اخبارویژه

برخی مقامات دولتی درباره نظر شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو، مرتکب تحریف و خلاف واقع‌گویی آشکار شدند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

تحریف موضع شورای نگهبان برای فشار به «مجمع»!

برخی مقامات دولتی درباره نظر شورای نگهبان نسبت به لایحه پالرمو، مرتکب تحریف و خلاف واقع‌گویی آشکار شدند.


روزنامه فرهیختگان در یادداشتی می‌نویسد: مگر بدون ارتباط مالی و بانکی با جهان می‌توانیم نفت بفروشیم و واردات داشته باشیم؟ این سؤالی است که چند روز پیش حسن روحانی در انتقاد نسبت به تاخیر در تصویب لوایح مرتبط با FATF مطرح کرد.


روحانی این را هم اضافه کرد در شرایطی که لوایح مورداشاره مسیر قانونی خود را طی کرده، تعلل در نهایی شدن آنها شایسته نیست؛ «دولت ایران که لایحه داده، مجلسی که تصویب کرده و شورای نگهبانی که آن را امضا کرده، تدبیر نداشته است؟ نمی‌شود کشور را به دست ۱۰، ۲۰ نفر داد و بگوییم هر تصمیمی که گرفتند، تابعیم.»


به بیان دقیق‌تر، رئیس‌جمهور در این عبارات دو استدلال را مطرح کرد؛ نخست آنکه شورای نگهبان هم مانند مجلس و دولت با تصویب این لوایح (الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT) موافق است و دوم اینکه حال که همه موافقند و یک‌طرف قرار دارند نمی‌شود ۱۰ ،۲۰ نفر مخالف در طرف دیگر قرار گرفته و قاعده بازی را برهم بزنند و تصمیم خود را ارجح بدانند.

در نقض استدلال دوم همین بس که موضع قانونی به یک نفر یا ۳۰ نفر ارتباطی ندارد و اگر قانون به جمعی اختیاری داده باشد تا تصمیمی را در چارچوب قانونی مشخص بگیرد، اساساً طرح موضوعاتی از این دست موضوعیتی ندارد. کمااینکه خود رئیس‌جمهور نیز برای مواردی که در چارچوب اختیارات قانونی او تعیین شده، به آرای عمومی مراجعه نمی‌کند.

مضاف بر آنکه اگر بنا بر شمار نفرات باشد هم اعضای هیئت دولت از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام کم‌شمارترند. بدیهی است که دموکراسی هم بیش از آنکه ناظر به تعداد باشد، مبتنی‌بر رعایت قاعده و قانون است و با این اوصاف باید گفت چنین منطقی بیشتر برای مسابقه طناب‌کشی می‌تواند موضوعیت داشته باشد تا مباحثات حقوقی.


استدلال اول اما گویا به واسطه تاکید و تکرارهای زیاد، در بین دولتی‌ها به تصوری رایج تبدیل شده، کمااینکه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم با تکرار ادعای رئیس‌خود، مدعی شد دولت درباره پالرمو لایحه داد، مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرد، اما هیئت نظارت مجمع اعلام کرد که «این لایحه خلاف برخی سیاست‌های کلی نظام است.»


اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ آیا شورای نگهبان آن‌طور که دولتی‌ها می‌گویند پالرمو را تایید کرده و تنها سد مجمع مانع تصویب آن شده؟ پاسخ به این سؤال البته خیلی سخت نیست واشرافی حداقلی نسبت به قانون روشن می‌سازد که تنها مواردی به مجمع ارسال می‌شوند که محل اختلاف مجلس و شورای نگهبان باشند. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور و معاون حقوقی‌اش هنوز به این پاسخ نداده‌اند که اگر هم مجلس موافق پالرمو بود و هم شورای نگهبان، اساساً چرا باید کار این لایحه به مجمع می‌کشید و تصمیم‌گیری درباره آن به همان ۱۰، ۲۰ نفر مورداشاره روحانی محول می‌شد.

این موضوعی است که سخنگوی شورای نگهبان هم در نشست خبری روز گذشته خود به آن‌اشاره کرد و توضیح داد: «پالرمو و CFT با ایرادات از سوی شورای نگهبان و براساس آنچه اختلاف بین مجلس و شورا بود، به مجمع تشخیص ارجاع شد.» کدخدایی تصریح کرد که در لایحه پالرمواشکالات محتوایی شورای نگهبان برطرف شده، امااشکالات هیئت عالی نظارت مجمع درباره آن همچنان باقی است و به همین واسطه طبق قانون این لایحه را به‌عنوان ایراد شورای نگهبان اساسی به مجمع ارسال کردیم، بنابراین آن هم با ایراد شورای نگهبان و اختلاف بین مجلس و شورا در مجمع تشخیص در حال بررسی است.

صحبت‌های کدخدایی این گزاره را هم روشن می‌کند که برای شورای نگهبان دو دسته ایراد می‌تواند محل بحث باشد؛ دسته اول، ایراداتی که فقها و حقوقدانان در صحن شورا وارد می‌سازند و دسته دوم نیز ایراداتی که به اتکای جمع‌بندی هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت اصلاح به مجلس ارسال می‌شوند.

دلار بدون تعلیق برنامه هسته‌ای؛ ۳۵۰۰ با تعلیق برنامه هسته‌ای، ۱۳ هزارتومان


واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد راهبرد مقاومت، بیش از راهبرد نرمش یکطرفه، موجب اقتدار فنی و اقتصادی ایران بوده است.


امیرحسین ثابتی ضمن مقایسه‌ای آمار درباره واقعیت‌های موجود نوشت: در دوره‌ای که ظریف مذاکره می‌کرد، جنگ شد؟ خیر. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره می‌کرد جنگ شد؟ خیر. در دوره‌ای که ظریف مذاکره می‌کرد، تحریم‌ها لغو شد؟ خیر. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره می‌کرد، تحریم‌ها لغو شد؟ خیر.


در دوره‌ای که ظریف مذاکره کرد، قیمت دلار چقدر شد؟ ۱۳۰۰۰ تومان. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کرد، قیمت دلار چقدر شد؟ ۳۵۰۰ تومان.


در دوره‌ای که ظریف مذاکره کرد، چند سانتریفیوژ داریم؟ ۵۰۰۰ عدد. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کرد، چند سانتریفیوژ داشتیم؟ ۱۹۰۰۰ عدد.


در دوره‌ای که ظریف مذاکره کرد، چقدر اورانیوم غنی شده داریم؟ ۳۰۰ کیلوگرم. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کرد، چقدر اورانیوم غنی شده داشتیم؟ نزدیک ۱۰ تن.


در دوره‌ای که ظریف مذاکره کرد، دانشمندان هسته‌ای کجا رفتند؟ شرکت آب و فاضلاب، در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کرد، دانشمندان هسته‌ای کجا بودند؟ سازمان انرژی اتمی.


در دوره‌ای که ظریف مذاکره کرد، مردم در صف گوشت ایستادند؟ بله. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کرد، مردم در صف گوشت ایستادند؟ خیر. در دوره‌ای که ظریف مذاکره کرد، قیمت سکه چقدر شد؟ ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان. در دوره‌ای که جلیلی مذاکره کرد، قیمت سکه چقدر شد؟ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.

چرا حرف روحانی در ربط دادن قیمت گوشت به FATF درست نبود؟


حرف‌های روحانی در مجمع عمومی بانک مرکزی علمی و کارشناسی نبود.


روزنامه قدس ضمن نقد سخنان روحانی نوشت: آقای روحانی در حالی ادعا می‌کند مشکل روابط بانکی کشور با بانک‌های خارجی FATF است که بانک‌های خارجی (عمدتاً اروپایی)، نه به دلیل FATF، بلکه به دلیل تحریم‌های فراسرزمینی بانکی آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.


بانک‌های خارجی هنگامی با بانک‌های ایرانی همکاری خواهند کرد که سود حاصل از همکاری، بیشتر از هزینه آن باشد. آمریکا در سال‌های اخیر سعی کرده هزینه همکاری با ایران را برای بانک‌های خارجی افزایش دهد. در سال‌های اخیر پس از نقض تحریم‌های ایران توسط بانک‌هایی همچون پاریباس، اچ‌اس‌بی‌سی، کامرز و میتسوبیشی، آمریکا دست به جریمه سنگین این بانک‌ها زد.

در حقیقت بانک‌های خارجی بیش از آنکه از FATF زخم خورده باشند، زخم خورده تحریم‌های بانکی آمریکا هستند. حال آقای روحانی باید پاسخ دهد که اگر اقدام‌های مقابله‌ای FATF علیه ایران لغو شود و وضعیت کشورمان از نظر این نهاد عادی شود، آیا بانک‌های خارجی چشم خود را بر تحریم‌های آمریکا خواهند بست؟

پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از ایران خارج شدند یا اعلام کردند که همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد. آقای روحانی باید پاسخ دهد کدام یک از این شرکت‌ها یا بانک‌ها اعلام کردند که به دلیل FATF یا عدم تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و CFT همکاری خود را با ایران محدود می‌کنند؟


از سوی دیگر FATF اساساً در اسناد و توصیه‌های خود، زیرساختی برای قطع همکاری بانکی ندارد. این نهادنهایتاً می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد که اقدام‌های ۹ گانه مقابله‌ای را علیه ایران اعمال کنند. این ۹ اقدام مقابله‌ای از جنس قطع همکاری نبوده و صرفاً موجب افزایش نظارت و مراقبت در همکاری می‌شود. FATF در بیانیه اخیر خود نیز به این مسئله معترف بوده است. این نهاد در بخشی از بیانیه خود که می‌خواهد ایران را تهدید کند، صرفاً اعلام می‌کند که در صورت عدم اجرای کامل برنامه اقدام، از کشورهای دیگر «افزایش نظارت بر مؤسسات مالی ایرانی مستقر در خارج از کشور» را درخواست خواهد کرد.


آقای روحانی احتمال قطع همکاری FATF را نیز مطرح می‌کند FATF یک نهاد نظام سلطه است که به اذعان اعضای وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحت سیاست‌های این وزارت عمل می‌کند. یکی از خط قرمزهای نهادهای نظام سلطه این است که ارتباطشان با کشور هدف قطع نشود. FATF برای اینکه استانداردهای خود را در ایران جاری کند، نیاز به همراهی کشورمان دارد و قطع ارتباط یا قطع امید ایران از این نهاد، موجب از بین رفتن ابزارهای اثرگذاری آن خواهد شد.


آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود سعی دارد گرانی گوشت را به FATF گره بزند. آیا و اقعاً مشکل اصلی گرانی گوشت در چند هفته اخیر، به دلیل مسائل بانکی است؟ در این زمینه نخستین عامل اصلی گرانی این کالا، عدم نظارت بر توزیع گوشت‌های وارداتی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف آن‌ها می‌شود، اما به قیمت ارز ۱۳ هزار تومانی به فروش می‌رسند. همچنین قاچاق دام به کشورهای اطراف در ماه‌های اخیر، به بالا رفتن قیمت گوشت دامن زده است.


این موضوع ارتباطی به همکاری یا عدم همکاری بانک‌های خارجی ندارد، چرا که غذا و دارو اساساً از تحریم‌ها معاف است و عملاً نه تحریم‌های آمریکا و نه استانداردهای FATF ارتباطی به واردات گوشت (غذا) ندارند. استانداردهای FATF برای جلوگیری از «پولشویی در مبدأ پول» و «تأمین مالی تروریسم در مقصد پول» است. در واردات گوشت، مبدأ پول، عمدتاً پول نفت و مقصد مصرف آن نیز مشخص است و اساساً نگرانی پولشویی و تأمین مالی تروریسم در زمینه واردات گوشت هیچ توجیه فنی ندارد.

داماد رئیس جمهور: نزدیکان روحانی فقط به فکر قدرت هستند

داماد رئیس‌جمهور ضمن بدگویی علیه برخی اعضای کابینه مدعی شد روحانی، تنهاترین رئیس‌جمهور است.


کامبیز مهدی‌زاده چندی پیش به عنوان وزیر صمت منصوب شد اما در پی اعتراض‌های گسترده، موضوع این انتصاب منتفی شد. وی ضمن یادداشتی در روزنامه شرق می‌نویسد: با کمی تأمل و با نگاهی به اطرافیان روحانی می‌شود دید که تقریباً اندک افرادی در دولت حاضرند خود را خرج روحانی کنند و اغلب به فکر دور بعد هستند. آنها در مشکلات جاخالی می‌دهند که تیرهای انتقادی به تن روحانی بنشیند تا روحانی در مرکز سیل انتقادها باشد.

این روزها همه از دولت روحانی گلایه می‌کنند، راست و چپ هم ندارد، اصولگرایان این مخالفت را با صدای بلند داد می‌زنند و اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند از دولت رفته‌رفته فاصله بگیرند. این مسئله درباره تمام رؤسای جمهور ایران بی‌سابقه بوده است. روحانی مظلوم‌ترین و تنهاترین رئیس‌جمهور ایران بوده است.


... با نگاهی به شرایط رؤسای جمهور قبلی ایران به این نتیجه می‌رسیم که هر یک از این رؤسا طبقه‌ای داشتند که از او حمایت می‌کردند. طرفداران هاشمی به او لقب سردار سازندگی دادند، اصلاح‌طلبان هم که حسابی پای کار رئیس دولت اصلاحات بوده و هستند و همواره ا

ز او دفاع می‌کنند. اما در این بین محمود احمدی‌نژاد با اینکه مخالفان زیادی هم داشت، کسانی را در اطراف خود دارد که پای کار او هستند؛ حتی حاضرند تمام فشارها را به جان بخرند تا خم به ابروی احمدی‌نژاد نیاید.


وی در ادامه با شمردن برخی دستاوردها برای روحانی می‌نویسد: اما چرا دستاوردهای راهبردی دولت او کمتر در جامعه دیده شد. به دو علت: اول: دولت در رسانه و انتقال دستاوردهای خود این سال‌ها به شدت منفعل عمل کرد.


دوم: نزدیکان رئیس‌جمهور فقط به فکر حفظ خود در قدرت بوده و هستند و دوست ندارند کمتر آسیبی ببینند.


امروز روحانی تنهاترین رئیس‌جمهور ایران است. در پایان یاد شعر استاد شهریار افتادم:


در دیاری که در او نیست کسی یار کسی
کاش یا رب که نیفتد به کسی کار کسی

حضور و غیاب وزارت خارجه در روابط خارجی

ظریف گفت وزارت خارجه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد.


وزیرخارجه در جمع کارکنان این وزارت گفت: استعفای بنده صرفاً برای حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی بود. من جا دارد از لطف و محبت همه مردم و نمایندگانشان در مجلس، همکاران عزیز، نخبگان، مقامات، سردار سلیمانی، ریاست‌جمهوری و مقام معظم رهبری که لطف کردند سپاسگزاری کنم.


رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: وزارت خارجه نمی‌تواند بپذیرد که در صحنه روابط خارجی غایب باشد. دیگران نباید آن را مزاحم تلقی کنند و ما باید کاری کنیم که همه باور کنند که حضور وزارت امور خارجه به نفع آنها و دارای ارزش افزوده‌بری کار هر یک از دستگاه‌ها است.


سؤالی که از آقای ظریف وجود دارد، این است: آیا به واسطه مدیریت ایشان، واقعاً وزارت خارجه در بسیاری از صحنه‌های دیپلماسی حاضر است یا غایب! اینکه به مدت پنج ماه در کشورهای مهمی چون چین و هند سفیر نداشته باشیم، عمده همت خود را به دیپلماسی یک طرفه با برخی دولت‌های اروپایی صرف کنیم، نامش حضور در عرصه دیپلماسی است؟!

در عرصه تعامل با اروپا چرا؟! ۹ ماه مجامله در قبال سر دواندن و پشت هم‌اندازی‌های برخی دولت‌های اروپایی درباره تعهدات برجامی و سپس اتهام‌پراکنی آنها، چه عنوانی می‌تواند داشته باشد؟ به راستی سرنوشت دبیر سوم بازداشتی وزارت خارجه بعد از ۸ ماه، به کجا رسیده و چرا وزارت خارجه هیچ اعتراض و پیگیری در خوری نمی‌کند هیچ، که سفیر به اجبار بازنشسته آقای ظریف در آلمان، دیپلمات بی‌گناه خودمان را متهم می‌کند! آیا این عجیب نیست؟ آیا تعجب‌آور نیست که در اصل برخی کوتاه مدیریت‌ها، به جای اینکه دولت آقای روحانی طلبکار برجام ( یا حداقل وعده SPV و اینستکس) باشد، اکنون به بدهکار FATF تبدیل شده است؟!

ژنرال صهیونیست: قطعاً اسرائیل از عهده موشک‌های حزب‌الله برنمی‌آید

ژنرال ذخیره و پژوهشگر نظامی صهیونیست گفت: اسرائیل قادر نیست با موشک‌های مقاومت به سبب پرشمار بودن، سرعت بالای این موشک‌ها و همچنین پرهزینه بودن رهگیری و انهدام آنها، مقابله کند.


روزنامه رای‌الیوم لندن در گزارشی نوشت؛ ژنرال ذخیره عاموس گیلبواع پژوهشگر امور امنیتی و نظامی می‌گوید: سیاست حاکم بر نهادهای امنیتی و مراکز پژوهشی مختلف در اسرائیل و حتی رسانه‌های آن، این است که نوار غزه بیشترین قابلیت انفجار و شعله‌ور شدن را دارد، اما در عمل منطقه خطرناکتر شمال است، جایی که صدها هزار موشک و راکت تهدید خطرناکی برای اسرائیل به شمار می‌رود.


گیلبواع افزود: آیا مردم می‌توانند به نیروی هوایی و سامانه‌های مختلف ما در مقابل موشک‌ها اعتماد کنند؟


وی به مقاله مهندس دان راگل اشاره کرد که ده‌ها سال در شرکت «رافائل» فعالیت کرده است. دان راگل می‌گوید دو دسته توجیه وجود دارد که ثابت می‌کند اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی از شمال آمادگی ندارد و جایز نیست فقط به نیروی هوایی و سامانه‌های دفاعی چندلایه برای مقابله با موشک‌ها تکیه کنیم.


دسته نخست براساس واقعیت‌هایی است که نهاد امنیتی مطرح کرده و بطور خلاصه می‌توان گفت: اسرائیل به اندازه کافی موشک در اختیار ندارد که با مقادیر زیادی از موشک‌ها که (مقاومت) بطور روزانه با سرعت زیاد پرتاب خواهد کرد، مقابله کند. به عنوان مثال «مقاومت» هر روز بیش از دو هزار موشک و راکت با بردهای مختلف پرتاب خواهد کرد و باید چند صد فروند از این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کنیم؟ رهگیری به این معناست که به ازای هر موشکی که شلیک می‌شود باید از سکوهای مختلفی که داریم، دو موشک پرتاب کنیم.


دسته دوم به موضوع مالی مربوط می‌شود که لرزه به تن انسان می‌افتد. براساس برآوردها، اگر در یک روز ۱۴۰۰ موشک برای رهگیری پرتاب شود هزینه‌اش یک میلیارد و سیصد میلیون دلار خواهد بود. به عبارت دیگر ده روز جنگ برای ما تقریباً ۱۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت؛ بنابراین اگر جنگ ۲۰ یا ۳۰ روز به‌طول انجامد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ایران

سردار سلیمانی در فهرست ۱۰ متفکر برتر عرصه دفاعی-امنیتی فارن پالیسی

خبر اول اینکه، نام سردار قاسم سلیمانی در ویرایش جدید از دهمین گزارش سالانه مجله فارن پالیسی درباره معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه‌های مختلف، به عنوان یکی از ۱۰ متفکر عرصه دفاعی-امنیتی به چشم می‌خورد. به گزارش ایسنا، این مجله درباره وی نوشت: قاسم سلیمانی به مدت دو دهه است که تلاش‌های نظامی ایران را هدایت می‌کند اما نقش او هیچ‌گاه بزرگ‌تر از امروز نبوده است. این مجله با بیان اینکه «اثر انگشت سردار سلیمانی» در تمامی جاهایی که ایران در آنها فعالیت می‌کند، «از یمن، عراق تا سوریه»، به چشم می‌خورد، افزوده است که وی همچنین به نمود جمعی پاسخ ایران به تهدیدهای دونالد ترامپ تبدیل شده است. فارن پالیسی به هشدار سردار قاسم سلیمانی به ترامپ در جولای ۲۰۱۸ اشاره کرده و به نقل از وی نوشت: «ما نزدیک به شما هستیم، جایی که تصورش را هم نمی‌توانید بکنید؛ ما آماده هستیم.»

مجازات شلاق سعید مرتضوی بخشیده شد

خبر دیگر اینکه، وکیل مدافع تعدادی از کارگران تأمین اجتماعی از بخشیده شدن مجازات شلاق سعید مرتضوی خبر داد و گفت: این بخشش با توجه به عفو (عمومی) مقام معظم رهبری صورت گرفته است. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با بخشیده شدن حکم شلاق سعید مرتضوی، اظهار کرد: کل محکومیت ایشان همین ۶۵ یا ۷۰ ضربه شلاق بوده که با این اوصاف با توجه به عفو مقام معظم رهبری از بابت تأمین اجتماعی محکومیت دیگری ندارد. مرتضوی در حال حاضر به دلیل محکومیت در پرونده کهریزک به اتهام معاونت در قتل در حبس به سر می‌برد.

فرار یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه

شنیدیم که، قاضی دادگاه حسین هدایتی و ۱۰ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور از فرار یکی از متهمان بانک سرمایه خبر داد. به گزارش ایسنا، قاضی مسعودی مقام گفت: با توجه به فرار آقای یقینی به خارج از کشور، وثیقه ایشان به مبلغ ۵ میلیارد تومان ضبط شد و متهمان دیگر بدانند که عدم حضورشان در دادگاه به معنی ضبط وثایق‌شان است که اکثراً متعلق به خانواده هدایتی است و آنها نیز ضبط می‌شوند. مشروح گزارش دادگاه را در صفحه ۶ بخوانید.

مواضع اتحادیه عرب علیه ایران

دست آخر اینکه، اتحادیه عرب با متهم کردن ایران به آنچه دخالت در امور داخلی کشورهای عربی می‌خواند، خواستار موضعی یکپارچه علیه کشورمان شد. به گزارش ایلنا، اتحادیه عرب در نشست دیروز خود بر لزوم اتخاذ موضعی یکپارچه در برابر آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی می‌خواند، تأکید کرد.همچنین برخی منابع در اتحادیه عرب اعلام کردند که در نشست آتی سران عرب که قرار است در تونس برگزار شود، بر مسأله لزوم اتخاذ موضع یکپارچه عربی علیه دخالت‌های ایران و همچنین نقض حاکمیت عراق از سوی ترکیه تأکید خواهد شد. گفتنی است این ادعاها همواره از سوی مقامات کشورمان رد شده است.

خراسان

دستور دولت برای لغو ادغام ۲ روستا پس از ۹ سال!

در حالی که هیئت وزیران وقت در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ به استناد ماده ۱۳ قانون تقسیمات کشوری، مصوب کرده بود دو روستای واقع در شمال غرب کشور پس از ادغام با یکدیگر، به یک روستای واحد تبدیل و از این پس به نام یکی از روستاها شناخته شوند، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود به وزارت کشور اعلام کرده حسب تصمیم جدید هیئت وزیران، این مصوبه ۹ سال قبل، با ابلاغ این دستور جدید لغو می شود.

برنامه جالب یک نهاد برای سنجش زندگی کاری کارمندان

بر اساس اطلاعیه یک نهاد مشهور دولتی به کارکنان خود، اعلام شده با توجه به هماهنگی به عمل آمده برای برگزاری دوره آموزشی سنجش " کیفیت زندگی کاری" کارمندان به مدت ۶ ساعت، تعداد ۱۲۰۰ نفر از مستخدمان بخش های مختلف برای شرکت در دوره مذکور معرفی شده اند که این دوره شامل مواردی چون تشریح استراتژی های موجود برای بهبود کیفیت زندگی کاری، ابعاد آن و موانع و مشکلات موجود در این حوزه است.

آرمان

مالیات انواع خودرو چقدر است؟ ‌

شنیده شد که سازمان امور مالیاتی بخشنامه بهای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی موضوع بند ۴ ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۹۴.۰۴.۳۱ را ابلاغ کرد. بهای انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی که هر سال در اجرای تبصره (۶) ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان متبوع اعلام می‌شود، به عنوان بهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای مقررات بند (۴) ماده ۱۷ قانون مالیات‌های مستقیم نیز ملاک عمل خواهد بود.

هنوز هم به مرگ پدرم مشکوکم

شنیده شد که فرزند آیت‌الله طالقانی گفت: چند دقیقه قبل از اینکه حال پدرم وخیم شود، تمام وسایل نقلیه‌ای که در منزل بوده را مرخص میکنند و بعد از وخامت حال پدرم، حتی با کمیته هم تماس نگرفتند! ابهامات زیادی درباره روز فوت پدرم وجود دارد. بعد از فوت برای روشن شدن ماجرا تقاضای کالبدشکافی داشتیم، ولی اجازه ندادند و گفتند مجتهد را نمی‌شود کالبدشکافی کرد. در حالی که قرائنی وجود دارد که شب فوت، توطئه‌هایی علیه مرحوم طالقانی صورت گرفته است.

سردار سلیمانی در فهرست ۱۰ متفکر برتر امنیتی

شنیده شد که نام سردار قاسم سلیمانی در ویرایش جدید از دهمین گزارش سالانه مجله فارن پایسی درباره معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه‌های مختلف، به عنوان یکی از متفکران عرصه دفاعی-امنیتی به چشم می‌خورد. این مجله با قرار دادن نام سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در فهرست ۱۰ نفره از متفکران سراسر جهان در عرصه دفاعی-امنیتی درباره وی نوشت: قاسم سلیمانی به مدت دو دهه است که تلاش‌های نظامی ایران را هدایت می‌کند اما نقش او هیچ‌گاه بزرگ‌تر از امروز نبوده است.

متلاشی شدن شبکه قاچاق سوخت

شنیده شد که پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه توانستند شبکه سازمان یافته قاچاق سوخت را متلاشی کنند. این شبکه اقدام به جمع آوری کلان سوخت اعم از گازوئیل و نفت سفید و قاچاق آن از مبادی رسمی کشور به خارج از مرزها کرده و درآمد نامشروع کلانی را به دست آورده اند. در اقدامات اطلاعاتی انجام شده بیش از ده میلیون لیتر سوخت دپوشده در مخازن سوخت در نقاط مختلف کشور شناسایی و توقیف شد. سازمان اطلاعات سپاه همچنین اعلام کرد، در آینده خبرهای بیشتری از ابعاد این پرونده اطلاع رسانی می‌شود.

تجمع تعدادی از کارگران راه‌آهن نیشابور

شنیده شد که تعدادی از کارگران راه‌آهن نیشابور در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه خود در گذرگاه کاشمر واقع در ایستگاه راه‌آهن نیشابور تجمع کردند. ایسنا نوشت؛ یکی از کارگران گفت: من بیش از ۳۵ سال کارگر راه‌آهن هستم و همچنان مشغول به کارم اما به دلیل پرداخت نشدن بیمه‌ام مجبورم به کار خود ادامه دهم. به ما گفته‌اند که بیمه بازنشستگی را خودتان واریز کنید تا بازنشسته شوید. یکی دیگر از کارگران عنوان کرد: ۵ ماه است که حقوق نگرفته‌ایم؛ هر بار که اعتراض می‌کنیم می‌گویند هفته دیگر حقوقتان را پرداخت خواهیم کرد اما باز هم اتفاقی نمی‌افتد.

جریمه ۵/ ۱ میلیاردی یک مرغدار در سمنان

شنیده شد که معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت از تشکیل پرونده تخلف یک مرغداری در استان سمنان به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خبر داد. عباس تابش تاکید کرد: مطابق برنامه، گوشت قرمز نیز به اندازه کافی تامین می‌شود و سیاست گذاری‌ها برای ادامه استفاده جامعه هدف از این کالا انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه قیمت بلیت‌های داخلی در سفرهای ریلی، زمینی و هوایی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته، گفت: سازمان هواپیمایی درخصوص لزوم تغییر نکردن قیمت‌ها نسبت به شهریورماه (آخرین نوبت تغییر نرخ) و تعیین تکلیف پروازهای چارتری تذکر داده شد.

موبایل فروشان تبریز مغازه‌های خود را بستند

شنیده شد که موبایل فروشان تبریز مغازه‌های خود را در اعتراض به طرح رجیستری، بستند. موبایل فروشان بازار موبایل تبریز پس از تعطیلی مغازه‌ها در محوطه بازار تجمع کردند. یکی از تجمع کنندگان می‌گوید: به دلیل اجرای طرح رجیستری، شرکت‌ها نمی‌توانند گوشی وارد کنند و ما گوشی رجیستر شده نداریم که بفروشیم و حدود یک هفته هست که هیچ درآمدی نداشته و عملاً بیکاریم..یکی دیگر از اصناف موبایل نیز می‌گوید: گوشی‌هایی که اخیراً فروخته شده و دست مردم هستند بدون رجیستری هستند و موقع اتمام مهلت قانونی، مردم آنها را پس می‌آورند، دلیل اینکه چرا سایت را بستند را هم نمی‌دانیم.

کنسرت حامی در شیراز ممنوع شد!

شنیده شد که معاون هنری سینمایی اداره کل ارشاد فارس در توضیح پیرامون حاشیه‌های کنسرت حمید حامی در شیراز، ضمن محکوم کردن این حرکت تاکید کرد برگزاری کنسرت توسط این گروه تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. مهدی رنجبر گفت: مدیریت حوزه فرهنگ و هنر استان ادب پرور فارس نخواهد گذاشت تا برخی با سوءاستفاده از موقعیت، برنامه ها را با حاشیه سازی های غیرمرتبط و خارج از هنجارهای فرهنگی و هنری جامعه، به حاشیه ببرند و این اداره کل در اجرای کنسرت حمید حامی، در سانس اول به محض مشاهده پخش یک تصویر نامتعارف، سریعاً ضمن تذکر لازم از ادامه و تکرار آن جلوگیری کرد.

می‌خواهم سر هالک ایرانی را بکنم

شنیده شد که روماریو دوس سانتوس آلوس که قصد دارد با سجاد غریبی مبارزه کند اعلام کرد می‌خواهد سر هال ایرانی را بکند. سجاد غریبی که به‌هالک ایرانی معروف است به پیدا کردن یک حریف خیلی نزدیک شده است. او که شانس رقابت در کشتی کج را از دست داد اکنون می‌تواند در MMA مبارزه کند. با توجه به اینکه قریبی پیشنهاد روماریو دوس سانتوس آلوس را پذیرفته است این رقابت می‌تواند بین دو هالک برگزار شود. سانتوس آلوس ۲۹ ساله که به‌هالک برزیلی معروف است در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده است دوست دارد با هالک ایرانی مبارزه کند. او گفت: می‌خواهم به وزن ۱۲۰ کیلو برسم که این یک چشمک برای هالک ایرانی است که من را به مبارزه طلبیده است.

کشف اسلحه از خواننده زیرزمینی


شنیده شد که درپی انتشار خبری در مورد دستگیری یک خواننده زیرزمینی، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد. سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی گفت: مدتی قبل شکایتی به پلیس واصل شد که در آن شاکی اعلام کرده بود که از سوی فردی تهدید به قتل با اسلحه شده است که در همین راستا مأموران پلیس آگاهی رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. وی با بیان اینکه در تحقیقات مأموران مشخص شد که متهم یک خواننده زیرزمینی است که با اسم مستعار فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در ادامه تحقیقات، کارآگاهان پی بردند که این فرد با اسلحه اقدام به تهدید افراد دیگری نیز کرده است. با اخذ مجوز از مقام قضائی، مأموران این فرد را در محله قصرالدشت شناسایی و در عملیاتی دستگیر و به مقر پلیس منتقل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    0 0
    نزدیکان روحانی فقط به فکر قدرت هستند// ای کاش کمی هم به فکر قدرت فراش مدرسه محله ما بودند بیچاره با 5 تا بچه زیر فشار و مخارج زندگی قدرتی براش نموده دیگه .اگه کمک مردم محل نبود الان بی قدرت شده بودیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس