کد خبر 941300
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹

علم روانشناسی یکی از موثر ترین و کارآمد ترین وسیله برای مدیریت روح و روان انسان می باشد. این علم می تواند به طور مستقیم در زندگی افراد تاثیر گذاشته و آنها را از مبتلا شدن به بیماری های روحی و روانی حفظ کند.

افراد می توانند در زمینه های مختلف، در هر زمان و با هر بهانه ای به روانشناس مراجعه کنند و مشکلات روانی خود را با وی در میان بگذارند.

علم روانشناسی و تاثیر آن در زندگی

علم روانشناسی یکی از موثر ترین و کارآمد ترین وسیله برای مدیریت روح و روان انسان می باشد. این علم می تواند به طور مستقیم در زندگی افراد تاثیر گذاشته و آنها را از مبتلا شدن به بیماری های روحی و روانی حفظ کند. در کشورهای پیشرفته از این علم استقبال بسیار بی نظیری شده است چرا که در این کشورها اهمیت و تاثیر علم روانشناسی به خوبی درک شده است.

روانشناس

روانشناس فردی است که با طرح واره های وجودی افراد سر و کار دارد و بدون استفاده از هیچ دارو و درمان شیمیایی می تواند انواع اختلالات روانی را تشخیص داده و آنها را بهبود و برطرف سازد. روانشناس با استفاده از تکنیک گفت و گو درمانی می تواند سبب بهتر راهنمایی کردن افراد گردد. چه بسا که آنها شنونده های خوبی هستند و می توانند کمک های بسیاری را از لحاظ روانی به فرد مراجعه کننده ارائه دهند.

بهترین روانشناس کیست؟

روانشناسان بر اساس توانایی ها و زمینه های مطالعاتی متفاوتی که دارند، دارای تخصص های گوناگونی هستند. بنابراین نمی توان گفت که بهترین روانشناس کیست چرا که هرکدام از این روانشناسان می توانند در حوزه تخصصی خود بهترین باشند. برای فردی که می خواهد به روانشناس مراجعه کند، ابتدا باید از زمینه مطالعاتی و تخصصی روانشناس مطلع گردد سپس به وی مراجعه نماید. چرا که در صورت مراجعه نادرست، روان شناس نمی تواند مشکل فرد را تشخیص و راه حل های درست را در اختیار وی قرارد دهد. پس اصلی ترین معیار و ملاک برای مراجعه درست، اطلاع از حوزه های مطالعاتی و تخصص روانشناس می باشد.

به هرحال اگر در جستجوی یک روانشناس خوب برای رفع مشکل خود هستید و نمی دانید که کدام روانشناس بهتر می تواند به شما کمک کند، پیشنهادی که می شود کرد این است که از سایت دکتریاب استفاده کنید که علاوه بر معرفی روانشناس خوب در تهران، سایر شهرهای ایران از جمله روانشناس در شیراز، اصفهان، اهواز، مشهد، روانشناسان کرج و … را می توانید جستجو کنید.

چه زمانی افراد باید به روانشناس مراجعه کنند؟

همانطور که گفته شد در کشورهای پیشرفته مراجعه به روانشناس بسیار رایج است. افراد می توانند در زمینه های مختلف، در هر زمان و با هر بهانه ای به روانشناس مراجعه کنند و مشکلات روانی خود را با وی در میان بگذارند.

برای مثال فرد می تواند در موارد زیر به روانشناس مراجعه کند:

· افسردگی: افسردگی که "اختلال افسردگی" نیز نامیده می شود یک دوره غم و اندوه است که شامل از دست دادن علاقه به چیزهایی می شود که پیش از این باعث خوشحالی یا لذت می شدند. این احساسات معمولاً به همراه یک سری علائم و نشانه های روانی و فیزیکی هستند. ممکن است بیش از دو هفته افسرده باشید، یا بیشتر اوقات احساس ناراحتی کنید و علاقه، لذت خود را در فعالیت های معمول از دست داده باشید

· اضطراب: اضطراب یا تشویش یا دلشوره عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده‌است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همه انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در خانم‌ها، طبقات کم‌درآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده نسبت به بقیه افراد بیشتر دیده می‌شود.

· عدم مهارت لازم برای برقراری ارتباط: این حالت زمانی است که فرد احساس کند در زندگی اش مهارت های لازم ارتباطی ندارد و نمی تواند در روابطی که دارد موفق باشد. در این حالت به روانشناس نیازمند است.

· تجربیات منفی: فردی که تجربیات منفی بسیاری از گذشته دارد و این خاطرات بطور پیوسته برای او تکرار می شود، در این صورت فرد باید برای بهبود و گرفتن راهنمایی های لازم به روانشناس متخصص مراجعه کند.

· فقدان و مرگ عزیزان: مرگ جز لاینفک زندگی است ولی این مسئله باعث نمی شود که کنار آمدن با آن آسان باشد. انسان ها با روش های متفاوتی با مرگ عزیزانشان کنار می آیند. سوگواری علنی و یا سوگواری در تنهایی روش های متداول آن می باشد. ولی نپذیرفتن واقعیت از دست دادن، می تواند مشکلات عدیده ای را در آینده ایجاد کند. در این حالت یک روانشناس می تواند کمک کننده خوبی باشد.

· فوبیا (وحشت): ترس از مار، ترس از عنکبوت، ترس از ارتفاع و… اینها نمونه هایی از وحشت های بسیار شایع هستند. اما بعضی از ترس ها وجود دارند که می تواند منجر به مشکلات بسیار جدی گردد. برای مثال ترس از خوردن، این ترس باعث می شود که شما از خوردن بترسید و این ممکن است حتی منجر به مرگ شما نیز شود. یا ترس از صحبت کردن در جمع، این ترس باعث می شود شما بسیاری از فرصت های شغلی خوب زندگیتان را ازدست دهید.

· بلوغ و دوران نوجوانی: اینکه فرزند شما در سن بلوغ باشد یا خودتان در حال طی کردن این دوران حساس هستید، فرقی نمی کند. اطلاعات درست و کامل در رابطه با این دوران می تواند کمک بزرگی به شما کند و شما را در کاهش احتمال بروز مشکل راهنمایی می کند.

· شکست در روابط صمیمانه: بطور کلی ما در زندگی ممکن است در زمینه های مختلفی دچار شکست شویم، در این حالت ما نیاز به کمک داریم تا بتوانیم خود را پیدا کنیم و زندگی خود را دوباره بسازیم. اما شکست در روابط صمیمانه و به اصطلاح شکست عشقی از حساسیت بیشتری برخوردار است. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد این است که برای کاهش احتمال بروز شکست، باید به دنبال یادگیری مهارت های لازم باشیم.

· انتخاب همسر: خوشبختانه امروزه تعداد افرادی که در زمینه ازدواج و انتخاب همسر از تجربه مشاوران و روانشناسان استفاده می کنند روبه افزایش است. بنابراین شما می توانید قبل از انتخاب همسر و ازدواج به روانشناس مراجعه کنید.

· بچه دار شدن و فرزند پروری: تربیت فرزند می تواند در این دوران دشواری های خود را داشته باشد. از طرف دیگر بعد از بچه دار شدن رابطه همسران نیز دچار نوساناتی می شود. آشنایی نداشتن با مدیریت مسائل پیش آمده در رابطه همسران و آگاهی نداشتن از مهارت های فرزند پروری می تواند تجربه شیرین بچه دار شدن را به تجربه ای استرس زا و ناراحت کننده تبدیل کند. بنابراین با مشاوره گرفتن درست می توانید با مهارت های فرزند پروری آَشنا شوید که در آینده فرزند شما بسیار موثر خواهد بود.

مثال های گفته شده در بالا، نمونه هایی از مواردی است که شما نیاز دارید به روانشناس مراجعه کنید.

برای دسترسی به روانشناس خوب در شهر خود می توانید از موتور جستجوی دکتریاب کمک بگیرید.

منبع: ویرلن

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس