کد خبر 939752
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
سکه

وزارت ورزش در برنامه سال ۹۸ و برای تقدیر از قهرمانان امسال ارقامی را در بخش اعتبارات و تعداد ورزشکاران ارائه کرده که با بودجه مورد نیاز و تعداد دقیق مدال‌آوران فاصله زیادی دارد.

به گزارش مشرق، وزارت ورزش هر سال با برگزاری مراسمی ویژه از مدال آوران و قهرمانان ایران در رویدادهای مختلف آسیایی و جهانی تجلیل می‌کند. آخرین مراسم تجلیل از قهرمانان خردادماه امسال با حضور رئیس جمهور برگزار شد و طی آن ۲ هزار و ۱۷۱ ورزشکار مدال آور در میادین بین المللی تقدیر شدند.

با برگزاری این مراسم پاداش مدال آوری تمام ورزشکاران تا پایان سال ۹۶ پرداخت شد در حالی که ورزش ایران بعد از آن میادین مختلفی را پشت سر گذاشت که بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی از مهمترین آنها بودند. در این دو رویداد و بسیاری میادین دیگر که رقابت در آنها به صورت تک رشته‌ای برگزار شد، ورزشکاران ایران مدال آور شدند.

بیشتر بخوانید:

مدال‌آوران بازی‌های آسیایی چند هزار سکه پاداش می‌گیرند؟

وزارت ورزش برای تجلیل از این قهرمانان تا پایان سال هیچ برنامه‌ای ندارد. این برنامه سال آینده برگزار می‌شود در حالیکه بودجه پیش بینی شده برای آن با رقمی که حداقل برای تامین پاداش مدال آوران آسیایی و پاراآسیایی باید هزینه شود، فاصله زیادی دارد.

۱۸ میلیارد برای تقدیر از تنها ۱۰۰ مدال‌آور!

در برنامه پیشنهادی وزارت ورزش به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای سال آینده و در ذیل برنامه گسترش ورزش قهرمانی که یکی از ۹ محور برنامه‌های این وزارتخانه را شامل می‌شود، تجلیل از قهرمانان و مدال آوران گنجانده شده است.

بودجه پیش بینی شده وزارت ورزش برای این بخش از برنامه‌های توسعه ورزش قهرمانی ۱۸ میلیارد تومان است ضمن اینکه عنوان شده این بودجه برای تجلیل از ۱۰۰ نفر خواهد بود! این در حالی است که طی سال جاری بیش از این تعداد ورزشکار موفق به مدال آوری در میادین مختلف شدند و قطعاً رقم موردنیاز برای تقدیر از آنها خیلی بیشتر از بودجه پیشنهادی خواهد بود.

حساب و کتاب وزارت ورزش با چه چرتکه‌ای بوده؟!

آمار دقیقی از تعداد مدال آوران آسیایی و جهانی در سال ۹۷ ارائه نشده اما با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی در سال جاری، قطعاً تعداد مدال آوران امسال بیش از دو سال گذشته است. حتی تعداد مدال آوران این دو رویداد هم بیش از ۱۰۰ نفر می‌شوند.

تنها در بازی‌های آسیایی ۶۲ ورزشکار، کاروان ایران را صاحب مدال (شامل ۲۰ طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز) کردند. ۴۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز کاروان ایران در بازی‌های پاراآسیایی هم توسط ۱۴۷ ورزشکار (با محاسبه شدن تعداد ورزشکارانی تیمی) به دست آمد. (در این رویداد برخی از ورزشکاران مانند ساره جوانمردی و شاهین ایزدیار بیش از یک مدال تصاحب کردند.)

از طرفی طبق برآورد صورت گرفته ۲۷ هزار سکه لازم است تا پاداش ورزشکاران مدال آور در این دو رویداد پرداخت شود. از این میزان سکه هم فقط ٤٦٣ سکه سهم شاهین ایزدیار و بابت ۷ مدال طلا و نقره‌ای است که از حضور در مسابقات شنای بازی‌های پاراآسیایی کسب کرد.

با این اوصاف و در نظر گرفتن رویدادهای آسیایی و جهانی دیگر که امسال در رشته‌های مختلف برگزار شد و ورزشکاران ایران با حضور در آنها روی سکو رفتند، تعداد مدال آوران و بودجه لازم برای تجلیل از آنها بیش از ۱۰۰ نفر و ۱۸ میلیارد تومانی است که وزارت ورزش در برنامه سال آینده خود به آن اشاره کرده است.

اصلاً با هیچ متر و معیاری نمی‌توان این رقم و عدد ارائه شده برای تجلیل از قهرمانان در سال آینده را منطقی و درست تشخیص داد و مشخص نیست وزارت ورزش بر چه مبنایی به این نتیجه رسیده است.

کارت هدیه جایگزین سکه می‌شود؟

طبق آئین نامه تجلیل از قهرمانان، تقدیر از مدال آوران با اهدای سکه انجام می‌شود. تصویب ۱۶۰، ۸۰ و ۴۰ سکه برای مدال آوران طلا، نقره و برنز میادین جاکارتا و پالمبانگ که توسط ستاد عالی انجام شد نیز بر حسب سکه یک میلیون تومانی بود در حالیکه امروز قیمت سکه در بازار آزاد بیش از چهار میلیون و پانصد هزار تومان است. همین موضوع هزینه‌ای سرسام آور و حدود ۴۰ میلیارد تومانی برای تامین ۲۷ هزار سکه مدال آوران ایران در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی روی دوش وزارت گذاشته است. این رقم با لحاظ کردن تامین پاداش مدال آوران دیگر عرصه‌ها خیلی بیشتر خواهد شد.

اتفاقاً مراسم تجلیل برگزار شده در خردادماه امسال به خاطر عدم محاسبه ما به التفاوت قیمت سکه – آنچه وزارت ورزش برای تامین اعتبارات لحاظ کرده بود و آنچه در بازار وجود داشت – با مشکلات زیادی به لحاظ تامین بودجه مواجه شد طوری که منجر به طرح جایگزین کردن کارت هدیه به جای سکه شد.

شاید هم وزارت ورزش قصد دارد مراسم بعدی تجلیل از قهرمانان را بعد از اعمال تغییرات در آئین نامه تجلیل از قهرمانان برگزار کند و پرداخت کارت هدیه با سقف تعیین شده را به صورت رسمی جایگزین سکه کند.

به هر حال نوسانات قیمت سکه مشکلات زیادی را برای وزارت ورزش در تامین بودجه پاداش مدال آوران ایجاد کرده است تا آنجا که این وزارتخانه بعد از اتمام بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی اقدام به اصلاح آئین نامه تجلیل از قهرمانان کرد تا از این پس «امتیازات» در تقدیر از قهرمانان ملاک باشد نه سکه.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس