رئیسی

ما روزی که در این مجموعه کارخود را شروع کردیم؛ آستان قدس رضوی ۱۴ شرکت زیانده را به همراه داشت و امروز خوشبختانه این ۱۴ شرکت تا سال گذشته به ۱۰ عدد رسید.

به گزارش مشرق، موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب بررسی و عملکرد آستان قدس رضوی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام رئیسی در ابتدای برنامه با بیان اینکه موضوع زیارت در فرهنگ دینی ما میل قلبی پیدا کرده است، گفت: امام رضا «ع» قبلگاه اهل بیت «ع» در ایران و سراسر جهان است، ما متوسط ۲۷ میلیون سالیانه زائر داریم که امسال پیش بینی می‌شود به عدد ۳۰ میلیون برسد.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: «مشهد بدون گرسنه» آرمان دست یافتنی است +فیلم

مالیات آستان قدس صرف چه اموری می‌شود؟

افتتاح ۶ پروژه فرهنگی و ورزشی آستان قدس رضوی+عکس

تغییرات تازه در آستان قدس

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: سه ماموریت برای دفاتر استانی در نظر گرفته شدند؛ یک موضوع زیارت و شناسایی زیارت اولی‌ها در استان‌ها است و این کار توسط دفاتر آستان قدس رضوی انجام می‌شود و ۳ تا ۵ عضو اصلی دارد وبقیه خادم یار هستند. دوم موضوع بسیار مهم توجه به نیازمندان است و مقام معظم رهبری بارها تاکید بر شناسایی نیازمندان داشتند. موضوع سوم ماموریت فرهنگی است؛ همکاری با دستگاه‌های فرهنگی در استان‌ها جزو ماموریت‌های مهم دفاتر استانی آستان قدس به شمار می‌رود.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه بیش از ۲۸۰۰ گروه جهادی در کشور توسط آستان قدس رضوی پشتیبانی می‌شوند، گفت: کار دفاتر استانی خدا پسندانه است که فضای خدمت به نام آستان قدس رضوی انجام شده است.

وی اظهار کرد: از عید فطر سال ۹۵ تاکنون حدود ۱ میلیون نفر زائر اولی به مشهد مشرف شدند که اسکان آن‌ها در زائر شهر است؛ مسئله اول ما زیارت برای افراد نیازمند و متوسط است. از سویی توسعه در مفهوم خدمت و مخدوم همیشه مد نظر بوده است؛ خدمت و حضور مخدوم صرفاً در حرم مطهر نیست یعنی می‌تواند این خدمت به وسعت تمام کشور صورت گیرد و امروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر در سایت خادمیاران رضوی ثبت نام کردند.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: تمام برنامه و اقدامات ما در زائر محوری در طول این سه سال تسهیل زیارت زائرین بوده است. تلاشمان این بود که زیارت برای زائران خاطره انگیز و دلنشین و به دور از دغدغه باشد.

تولیت آستان قدس با اشاره به افزایش میقات الرضا «ع» در سطح استان خراسان رضوی، بیان کرد: در حوزه احداث میقات الرضا در جاده‌ها، اقدامات اقتصادی را در کمک به مسکن، شهرسازی و راه و ترابری و بخش‌هایی که باعث تسهیل زیارت شود، به‌کار بردیم؛ مثلاً در تعریض جاده چناران مشهد و حوزه راه آهن کمک کردیم.

وی با بیان اینکه اسکان زائرین بویژه زائرین کم درآمد و نیازمند همیشه مورد توجه بوده است، تلاش شده علی رغم اینکه ما در سطح مشهد مقدس اسکان زائر را داریم با توجه به کمبودی وجود داشته فاز زائر شهر را آغاز کنیم که این پرورژه بعد از یک سال مورد بهره برداری می‌رسد و ۶۵ درصد از فاز دوم آن تکمیل شده است و طی چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، از طرفی زائرسرا هم فاز اول در حال بهره برداری است و ۸۵ درصد از فاز دوم آن تکمیل شده است و کار به سرعت پیش می‌رود؛ ضمن اینکه روزانه ۳ هزار زائر در زائر شهر می‌توانند اسکان پیدا کنند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بیش از ۵۰ اقدام در تغییر تردد زائرین برای تسهیل پیش بینی شده است، مسئله زائر محوری از سیاست‌های جدی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود. در برخی از مراسمات بیش از ۵ برابر توزیع اطعام را افزایش دادیم.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه هدف ما در آستان قدس ساماندهی اقتصادی است، بیان کرد: ما روزی که در این مجموعه کارخود را شروع کردیم؛ آستان قدس رضوی ۱۴ شرکت زیانده را به همراه داشت و امروز خوشبختانه این ۱۴ شرکت تا سال گذشته به ۱۰ عدد رسید و تا پایان سال هم هیچ شرکت زیاندهی را نخواهیم داشت.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: شاید امسال اولین سالی باشد که شرکت‌های آستان قدس رضوی توانستند ۱۰۰ درصد مبالغ بودجه خود را پرداخت کنند این درحالی است که ما همیشه سعی کردیم رقیب بخش خصوصی نشویم؛ امروزه در آستان قدس رضوی زنجیره تولید باعث شده است که از ۷۲۰۰ فرصت شغلی به ۱۰ هزار فرصت شغلی افزایش پیدا کند.

بیش از ۲۵۰۰ فرصت شغلی توسط آستان قدس رضوی ایجاد شده است / تلاش کردیم وارد فعالیت‌های اقتصادی مانند مشهد مال نشویم

وی با اشاره به اینکه هلدینگ کشاورزی در آستان قدس راه اندازی شده است، خاطر نشان کرد: از طرفی ما به سراغ تولید بذر آمدیم که عنوان کالای استراتژیک کشاورزی به آن توجه داشتیم. امروزه درباره فرصت شغلی و خط تولیدهای بسیاری ایجاد شده است؛ ظرفیت خط تولید نان رضوی و کارخانه دارو طی این ۳ سال در آستان قدس رضوی دو برابر شده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه تا سال ۹۵ آستان قدس رضوی مالیات پرداخت نمی‌کرد و معاف از پرداخت مالیات به موجب قانون و به موجب امر امام شده بود گفت: سال ۹۵ مقام معظم رهبری فرمودند که مالیات ارزش افزوده، تکلیفی و مالیات به صورت جمعی و خرجی را هم کاملاً در دفاتر آورده شود لذا این کار از سال ۹۵ تاکنون اجرایی شده است؛ پس، آستان قدس مالیات پرداخت می‌کند برخلاف آنچه که برخی تصور می‌کردند که پرداخت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: زمینه‌های شفافیت کاملاً فراهم شده تا مردم در جریان امور باشند لذا هم نسبت به موقوفات و هم نسبت به بخش‌های اقتصادی مردم کاملاً می‌توانند مطلع شوند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی درصدد انجام چند کار بود، اما متاسفانه همکاری از طرف دستگاه مربوطه صورت نگرفت افزود: موضوع بانک قرض الحسنه متاسفانه انجام نشد، کارهای صندوق کمک و مساعدت برای امور دانش بنیان انجام شده، ولی مجوزهای لازم صادر نشد. کار دیگری بود که متاسفانه از سوی وزارت بهداشت در زمان خودش همکاری لازم صورت نگرفت و لذا اعلام کردیم حاضر یم سهم پروژه مشهد مال را خودمان پرداخت کنیم، مشکل مشهد، مشکل کمبود واحد مسکونی نیست بلکه مشکل کمبود تخت‌های بیمارستانی است متاسفانه از ابتدا همکاری لازم صورت نگرفت و این مسئله مشکلات جدی را به وجود آورد.

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: اکنون این کمبود در مشهد قابل توجه است، امروز در مشهد با مجموعه اداری که در استان خراسان رضوی است این زمینه همکاری بیش از قبل فراهم شده لذا برخی از کارها در مقطع فعلی خوب پیش می‌رود، در سرخس و چناران بیشترین موقوفه‌ها را داریم لذا اعلام آمادگی کردیم تا بسیاری از خدمات را بتوانیم ارائه دهیم همه این خدمات در جهت کمک به دولت است.

وی با اشاره به اینکه در شان مشهدالرضا نیست که در کنار امام مهربانی‌ها شاهد باشیم که کسی در حاشیه شهر و یا نقطه‌ای از مشهد گرسنه باشد گفت: ما می‌توانیم کاری کنیم که گرسنه‌ای در این شهر سر بر بالین نگذارد، این امکان وجود دارد و آستان قدس رضوی و بخش‌های خیریه در این راستا می‌توانند کمک کنند، با همکاری بخش‌های مختلف کارهای صورت خواهد گرفت تا واقعاً کسی در مشهد گرسنه نباشد لذا این کار قابل انجام است، کمیته امداد و بخش‌های دیگر آمادگی انجام کار را دارند تا شهر بدون گرسنه داشته باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه با کمک کمیته امداد و بهزیستی افراد بی‌بضاعت در حاشیه شهر مشهد شناسایی می‌شوند و امیدواریم در آینده در خراسان بزرگ کسی محروم و گرسنه نماند خاطرنشان کرد: در حوزه امداد مستضعفان تاکنون هزاران جهیزیه و لوازم التحریر اهدا شده و کمک‌های نقدی و مقطعی بسیاری صورت گرفته و نسبت به ساخت مسکن تاکنون برای حدود ٣٠٠٠ مسکن مساعدت شده است.

وی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی عملیات اجرایی شهرک علم و نوآوری عالم آل محمد (ص) را در مشهد مقدس با هدف استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت نخبگان و حرکت به سمت تحقق مرجعیت علمی این شهر، آغاز کرده است افزود: حضرت رضا نمی‌پسند که نه تنها در مشهد بلکه در ایران اسلامی کسی گرسنه باشد.

حجت الاسلام رئیسی اشاره به اینکه ما مجبوریم یک سری کمک‌های مستقیم داشته باشیم ادامه داد: آستان قدس رضوی تاکنون در بخش امداد و مستضعفین هزاران جهیزیه داده است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به ساخت مسکن مساعدت‌های داریم لذا بیش از دو، سه هزار مساعدت برای ساخت مسکن در مشهد و یا نقاط مختلف کشور صورت گرفته است اظهار کرد: مسئله اصلی توانمندسازی است؛ ما در برخی از نقاط در مشهد و در اطراف استان‌ها به دنبال توانمندسازی هستیم بیش از ۳۰۰ پروژه لایروبی قنات‌ها و آب خیز داری را داریم که با مساعدت مردم این کار صورت می‌گیرد و این مسئله زمینه‌ای برای ایجاد اشتغال است. وام‌های قرض الحسنه پرداخت می‌شود؛ البته این مسئله از طریق معرفی به بانک‌ها صورت می‌گیرد تا از طریق بانک‌های مربوطه پرداخت انجام شود.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در بخش امداد و مستضعفین کارهای زیادی انجام شده است گفت: همکاری ما با بخش‌های امدادی و خیریه‌ها می‌تواند راه را باز کند تا مساعدت‌های بیشتری از طرف آستان قدس برای فقرا و مستضعفین صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی در درون حرم انجام می‌شود به طوری که این فعالیت‌ها افزایش یافته است افزود: این فعالیت‌ها در برخی از موارد تا سه چهار برابر افزایش را نشان می‌دهد؛ از جهت کمی فعالیت‌ها را در خود حرم برای زائران افزایش داده‌ایم و از جهت کیفی بر کیفیت برنامه‌ها اضافه کرده‌ایم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه یک میلیون متر مربع به فضای فرهنگی مشهد اضافه کرده ایم گفت: در این دوره نشست‌های شعر به خوبی انجام شده است که مورد استقبال قرار گرفته لذا شب‌های شعر رضوی برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه بیست هزار خادمیار فرهنگی داریم گفت: اردوگاه‌های فرهنگی و تربیتی را در مشهد مقدس و در باغات و در اماکن استان قدس برپا کرده ایم و یک اردوگاه امام رضا ایجاد کرده ایم که بیش از ۶۰، ۷۰ هزار جوان و نوجوان در آنجا مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه یک پایگاه معرفتی و تربیتی برای دختران و زنان ایجاد شده است خاطرنشان کرد: یک مرکز مشاوره فعال تدارک دیده شده که به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد لذا مراجعه کنندگان به این مرکز سریع‌تر و با کیفیت‌تر به جواب لازم می‌رسند.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه نام حضرت رضا و آستان قدس ظرفیت بسیار زیادی دارد لذا کسانی که به نام حضرت رضا کار فرهنگی را دنبال می‌کنند به نتایج مطلوبی می‌رسند گفت: این نام پرجاذبه است و زمینه‌ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی بیش از این میزان است.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به موسسه آفرینش هنری گفت: این موسسه در حوزه فیلم و کارهای هنری ورود پیدا کرده است به طوری که جوانان، نوجوانان، مستند سازان و فیلمسازان توانستند گام‌های خوبی بردارند.

وی با اشاره به دانشگاه رضوی گفت: پردیس خواهران از امسال فعال شده لذا به دنبال این هستیم تا مشهد به مرجعیت علمی تبدیل شود به طوری که زمینه‌های بالقوه و بالفعل وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    4 6
    عجب وقتی بی بی سی و صدای آمریکا. ۶ماه قبل از انتصاب رئیس به جای لاریجانی صحبت کردن. آدم شک میکنه که چطور آنها از قبل در جریان بودند ..مگر اینطور نبوده که انتصاب رئیس قوه .فقط در اختیار رهبر هست و کسی نمیتونه دخیل باشه .‌...پس این خارجی ها چیزهایی میدونن که ما ها نمی دونیم...چه خبره توی این منلکت
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
      1 0
      معمولا در نیمه دوم آخرین دوره مأموریت رئیس دستگاه قضا بحث ها در مورد رئیس جدید شروع می شود. با توجه به حضور آقای دکتر محمود احمدی نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارتباط ایشان و برخی از سران جریان بهار با مسئولین نظام، و نیز اختلاف شدید با رئیس فعلی دستگاه قضا، انتشار این اخبار طبیعی بوده است.
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    4 4
    ازایشون بپرسید نظرشون درمورد پارتی بازی چیه و حق چه جایگاهی داره
  • آبی FI ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    0 1
    "این درحالی است که ما همیشه سعی کردیم رقیب بخش خصوصی نشویم" یه شرکت چجوری می تونه پیشرفت کنه و سود ده باشه بدون اینکه با همتایانش رقابت کنه؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    2 0
    امیدوارم همان طور که حضرت حجه الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی تحولات جدی ایجاد نمودند، بتوانند در دستگاه قضا نیز این مهم را به سرانجام برسانند. قرن بییست و یکم هستیم و هنوز قضات ما به روش سنتی کاغذ پرونده تشکیل می دهند.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
    0 0
    حاج آقا کسی آمار نداره بگو دو و نیم میلیون نفر ... والله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس