچه پاکستان کشور محوری‌ای است که کل ساختار حلقه طلایی به آن وابسته است [۳۰] ، اما اگر ایران به طور کامل با این پروژه همراهی نکند، حلقه طلایی آسیب شدیدی خواهد دید، چراکه ضعیف‌ترین حلقه [و پاشنه آشیل] پروژه می‌تواند دروازه‌های آن را به روی نفوذ هندِ مورد تأیید آمریکا باز کند و راه را برای نفوذ به درون هسته آسیای مرکزی این پروژه با هدف ضمنی «مهار چین [۳۱] » باز کند، که چه‌بسا دلیل صدور معافیت تحریمی توسط آمریکا برای استفاده هند از بندر چابهار در اواخر سال گذشته نیز باشد [۳۲] ؛ چه‌بسا آمریکا داشته خود را برای سناریوی ناگزیرِ از کوره در رفتن ایران در نتیجه جنگ ترکیبی‌اش، مانند آن‌چه هفته گذشته [پس از حادثه تروریستی زاهدان] اتفاق افتاد، آماده می‌کرده است. با این وجود، ایران اشتباه می‌کند اگر فکر می‌کند که امنیت استراتژیکش به دست هندِ متحد با آمریکا بیش‌تر تأمین خواهد شد تا چین و دیگر قدرت‌های بزرگ در حلقه طلایی. در عین حال، تهران ممکن است تفکرات دیگری هم داشته باشد.

روابط با هند مهم است، اما دولت ایران نباید اهمیت استراتژیک «حلقه طلایی» را فدای رابطه با متحد آمریکا کند

در همین‌باره بخوانید:

›› روحانی اگر «میراث دیپلماسی» می‌خواهد به شرق رو کند

ایران اهمیت ژئواستراتژیک خود را درک می‌کند؛ هم اهمیتش به طور کلی و هم به طور خاص به عنوان ابزاری برای استفاده آمریکا از طریق هند به منظور «مهار چین». بنابراین [در بدترین سناریوی ممکن] برخی از جناح‌های «دولت عمیق» ایران ممکن است معتقد باشند که می‌توانند به یک معاوضه با آمریکا دست پیدا کنند که در آن واشینگتن بخشی از فشار جنگ ترکیبی خود علیه تهران را کاهش دهد و در عوض، ایران دست‌رسی دهلی‌نو به هسته آسیای مرکزی حلقه طلایی را تسهیل کند. تا جایی که منطق حکم می‌کند، این جناح فکری حتی شاید اعتقاد داشته باشد که هم‌جهت شدن بیش از حد با حلقه طلایی ممکن است باعث شود آمریکا عملیات‌های بی‌ثبات‌سازی‌اش علیه ایران را تشدید کند، و بنابراین بهتر است راه راحت‌تر را انتخاب کرد و از حمله تروریستی اخیر برای انتقال فشار به پاکستان استفاده نمود.

شاید هدف آمریکا از اعطای معافیت تحریمی به دهلی‌نو درباره بندر چابهار، استفاده از هند برای نفوذ در «حلقه طلایی» و «مهار چین» باشد [+]

با این حال، این صرفاً بدترین سناریو است و احتمال دارد که تحولات کاملاً به این شکل پیش نروند، یا این‌که ایران اصلاً به دنبال استفاده از یک استراتژی ماکیاولیایی مانند آن‌چه توصیف شد نباشد. با وجود این [که بدترین سناریو ممکن است اتفاق نیفتد]، بسیار بعید است که «بهترین سناریو» محقق شود، چون ایران با مستقیماً متهم کردن آی‌اس‌آی به حمایت از تروریسم از خط قرمز پاکستان عبور کرده و موجب برانگیخته شدن احساسات بسیاری از پاکستانی‌های میهن‌پرستی شده است که عمیقاً قدردان نقش غیرقابل‌جایگزینی این سازمان در دفاع از کشورشان مقابل همان تروریسم هستند. جبران آسیب‌های خودآورده‌ای که ایران با از کوره در رفتن به روابط دوجانبه وارد کرد احتمالاً زمان می‌برد، حتی اگر ایرانی‌ها پشت درهای بسته توضیح بدهند که چگونه اختلافات در دولت عمیق این کشور موجب این آسیب‌ها شده است. اما این بدان معنا نیست که اکنون همه چیز از دست رفته است.

تبدیل بلوچستان از «سد» به «پل»؛ توپ در زمین ایران است

اگر ایران اراده سیاسی لازم را داشته باشد، می‌تواند بهترین نتیجه را در این وضعیت بدی بگیرد که نمایندگان رسمی‌اش مسبب آن هستند. به این منظور، تهران باید تمایل صادقانه خود به تقویت همکاری‌های امنیتی با پاکستان در امتداد مرزهای مشترک را نشان بدهد. در ادامه، دو کشور می‌توانند منابع مربوطه نظامی و اجتماعی-اقتصادی خود را صرف ایجاد یک استراتژی جامع «امنیت دموکراتیک [۳۳] » [مدل مبارزه با جنگ ترکیبی] با هدف ایجاد ثبات پایدار در منطقه فراملی بلوچستان میان دو کشور کنند، و حتی شاید بتوانند از طریق طرحی که این نویسنده [کوریبکو] اواخر سال گذشته پیشنهاد داد نام آن را «کمک‌هزینه طرح کمربند و جاده» بگذارند [۳۴] ، بودجه‌ای از جانب چین نیز برای این مسئله دریافت کنند. الآن بهترین زمان برای تبدیل بلوچستان از سدی به سبک «مرزهای خونی» بر سر راه یک‌پارچگی منطقه، به پلی به سبک «کوریدور اقتصادی چین و پاکستان، پِلاس» ( CPEC+) به سوی تسهیل حلقه طلایی وجود ندارد؛ اما توپ به طور کامل در زمین ایران است.

فارس (قرمز)، ترک (سبز)، عرب (خاکستری)، سایر قومیت‌ها (زرد)؛ نقشه تفکیک قومیتی ایران [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش ایران در ابَرپروژه «یک کمربند، یک جاده»

›› ایران؛ پلی برای انتقال انرژی میان دریای مازندران و خلیج فارس

ایران [در ماجرای حمله تروریستی زاهدان] می‌رفت که در دام توطئه جنگ ترکیبی مبنی بر مقصر دانستن پاکستان برای حمله تروریستی اخیر در کنار مرزهای مشترک در بلوچستان بیفتاد؛ توطئه‌ای که نتیجه فوری آن احیای سناریوی آمریکایی «مرزهای خونی» هم‌زمان با ایجاد شکافی مانند منطقه کردستان میان این دو قدرت بزرگ جهان اسلام است.


[۱] حمله به اتوبوس کارکنان سپاه زاهدان لینک

[۲] حمله انتحاری به اتوبوس سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان 'دست کم بیست کشته به جا گذاشت' لینک

[۳] ایران با احضار سفیر پاکستان: انتقام حمله انتحاری زاهدان را می‌گیریم لینک

[۴] حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان؛ وزارت خارجه ایران سفیر پاکستان را احضار کرد لینک

[۵] پاکستان فعالیت گروهک تروریستی جیش‌العدل را ممنوع کرد لینک

[۶] قاسم سلیمانی: ایران انتقام حمله به اتوبوس سپاه را خواهد گرفت لینک

[۷] واکنش مسئولان جمهوری اسلامی به حمله انتحاری به اتوبوس سپاه لینک

[۸] "حمله به پایگاه تروریست‌ها در پاکستان حق قانونی ایران است" لینک

[۹] Iran’s Being Tricked Into Making Balochistan The New Kurdistan Link

[۱۰] How a better Middle East would look Link

[۱۱] Blood Borders and Their Discontents Link

[۱۲] Hybrid Wars ۱. The Law Of Hybrid Warfare Link

[۱۳] The US-Saudi Plan to Prompt an Iranian Pullback from Syria Link

[۱۴] The Kurdish Kaleidoscope Link

[۱۵] RAW + Daesh = Jundallah ۲.۰ Link

[۱۶] Iran Just Fell Victim To Blowback From The US-Indian Hybrid War On CPEC Link

[۱۷] Pakistan gets $۲۰bn investment pledge from Saudi Arabia amid MBS visit Link

[۱۸] PM Khan’s Visit To Saudi Arabia Has Symbolic And CPEC Purposes Link

[۱۹] بازی مجموع-صفر لینک

[۲۰] Iran expresses desire to join CPEC Link

[۲۱] Iran Guard's Commander Warns Pakistan, S. Arabia and U.A.E. Over Suicide Attack Link

[۲۲] Iran is Wrong to Let Its Anti-Saudi Frustrations Out on Pakistan Link

[۲۳] Finally. Something #Israel & #Iran agree on. Link

[۲۴] حمله ۲۰۱۹ پولواما لینک

[۲۵] The Political Consequences Of The Pulwama Attack Link

[۲۶] The Taliban’s Moscow Travels Have Turned Them Into Seasoned Diplomats Link

[۲۷] The US Is Scapegoating Pakistan Prior To Possible Anti-CPEC Sanctions Link

[۲۸] Iran warns Pakistan to crack down on Jaish al-Adl Link

[۲۹] From “Bandwagoning” Against Eurasia To “Circling The Wagons” In The Center Of It Link

[۳۰] Pakistan: The Global Pivot State Link

[۳۱] China & India In Central Asia: Competition Or Convergence? Link

[۳۲] Why’d The US Issue A Sanctions Waiver For Chabahar? Link

[۳۳] The US Is More Afraid Of Losing Africa To Russia Than To China Link

[۳۴] Expect Counter-Intel And BRI-Aid Developments After Pakistan’s INGO Regulations Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    17 4
    تو این نقشه یه چیزیش عجیبه. چرا اسرائیلش همچنان کوچیکه؟ درد و مرضشون چیه دقیقا؟
  • رحمن IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    28 2
    این بابا خیلی آسمان ریسمان کرده که باعث آچمز شدن ایران میشود .ایران باید با پاکستان یک کاسه کند و خود را در امنیت بلوچستان و مرز با پاکستان با رفاقت همراه با درک مسؤلیت پاکستان فعال کند..پاکستان در سیاست منطقه ای بسیار ناتوان نشان داده و حتی نمیتواند از جنگ ناخواسته با هند جلوگیری کند..کار سیاسی و دیپلماسی ایران با پاکستان ضعیف عمل میکند و باید مقدار زیادی شجاعت در طرف پاکستانی تزریق کند و این فقر و نیاز پاکستان کل منطقه را بخطر جدایی نیندازد..مسیر بندر گوادر و چابهار با هم متفاوت است و حتی میتواند باعث تقویت چاه بهار شود.این مفسر دارد آدرس غلط میدهد.برای مبارزه با جیش العدل باید عین خودشان گروه های چریکی درست کرد و آنها را در خاک پاکستان تعقیب کرد و از پاکستانی های طرفدار ایران استفاده کرد گو اینکه مقداری هزینه مالی دارد ولی به نابودی تروریسم می ارزد.منتها باید یک نقشه چند جهت و با حمایتهای همه جانبه اینکار انجام شود و نقش پهباد ها در حمایت از نیروی خودی بسیار مهم است.فقط صبورانه کار کنید و با عجله و یکشبه کار درست نمیشود
  • كابوي گانگستر DE ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    7 54
    ارتش ناتو به هر گونه اقدام تحريك آميز ايران پاسخي F35 وار خواهد داد
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    35 8
    سلام.لطفا پیگیرتغییر لباس رسمی کارکنان بانک ملی در کردستان به لباس محلی و کردی باشید.این طرح ها بسیار خطرناکه و مقدمه برای تجزیه معنوی ایرانیان هست که برخی نفوذی ها اجرا میکنند.کارکنان رسمی در همه کشور باید لباس مثل هم بپوشند.همونطور که قانون اساسی هم گفته زبان رسمی و سراسری یک زبان بیشتر نیست برای حفظ تمامیت ارضی.متاسفانه در این دولت شعارهای تفرقه افکنانه به اسم حمایت از اقلیتها داده میشه درحالیکه در ایران اقلیتی وجود نداره چون همه ایرانی هستیم.اقوام هم باید متوجه این سیاستها باشند.مثلا باید بدونند زمانی که سلسله های آذری بر ایران حکومت میکردند مثل صفویه شاهان صفوی با اینکه آذری بودند بیشتری همت رو برای گسترش فرهنگ و ادب پارسی و گسترش جغرافیای دینی و ارضی ایران بخرج دادند.کاری که بانک ملی کرد یا کارهایی که در آموزش و پرورش و جاهای دیگه بیسر و صدا داره اجرا میشه سیاست صهیونیستها برای ایجاد تفرقه و تجزیه معنوی ایرانیان هست که مقدمه طرحهای خونین بعدیشون هست.به هوش باشیم.
    • CA ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      1 1
      متاسفانه طبق نظم نوین جهانی که همه کشورها خواسته یا ناخواسته بهش تن میدن دیر یا زود این نقشه اجرا میشه فقط مساله زمان مطرحه
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    13 7
    سلام.لطفا پیگیرتغییر لباس رسمی کارکنان بانک ملی در کردستان به لباس محلی و کردی باشید.این طرح ها بسیار خطرناکه و مقدمه برای تجزیه معنوی ایرانیان هست که برخی نفوذی ها اجرا میکنند.کارکنان رسمی در همه کشور باید لباس مثل هم بپوشند.همونطور که قانون اساسی هم گفته زبان رسمی و سراسری یک زبان بیشتر نیست برای حفظ تمامیت ارضی.متاسفانه در این دولت شعارهای تفرقه افکنانه به اسم حمایت از اقلیتها داده میشه درحالیکه در ایران اقلیتی وجود نداره چون همه ایرانی هستیم.اقوام هم باید متوجه این سیاستها باشند.مثلا باید بدونند زمانی که سلسله های آذری بر ایران حکومت میکردند مثل صفویه شاهان صفوی با اینکه آذری بودند بیشترین همت رو برای گسترش فرهنگ و ادب پارسی و گسترش جغرافیای دینی و ارضی ایران بخرج دادند.کاری که بانک ملی کرد یا کارهایی که در آموزش و پرورش و جاهای دیگه بیسر و صدا داره اجرا میشه سیاست صهیونیستها برای ایجاد تفرقه و تجزیه معنوی ایرانیان هست که مقدمه طرحهای خونین بعدیشون هست.به هوش باشیم.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    19 7
    اونقدر احمقن نمدونن مرکز اذرباجانشرقی جزو اذربایجانه
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    24 6
    تبریز واورمیه هم کردستان شدند یک دفعه اردبیل وزنجان را هم داخل کردستان می کردند تا میشد آذرکردجان.تبریز مرکزآذربایجان ایران شده شهرکردستان فکرکنم این نقشه رو نوه اوجالان که شش سالشه کشیدت
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    25 7
    باید تبلیغات تشیع را در بلوچستان به شدت گسترش بدهیم و جلسات متعدد پرسش و پاسخ مذهبی داشته باشیم .
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      6 21
      تشیع نیازی به تبلیغ نداره خودش راهش رو طی میکنه و این یکی از تفاوتهاش با وهابیت هست
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    21 0
    بیاییم ما هم برای نقشه آمریکا را هر از چندگاهی تغییر دهیم.روی کاغذ همه چیز قابل تغییر است.
  • آرش کمانگیر IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    12 2
    به نام خدا . سلام . به نظر میرسد نویسنده آمریکائی قصد دارد توجه ایران را از پاکستان که اینک به حق زیر فشار سیاسی کشورمان قرارگرفته است تا دربرابر گروههای تروریستی مقیم آن کشور واکنش درخور نشان دهد , به سوی هند که با سرمایه گذاری سنگین در چابهار در بهبود اقصادی ایران نقش آفرین شده است منحرف نماید . هندوستان نفعی از ناامنی در مناطق شرقی کشورمان نمیبرد زیرا قصد دارد از کریدور چابهار - افغانستان نسبت به تجارت با آن کشور و کشورهای محصور در خشکی شمال ایران استفاده کند اما پاکستان که سرمایه گذاری سنگین ایران در شبکه گازی معروف به خط صلح را ابتر نموده و مخالف دسترسی هند به بازارهای پرسود اطراف ایران است باید ضمن همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم نسبت به زدودن اتهام همکاری با گروههای تروریستی مقیم آن کشور تلاش کند .
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    11 1
    ما بی دلیل کسی رو متهم نمیکنیم عالی ترین فرماندهان ما اعلام کردن که مدارک دست داشتن سیستم اطلاعاتی پاکستان رو در اختیار دارن! این وضع نمی تونه ادامه داشته باشه! امنیت کشور باید خط قرمز هر ایرانی باشه!
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    13 5
    نیروهای امنیتی ایران بسیار هوشمندتر از آن است که در دام توطئه آمریکایی بیفتد
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    14 2
    آمریکا خوابش رو ببینه الان دیگه دوره قاجار نیست
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    6 8
    لازمه امنیت جهان و امنیت منطقه اجرا شدن این طرحه.
  • BE ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    10 1
    این به اصطلاح تحلیلگر خودش مامور هست که آدرس عوضی بدهد
  • مخاطب عام IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    12 0
    اولا موضوع بلوچستان مسبوق به سابقه هست و ایران تا حالا خویشتن داری کرده و مثل مسئله ی کردستان واکنش گسترده نشان نداده(پاکستان اگر به توطئه بودن این عملیات اعتقاد داره چرا به جنگ جیش الظلم نمی ره چرا نیروهای مرزیش رو تقویت نمی کنه) ثانیا وقتی به شما ضربه ای زده می شه و شما به این مسئله پاسخ نمی دید باعث آسیب دیدن روحیه سربازان و نیروهای تحت امر میشه مگر اینکه اون هارو کاملا قانع کنید ایران تا کی می تونه خویشتنداری کنه(پاکستان باید ثابت کنه جدی هست ثابت کنه که تروریست هارو می تونه مهار کنه) ثالثا موضوعی که باعث می شه به توطئه بودن قضیه شک کرد اینکه چرا آی اس آی باید چنین حماقتی رو بکنه که همزمان با سفر بن سلمان که ایران اونو دشمن خونی می دونه همچین عملیاتی رو ترتیب بده که ایران رو عصبانی کنه (عده ای می گن برای جلب توجه بن سلمان اما از نظر من منطق درستی نداره) رابعا مشابهت عملیات توی هند و ایران واقعا انسان رو به فکر فرو می بره که آخه مگه میشه پاکستان دو عملیات رو ترتیب بده مثل هم که باعث نزدیکی همسایش یعنی ایران با دشمن خونیش یعنی هند بشه خامسا چرا اگر پاکستان پشت حمله تروریستی زاهدان بوده باید از نیروی پاکستانی استفاده کنه یعنی انقدر احمق و نادان هست. نتیجه گیری:اینکه هند بخواهد از پتانسیل افراطی بلوچستان برای ضربه زدن به روابط ایران و پاکستان استفاده کند قابل انتظار است اما اینکه پاکستان بخواهد از تروریست ها به عنوان اهرم برای فشار استفاده کند هم قابل انتظار است واینجاست که نقش مأموران امنیتی و تحلیل گرها پررنگ می شود تا اصل قضیه را مشخص کنند و از ریشه مسئله را درمان کنند
  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    22 0
    چرا اصرار دارن لهجه لکی رو ببرن زیر مجموعه زبان کردی در حالی که به لحاظ دستور زبانی و دایره لغات بیشتر به سمت لری میانه و از زیر شاخه های زبان فارسی نمونش باباطاهر بعدش اینکه اگه قراره چیزی مستقل بشه باید قسمت های جدا شده ولایات ایران به وطن برگردن بقول ستارخان آذربایجانی خاک میخوریم اما خاک نمیدیم
    • ناشناس IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      0 0
      در زبان شناسی لکی یکی از گویش های زبان کردی است و در شاخه زبان های شمال غربی قرار میگیرد در حالی که لری از زبان های شاخه جنوب غربیست و ارتباطی با لکی ندارد
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    12 8
    کل آذربایجان غربی رو کردنشین نمایش دادند در صورتیکه نسبت جمعیت آذربایجانی ها عزیز به کردهای محترم حداقل 60 به 40 است
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      6 15
      کی گفنه؟80 به 20 صحیحه برو مرکز امار ایران
  • مختار IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    7 6
    یک تحلیل ابکی مسخره که ارزش خوندن نداشت اسم این سایت مشرق نیست بلکه باید اسم شو گذاشت سایت پاکستان معلوم هست کجا سیر میکنید از انتقام به اینجا رسیدید دید زورتون به پاکستان نمیرسه چی شد از انتقام مرد باشید پای حرفتون بایستید پاکستان از عربستان بدتر احمق پاکستان ادم کش عربستان
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      8 8
      چرا حرف مفت می زنی خوبه اون بالاش نوشته فقط برای آگاهی نخبگان و تصمیم گیران و اینکه مطالب مورد تأیید مشرق نیست
  • US ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    9 14
    خنده دار ترین نقشه تاریخ ... ایذه و مسجد سلیمان و شوش و شوشتر و کوهدشت لرستان و ایلام افتادن داخل کشور شیعه عربی ... قابل توجه اون عقل کلی که خوزستان رو انداخت رو کشور شیعه عربی این نکته است 45% جمعیت خوزستان لر ... لرا برن تو کشور شیعه عربی ؟ جوک تعریف کردی ... بعد الان بوشهر چه ربطی به کشور شیعه عربی داشت ؟ مشرق اصلاح کن خودتو
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      11 10
      :))))))این نقشه آمریکایی هاست چی می گی تو
  • ج IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    29 3
    سهم تجزیه طلبان از ایران ،تنها یک مترمربع قبر است
    • CA ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      5 2
      حیف خاک پاک ایران که تن نجس تجزیه طلبها بهش بخوره . باید مثل اشغال بسوزونیمشون .
  • ج IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    15 1
    فدراسیون ایران را از آدنا تا تاشکورگان.از دربند تا بندر عباس تشکیل می دهیم.تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    5 1
    افرین.........
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    3 1
    افرین.........
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    11 20
    چقدر وحشتناک مثلا ماکه تهرانیم باید افغانارو هم بیاریم بین خودمون !!!! وچندتا شهر عقب موندرو وصل کنیم به خودمون ! ازاون ور اذربایجانیای ایران مخصوصا تبریزیا بااون همه کلاسشون باید برن زیر سلطه الهام علی اف ! بعد خوزستان وابادان ایران باید برن بپیوندند به قسمتهایی ازعراق که از نظر ظاهری اون شهرا از خوزستان وابادان ما خیلی عقب مونده ترند ! حتی سیستان بلوچستان ما از بلوچای پاکستان خیلی جلوترن کردا هم باید به هم وصل شن ولی وقتی وصل شدند میشن عینه المان شرقی وغربی کردای ایران هیچ کاره میشن واون کردای عراقن که همه چیزو دست میگرند کلا همه ایران جدا میشه وصل میشه به چندتا عقب مونده تر ازخودش ولی به جز کشوری باپایتختی تهران بقیه مجبورن زیر سلطه ی مردم عقب افتاده تر ازخودشون تو کشورهای عقب افتاده تر ازایران الان ٬باشن
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    13 0
    فقط یک چیز این نقشه رو دوست دارم. از سمت شمال شرق توسعه پیدا کردیم. حقیقتا هرات بادفرهنگ ایرانی کاملا عجین هست.
  • قاسم US ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    12 0
    اقا به پیر به خدا قسم بوشهر نه کرد هست نه عرب چرا هی تو نقشه رنگش میکنید ما در جنوب شرق استان چند شهر عرب داریم که جمعیتشون به کل استان یک دهم هم نیست . اعصاب ما به هم نریزید تازه اون عرب ها هم بیشتراهل سنت هستن پس بازم نمیتونه جز اون نقشه که رنگ کردید باشن
  • سهیل بشردوست DE ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    8 10
    الآن دچار ترس شدیم حکومت جمهوری اسلامی رو ساقط نمی کنیم!
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    4 8
    واقعیت اینه که چیزی به اسم کشور دوست و برادر وجود نداره منافع مشترک سطح روابط را تعیین خواهد کرد و ممکنه روزی دیگر منافع مشترکی وجود نداشته باشد مثلا سوریه را می گیم کشور دوست و برادر ، اگر حکومت بشار می افتاد و حکومتی با نظر عربستان قدرت را در دست می گرفت باز سوریه کشور دوست و برادر بود ؟؟؟! کلماتی مثل کشور اسلامی پاکستان هم لفاظیه چون کشور اسلامی گروه های تروریستی سازماندهی نمی کند پاکستان آنقدر واضح حامی تروریست هاست که هیچ رقمه نمی شه کتمانش کرد نه فقط تمام حملات تروریستی که این سال ها به خاک ما شده و ده ها نفر به خاک و خون کشیده شدن بلکه حملات تروریستی به داخل خاک افغانستان همچون حملات به هزاره های شیعه افغان و حتی کنسولگری ایران و حملات تروریستی به خاک هند طبیعتا کار چهارتا پاپتی کلاشینکوف به دست نیست طبیعتا چهارتا پاپتی کلاشینکوف به دست قدرت نفوذ در بین امنیت و نظامی ایران را ندارد پاکستان در جنوبش که زیر بار حمایت از گروه های تروریستی نمی ره اما در شمالش گروه های تروریستی مثل لشکر طیبه رسما توسط حکومت پاکستان تجهیز ، پشتیبانی ، آموزش و حمایت می شن پول این ها را عربستان می ده و پشت این حرکت عربستان ، اسرائیله پس اسرائیل بصورت غیرمستقیم در پاکستان حضور داره حالا دوست دارید بگید کشور اسلامی پاکستان یا همان پاکستان و درباره هند هم مشخصا اسرائیل از طریق انگلیس نفوذ و قدرت داره باید یاد بگیریم که چگونه از ظرفیت های هر کدام به نحو احسن بهره ببریم و یک کشور را کاملا کنار یا کاملا در آغوش نگیریم حتی در مورد قدرت هایی مثل چین و آمریکا هم باید بتوانیم از منازعه هایشان بهره ببریم نه کاملا به سمت چین برویم نه کاملا به سمت آمریکا و از همه مهم تر روی توان و ظرفیت های خودمان کار کنیم تا پتانسیل هایمان آزاد بشه که نهایتا 10 درصد پتانسیلمان آزاد شده اگر 50 درصد هم آزادسازی پتانسیل داشته باشیم قدرتی فرامنطقه ایی خواهیم شد مشکل ما نداشتن تعادل و اتخاذ سیاست هاییه که ما را یا از اینور بام می ندازه یا از اونور بام ! یا دولتی تشکیل می دیم که می ره تو شکم غرب و آمریکا یا دولتی تشکیل می دیم که وزیران و مدیران و مسئولانش سالی 340 روز اروپا و غرب هستند !!! بالاخره استراتژی کلان ما چیه ؟ نه شرقی نه غربی ؟ حرکت به سمت شرق یا مثل وضعیت فعلی غرب گرایی با شعارهای اسلامی انقلابی ؟؟؟!!!
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    9 3
    بلوچستان آزاد کشور جالبی میشه نه آب برای خوردن دارند از همان نفت و گاز و برق رایگان هم محروم میشوند . بیشترین نفع را هم کشور شیعه عربی میبره تقریبا تمام منابع انرژی در این کشور وجود داره.
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      1 2
      3:12 دوبی هم آب خوردن نداره
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    4 0
    یک طرفه با قاضی رفته. البته شناخت دقیقی از اصلاح طلبان ایران نداره. این یک واقعیته و اسنادی وجود داره که بخشی از بدنه حکومت به ویژه آی اس آی در اختیار آمریکا و رژیم سعودیه. و اگه حکومت مرکزی توان داشت حملات دائمی تروریست ها رو علیه مجامع شیعی مهار می کرد. ارتش پاکستان به لحاظ جمعیتی بزرگترین ارتش اسلامیه. این در حالیه که نیمی از کشورش در اشغال طالبان هست. به نظرم برخورد جمهوری اسلامی از دو جنبه اخطار نظامی و تعقیب دیپلماتیک نتیجه بخش بوده. هم پاکستانی ها مکتوب نامه زدند که همکاری می کنن و هم انسداد مرز رو در دستور کار گذاشتن. در ضمن باید پرسید: چرا پاکستان عبدالستار ریگی رو پس از دستگیری تحویل ایران نداد؟ موضوع روشنه. ما همه دولت پاکستان رو متهم نمی کنیم. و درباره ی همکاری اون بخش دیگه با تروریست ها یقین کامل و سند در دست داریم
  • آدمیزاد CO ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    14 0
    ایا نویسنده این مقاله همپیوستگی و همفکری پاکستان و عربستان را انکار میکند؟ آیا انکار میکنید که جامعه سُنی پاکستان شدیدا تاثیر گرفته از وهابیت و گرایش سَلَفی است و حتی شیعیان خود پاکستان را هم آزار میدهد و زیر فشار میگذارد ؟
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    8 1
    امریکا با شیعیان رابطه خوبی نداره چطور بیشتر نفت منطقه را میخواد به حکومت شیعه عربی بده
    • سعید IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      1 1
      اگه واقعا نمیدونی خودتو به روانپزشک نشون بده یا دوباره از تاریخ اول راهنمایی شروع کن. خب معلومه آمریکای صهیونیست با شیعه هایی که فقط بخوان با قمه ساخت آمریکا قمه زنی کنن و به مقدسات سنی ها فحاشی کنن کار نداره اتفاقا ازشون حمایت می کنه.همون طور که طرفدارای سید صادق تو بغل ملکه اند. شیعه ای که بخواد داد بزنه و حسین گونه رفتار کنه مثل یمنی ها سلاخی باید سلاخی بشن.
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      4 0
      این نقشه صرفا جهت خر کردن هست ! خر کردن قوم گراها برای تجزیه طلبی ! مگرنه وقتی مرزهای فعلی از بین برود مرز جدیدی به وجود نخواهد آمد مثل لیبی و سومالی که تیکه تیکه شدن ! فقط یکمرز به وجود خواهد آمد شهرک_پادگان های صهیونیستی از نیل تا فرات .
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      0 0
      فکر کردین این همه پولی که عربستان برای وهابی کردن شیعیان عرب خرج میکنه برای چیه ! و فرقه سازی های انگلیسی حسن بصری و ...
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    8 3
    این چرت و پرت ها همه برای ماست مالی کردن بی عرضگیه
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    6 0
    تحلیل ابلهانه ای بود. کاملا یک جانبه و با تطهیر حکومت پاکستان که شراکتش با آمریکا و انگلیس محرز است. قضیه جنوب آسیا پیچیده تر از این حرفهاست آقای نویسنده به اصطلاح کارشناس.
  • خوزستانی IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    8 3
    شما هم براحتی فریب دشمن رو می‌خورید و نقشه جعلی آمریکای احمق و انگلیس خبیث را نشان میدهید شما کل استان خوزستان و بوشهر را عربی نشان میدهید در حالیکه اکثریت غالب در این استانها اقوام لر میهن پرست تشکیل میدهد
  • اصغر IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    13 3
    با سلام. زیبایی ایران عزیز به همین تنوع قومی و مذهبی و زبانی است. به فکر باشیم ولی نگران نباشیم چون آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. من یک ایرانی وطن پرست ترک زبانم.
  • اسی خطر IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    5 7
    گلابی ! چرا اسم اسراییل را زدی تو نقشه ؟؟
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      7 7
      نقشه رو آمریکایی ها کشید بزرگوار حالت خوبه؟
  • سوسان IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    10 52
    نقشه هات اشتباهه تهران و کرج و اورمیه باید جزو مناطق ترک نشین حساب بشه
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      20 6
      :))))))جنست ناب لذتشو ببر
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      10 3
      بندر عباس و اهواز و شیراز و اصفهان و مشهد یادت رفت
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
      9 1
      بوزگورد عملی کمتر صنعتی بزن!
  • مصطفی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    6 0
    اتفاقا واکنش جدی و بازدارنده می تواند پروژه نا امنی را متوقف کند نه تسامح
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
    6 6
    جالبه یعنی یه آمریکایی اومده علیه منافع ملی آمریکا تز داده و مشرق هم باور کرده !!!؟!!!
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    3 0
    یکی از شیطنهای انها اینه که اقوام ایران به جون هم بیفنن با کشیدن نقشه ای که بخشی از خاک یک قوم در خاک قومی دیگه باشه
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    1 0
    وقتی کشوری بمب اتمی دارد مانند پاکستان روشن است که حتی اگر 20 تا اتوبوس از مردم و پاسداران ایران منفجر شود از ما کاری بر نمی آید!
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    1 1
    کارمند های جمهوری اسلامی خودشون در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون تجزیه طلبی ترک زبانان راه اندازی کرده بودند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس