آتش زدن پرچم آمریکا در یونان

۵۸% از مردم آمریکا بر این باورند که «ایالات متحده خیلی یا تا حدودی در چشم مردم جهان محبوب است»، یعنی سه درصد بیشتر از سال گذشته و اصلاً بالاترین آمار از سال ۲۰۰۳ تا کنون!

سرویس جهان مشرق - ۵۸% از مردم آمریکا بر این باورند که «ایالات متحده خیلی یا تا حدودی در چشم مردم جهان محبوب است»، یعنی سه درصد بیشتر از سال گذشته و اصلاً بالاترین آمار از سال ۲۰۰۳ تا کنون. ۴۵% از آنها نیز می‌گویند «از جایگاه آمریکا در افکار عمومی جهان راضی‌ام» و درصد افراد ناراضی در کمترین میزان از سال ۲۰۰۵ تا کنون قرار دارد. اما آیا واقعیت نیز همان است که آنها می‌اندیشند؟

اگر فکر می‌کنید این تغییر نگاه و افزایش تصور آمریکاییان از جایگاه خودشان تحت تأثیر طرفداران ترامپ و جمهوری‌خواهان است و آنها رضایت خود از عملکرد دولت را به جهان تعمیم می‌دهند، اشتباه می‌کنید. اتفاقاً نظر آمریکاییانِ هوادار دو حزب حاکم بر آمریکا از سال گذشته تغییری نکرده بلکه شهروندان مستقل هستند که ۸% بیش از سال گذشته این گزینه را انتخاب کرده‌اند. شهروندان جمهوری‌خواه مانند سال گذشته همچنان ۸۰ درصدشان می‌گویند آمریکا محبوب جهان است که این مانند سال گذشته از سال ۲۰۰۲ میلادی بیسابقه بوده است. ۳۶% از دموکرات‌ها نیز در هر دو سال چنین نظری داشته‌اند.

با این حال واقعیت چیز دیگری است. پایگاه گالوپ در یک نظرسنجی دیگر که نتایجش تنها با فاصله چند روز از نظرسنجی اول در ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد، اعلام کرد پس از پرسش از مردم جهان در ۱۳۰ کشور مختلف در مورد نظرشان پیرامون چد قدرت جهانی به این جمع‌بندی رسیده که محبوبیت روسیه ۳۰%، محبوبیت آمریکا ۳۱% و محبوبیت چین ۳۴% است. در واقع آن گونه که دولت آمریکا تصور می‌کند یک قدرت بلامنازع در جنگ نرم است یا مردمش فکر می‌کنند کشورشان محبوب جهانیان است، واقعیت ندارد. تازه اکثر کشورهایی که جمعیت غالب آنها مسلمان است در این نظرسنجی حضور نداشته‌اند و الا نتایج واقعی به مراتب بدتر از این برای آمریکا است.

تصور آمریکاییان از محبوبیت (سبز روشن) و عدم محبوبیت کشورشان (سبز تیره) نزد مردم جهان طی دو دهه گذشته نشان می‌دهد
در اوایل دولت ترامپ نیز مانند اوایل دوره اول ریاست‌جمهوری بوش و اوایل دوره دوم ریاست‌جمهوری اوباما خیالاتی شده‌اند.
تصور شهروندان جمهوری‌خواه (خط قرمز)، دموکرات (آبی) و مستقل آمریکا (خاکستری) در مورد جایگاه این کشور در افکار عمومی جهان

چندی پیش در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ میلادی که پژوهشگر مؤسسه نظرسنجی پیو نتایج نظرسنجی آن مرکز را در همین رابطه با اعضای اندیشکده CSIS در میان می‌گذاشت، در بخشی از سخنرانی خود گفت:«ایالات متحده قطعاً در وضعیت بسیار منفی‌تری نسبت به چند سال گذشته قرار دارد… مردم (جهان) بسیار کمتر تمایل دارند که نظر مثبتی در مورد ایالات متحده ابراز کنند… حداقل بر اساس پرسش‌هایی که ما پرسیدیم، دیدگاه‌های بسیار منفی‌تری در سراسر جهان دریافت کردیم».

در نتایج نظرسنجی پیو آمده است ۷۰ درصد از پاسخگویان بر این باورند که ایالات متحده منافع سایر کشورها را به حساب نمی‌آورد. افت این درصد نسبت به سال‌های گذشته در برخی کشورها مانند برزیل، آفریقای جنوبی و آلمان بیش از ۲۰% بوده است. حتی در اسرائیل که ۸۳% از مردم نظر مثبتی نسبت به ایالات متحده داشته‌اند، این میزان در میان شهروندان عرب از ۴۳% فراتر نمی‌رود.

نتایج نظرسنجی پیو در مورد نظر مردم نسبت به آمریکا در برخی کشورهای متحدِ واشینگتن
در اکثر این کشورها زنان کمتر از مردان و میان‌سالان نظر مثبتی نسبت به آمریکا داشته‌اند.
منفی‌شدن نظر متحدان اروپایی واشینگتن در مورد احترام دولت آمریکا به آزادی‌های فردی مردم آن کشور

وقتی کار به چگونگی برخورد دولت آمریکا با آزادی‌های فردی مردمش می‌رسد نظر اروپاییان از آنچه گفته‌شد هم منفی‌تر می‌شود. ۵۷% از مردم اروپا در نظرسنجی پیو در سال ۲۰۱۸ میلادی دولت ایلات متحده به حقوق مردمش احترام نمی‌گذارد.

بنابر این به نظر می‌رسد در حالی که درصد بیشتری از مردم آمریکا نسبت به سال‌های گذشته تصور می‌کنند که جایگاه آمریکا در افکار عمومی جهان بهبود یافته است، اما واقعیت دقیقاً به عکس است و همان محبوبیتی که قبلاً بوده نیز به شدت رو به کاهش گذاشته است. این دو روند معکوس نشان می‌دهد مردم آمریکا گویی در یک جهان دیگر سیر می‌کنند، شاید همان جهانی که رسانه‌ها برای آنها ساخته‌اند.

منابع

https://www.strategic-culture.org/news/2019/03/02/gallup-finds-americans-have-been-very-deceived-regarding-united-states-image-around-world.html

https://news.gallup.com/poll/247064/americans-perceptions-world-image-best-2003.aspx

https://www.gallup.com/analytics/247040/rating-world-leaders-2019.aspx

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • كابوي گانگستر NL ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    93 40
    امريكا سرور و سالار كل دنياست ، ايران هم يه دهاتيه پشت افغانستان .
    • دهاتى ولى اريايي FR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      19 2
      جهت اطلاع شما بي سواد ايران بعد از كورش و ساسانيان بعد از ٢٠٠٠ سال دوباره به مديترانه رسيد! خراسان شرقي يا همان افغانستان يكي از ٦ استان بزرگ شرق ايران زمين بوده است و قلبشان با تاجيكها و مردمان "مرو" ميتَپَد. راستي خراسان از المان بزرگتره و دور تا دورش هم سد نيست ! بِپا در هلند كه اگر سد ها بتركند، توي خود فروخته جزي اولين نفرهايي هستي كه ميميرى ! چون تو در انجا مو سياه و دهاتي هستي و ترجيح به مو بور ها يا همان بلوند هاست قربون ايران برى !
    • محمد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      2 1
      های ...
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      9 2
      کابوی گانگستر چرا نسنجیده حرف میزنید ؟ ما یک کشور هستیم اما شما بما میگویی ده ، باور بفرمایید ما یک کشوریم ای کابوی گانگستر
    • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      14 8
      کدخدایت در حال سقوط است سرور سالار جهان ظهور خواهد کرد
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      5 5
      دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امــریــکا
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      1 9
      زرشک !!! خخخ
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
      1 8
      چطوری روانی؟؟؟؟1
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    23 8
    امریکا شیطان است
  • ایرانی AT ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    18 33
    حداقل ۵ میلیون مهاجر و پناهنده نداره و ارزوی مردمش پناهنده شدن به ارمنستان و ترکیه نیست
    • FR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      25 5
      تركيه يكي از استانهاى ايران زمين هست كه به موقعش دوباره برميگرده
  • قریشی IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    18 14
    از ته دل میگم : مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا، مرگ بر امریکا .
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    15 8
    شما صف گوشتتو بچسب. تو رو اصلا امریکا راه نمیدن که بخوای بلبل زبونی کنی.
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      9 8
      فعلا در خود آمریما هر روز غروب سی میلیون نفر در صف دریافت سوپ سبزیجات موسسات خیریه می ایستند. کسی هم آن ها را نمی بینند.
    • RO ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      1 4
      خاک بر سرت همه مثل شما بی غیرت نیستن
    • RO ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      5 6
      مرگ بر آمریکا و نو کرای بی غیرتش
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    10 2
    نظرات به شکل مرموزی سانسور میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس