اینستکس نمایه

یک منبع آگاه از سفر تنی چند از کارشناسان و نمایندگان دولت انگلیس به تهران برای بررسی گام بعدی ابزار پشتیبان مبادلات تجاری (اینستکس) خبر داد.

به گزارش مشرق، یک دیپلمات انگلیسی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرده است که قرار است به‌زودی کارشناسان و نمایندگانی از بخش‌های مختلف دولت انگلیس راهی تهران شوند تا درباره توسعه ابزار پشتیبان مبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» بررسی‌های لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: هنوز نمی‌دانیم اینستکس چگونه کار می‌کند

از جیب مردم تخفیف ندهید؛ تعهد اروپا برجام است نه اینستکس

این دیپلمات انگلیسی گفته است: «اروپا تاکنون شرکتی را با ماهیت فعالیت‌هایی که قرار است در اینستکس انجام شود ثبت نکرده است.او تصریح کرد که ابعاد و عمق تعهد انگلیس برای عملیاتی کردن این سازوکار را می‌توان درحضور معاون وزیر امور خارجه انگلیس به‌عنوان عضو این شرکت، ارزیابی کرد.»

او درعین‌حال خاطرنشان کرده است که پس از راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا، شرکت‌های انگلیسی برای ازسرگیری روابط تجاری با ایران ابراز علاقه کرده‌اند. این دیپلمات انگلیسی این تحرکات را مثبت ارزیابی کرد که 'نشان می‌دهد جامعه جهانی این واقعیت را درک کرده که ایران بازاری عظیم و دست‌نخورده از خریداران بالقوه است.

اینک باگذشت یک ماه از راه‌اندازی این سازوکار، هیات عالی‌رتبه‌ای از سه کشور اروپایی قرار است برای بررسی ابعاد فنی اینستکس راهی تهران شوند.«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه گذشته در این خصوص گفت: «کارشناسان دو طرف در جریان این سفر درباره گام‌های عملیاتی شدن این سازوکار و نهایی کردن آن گفت‌وگو خواهند کرد.»

وی افزود: «راه‌اندازی این سازوکار به‌عنوان یک گام نخست و دیرهنگام و البته مهمی بود و در داخل ایران دستگاه‌های ذی‌ربط درحالی‌که ایجاد ساز و کار متناظر هستند تا بتوانند در ارتباط با سازوکار اروپایی اقدام عملی خود را آغاز کنند.»

براساس اعلام سفارت انگلیس در تهران، «سایمون پنی» کمیسیونر امور تجاری دولت در حوزه خاورمیانه، افغانستان و پاکستان به همین منظور دیروز وارد تهران شد و به همراه هیئتی به ریاست راب مکر سفیر انگلیس در تهران با مقام‌های بانک مرکزی کشورمان دیدار کردند.

وین هم امروز میزبان یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) بود که در جریان آن شرکت‌کنندگان درباره جزئیات سازوکار مالی اروپا رایزنی کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس