کد خبر 940494
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

قبل از اینکه درباره خواص خرما، انواع خرما و صادرات خرما بخواهیم چیزی بگوییم بحث خود را با یک سوال شروع کنیم. اصلا خرما چیست؟

خرما یک میوه است. بله میوه. شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی باید بگویم خرما میوه ای است با پوستی نازک و هسته ای سخت که بر روی درختان نخل وجود دارد. خرما از دورانِ باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده است. درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستان شناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.جالب است بدانید به غیر از میوه خرما، از دیگر اجزای آن می توان در صنایع مختلف استفاده کرد. مثلا از برگ و شاخه ها برای تولید سبد و کیف و وسایل تزیینی و یا حتی از هسته آن هم در تولید نان استفاده می شود، البته قبلش باید این هسته ها را تبدیل به آرد کرد. تازه بعضی ها هسته خرما را بو داده و از آن یک قهوه خوشمزه درست می کنند.

خواص خرما

این محصول شگفت انگیز خواص زیادی دارد که اینجا به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

1.      تقویت حافظه

مصرف خرما به عنوان یک جایگزین برای غذاهای حاوی قند بسیار توصیه می شود زیرا خرما به دلیل داشتن قند طبیعی به راحتی بر روی حافظه کوتاه مدت مغز تاثیر می‌گذارد و قند نیز خورای مغز است و وقتی این خورای فراهم شود فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهد.

2.      درمان پوسیدگی دندان

مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی، به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان، در پیشگیری از بروز این عارضه موثر است

3.      خون سازی

فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد

4.      تقویت قلب

ثابت شده است، خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود برای قلب های ضعیف مفید است، اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.

خواص دیگر خرما:

5.      کاهش چربی خون

6.       افزایش سلامت جنسی

7.      تقویت رشد عضلات

8.      کمک به کاهش چربی شکم

9.      کمک به درمان کم خونی

10.  درمان اختلالات روده ای

11.  کمک به سلامتی بارداری

12.  جلوگیری از ریزش مو

13.  کمک به جلوگیری از شب کوری

14.  افزایش انرژی

15.  بهبود سلامت مغز

16.  کمک به درمان اسهال

17.  بهبود سلامت استخوان

انواع خرما

در این جا به بررسی سه نوع از خرمای های معروف می پردازیم .

1.      خرمای پیارم

گران ترین خرمای ایران همین خرمای پیارم است که در هرمزگان و شهرستان حاجی آباد پرورش داده می شود. خرمای پیارم مثل یک شکلات قهوه ای خوشمزه است و به صورت کاملا طبیعی رشد می کند. این خرما از آن دسته مواد غذایی است که اگر یکبار مزه آن زیر دندان هایتان رفته باشد سمت هیچ خرما و حتی هیچ شیرینی جات دیگری نمی روید. در کیفیت این خرما همین را بگویم که توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کند و در حال حاضر صادرات خرمای پیارم به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند. حالا که بحث داغ است نیم نگاهی هم به قیمت خرمای پیارم داشته باشیم. قیمت این خرمای شکلاتی و خوشمزه تابع عوامل مختلفی است. مثلا اینکه این محصول به چه میزان برداشت شده، چقدر صادر شده و چقدر از آن به تهران رسیده است. به دلیل حمل و نقل و فاصله ی بین شهر تولید کننده خرمای پیارم و تهران طبیعتا قیمت این خرما در تهران از شهرستان بالاتر است.

2.خرمای مضافتی

سوگلی بازار خارجی در بین خرماها همین خرمای مضافتی است. خرمای مضافتی یک نوع خرمای نیمه خشک و پر شیره است. صادرات خرمای مضافتی هم آداب خودش را دارد. مثلاخرما باید به صورت حبه حبه باشند و به هم چسبیده نباشند. از نظر ظاهری، سالم باشد و لک نداشته باشد. حتی از نظر باطنی سالم باشد! پوستش باید کاملا نازک باشد و به بدنه خرما چسبیده باشد. زیر دندان همان حالت شکلاتی خوشمزه خودش را داشته باشد و سفت باشد. حبه بزرگ و هسته کوچک باشد وشیرینی زننده ای نداشته باشد. خرمای مضافتی به دلیل اینکه کیفیت و درجه های مختلفی دارد مثلا خرمای مضافتی درجه یک یا درجه دو، قیمت مختلفی هم دارد. می توانید برای دیدن قیمت خرمای مضافتی این صفحه را ببینید.

3.      خرمای شاهانی

خرمای شاهانی همانطور که از اسمش مشخص است یکی از خرماهای پرطرفدار است. این خرما هم به صورت خشک و هم به صورت نرم براشت می شود و از نظر ظاهر هم با بقیه انواع خرما متفاوت است. از چه نظر متفاوت است؟ خرمای شاهانی کمی باریک و بلندتر از دیگر گونه های خرما است و رنگش هم کمی متمایل به زرد است. این خرما توجه زیادی از بازارهای بین المللی را به خود جذب کرده و به همین دلیل ما شاهد صادرات خرمای شاهانی در بسته بندی های شکیل و زیبا هستیم. جالب است بدانید فیبر موجود در خرما باعث رفع گرسنگی و تامین کالری لدن می شود و پس اگر رژیم لاغری دارید این محصول می تواند گزینه خوبی در سبد مصرفی شما باشد.

همچنین برای دریافت قیمت به روز خرماهای موجود در بازار و صادرات آن ها با شماره های 02122603285 و 09122759487 که کارشناسان شرکت کریستال می باشند تماس بگیرید .

برای بررسی و آشنایی با خرمای بیشتر می توانید به سایت شرکت صادرات خرمای کریستال مراجعه کنید .

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس