کوشکی

اگر رئیس دانشگاه تهران حق نادیده گرفتن رأی و شعور و نظر اساتید را دارد، چرا شورای نگهبان حق نظارت استصوابی نداشته باشد؟

به گزارش مشرق؛ دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره نحوه انتخاب مدیران گروههای علمی و ریاست دانشکده‌های مهم کشور از یک طیف خاص سیاسی، در نامه‌ای خطاب به لیدر اصلاح‌طلبان نوشت:

جناب آقای خاتمی! دلیل اینکه شما را مخاطب این متن می‌دانیم این است که حامیان و حواریون شما، با نام و اعتبار شما و زیر پرچم حمایت شما و با هزینه کردن مقبولیت شما مشغول اقداماتی‌اند که با مواضع و مکتوبات و نظرات شما تضادی بنیادین دارد و هدف از نگارش این متن شفاف شدن مواضع شما در قبال چنین اقدامات و رفتارهایی است.

۱- شما به عنوان فردی با نگرش و پایگاهی دانشگاهی که هشت سال ریاست جمهوری را هم تجربه کرده، به خوبی می‌دانید که سالهاست انتخاب مدیران گروههای آموزشی و رؤسای دانشکده‌ها در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم با رأی اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه‌ها انجام می‌شود اما همان‌گونه که مطلع هستید در چند سال اخیر (دقیقاً از زمان روی کار آمدن دولت روحانی و تسلط حامیان و طرفداران جدی شما بر نظام آموزش عالی و بویژه دانشگاه‌های کلیدی کشور) این روند به شکلی هوشمندانه زیر پا گذاشته شده و می‌شود، به‌گونه‌ای که در هر مورد (انتخاب مدیران گروههای آموزشی و رؤسای دانشکده‌ها) اگر فرد منتخب هم‌خط و هم‌سو با شما و دوستان و همفکران شما باشد، مورد پذیرش رؤسای دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و اگر بی‌طرف یا دارای نگرشی مغایر با خط مشی جنابعالی و دوستانتان باشد، رأی اساتید دانشگاه زیر پا نهاده می‌شود و فرد بازنده انتخابات که از یاران و همفکران شماست، به مدیریت گروه یا ریاست دانشکده برگزیده می‌شود.

بعید است ندانید این روند که در بهترین حالت می‌توان آن را "دموکراسی بن سلمانی" نامید، فقط در دانشگاه تهران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه و طی چند سال اخیر بارها رخ داده و هربار حامیان و دوستان شما در انتخابات مدیریت گروه‌ها و ریاست دانشکده‌ها شرکت کرده و پس از باخت در انتخابات و عدم موفقیت در جلب اعتماد و آرا اعضای هیأت علمی، با حکم ریاست دانشگاه تهران عهده‌دار مدیریت و ریاست شده‌اند!

۲- جناب خاتمی! حتماً می‌دانید دوستان و همفکران و پیروان شما وقتی در برابر این پرسش قرار می‌گیرند که چرا رأی اساتید دانشگاه ملاک انتخاب مدیران آموزشی و ریاست دانشکده‌ها قرار نمی‌گیرد (مگر آنکه فرد منتخب مورد تأیید بزرگان جبهه مشارکت و پدرخوانده‌های اصلاحات باشد!) با این پاسخ روبرو می‌شوند که رئیس دانشگاه براساس قانون حق دارد رأی اساتید دانشگاه را "وتو" کند! چون رأی اساتید دانشگاه جنبه "مشورتی" دارد!! در حقیقت به نظر حامیان و پیروان شما (وابستگان به جبهه مشارکت و اصلاحات) رئیس دانشگاه با استناد به یک آئین‌نامه وزارت علوم حق دارد رأی اکثریت اعضای هیأت علمی و اساتید دانشگاه را در عرصه‌ای مربوط به خودشان (مدیریت گروه‌ها و ریاست دانشکده‌ها) زیر پا بگذارد و نادیده بگیرد. به بیان دقیق‌تر، میزان رأی اکثریت است مشروط به اینکه مطابق میل اصلاح‌طلبان باشد!

۳- آقای خاتمی! جناح‌های رقیب شما هیچگاه پز دموکراسی نداده و بر شعار میزان رأی ملت است پافشاری نکرده و به اندازه شما و دوستانتان در مدح دموکراسی و احترام به رأی مردم و پذیرش نتیجه صندوق‌های رأی سخن نگفته و قلم نزده‌اند! به همین دلیل کسی از آنها توقع پایبندی به دموکراسی را ندارد. اما شما و دوستانتان باید پاسخگوی آن دسته از اساتید دانشگاه باشید که رأی و نظرشان (مخصوصاً وقتی به اکثریت رسیده!) زیر پا گذاشته شده و نادیده گرفته شده و می‌شود.

۴- آقای خاتمی! اگر استدلال دوستان و حامیان شما در این مورد درست باشد، یعنی رؤسای دانشگاه‌ها حق داشته باشند با تکیه بر یک آئین نامه داخلی وزارت علوم، رأی و نظر اکثریت اساتید دانشگاه را نادیده بگیرند و خلاف آن حکم مدیریت و ریاست صادر کنند، پس چرا شورای نگهبان نتواند با تکیه بر قانون اساسی، افراد فاقد صلاحیت قانونی را از فهرست نامزدهای مجلس شورای اسلامی خط بزند؟ آیا در نظر شما و دوستانتان اعتبار قانون اساسی کمتر از یک آئین نامه داخلی وزارت علوم است؟ شما که سال‌های سال است علیه شورای نگهبان و نظارت استصوابی آن موضع گرفته‌اید و آن را نادیده گرفتنِ رأی و حق انتخاب مردم می‌دانید، چرا در برابر پایمال‌شدن رأی و حق انتخاب اساتید دانشگاه (آن هم در شاخص‌ترین دانشگاه ایران) سکوت کرده و با سکوت خود، حامیان و پیروانتان را در اجرای دموکراسی به روش "بن سلمان" حمایت می‌کنید؟

شما که رأی و نظر مردم در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را حجت می‌دانید و معتقدید این حق نباید توسط هیچ نهادی (ولو شورای نگهبان و قانون اساسی) محدود شود، چرا این حق را برای اساتید دانشگاه‌ها (از جمله دانشگاه تهران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی) معتبر نمی‌دانید؟

به راستی از نظر شما و دوستان شما، مردم (یعنی همانها که دوستانتان آنها را لبوفروش و راننده تاکسی می‌دانند) حق انتخاب رئیس جمهور را دارند و رأی آنها در این حوزه ملاک و میزان است، اما اساتید قدیمی‌ترین دانشکده حقوق و علوم سیاسی ایران شعور و شایستگی انتخاب مدیر گروهشان را ندارند؟ اگر رئیس دانشگاه تهران حق نادیده گرفتن رأی و شعور و نظر اساتید را دارد، چرا شورای نگهبان حق نظارت استصوابی نداشته باشد؟ (حال آنکه شورای نگهبان براساس قانون اساسی عمل می‌کند و رئیس دانشگاه تهران براساس یک آئین‌نامه داخلی!!)


۵- سید بزرگوار! اگر روزی شورای نگهبان با استناد به نظارت استصوابی و قانون اساسی نتیجه یک انتخابات را باطل کند (آن هم انتخاباتی که به نفع شما و دوستانتان باشد) شما و دوستان و حامیانتان چه خواهید کرد؟ آیا جنبش سبز دیگری برپا خواهید کرد؟ و بر همین مبنا آیا حق نافرمانی مدنی را برای آن دسته از اساتید دانشگاه‌ها (از جمله دانشگاه تهران) که رأی و نظرشان توسط یک نفر (ریاست دانشگاه) زیرپا گذاشته شد، محفوظ می‌دانید؟


۶- بارها و بارها از شما و حامیان شما شنیده‌ایم که مشروعیت مسئولین به آن است که منتخب مردم باشند و مدیران انتصابی فاقد مشروعیت‌اند! اگر این فرمایش شما و دوستانتان ملاک باشد، پس باید تمامی مدیران گروه‌ها و رؤسای دانشکده‌هایی که بازنده انتخابات بوده و موفق به کسب رأی از اساتید دانشگاه‌ها نشده و با ضرب و زور رؤسای دانشگاه‌ها به مدیریت و ریاست رسیده‌اند، فاقد مشروعیت باشند! آیا حاضر به تأیید این فقدان و عدم مشروعیت هستید؟

۷- آقای خاتمی! بعید می‌دانم شما پاسخی به این نوشته بدهید، همانگونه که حامیان و پیروان شما در دانشگاه تهران پاسخی به این پرسش‌ها نداده و ترجیح دادند تا سوار بر خر مراد به ترویج و گسترش روایت بن سلمانی از دموکراسی کمر همت بسته و در باب میزان بودن رأی مردم، مقاله بنویسند و سخن بگویند و نظارت استصوابی شورای نگهبان را عامل همه بلاهای ارضی و سماوی بدانند! اما حداقل فایده این نوشته آن خواهد بود که برای ثبت در تاریخ و روشن شدن گوشه‌ای از پشت پرده جریان منسوب به شما مفید واقع شود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ج IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    48 8
    وقتی از عربستان پول میگیرن بایدم دموکراسی بن سلمانی رواج بدن
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    21 6
    دغدغه قابل توجهی توسط دکتر کوشکی مطرح شده.
    • CA ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      3 3
      هروقت نظارت استصوابی حذف شد بعد بیاید نظارت روی اساتید حذف کنید . خوبه که طعمش چشیدید .
  • ناشناس IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    25 3
    خوشبختانه این دوران مردم ایران به نسبت سالهای قبل به طور عجیبی باهوش وسیاستمداری قهار شده اند دردوره انتخاب خاتمی وقتی به پدرم گفتم چرا به این بابا رای دادی میگفت تیپش به رییس جمهور میخوره وریشش خیلی قشنگه ولی با روی کار امدن روحانی والا اخر ریاستش اون افکار به پایان رسیده وکج فهمی این افراد کار دست خودشون میده انشالله
    • سید IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      49 2
      اصولاً نابه جا است اگر از اصلاح طلبان تهوع آور انتظار داشت که به آراء و نظرات دیگران هرچند صحیح و به حق هم باشد، احترام بگذارند! یادمان باشد که این فرقه از لحاظ اندیشه پیرو و دناله رو بنی صدر خائن هستند و در ذات ایشان لجاجت و خباثت عجین است!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    12 5
    احسنت
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    13 50
    من تو عمرم یه بار به رئیس جمهوری رای دادم و اون خاتمی بود و الان که دوره خاتمی رو بررسی میکنم بهترین دوران از همه نظر بود هم اقتصادی هم سیاسی و حتی نظامی تا جایی پیش رفتیم که صندوق ذخیره ارزی درست شد تا برای آینده هم ذخیره کنیم اما الان ماهی یه بار به بهانه ای از همون صندوق پول بر میدارن زمان احمدی نژاد که کلا درش همیشه باز بود تا برای باز و بستن وقت تلف نشه
    • NL ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      5 30
      شاید سیاسی نه ولی اقتصادی واقعا بهترین بود
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 28
    من حاضرم اوضاع مالی مردم مثل عربستان باشه و دموکراسی کشور هم بن سلمانی باشه .لااقل بن سلمان رو بازی میکنه نه مثل بعضیها که شدن مثل ملای شهر قصه
  • فرهادی US ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    24 8
    آقای کوشکی! مثل همیشه آزاده و غیرتمند
  • غلامی US ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    22 5
    خاتمی از شرمندگی عملکرد شاگردان و یارانش نمی تواند سر خود را بلند کند!
  • US ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    20 5
    میزان رأی اکثریت است مشروط به اینکه مطابق میل اصلاح‌طلبان باشد!
  • اصلاح طلب قدیمی US ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 15
    قدرت دست ماست و هر جور دلمون بخواد عمل می کنیم
  • NL ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 2
    متاسفانه ایشان بصورت غیر مستقیم نظارت استصوابی به نادیده گرفتن رای و شعور مردم تفسیر کرده یعنی همون حرف اصلاح طلبان
  • US ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 4
    آداب ریاست و حکمرانی را باید از خانم کولایی ها یاد بگیریم
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 4
    چون فاصله آراء نزدیک بوده، رئیس می تواند اعمال نظر کند. عیبی نداره
  • رضا IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    4 23
    دکتر محمدصادق کوشکی ول کن دیگه برو به گرانی و بیکاری بچسب . اخه چقدر کینه شتری دارین . شما لابد حضرت حر رو اگه بودین قبول ندارین. حیف اون دانشجوها که شما استادش باشین. نون به نرخ روزخورا
  • US ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    16 5
    دمکراسی بن سلمانی شرف داره به دمکراسی اصلاح طلبان
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    12 1
    به عنوان یک استاد دانشگاه به ایشان عرض می کنم انتخاب مدیران گروههای آموزشی و رؤسای دانشکده‌ها کاملا غلط است. مدیران در دانشگاه ها باید مجری سیاست های نظام باشند نه خودشان و ...الان در دانشکده ما شخصی بسیار ضعیف و مساله دار را به خاطر علائق قبیله ای و بده بستان های منفعت دار و... با رای گیری بر سر کار آوردند در حالی که افراد با صلاحیت و مومن و انقلابی را کنار گذاشتند. اتفاقا رای گیری می کنند ولی قبلا افراد را به نحوی یا تهدید یا تطمیع و...و مهندسی می کنند. بعضی از رای دهندگان ارتقایشان و یا تبدیل وضعیتشان یا... در گرو این مسائل است. باید رییس دانشکده بر اساس معیارهای انقلاب نصب شود نه بر اساس منافع شخصی و قبیله ای.
  • ناصرزاده IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    24 3
    اصلاح طلبان نیروهای خود را در دانشگاه تهران با دقت و ظرافت هر چه تمام چیده اند.
  • واحدی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    11 0
    اگر یک مناظره شکل بگیردخیلی دیدنی می شود.
  • سوال مهم IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    17 2
    شما که رأی و نظر مردم در انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را حجت می‌دانید و معتقدید این حق نباید توسط هیچ نهادی (ولو شورای نگهبان و قانون اساسی) محدود شود، چرا این حق را برای اساتید دانشگاهها (از جمله دانشگاه تهران و دانشکده حقوق و علوم سیاسی) معتبر نمی‌دانید؟
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    13 2
    چقدر ساده ای آقای دکتر. فکر کردی دم به تله می دهند و ججججواب می دهند!
  • جواب بده IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    15 2
    آقای خاتمی! اگر استدلال دوستان و حامیان شما در این مورد درست باشد، یعنی رؤسای دانشگاهها حق داشته باشند با تکیه بر یک آئین نامه داخلی وزارت علوم، رأی و نظر اکثریت اساتید دانشگاه را نادیده بگیرند و خلاف آن حکم مدیریت و ریاست صادر کنند، پس چرا شورای نگهبان نتواند با تکیه بر قانون اساسی، افراد فاقد صلاحیت قانونی را از فهرست نامزدهای مجلس شورای اسلامی خط بزند؟
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    23 3
    آقای کوشکی............ دقت کن................. یک یاغی، یک باغی بر نظام مقدس اسلامی را ......... جناب و سید بزرگوار خطاب نمی کنند؟ او لیاقت این القاب را ندارد، آقای کوشکی متأسفم...... یاغی،،باغی،،شورشی،،فتنه گر،،آلوده به خیانت، و عنصری خبیث برازنده اوست.......... مجسمه او باید بعنوان نماد شیطان در مجموعه های تاریخی نصب شود،
  • AE ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    6 2
    جناب کوشکی ، نفاق و هدف وسیله را توجیه می کند از ویژگی بارز این جریان تجدیدنظر طلب و دلواپس غرب است. به لطف پروپاگاندای گوبلزیشان هر تاریکی را روشنی جلوه می دهند و روی بن سلمان را سفید کرده اند. شارلاتان هایی که درگذشته تیغ زن بودند و حالا ....ن
  • محمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    19 1
    این ادم اصلا خود بن سلمانه با لباس دیگری جزو گروه فتنه وخیانت وبی عرضه
  • محسن IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    3 13
    وقتی نظرات را می خوانم تازه می فهم چرا مردم با اردنگی اصولگراها را از شورای شهر و......بیرون کردند.
  • BE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    10 1
    سلام برادر عزیز خاتمی گوساله سامری افساد طلبان است خون خودت را کثیف نکن اینها خر بن سلمانند
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    10 5
    بنده هم به عنوان یک عضوهیات علمی در دانشگاه شیراز به عرض میرسانم اگرفکری به حال این وضعیت بحرانی نگردد کنترل دانشجویان درسال ۹۸ بسیارسخت است معاونتهای این دانشگاه همگی از لیدرهای فتنه سال ۸۸ و علنا درکلاسهای درس به ارمانهای نظام مقدس اسلامی اساتید تمسخرو؟؟؟؟؟؟؟ودربحث هزینه های مالی هم واقعا هیچ کنترلی نیست باید اقدام عاجلی بعمل اید
  • DE ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    11 1
    اصلاحات خرج داره و بالاخره برو بچ که اعتقاد درست و حسابی ندارند که ایثار کنند و لوجه الله کار کنند لذا مخارج هزاران میلیاردی اصلاحاتچی ها بایستی یه طوری جور بشه .به همین خاطر بخش بسیار بزرگی را در صنعت و معدن ...نفت و بانک ها و قاچاق واردات ...و ارز مثلا 4200!! تومانی و رانت...چپانده اند و تعداد زیادی از آنها نمایندگی هزاران شرکت و کارخانه خارجی را دارند و بخشی را در دفاتر و یا شرکتهای ایرانی در خارج چپانده اند و بسیاری از پیر پاتال ها را در زمان شیخ ممد به سرعت به خارج با مخارج بیت المال برای اخذ دکترا ارسال نمودند که یک تعدادی ماندند خارج به عنوان قلک و حیات خلوت اصلاحات شرکت زدند و بقیه هم در چیدمان دانشگاههای ایران مصرف شدند .در مجموع با این همه انتخابات مهندسی شده و برنامه ریزی های مدرن!! و نگاه کردن از روی دست عمو سام اصلاحاتچی ها روز بروز بین مردم مطرود تر و تنفر انگیز تر شده اند.زیرا :چراغی را که ایزد برفروزد /هر انکس پف کند ریشش بسوزد
  • علی اکبر IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    0 0
    برای ثبت در تاریخ خوب است ولی این قوم مسلمان شدنی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس