حسن روحانی

اشاره روحانی به تأثیر FATF در گرانی گوشت؛ آیا گرانی کاهو و مسکن هم به FATF ربط دارد؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردی که می‌خواست جلوی استعفای ظریف را بگیرد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، روز دوشنبه گذشته و ساعاتی قبل از اعلام استعفای محمدجواد ظریف، طی سخنانی در مراسم تجلیل از برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه گفته است: امروز زمان عافیت طلبی، مسئولیت گریزی و گله گذاری از یکدیگر نیست بلکه زمان همدلی، وحدت و سینه سپر کردن در برابر مشکلات به منظور برداشتن موانع از پیش روی مردم است.

به گزارش جماران، او با بیان اینکه هر سخن و تصمیمی بر مبنای اولویت‌های شخصی و فردی سخن و تصمیم ناصحیحی است، افزود: نمی‌توان در هنگام نیاز مردم و کشور لباس عافیت بر تن کرد و از عافیت‌طلبی سخن به میان آورد. زیرا در مقطع حساس کنونی چشم امید ملت و جامعه به شما سرمایه‌های اصلی ایران است. [۱]

*مشخص نیست این صحبت‌های جهانگیری تصادفی بوده یا اینکه او در جریان استعفای ظریف قرار داشته است؟!

اگرچه برخی از درون دولت اعلام کرده‌اند که علت استعفای ظریف نارضایتی او از برخی ناهماهنگی‌ها درون دولت برای ملاقات روحانی با بشاراسد بوده است اما برخی دیگر معتقدند شکست برجام و بی دستاوردی طرح‌های خارجی دولت بوده که موجب عدم تمایل برخی حامیان روحانی به ماندن با او شده است.

ما قضاوت در این زمینه را بر عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

***

نقش قالیباف در صف‌های گوشت!

حسن رسولی، از عاملان وضع موجود کشور و عضو شورای شهر تهران به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز ضمن ارائه یک تصویر تاریک و مهوّع از شرایط کشور و بحران‌نمایی از وضع موجود، کراراً تأکید می‌کند که این شرایط موجب «کاهش سرمایه اجتماعی نظام ایران» شده است.

او همچنین با اشاره به گرانی گوشت و سایر مشکلاتی که دولت پدید آورده است اظهار می‌کند که مادام که ایران دچار کاهش سرمایه اجتماعیست، راه حل‌های انقلابی جز گفتاردرمانی اثر دیگری نخواهد داشت.

رسولی حتی می‌گوید: آنچه که امروز باعث ایجاد برخی از صف‌های طولانی شده است عدم اعتماد به آینده و کاهش سرمایه اجتماعی است!

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران اما در ادامه صحبت‌های خود به مواردی مثل «شکایت قالیباف از میرلوحی» بعنوان یکی از عوامل کاهش سرمایه اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید:

«در اینکه مسئولان باید آغازگر برخی تصمیمات باشند هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. اگر آنها در اصلاح رفتارشان پیش‌قدم شوند و قول و عملشان یکسان شود به نظر من آحاد جامعه اطمینان پیدا می‌کنند و هنگامی که اطمینان حاصل شد انسجام جامعه افزایش پیدا می‌کند اما هنگامی که ملاحظه می‌شود که یک عضو شورای شهر تهران به صورت مستند و در انجام وظایف قانونی خود نسبت به تخلفات مدیریت پیشین اظهار نظر می‌کند، محکوم می‌شود اما شخصی که مورد اتهام است، پاسخگو نیست به همین جهت تعارض میان گفتار و عمل نمایان می‌شود. هنگامی که مردم ملاحظه می‌کنند که ظرفیت رسانه ملی در اختیار یک جناح بیشتر از سایر جناح‌هاست دیگر به رهنمودهایی که از صداوسیما پخش می‌شود اعتماد لازم را نمی‌کنند.»[۲]

*واضح است که اگر از رسولی بپرسیم آمار ادعای خود مبنی بر کاهش سرمایه اجتماعی در ایران را از کجا آورده هیچ پاسخی نخواهد داشت.

در وادی ادعا و نظر هم مشخص نیست رسولی چگونه راهپیمایی گسترده ۲۲ بهمن و حضور مردم علیرغم تمام مشکلاتی که اصلاح‌طلبان و دولتِ اصلاح‌طلبان پدید آورده‌اند را دیده اما باز هم اصرار دارد که حاکمیت ایران دچار کاهش سرمایه اجتماعی است!

جدای از نبود عقلانیت تحلیلی؛ حسن رسولی مقوله‌ای را تحت عنوان علت کاهش سرمایه اجتماعی مطرح کرده که اتفاقاً عامل قوت سرمایه اجتماعی حاکمیت است.

پایتخت ایران طی ۱۲ سال، شهرداری داشته که با مدیریت جهادی توانست تهران را شبیه به پایتخت‌های اروپایی و حتی بهتر بسازد.

اکنون اما کسانی که در ناکارآمدی و سیاست‌بازی شهره عام و خاص‌اند و هنری غیر از حضور در مجلس رقص دختران نوجوان و یا طرح و برنامه برای دوچرخه‌سواری بانوان ندارند! علیه این کارنامه دروغ‌هایی گفته‌اند و گوینده یکی از این دروغ‌ها (محمود میرلوحی، عضو شورای شهر) به شلّاق و زندان محکوم شده است.

سؤال واضح است… این فرایند و مشخص شدن دروغ و راست از یکدیگر آیا مقوّم سرمایه اجتماعی است یا کاهنده‌ی آن؟!

ما حتی پا را فراتر می‌گذاریم و می‌گویم اگر دروغ‌های اصلاح‌طلبان درباره قالیباف و در پرونده‌هایی مثل پلاسکو، املاک نجومی و بدهی‌های شهرداری به اثبات رسیده بود و قالیباف به شلّاق محکوم می‌شد نیز باز هم شاهد تقویت سرمایه اجتماعی بودیم.

در واقع تقویت سرمایه اجتماعی وابسته به فرایندهای عقلانی و به رسمیت شناختن تفکیک درست و غلط از سوی حاکمیت و نهادهای کلان است نه به اینکه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در کدامین سمت ماجرا قرار دارند؟!

حال اینکه آقای رسولی این مبنای عقلانی و فلسفی را می‌پذیرد یا نمی‌پذیرد و همچنان اصرار دارد که علت‌العلل تمام مشکلات و گرانی‌های کشور، شلّاق خوردن میرلوحی با شکایت محمدباقر قالیباف بوده؛ مسئله دیگریست...

این نکته هم گفتنیست که علت اصلی مشکلات کشور، اصلاح‌طلبان هستند که دولتی را در دامن رأی مردم گذاشتند که امروز حتی از مدیریت ساده قیمت‌ها عاجز است و شهامت عذرخواهی از بابت گره زدن شرایط کشور به برجام خود را نیز ندارد.

و جالب آنکه اصلاح‌طلبان نیز به جای عذرخواهی از بابت وضع موجود، صحبت‌هایی شبیه آنچه رسولی در بالا گفته است را بر زبان می‌آورند!

***

اشاره روحانی به تأثیر FATF در گرانی گوشت؛ آیا گرانی کاهو و مسکن هم به FATF ربط دارد؟!

رئیس‌جمهور روحانی، روز سه‌شنبه گذشته در بخشی از صحبت‌های خود در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی بانک مرکزی درباره علت گرانی گوشت گفته است:

«در دو سه هفته گذشته در نقل و انتقال مشکلی پیش آمد و مشکل گوشت ایجاد شد. ۹۰ درصد گوشت ما از داخل تأمین می‌شود، اما همان ۱۰ درصد وقتی نمی‌آید در بازار تأثیر می‌گذارد. گوشت به گمرک رسیده بود اما سیستم بانکی نمی‌تواند مشکل را حل کرده و آن را ترخیص کند. می‌گویند دولت چه بی انصاف است. در حالی که یک شرکت خصوصی گوشت را وارد کرده بود و مشکل مالی‌اش باید حل می‌شد.»

به گزارش اعتمادآنلاین، او در ادامه با بیان اینکه واقعیات را به مردم نمی‌گویند تصریح می‌کند: تا مشکلی پیش می‌آید می‌گویند مدیریت دولت. آیا مدیریت دولت مشکل ایجاد کرده است؟ چرا امروز فردا می‌کنید؟ تصمیم گیر در کشور یا دولت است یا مجلس یا رهبری، رهبری چندین بار به من گفته‌اند با این لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند.دولت هم که لایحه را داده، مجلس آن را تصویب کرده است. پس چه کسی مخالف است؟ می‌خواهید چه کار کنید ؟[۳]

*در اینکه آقای روحانی و ایضاً محمدجواد ظریف بر پذیرش FATF اصرار دارند و داشتند هیچ شکی نیست.

اما نکته اینجاست که این دو نفر اتفاقاتی در داخل کشور را به عدم پذیرش لوایح مالی غرب از سوی ایران ربط می‌دهند که در نگاه عقلانی و تحلیلی هیچ ارتباط وثیقی مابین آنها یافت نمی‌شود.

و البته بگذریم از اینکه برخی معتقدند گرانی‌ها و خرابکاری‌های اقتصادی عمدی است تا معیشت مردم به گروگان گرفته شود و نظام مجبور به تسلیم در مقابل لوایح مالی شود.

در اشاره به استدلال عجیب آقای روحانی برای گرانی قیمت گوشت قرمز بیان چند نکته ضروریست:

یکم: اگر واقعاً مشکل قیمت گوشت به دلیل کمبود ۱۰ درصد از میزان کل مصرف مردم است پس چرا قیمت گوشت به میزان ۱۰۰ درصد رشد کرده است؟

دوم: ایران اسلامی از زمان اختراع FATF هیچ عضویتی در این معاهده نداشته است.

چه شده که به یکباره و در دولت آقای روحانی و ظرف همین چند روز شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گوشت هستیم؟!

احتمال خرابکاری عمدی در این مسئله بیشتر است یا نقش FATF؟

سوم: فرض بر اینکه تمام حرف‌های آقای روحانی درست باشد.

آیا دولت جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال مبارزه همیشگی با تحریم‌های ۱۰۰ درصدی یاد نگرفته که اگر در جایی با کمبود ۱۰ درصدی گوشت قرمز مواجه شد؛ هرچه سریع‌تر آن‌را به روشی دیگر جبران کند؟

گزاره‌ای که بعید است پاسخ دولت به آن «خیر» باشد.

و چهارم: مجدداً فرض می‌کنیم تمام حرف‌های آقای روحانی درست باشد.

در این صورت برای گرانی ۱۰۰ درصدی مسکن، گرانی کاهو، گرانی‌های یک‌شبه خودروی پراید و گرانی شیر و لبنیات که هیچ ربطی به خارج از مرز و علی‌الخصوص FATF ندارند، باید شنوای چه توجیهی باشیم؟!

پیش از روحانی، احمد شیرزاد، دیگر فعال اصلاح‌طلب و از حامیان روحانی نیز در اظهاراتی مدعی شده بود که اگر FATF نباشد گوشت هم نیست .[۴]

برخی محافل تحلیلی از این می‌گویند که ستاد جریان سیاسی خاص با سیاه‌نمایی از اوضاع کشور، ایجاد خرابکاری اقتصادی و گروگان‌گرفتن معیشت مردم، قصد ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور را دارد.

عناصر ستاد جریان سیاسی خاص که خود مسبب وضع موجود هستند بارها اشاره کرده‌اند که در سال ۹۸، کشور شاهد اتفاقاتی خواهد بود!

***

1_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1127327

2_http://www.armandaily.ir/fa/print/main/250280

3_https://etemadonline.com/content/273781

4_ mshrgh.ir/939304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ناشناس IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    75 2
    اول ضعف مدیریت باعث این مشکلات گردیده .دوم همه حواس دولت به سیاست های خارجی است.سوم اینکه داخل رها شده هرکس سازی میزند.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      8 44
      تا 1400 با روحانی
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      40 23
      دمِ بِچه های مِشَد گرم. قالیباف دوست دِریم
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      19 29
      تو اون 8 سال چی باعث اون گرانی فجیع و بی همتا شد؟ البته اگه قبول داشته باشید که اون زمان گرونی بوده چون یادمه اون زمان که مردم اعتراض میکردن به گرونی میگفتید همه چیز خوبه و اینا یه مشت مزدورن که اعتراض میکنن
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      15 6
      صف گوشت امروز همان صف رای دیروز است .
    • علی FR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
      6 1
      استعفای ظریف یک شانتاز دولتی بود که خوب هم گرفت
  • سید IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    هرجا سخن از خیانت است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      24 3
      بوی منافق در هر فرهنگی تهوع آوره
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    95 3
    یادمه قبل تصویب برجامم میگفت با برجام مشکل آب خوردن مردمم حل میشد!!!!
  • AE ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    67 9
    کار دولت کلا مشغول کردن مردم به موارد بیهوده.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      20 25
      مثل خانه نشینی و عزل وزیر اطلاعات و عزل وزیر پای میز مذاکره در کشور خارجی و حرف زدن از انحراف و هاله نور و این ماجراها؟
    • سعید ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      11 15
      خطاب به 11:52، دولت دهم هر چه بود، خیلی بهتر از دولت دوازدهم توانست کشور را اداره کند و دولتی پرکار بود، با آنکه در زمان دولت دهم، ایران با تحریم های شورای امنیت هم روبرو بود، ولی شاهدیم در زمان دولت فعلی، وضعیت معیشتی مردم بسیار بدتر از ان زمان شده است، امثال شما ظاهراً وضعتان خوبه که هنوز از دولت اسبق حرف می زنید.!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    48 5
    آب خوردن مردم که برجام ربط داشت. آیا گرانی کاهو و مسکن هم به FATF ربط دارد؟
  • محمد IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    39 2
    چطور ممکنه کمبود10 درصدی باعث این وضع بشود من خودو شاید خیلی ازمردم مصرفشون را حداقل 30 درصد کاش دادن پس این ادعا ها مضحکه از طرفی گوشت هر چی بخوای تو بازار هست ولی قیمتش بالاست که نشون از تعمدی بودن آشوب بازار است
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      30 2
      برادرعزیزمن خیلی هارومیشناسم که حداقل دوماه میشه که کلا گوشت نمی خرند اینهاهمه چرت میگن
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    36 7
    ادم فکر می کنه چپی ها دین و ایمان درست حسابی ندارن ولی واقعش این اسن که دنیا کورشان کرده عقل درست حسابی هم نداردند خداوند اسلام و تشیع و کشور را از دست اینها نجات دهد
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    25 3
    اقای روحانی حداقل گزارشهای جرایدرادرباره گرانی گوشت ورانتهائی که دولتمردان ایجادکردن بخوان
  • سید IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    24 4
    ببارسها که جریان اصلاح طلب ازاین ارجیف خورد مردم میدهند ولی حنای انهارنگی ندارد از جمله سایه جنگ اتشفشان و.........
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    28 5
    گرانی ناگهانی گوشت تولید داخل کشور! به fatf و مبادله مالی با اروپا چه ربطی داره؟ با ذکر مثال ورسم شکل توضیح دهید (20 نمره)
  • Going AE ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    19 4
    یعنی راه پیمایی 22بهمن همه سرمایه نظام بود. پس اوناییکه نرفتن چی
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    18 2
    ایا کشوری که این همه زمین دارد و اینهمه کران شده رمین هم به برجام اف ای تی اف بستگی دارد شاید زمینهای ایران هم به ثمن بخت فروختید اقای عزیز کاهو و سبزی و اهن و غیره که به اینا بستگی ندارد میخواهیذد بروید همه تان بساتتان جمع کنید و برید تا ملت از دستتان راحت شود
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    19 2
    من که میگم پشت پرده خبراییه، شاید یه خیانت بزرگ
  • صادق IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    14 2
    امروز زمان عافیت طلبی، مسئولیت گریزی و گله گذاری از یکدیگر نیست بلکه زمان "جشن تولد گرفتن در کاخه" نه بچه ها
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    5 4
    بزرگترین خطر ندیدن و عدم قبول مشکل یعنی ناامیدی مردم است که شما هم گرفتارش شده اید!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      10 4
      مثل خطر ندیدن راهپیمایی 22 بهمن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    12 1
    آقای رسولی خودتون الان دارید گفتار درمانی می کنید. اعتراف به اشتباه آدم را بزرگ می کند، بگویید نمی تونیم مدیریت کنیم. خلاص.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      13 1
      اقای رسولی و ان گروه خودباخته فاتحه همه چیز را خوانده اند باز میگویند برجام دوم را تصویب کنید و گرنه ... خاک عالم بر همه کسانی که دانسته و ندانسته به این مملکت و مردم خیانت می کنند
  • محمدرضا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    10 20
    عقلانی ؟؟؟؟؟مشرق جان مگه شماها هم عقل دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • رامین ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
      9 6
      آقا محمدرضا، امثال شما اگر عقل داشتید ، این همه بی منطق از این دولت ضعیف و بی عرضه دفاع نمی کردید، جنابعالی بهتره در مورد بی عقلی خودت حرف بزنی، لازم نکرده به عقل مشرق نیوز شک کنی.
  • FR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    17 4
    کاش ظریف جهانگیری را ترغیب به استعفا میکرد !
  • وطن پرست IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    9 3
    اصلاح طلبان از دومخرداد منحوس 76 تا به امروز به باورهای مذهبی،ملی ومنافع و اتحاد ملی حمله کرده اند...چکار دیگه ای مونده که انجام نداده باشند؟؟ چرا اینها باید در قدرت باشند و مشروعیت سیاسی داشته باشند؟؟ اینهایی که تمام قد به همه چی گند زده اند...و در حرف و عمل ضد میراث خمینی عمل می کنند..!! اگه اینجوری هه به دیگران هم مجال حضور و کاندیداتوری بدهید... چرا چهره های ملی مثل علی دایی و پروفسور سمیعی نباید بتوانند کاندیدای ریاست جمهوری بشوند؟؟؟ نمایشه یا تناقضه یا ترس از کوچک شدن سهم تان؟؟!! ادمین چاپ کن...!!! حقیقت تلخه ..!!
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    21 2
    زمان هاشمی کسی جرات حرف زدن نداشت با این که گرانی پدر مردم را در آورده بود زمان خاتمی هم فقط دنبال فتنه گری بودند زمان احمدی نژاد هم ۶ سال خوب بود اما منحرف شد زمان روحانی هم ترکیبی از دوران هاشمی و خاتمی است هم گرانی هم فتنه
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    اقای رسولی رنگ رخسار خبر میدهد از سر درون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس