کد خبر 941777
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰
FATF نمایه

حرف‌های روحانی در مجمع عمومی بانک مرکزی علمی و کارشناسی نبود.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه قدس ضمن نقد سخنان روحانی نوشت: آقای روحانی در حالی ادعا می‌کند مشکل روابط بانکی کشور با بانک‌های خارجی FATF است که بانک‌های خارجی (عمدتاً اروپایی)، نه به دلیل FATF، بلکه به دلیل تحریم‌های فراسرزمینی بانکی آمریکا از همکاری با ایران خودداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تحریف موضع شورای نگهبان برای فشار به «مجمع»

«مارشال بیلینگزلی»؛ رئیس FATF و عضو اتاق جنگ واشینگتن علیه جمهوری اسلامی

 
بانک‌های خارجی هنگامی با بانک‌های ایرانی همکاری خواهند کرد که سود حاصل از همکاری، بیشتر از هزینه آن باشد. آمریکا در سال‌های اخیر سعی کرده هزینه همکاری با ایران را برای بانک‌های خارجی افزایش دهد. در سال‌های اخیر پس از نقض تحریم‌های ایران توسط بانک‌هایی همچون پاریباس، اچ‌اس‌بی‌سی، کامرز و میتسوبیشی، آمریکا دست به جریمه سنگین این بانک‌ها زد. در حقیقت بانک‌های خارجی بیش از آنکه از FATF زخم خورده باشند، زخم خورده تحریم‌های بانکی آمریکا هستند. حال آقای روحانی باید پاسخ دهد که اگر اقدام‌های مقابله‌ای FATF علیه ایران لغو شود و وضعیت کشورمان از نظر این نهاد عادی شود، آیا بانک‌های خارجی چشم خود را بر تحریم‌های آمریکا خواهند بست؟ پس از خروج آمریکا از برجام، بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌های خارجی از ایران خارج شدند یا اعلام کردند که همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد. آقای روحانی باید پاسخ دهد کدام یک از این شرکت‌ها یا بانک‌ها اعلام کردند که به دلیل FATF یا عدم تصویب کنوانسیون‌های پالرمو و CFT همکاری خود را با ایران محدود می‌کنند؟


از سوی دیگر FATF اساساً در اسناد و توصیه‌های خود، زیرساختی برای قطع همکاری بانکی ندارد. این نهاد نهایتاً می‌تواند از کشورهای دیگر بخواهد که اقدام‌های ۹ گانه مقابله‌ای را علیه ایران اعمال کنند. این ۹ اقدام مقابله‌ای از جنس قطع همکاری نبوده و صرفاً موجب افزایش نظارت و مراقبت در همکاری می‌شود. FATF در بیانیه اخیر خود نیز به این مسئله معترف بوده است. این نهاد در بخشی از بیانیه خود که می‌خواهد ایران را تهدید کند، صرفاً اعلام می‌کند که در صورت عدم اجرای کامل برنامه اقدام، از کشورهای دیگر «افزایش نظارت بر مؤسسات مالی ایرانی مستقر در خارج از کشور» را درخواست خواهد کرد.


آقای روحانی احتمال قطع همکاری FATF را نیز مطرح می‌کند FATF یک نهاد نظام سلطه است که به اذعان اعضای وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحت سیاست‌های این وزارت عمل می‌کند. یکی از خط قرمزهای نهادهای نظام سلطه این است که ارتباطشان با کشور هدف قطع نشود. FATF برای اینکه استانداردهای خود را در ایران جاری کند، نیاز به همراهی کشورمان دارد و قطع ارتباط یا قطع امید ایران از این نهاد، موجب از بین رفتن ابزارهای اثرگذاری آن خواهد شد.


آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود سعی دارد گرانی گوشت را به FATF گره بزند. آیا و اقعاً مشکل اصلی گرانی گوشت در چند هفته اخیر، به دلیل مسائل بانکی است؟ در این زمینه نخستین عامل اصلی گرانی این کالا، عدم نظارت بر توزیع گوشت‌های وارداتی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف آن‌ها می‌شود، اما به قیمت ارز ۱۳ هزار تومانی به فروش می‌رسند. همچنین قاچاق دام به کشورهای اطراف در ماه‌های اخیر، به بالا رفتن قیمت گوشت دامن زده است.


این موضوع ارتباطی به همکاری یا عدم همکاری بانک‌های خارجی ندارد، چرا که غذا و دارو اساساً از تحریم‌ها معاف است و عملاً نه تحریم‌های آمریکا و نه استانداردهای FATF ارتباطی به واردات گوشت (غذا) ندارند. استانداردهای FATF برای جلوگیری از «پولشویی در مبدأ پول» و «تأمین مالی تروریسم در مقصد پول» است. در واردات گوشت، مبدأ پول، عمدتاً پول نفت و مقصد مصرف آن نیز مشخص است و اساساً نگرانی پولشویی و تأمین مالی تروریسم در زمینه واردات گوشت هیچ توجیه فنی ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    1 0
    دولت که همه چیز را ربط به fatfمیدهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس