کد خبر 939761
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
سربازی نمایه

برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی در رابطه با نحوه دریافت کفالت خواهر سوالاتی دارند که در این گزارش به تعدادی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

به گزارش مشرق، براساس قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، برای دریافت کفالت خواهر شرایط اختصاصی و شروط اصلی وجود دارد که عبارت‌ند از: پدر باید فوت کرده باشد و مشمول وظیفه تنها برادر بالای ۱۸ سال و تنی (از پدر و مادر یکی باشد) او باشد و البته خواهر نیز، باید فاقد همسر و فرزند ذکور غیر محجور باشد.

گفتتی است؛ در معافیت کفالت خواهر، سن ملاک رسیدگی نمی‌باشد و فقط برادر تنی می‌تواند تقاضای معافیت کفالت خواهر را کند.

بیشتر بخوانیم:

خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ منتفی شد

همچنین صرفاً با فوت پدر می‌توان به ادعای کفالت خواهر صغیر رسیدگی کرد و اگر پدر در حبس باشد نمی‌توان به ادعای کفالت خواهر صغیر رسیدگی کرد.

گفتنی است؛ اگر خواهر فاقد پدر مطلقه یا همسرش فوت کرده باشد، در صورت مطلقه بودن خواهر می‌توان به ادعای کفالت رسیدگی کرد.

بهتر است بدانید؛ شاغل بودن خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند مانع رسیدگی کفالت برای برادر نمی‌باشد.

همچنین رسیدگی برای آن دسته از مشمولانی که دارای برادر بالای ۱۸ سال دیگری باشد، صرفاً و تنها در صورتی که برادر بالای ۱۸ سال به علت بیماری و به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی قادر به سرپرستی از خواهر نباشد رسیدگی بلامانع خواهد بود.

مدت و نوع معافیت خواهر نیز از نوع دائم و اعتبار آن در زمان صلح است و وجود برادر ناتنی برای معافیت کفالت خواهر فاقد پدر و همسر و فرزند مانع کفالت برادر تنی وی نمی‌گردد و منظور از تنی یا ناتنی بودن برادر برای خواهر این است که از پدر و مادر یکی باشند.

همچنین تعدادی از مشمولان خدمت وظیفه سوالی مبنی بر اینکه، اگر سرپرستی خواهر فاقد پدر به سازمان‌های خیریه و افراد خیر واگذار شده باشد، آیا برادر می‌تواند درخواست معافیت کفالت خواهر را کند؟ را داشتند، که بهتر است بدانید در صورتی که توانایی سرپرستی از خواهر را داشته و عملاً سرپرستی از خواهر را به عهده بگیرد می‌تواند درخواست معافیت کفالت کند.

گفتنی است؛ ملاک رسیدگی، واجد شرایط کفالت بودن در زمان طرح پرونده در هیئت‌های رسیدگی می‌باشد.

همچنین اگر برادری که برای خواهر معافیت کفالت اخذ کرده بیمار شود یا فوت کند، برادر دیگر وی در صورتی که برادر به علت بیماری و با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی قادر به سرپرستی از خواهر نبوده یا فوت نماید، در صورتی که خواهر همچنان فاقد سرپرست باشد برادر دیگر وی می‌تواند درخواست رسیدگی کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس