صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۴ اسفند

در روزهای گذشته «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی سابق دولت گفته بود: «فشار اقتصادی تقصیر دولت نیست، تحریم‌ها و پدیده نادری به نام ترامپ باعث فشار اقتصادی شد».

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** محمود صادقی: گوشت ۱۰۰ هزارتومانی تقصیر ترامپ است، به دولت ارتباطی ندارد!

«محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «برخی گوشت ۱۰۰ هزار تومانی را به برجام گره می‌زنند در حالی که این به نقض برجام ربط دارد و به عهدشکنی عهدشکنان مربوط است. در واقع ما به جای اینکه عهدشکنان را به وفای به عهد وادار کنیم، قصور را متوجه دولت می‌کنیم».

در روزهای گذشته «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی سابق دولت گفته بود: «فشار اقتصادی تقصیر دولت نیست، تحریم‌ها و پدیده نادری به نام ترامپ باعث فشار اقتصادی شد».

این ادعا در حالی است که مواردی همچون عدم مدیریت نقدینگی توسط دولت، اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت و ایجاد رانت ۱۸ میلیارد دلاری، عملکرد بسیار ضعیف در مبارزه با قاچاق، عدم برخورد با گرانفروشی در بازار خودرو و…، از سوی دولت موجب شکل گرفتن وضعیت اقتصادی فعلی شد.

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تا پیش از سال ۹۲ تاکید داشتند که ۱۰ تا ۳۰ درصد مشکلات ناشی از تحریم‌هاست و ۷۰ تا ۹۰ درصد از مشکلات ناشی از سوءمدیریت دولتمردان است. حالا این طیف نعل وارونه زده و همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها می‌اندازد.

تا پیش از این دولت قبل، دولت پنهان و دولت موازی، مواردی بود که دولت تقصیر و قصورها را به گردن آن‌ها می‌انداخت.

** وقتی حامی فتنه ۸۸ دلواپس اعتماد عمومی می‌شود!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «دستکاری در رأی مردم» به قلم «کیوان کثیریان» با اشاره به حواشی نظرخواهی جشنواره جام جم نوشت: «بزرگ‌ترین آسیب اینگونه حرکات کثیف، صدمه زدن به اعتماد عمومی است. هرگز و هرگز قبح تقلب در آرای مردم نباید بریزد. اگر هزینه دست زدن به این اقداماتِ عمیقاً چرک و قبیح بالا برود، می‌توان امیدوار بود که همچنان کورسوی امیدی برای حفظ این سرمایه اجتماعی-اعتماد عمومی- باقی بماند. کاش دستگاه قضایی به سرعت با عاملان این فضاحت شرم آور به شدت برخورد کند».

قصور و تقصیر برخی از مدیران صداو سیما در ماجرای نظرخواهی جشنواره جام جم، در جای خود موضوعی بسیار مهم است که قطعاً باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و از تکرار آن جلوگیری شود.

اما نکته بسیار مهم، اینجاست که یک حامی فتنه در یک روزنامه اصلاح طلب- کهید طولایی در تطهیر سران فتنه دارد- دلواپس اعتماد عمومی شده است.

نویسنده این یادداشت در سال ۸۸ پای بیانیه‌ای را امضاء کرد که در رسانه‌های ضدانقلاب از آن به عنوان «حمایت تمام قد سینمای ایران از آرمانهای جنبش سبز»! نام برده شده است.

نویسنده این یادداشت تاکید کرده است که «هرگز و هرگز قبح تقلب در آرای مردم نباید بریزد». این در حالی است که فتنه گران در سال ۸۸، با دروغ تقلب چندین ماه کشور را دچار آشوب و اغتشاش کردند.

فتنه گران در آن سال، حق الناس را لگدمال کرده و تحسین مقامات رژیم صهیونیستی، سران گروهک تروریستی منافقین و دیگر دشمنان مردم ایران را برانگیختند!

** برجام و تلگرام، دو بال روحانی است

روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: «دولت روحانی با همه ضعف‌ها و ناتوانی‌ها و ملاحظه‌ها و گیرافتادن بین تهدیدات و تضییقات ترامپ و فشارهای داخلی، دو تا "جواد" دارد که به خواست‌های رأی دهندگان نزدیک‌اند و دو بال روحانی (برجام و تلگرام) را نمایندگی می‌کنند؛ جواد ظریف و جواد آذری جهرمی».

متاسفانه در نگاه طیف اصلاح طلب، مردم چیزی فراتر از «ماشین رأی» و جوانان نیز چیزی فراتر از «سیاهی لشکر میتینگ‌ها» نیستند.

بر همین اساس، تلگرام و برجام دو برگ برنده و دو بال روحانی نامیده می‌شود و این یعنی یک سوءتفاهم عمیق نسبت به مردم و شعور و توانمندی‌ها و مشکلاتشان.

در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، اصلاح طلبان تاکید داشتند که «روحانی در انتخابات دچار مشکل جدی خواهد شد مگر اینکه دو کار بکند؛ ۱- کمک‌های مالی به اقشاری نظیر فرهنگیان، کارمندان و بازنشستگان اختصاص دهد چرا که بالای ۳۰ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. و ۲- به دو قطبی‌سازی‌های مجازی و فرهنگی در حوزه‌هایی نظیر کنسرت و تلگرام و حجاب و…دامن بزند، وگرنه در حوزه مطالبات اقتصادی شکست خورده است».

چندی پیش یکی از فعالین رسانه‌ای در مطلبی نوشته بود: «مشکل (حداقل اول) مملکت "پهنای باند" نیست، بلکه پهنای بی‌همتی و تنبلی و بی‌ارادگی و آمادگی‌خوری برآمده از مدیریت و زندگی اشرافی است که باید جمع شود».

فصل مشترک برجام و تلگرام یک چیز است؛ مجاز زدگی و در مجاز ماندگی. برجام و تلگرام اگر به شکل مقطعی، در خدمت دوپینگ انتخاباتی یک طیف خاص بود، اما اصالتاً حربه اسارت است؛ چرا که مدیریت و افکار عمومی را معطل و منفعل از بیگانه می‌کند.

رهبر معظم انقلاب -تیرماه ۹۷- در دیدار هئیت دولت فرمودند: «کار را در محدوده مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا [برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا (رئیس‌جمهور آمریکا) می‌خواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او می‌گوید خارج می‌شوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم "بسته اروپایی"؛ مردم را درباره بسته اروپایی شرطی نکنید».

** اصلاح‌طلبان ۱۰ درصد در پیروزی روحانی نقش داشتند

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: «مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از گفت‌وگوی مفصل خود با سایت انتخاب…گفت: " من اصلاً این را قبول ندارم که آقای روحانی با رأی اصلاح‌طلبان رئیس جمهوری شده باشد...اصلاح‌طلبان ۱۰ درصد در پیروزی روحانی نقش داشتند"...باید اصل ماجرا را از ذهن‌مان بیرون کنیم که اصلاح‌طلبان روحانی را رئیس جمهوری کردند، بیخود می‌گویند».

در ادامه گزارش آمده است: «آقای روحانی بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی و اینکه آقای هاشمی گفت رأی من به روحانی است، بالا آمد. والا تا آن وقت دو، سه میلیون بیشتر رأی نداشت».

اصلاح طلبان نه جنبه پیروزی در انتخابات را دارند و نه جنبه شکست در انتخابات. فتنه ۸۸ نمونه بی جنبگی اصلاح طلبان پس از شکست است و عملکرد شورای شهر پنجم تهران و فراکسیون امید مجلس و دولت روحانی نیز نمونه بی جنبگی اصلاح طلبان پس از پیروزی است.

اصلاح طلبان اگر در انتخابات شکست بخورند، علیه رأی مردم و جمهوریت شورش کرده و قانون شکنی می‌کنند و اگر پیروز شوند نیز-برای مثال در انتخابات ریاست جمهوری- پس از دروکردن صندلی‌های کابینه، منکر حضور در دولت شده و مدعی می‌شوند که اختیاری ندارند و بنابراین نقشی در شکل گیری وضع موجود نیز ندارند.

مدتی است که میان فعالین اصلاح طلب و برخی اعضای ارشد دولت و همچنین نزدیکان مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره نقش اصلاحات در پیروزی روحانی جدل پیش آمده است.

فارغ از این جدل‌ها، دولت روحانی و اصلاح طلبان و طیف نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی همگی مسبب وضع موجود هستند و باید درباره این وضعیت بدون فرافکنی به افکار عمومی پاسخ بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • فرامرز IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    4 16
    گوشت کیلو سه میلیون تومن هم بشه من میخرم . کوبیده بدون گوشت گوسفندی حالی ندارد / زندگی بدون گوشت اصلا معنا ندارد .
    • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      10 0
      كوفت بخوري شكمو
    • سید IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      31 1
      اصلاح طلبان روز به روز تهوع آورتر و پلیدتر!
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    21 0
    اصلاح طلبان و طیف نزدیک به هاشمی رفسنجانی باید پاسخگوی تورم 400 درصدی فعلی و کمبود مرغ و گوشت و غیره باشند.
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      7 0
      پاسخگو که بودن ! میگن برا سلامتی مضره . جوابت چیه ؟ سبد کالا برات گذاشتن برای سلامتی بیشتر و قرار از سال بعد کوپنم بهت بدن . توبیر و امید کشور و مردم رو به خاک سیاه کشوند میگن برای سلامتی تون گوشت نخورین . خیانت بزرگی کردیم به خودمون و به نسلهای بعد نفهمیده رای دادیم
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    12 1
    گوشت 120 هزار تومانی و دلار 13000 تومانی نتیجه برجام نافرجام است زیرا قبل از برجام گوشت 25 هزار تومان و دلار 3000 تومان بود.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    12 0
    آخه ترامپ نفهم چرا پاشدی اومدی ایران از یکطرف داری گوشت قرمز رو بصورت دام زنده خارج و از اونطرف هر چی مرغ و ماهیه به کشورهای همجوار صادر میکنی که اینجور قیمت ته مونده های داخل سر بفلک بکشه ؟
  • LB ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    17 0
    گوشت بالای صد هزار تومنی تقصیر هر گاو و گوسفندی که هست خدا لعنتش کنه
  • میرزا LB ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    0 13
    داداش قدیما اصلا گوشت نبود . کسی هم نمرد .
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      3 0
      عشق کلید
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
      9 0
      اتفاقا قدیمها گوشت فت و فراوون و بیشتر غذاها گوشتی بود . قبل از انقلاب گوشت مرغ 6 تا تک تومن و گوساله لخم کیلویی 7 تا تک تومنی بود .
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    9 0
    ظلم نکن آخرش مسافر خودمی
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    5 0
    بله جنابعالی که احتمالا جزو مرفهین جامعه هستی بایدم گوشت رو در صورت رسیدن به ۳ ملیون تومان بخری. ولی طبقات ضعیف چیکار کنن که چوب انتخاب غلط شما تو انتخابات رو میخورن.واقعا همچین نظراتی وقیحانه ای شرم آوره.
  • محمد IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    4 0
    فراز چهلم : گوشت در سال 137 برابر پنج ریال و در سال 1397 برابر یک میلیون ریال است ....
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    5 0
    اینطور نمیشه بی تدبیری ها رو تقسیم کنین نصفش تقصیر دولت قبلی نصفشم تقصیر ترامپ . دولت فعلی هم قاق .
  • امیر IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    4 0
    خاک تو سر ترامپ که نمیتونه جلو دلال هارو بگیره ولی میتونه گاری لبو فروش بد بخت رو چپه کنه و سیلی کشان تو خیابون راه ببره خاک تو سر ترامپ که به مردم وعده سفره رنگین داد و عمل نکرد چنان میگن تقصیر ترامپه به خاطر تحریم هاش که انگار میگی تو این چهل سال تحریم نبودیم ببینیم روز حساب و قیامت هم میتونن هشتاد میلیون ایرانی رو با یک توییت دهن ببندند
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    0 0
    شنیده بودیم آمریکایی ها گاو چرانند .نمی‌دانستیم گوسفند چران هم شدند.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    2 0
    راست میگه آقا ی صادقی- تقصیر دولت نیست . تقصیر این نماینده های منزوی هست که عرضه ندارند وزرا ودولت را به استیضاح بکشند.......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس