کد خبر 942031
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مادورو نمایه

حمیدرضا غلامزاده از مشاهدات عینی‌اش از اوضاع داخلی ونزوئلا می‌گوید.

به گزارش مشرق، بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیراً در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» از تلاش برای کسب حمایت لازم برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از مادورو به خوان گوایدو خبر داد موضوعی که آن را به دکترین «جیمز مونرو» پنجمین رییس‌جمهوری آمریکا، نسبت داد و هدف از آن را اقدامات مداخله‌جویانه کاخ سفید در ونزوئلا و دستیابی به یک «نیم‌کره دمکراتیک» توصیف کرد.

مسأله‌ای که با واکنش روسیه مواجه شد و لاورف وزیر خارجه این کشور، اظهارات بولتون را متکبرانه دانست و گفت؛ در پاسخ به جان بولتون باید بگویم که این موضوع به کشورهای آمریکای لاتین بستگی دارد، اینکه گفته شود دکترین مونرو را می‌توان برای ونزوئلا به کار برد، توهینی به همه کشورهای آمریکای لاتین است. همین چند روز قبل ما تهدیدهای رسمی واشنگتن را شنیدیم، اینکه گفته شد که بعد از ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه مقصد تهدیدها و مداخلات آمریکا هستند.


درهمین ارتباط دولت روسیه پیشتر گفته بود که آمریکا به دنبال تسلیح گروه‌های مخالف دولت ونزوئلا و استقرار نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای این کشور است.

بیشتر بخوانید:

مقام آمریکایی که گوایدو را در همه سفرهایش همراهی می‌کند کیست؟

بازگشت دست‌خالی گوایدو به ونزوئلا


ماه گذشته تصویری از یک جلسه خبری با حضور بولتون منتشر شد که او در آن، دست‌نوشته‌ای با مضمون اعزام نیرو به کلمبیا در مرز با ونزوئلا در دست داشت. گوایدو نیز که خود را رییس‌جمهوری ونزوئلا خوانده، در هفته‌های گذشته با سفر به همسایگان این کشور، در تلاش برای جلب حمایت آن‌ها در سرنگونی دولت مادورو بوده است.در حالی که «خوان گوایدو» رییس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا و مورد حمایت غرب مدعی شده که دیروز دوشنبه قصد بازگشت به کشورش را دارد و هم زمان از هوادارانش خواسته در سراسر کشور تظاهرات خیابانی راه بیندازند. هنوز واکنشی از سوی نیکلاس مادورو و دولت او در این باره گزارش نشده است.


با وجود اعتراض‌ها به بحران شدید اقتصادی در یک سال اخیر، موج ناآرامی‌های جدید در ونزوئلا از اردیبهشت‌ماه امسال و در پی برنده اعلام شدن مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور بالا گرفت. موضوع ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا در یک ماه اخیر به نبردی سیاسی بین مادورو و گوایدو تبدیل شد.نیکلاس مادورو که همواره خوان گوایدو را «عروسک آمریکا» خوانده، کمک‌های بشردوستانه را نیز «ابزار نفوذ و تجاوز آمریکا» توصیف کرده است.

غلامزاده: آمریکا قدرت انقلابی ونزوئلا راهدف گرفته است


حمیدرضا غلامزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل که اخیراً سفری به کاراکاس داشته است با اشاره به مشاهدات عینی‌اش از تحولات ونزوئلا به «صبح‌نو»، گفت: مدتی است که به‌دلیل دخالت‌های واشنگتن در کشورهای آمریکای لاتین، یک موج راست‌گرایی در برخی از کشورهای این منطقه و ونزوئلا شکل گرفته است. موضوعی که در دیگر کشورهای همسایه کاراکاس هم می‌بینیم و برزیل و آرژانین با سیاست‌های دونالد ترامپ همسو و همراه شدند.


کارشناس مسائل بین‌الملل، افزود: هرچند دخالت‌های واشنگتن در آمریکای لاتین از گذشته وجود دارد اما دخالت استعماری آمریکا در ونزوئلا بیشتر به خاطر منابع نفتی آن در حال رخ دادن است.


از دیگر سو، آمریکا تلاش می‌کند تا قدرت انقلابی و مردمی که با تلاش‌های چاوز در آمریکای لاتین شکل گرفته است را با این‌گونه دخالت‌ها ضعیف سازد.


غلامزاده با اشاره به اینکه کودتای کنونی ونزوئلا بیشتر حقوقی است، ادامه داد: کودتای کنونی ونزوئلا به شکل زمان چاوز شکل نگرفته است و این کودتا بیشتر حقوقی است و معترضان تأخیر دو هفته‌ای در برگزاری انتخابات را بهانه کردند و آن را تخلف می‌دانند. در قانون ونزوئلا آمده است که اگر اتفاقی یا تخلفی صورت گیرد پس از رییس‌جمهوری، رییس مجلس امور کشور را به دست می‌گیرد و گوایدو بدون کناره‌گیری یا روی دادن حادثه‌ای دست به این اقدام غیر قانونی زد.

همراهی مردم ونزوئلا با مادورو


این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به چرایی و چگونی سفر اخیر خود به کاراکاس، گفت: در راهپیمایی هفته گذشته معترضان و موافقان دولت ونزوئلا حضور یافتم و با هر دو گروه صحبت کردم و آن چیزی که من دیدم این بود که بیشترمردم موافق سیاست‌های نیکلاس مادورو، رییس جمهوری کنونی و قانونی کشورشان هستند. افزون بر این، راهپیمایی موافقان مادورو بیشتر از راهپیمایی مخالفان حضور یافته بودند.وی با اشاره به شعارهای مطرح شده در این راهپیمایی‌ها، افزود: شعارشان بیشتر بر عدم دخالت آمریکا در این کشور بود و عنوان می‌کردند که دونالد ترامپ دست از سر کاراکاس بردارد و از آمریکا خارج شود. از دیگر سو، طرف مقابل که جمعیت کمتری را در خود داشت بیشتر افراد مرفه‌تر جامعه در آن حضور یافته بودند که نسبت به برخی سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی معترض بودند و هر چند نسبت به رفتن مادورو راهپیمایی می‌کردند ولی معتقد بودند که با آمدن گوایدوهم چیزی تغییر نمی‌کند.


غلامزاده با تشریح رخدادهای آتی ونزوئلا، ادامه داد: وضعیت داخلی ونزوئلا نشان‌دهنده این بود که محبوبیت مادورو بیشتر از گوایدو است. اگر نگاهی به موضوع دکترین که اخیراً بولتون با موضوع دخالت در ونزوئلا سخن گفته است نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که این اظهار نظرها در چارچوب سخنان دونالد ترامپ است که بگوید نظام سلطه همچنان برقرار است و من هژمونی هستم.


عدم استقبال کشورهای لاتین از دخالت‌های آمریکااین تحلیلگر، یادآور شد: وقتی که آمریکا جار می‌زند که من هژمونی هستم؛ یعنی اینکه می‌خواهد بگوید زورش زیاد است اما این‌گونه نیست و این نشان‌دهنده ضعف آمریکاست که قدرت و توان دخالت گسترده در ونزوئلا را ندارد چرا که بیشتر مردم علاقه‌مند به مادورو هستند و او را چاوز دوم می‌نامند. بهتر است بدانیم که بیشتر کشورهای آمریکای لاتین روحیه انقلابی دارند و از دخالت‌های آمریکا در کشورشان استقبال نمی‌کنند.


غلامزاده در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه جنگ کلمبیا و ونزوئلا به واقعیت نزدیک است، عنوان کرد: هفته گذشته آمریکا تلاش کرد تا با انتشار این‌گونه موضوعات جنگ رسانه‌ای و روانی راه بیندازد.


در مدت یک هفته‌ای که در کاراکاس بودم، برخی فیلم‌هایی را دیدم که نشان می‌داد طرفداران گوایدو به سمت خودروها و کامیون‌ها، شعله‌های آتش پرتاپ می‌کنند. این فیلم‌ها نشان می‌داد که تخریب کامیون‌ها و خودروها کارهای طرفداران گوایدو است و آمریکا هم در تلاش است تا با پوشش این دست از اخبار، جنگ رسانه‌ای و روانی در جامعه ونزوئلا و افکار عمومی جهان ایجاد کند و نگاه‌ها را متوجه دولت مادورو بداند، در صورتی که این‌گونه نبود و این مخالفان بودند که دست به این‌گونه اقدامات می‌زدند.


وی گفت: اما در خصوص ورود نظامی و ایجاد جنگ میان ونزوئلا با کلمبیا عنوان کنم که این امربعید است چرا که رویدادهای داخلی آمریکا این اجازه را به دولت واشنگتن نمی‌دهد که جنگ را در آمریکای لاتین دنبال کند.


کودتای نافرجام ونزوئلا درحالی اوایل بهمن‌ماه امسال در کاراکاس روی داد که با حمایت مستقیم آمریکا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی همراه شد. کودتایی که در شورای امنیت مطرح شد و چین و روسیه از مخالفان اصلی سیاست‌های آمریکا برای این‌گونه توطئه‌ها در سایر کشورها آن را رد کردند. پس از آنکه «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از تصمیم گوایدو استقبال کرده و گوایدو را به‌عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به‌رسمیت شناخت. «نیکلاس مادورو» رییس‌جمهوری قانونی این کشور در سخنرانی در جمع هواداران خود با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا، دستور اخراج دیپلمات‌های آمریکایی را صادر کرد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    7 3
    نتیجه اینکه مادورو به زودی به زباله دان تاریخ انداخته میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس