اتحادیه اروپا نمایه

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گستاخانه از خروج آمریکا از برجام صرفا ابراز تأسف کرده و با لحنی طلبکارانه به ایران دستور داده است که باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را ادامه دهد!

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا متن بیانیه قرائت شده نماینده این اتحادیه در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرد.


در این بیانیه که در ارتباط با چهاردهمین گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام قرائت شده، اتحادیه اروپا عمیقاً از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تأسف کرده است.


بروکسل با تأکید بر اینکه برجام حاصل بیش از ۱۰ سال دیپلماسی است، تصریح می‌کند: «برداشتن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای، در کنار اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای توسط ایران بخشی ضروری از این توافق است. در این راستا، اتحادیه اروپا عمیقاً مراتب تأسف خود را از بابت خروج ایالات متحده از برجام ابراز می‌دارد».

بیشتر بخوانید:

تذکر ایران به ۱+۴: اینستکس یکی از تعهدات شماست

بیانیه یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام

پیشنهاد افزودن عربستان به فهرست پولشویی اروپا رد شد!

انتقاد خرازی از رویکرد نامناسب اروپا در قبال برجام


اتحادیه اروپا، برجام را از اجزای کلیدی نظام منع اشاعه هسته‌ای در جهان توصیف کرده و آن را برای امنیت بین‌المللی حیاتی دانسته است.


اتحادیه اروپا در این بیانیه، ضمن یادآوری پایبندی ایران به مفاد برجام گفته که ایران «باید» این کار را ادامه دهد: «طبق تأییدات آژانس در ۱۴ گزارش متوالی، ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود که در معرض نظام جامع راستی‌آزمایی و نظارت آژانس قرار دارد ادامه داده و باید این کار را ادامه دهد».


بروکسل همچنین تصریح کرده است: «خرسندیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به منظور مستحکم کردن مبنای فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود تمامی فعالیت‌های مرتبط با پادمان‌ها را طبق رویه‌های استاندارد، ارزیابی می‌کند. آژانس را ترغیب می‌کنیم انجام این کار را همگام با دریافت اطلاعات جدید ادامه دهد».


در بند دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند تا زمانی که ایران کاملاً به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به تداوم اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تمامی بخش‌های برجام را به طور کامل و موثر اجرا کنند».


اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه بر اهمیت اعطای دسترسی از سوی ایران به «تمامی سایت‌ها و اماکنی که آژانس نیاز به بازدید از آنها دارد» تأکید کرده است.


نماینده اتحادیه اروپا در آژانس، در بخش دیگری از این بیانیه بار دیگر ضرورت پایبندی ایران به تعهداتش را یادآور شده است: «اتحادیه اروپا ضمن استقبال از ادامه اجرای برجام [توسط ایران] بار دیگر ضرورت پایبندی دقیق تهران به تمامی تعهدات هسته‌ای خود، از جمله رعایت سقف ۱۳۰ متریک تن آب سنگین و همکاری کامل و به موقع با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتکل الحاقی را مورد تأکید قرار می‌دهد».


بروکسل، در بند دیگری از این بیانیه، تصویب پروتکل الحاقی را برای اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ضروری دانسته است. در این بند آمده است: «اجرای کامل و مداوم برجام و همچنین رسیدن به «جمع‌بندی مبسوط» از اهمیتی اساسی برای ایجاد اعتماد بین‌المللی درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برخوردار است. در همین راستا، تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی از سوی ایران، ضروری است».


گستاخی اروپا!


درباره بیانیه گستاخانه و طلبکارانه اروپا چند نکته قابل ذکر است.


اتحادیه اروپا که تنها در یک قلم در برجام به ایران بدهکار است، در این بیانیه ژست طلبکار به خود گرفته و با گستاخی به ایران امر و نهی می‌کند.


اروپا در این بیانیه در واکنش به خروج آمریکا از برجام صرفاً ابراز تأسف کرده است. اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر نیز در واکنش به اقدامات ضدایرانی آمریکا صرفاً به ابراز تأسف بسنده کرده بود. اروپا قرار بود که پس از خروج آمریکا از برجام درباره اجرای تعهدات برجامی خود به ایران تضمین بدهد، اما صرفاً به ابراز تأسف بسنده می‌کند!


اتحادیه اروپا در بیانیه مذکور، با لحنی طلبکارانه به ایران دستور می‌دهد که باید یکطرفه تعهدات برجامی خود را ادامه داده و مدعی شده است که تا زمانی که ایران تعهدات خود را اجرا کند، اروپا نیز تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. این ادعای مضحک در حالی است که اروپا - چه زمان حضور آمریکا در برجام و چه پس از خروج آمریکا از برجام - به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.


اروپا با گستاخی و زیاده گویی مدعی شده است که آژانس باید تمامی سایت‌ها و اماکنی که نیاز به بازدید از آنها دارد را ببیند. این در حالی است که اروپا اصلاً در جایگاهی نیست که در این خصوص اظهارنظر کند.


تمدید تحریم‌های حقوق بشری!


برخی دیپلمات‌های اروپایی مستقر در بروکسل از تصمیم‌گیری جدید در تمدید تحریم‌ها علیه برخی مسئولان ایرانی به دلایل واهی حقوق بشری خبر دادند.


به گزارش فارس، نمایندگان اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند به بهانه‌های بی‌اساس حقوق بشری تحریم‌های اعمال شده بر برخی شهروندان و مسئولان ایرانی را تا یک سال دیگر تمدید کنند.


به نوشته وبگاه «رادیو اروپای آزاد» برخی دیپلمات‌های اروپایی که مایل به افشای نام خود نبودند، گفته‌اند که روز چهارشنبه تداوم تمدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی نمایندگان اتحادیه اروپا در بروکسل اتخاذ شده است.


بر اساس این گزارش، این تحریم‌ها علیه ۸۲ شهروند ایرانی از جمله برخی قضات، دادستان‌ها، اعضای سپاه پاسداران، افسران ارشد پلیس و زندانبانان و یک واحد پلیس سایبری ایران است. این تحریم‌ها ابتدا سال ۲۰۱۱ علیه ایران وضع و هر سال تمدید شده است.
به نوشته این منبع خبری، قرار است تمدید تحریم‌ها علیه ایران به طور رسمی از سوی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هفته آینده تصویب شود.


این اقدام اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که اعضای اصلی آن چون آلمان، فرانسه و انگلیس از جمله کشورهای حاضر در برجام مدعی تلاش برای حفظ آن با ایجاد سازوکار مالی ویژه هستند که البته تاکنون نتایج مثبت و عملی برای ایران در برنداشته است.


گفتنی است مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای فرانسوی‌اش ایران را به حمایت از تروریسم در اروپا و غرب آسیا متهم کرده و در تماس با وزیر خارجه انگلیس هم مدعی شده است که ایران در منطقه «رفتاری مخرب» دارد.


انفعال دستگاه دیپلماسی!


اکنون حدود ۱۰ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده است. اروپا که قرار بود در اردیبهشت سال جاری ظرف چند هفته، درخصوص اجرای تعهدات برجامی خود به ایران تضمین بدهد، صرفاً به ابراز تأسف از اقدامات ضدایرانی آمریکا و وقت‌کشی در اجرای تعهدات خود بسنده کرده است.


اروپا در موضوع برجام در جایگاه بدهکار قرار دارد اما انفعال تأمل‌برانگیز دولت آقای روحانی و به‌خصوص وزارت امور خارجه موجب شده است که اروپای بدهکار، ژست طلبکار به خود گرفته و هر روز بر گستاخی خود بیفزاید!


انفعال دستگاه دیپلماسی کار را به جایی رسانده است که اروپایی که کارنامه سیاهی در حقوق بشر دارد، ایران را در موضوع حقوق بشر مورد تحریم قرار داده و همزمان با وعده‌های برجامی درخصوص راه‌اندازی کانال مالی، تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را تمدید می‌کند!


ابتدای راه!


عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و کشورهای چهار به علاوه یک، سه‌شنبه عازم وین شد.


عراقچی پیش از نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ گفت: اعضای برجام (۱+۴) به دنبال ایده‌ها و ابتکارات و مکانیسم‌هایی در این مدت بودند که بتوانند خروج آمریکا از این توافق را جبران کنند و راه‌حل‌هایی را برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران ایجاد کنند.


وی با بیان اینکه ابتکاراتی انجام شده که یکی از مهم‌ترین آنها اینستکس و مکانیسم مالی اروپاست، یادآور شد: البته در ابتدای راه خودش است و هنوز نمی‌دانیم چگونه می‌تواند مشکل‌گشا باشد و چگونه کار کند، نیاز است بحث‌های کارشناسی مفصلی داشته باشیم.
عراقچی گفته است که مکانیسم مالی اروپا هنوز در ابتدای راه خودش است! این اظهارنظر در حالی است که اکنون حدود ۱۰ ماه از خروج آمریکا از برجام و بیش از سه سال از آغاز اجرای تعهدات اروپا ذیل برجام سپری شده است.


پیش از این عراقچی گفته بود که اروپا نهایتاً تا ۱۳ آبان ۹۷ فرصت دارد و بعد از این تاریخ هم اگر اقدامی از طرف اروپا صورت گیرد، برای ایران فایده‌ای ندارد.


بر طبق اظهارات دولتمردان قرار بود پس از خروج آمریکا از برجام -۱۸ اردیبهشت ۹۷- اروپا نهایتاً پس از چند هفته درخصوص اجرای تعهدات برجامی خود به ایران تضمین بدهد،(حال بگذریم از اینکه موگرینی گفت که روحانی درخصوص عدم خروج ایران پس از خارج شدن آمریکا از برجام به وی تضمین داده است!) اما اروپا در گام اول تعهدات برجامی خود را به SPV تقلیل داد و سپس SPV را به بسته تحقیرآمیز و توهین‌آمیز اینستکس تقلیل داد. نکته تأسف‌برانگیز اینجاست که اروپا درباره همین بسته تحقیرآمیز نیز صرفاً به رونمایی بسنده کرد و اجرای آن را به زمانی نامعلوم در آینده موکول کرد!


یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام


یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در هتل کوبورگ اتریش برگزار شد.


هلگا اشمید در این زمینه در صفحه توئیترش با انتشار تصویری از این نشست نوشت: این نشست بعد از اعلام سازوکار مالی «اینستکس» برگزار می‌شود و تعهد بر اجرای برجام توسط ایران و ۲+۳ مورد تأکید مجدد قرار گرفت.


گفتنی است از روز دوشنبه مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چندجانبه بین هیئت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها درخصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی مانده در برجام در این ارتباط برگزار شد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که صبح سه‌شنبه وارد وین شد و در روز سه‌شنبه ملاقات‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود از جمله هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا داشت.


لزوم اقدام قاطع


بیانیه اخیر اتحادیه اروپا در کنار تمدید تحریم‌های ضدایرانی توسط اروپا، بیش از پیش ثابت کرد که اروپا با آمریکا همصداست.


دولت و به‌خصوص وزارت خارجه می‌بایست به جهت دفاع از منافع ملی و عزت مردم ایران، رویکرد خسارت‌بار «اجرای برجام به هر قیمت» را متوقف کرده و پاسخی قاطع به گستاخی‌های روزافزون اروپا بدهد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    24 2
    آنگلوساکسون ویانکی ها وکلا غربیها ونوچه ها ومزدوران منطقه ایشون همه باهم خفه!
  • رحمن IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    18 1
    ایران باید.......خوب اروپا باید چکار کند؟ایران را سر کار بگذارد نفت نیمه قیمت ببرد و پولش را ندهد.مرگ بر استعمار نو.اروپای استعمار گر
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    11 0
    چه وقیحانه ... ! دو واحد درس غرور ملی باید برای دستگاه دیپلماسی ما بذارن ! یک جلسه غیبت برابر است با تجدد دوره
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    15 0
    جالب است. ایران باید به تعهداتش عمل کند ولی اروپا و امریکا نباید به هیچ تعهدی عمل کنند البته به لطف اصلاح طلبان ساده لوح یا خائن
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    6 3
    ایران فقط جواد ظریف نیتس
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 0
    ماهم کلا برای اروپا متأسفیم که مثل غرب عمل میکنه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 0
    تاسف اروپا ضررما درقبال خروج آمریکا از برجام را جبران نمی کند واین تاسف منافع ملی مارا تامین نخواهد کرد
  • داود IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    7 0
    اگر اقایان به فرمایشات مقام رهبری توجه میکردند وتمام داشته هایمان را برای جلب اعتماد چاله میدانی های شیک پوش آمریکا و اروپا از بین نمیبردند. الان این مشکلات و خواسته های روز افزون و به ناحق این قداره بندان شیک پوش را نداشتیم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    10 0
    یعنی من اگر جای دولت بودم در اولین اقدام کلیه بازرسان و سازکار نظارتی آژانس رو اخراج می کردم
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    5 3
    علی برکت الله
  • امانی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 1
    من یک شهروند غیر سیاسی هستم اروپا پُر میخورد ابلح ان است که می پندارد
  • فلاح IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    5 0
    گوش ما هم دراز هستش تا زمانی اروپا صبر می کنه تا خزانه ایران از ارز خالی بشه اونوقت ما چیزی نداریم جز اطاعت حداقل قسمتی از بازرسین رو اذیت کنید شاید یک تکونی بخورن
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    5 0
    حالا ما مطمئن باشیم تآسفشون عمیقه؟!! شایدم نیمه عمیقه! الکی میخوان سر ما کلاه بذارن!!!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 2
    اگه برجام برای ملت اب نداره برای نفرات وزارت خارجه که نون داره(حق ماموریت به دلار)
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    7 1
    ما هم باید در برجام فقط وعده ی انجام کار رو میدادیم مثل خودشون!
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    3 1
    ظریف میخاست بین اروپا و آمریکا مثلا شکاف درست کند بدتر اتحاد درست کرد، اگه درست مذاکره میکرد الان دستش باز بود و این وضع تحریم بانکهای ایران نبود.
  • نصرت اله IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    3 0
    من بعنوان یک ایرانی خائنین را نمی بخشم.مهم نیست چه شخصیتی باشد. برجام قطعا خیانت بود! بعد از تحمیل یک جنگ طولانی ، با آن همه شهید و ویرانی و ... آزمودن دشمن جز خیانت معنای دیگری ندارد.
  • اصغر IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    2 1
    گدایی لاشه های متعفن برجام از اروپا
  • اصغر IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    2 1
    گدایی لاشه های متعفن برجام از اروپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس