کد خبر 938438
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
نداجا

معاون طرح و برنامه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری رزمایش ضد دزدی دریایی با مشارکت کشورهای حاشیه اقیانوس هند را به اعضا ارائه داد.

به گزارش مشرق، نشست کارگروه امنیت دریایی آیونز (اجلاس نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند) صبح سه شنبه به ریاست امیر دریادار محمدرضا عزیزی معاون طرح و برنامه نیروی دریایی ارتش که ریاست دبیرخانه و نیز ریاست کارگروه امنیت دریایی آیونز آن را برعهده دارد و با حضور نماینده‌های کشورهای عضو در بندرعباس برگزار شد.

امیر عزیزی در این نشست ضمن خیرمقدم به نمایندگان کشورهای عضو آیونز و ابلاغ سلام امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: همه ما با یک هدف مشترک دور هم جمع شدیم که عبارت است از همگرایی و همفکری و تعامل برای ایجاد امنیت در اقیانوس هند به عنوان یکی از راهبردی‌ترین اقیانوس‌های جهان.

بیشتر بخوانیم:

شلیک موشک کروز ضدکشتی از زیردریایی‌های کلاس غدیر

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد ما این است که کارگروه امنیت دریایی به عنوان یکی از کارگروه‌های سه‌گانه آیونز علی‌رغم اینکه ۱۰ سال از شروع به کار این اجلاس می‌گذرد اما کارنامه مثبت و موفقی نداشته است.

معاون فرمانده نداجا تصریح کرد: ما به عنوان ریاست جدید این کارگروه به دنبال حرکتی پویا،‌ فعال و جدی با همکاری یکدیگر هستیم که نخستین گام، رسیدن به دستورالعمل جامع و کامل امنیت دریایی است که بنا داریم با به اشتراک گذاشتن نظرات و همکاری‌های مسئولانه شما به آن برسیم.

ریاست کارگروه امنیت دریایی آیونز تصریح کرد: در این خصوص معتقدیم که باید از حرف‌های کلیشه و کلی و کاغذبازی‌ها و نشست ‌های بی‌نتیجه و تدوین دستورالعمل‌های ناکارآمد پا را فراتر گذاشته و با عزمی راسخ و مصمم به رویکرد عمل‌گرانه و واقع‌بینانه تغییر استراتژی دهیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این نشست در بندرعباس در ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی آغازی برای تحقق شروع این حرکت باشد، گفت: امیدوارم این نشست فشرده و دو روزه، نتایج خوب و مثبتی در پی داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به عنوان ریاست جدید این کارگروه به دنبال حرکتی فعال و جدیی با همکاری یکدیگر هستیم که نخستین گام آن رسیدن به دستورالعمل جامعه و کامل امنیت دریایی استکه بنا داریم با به اشتراک گذاشتن نظرات و همکاری ها مسولانه شما به آن برسیم.

امیر  دریادار دوم عزیزی گفت: با توجه به رویکرد و سیاست نیروی دریایی ارتش مبنی بر حرکت به سمت اقدامات هم‌افزار و عمل‌گرایانه پیشنویس دستورالعمل امنیت دریایی که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه گردیده است ارائه و به نظرسنجی گذاشته خواهد شد تا پس از سیر مراحل تصویب نهایی مورد بهره‌برداری کلیه اعضا قرار گیرد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف مهمی که نداجا به دنبال دستیابی به آن در پایان این نشست است، جلب نظر اعضا در تصویب برگزاری یک رزمایش عملی ضد ناامنی و دزدی دریایی با مشارکت کلیه کشورهای عضو و ناظر آیونز در سال آتی و به میزبانی نداجا می‌باشد. مذاکرات و گفتگوهای اولیه حاکی از آن است که نداجا در جلب نظر مثبت و مساعد اعضا برای برگزاری این رزمایش مرکب دریایی موفق بوده است.

امیر  دریادار دوم عزیزی ریس کارگروه امنیت دریایی آیونز  گفت: این اجلاس در جهت پیشبرد اهداف خود و مشارکت حداکثری اعضا، اقدامات خود را در سه کارگروه مجزا تحت عناوین «کمک‌های بشردوستانه و امدادونجات»، «امنیت دریایی» و «به اشتراک گذاری اطلاعات و همکاری‌های مشترک» متمرکز کرده و به اجرا در می‌آورد که در این میان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ریاست کارگروه امنیت دریایی آیونز  را به‌عنوان مهمترین کارگروه این اجلاس برعهده دارد که  هدف این کارگروه تأمین امنیت جمعی با مشارکت همه کشورهای ذی‌نفع منطقه‌ای عضو آیونز است.

شایان ذکر است در سال ۲۰۰۸ و به منظور دستیابی به امنیت دریایی سودمند و متقابل در محدوده اقیانوس هند با حضور فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند آغاز به کار نمود. این اجلاس طی فعالیت ده‌ساله خود توانسته است زمینه حضور ۳۲ کشور در قالب ۲۴ کشور عضو و ۸ کشور ناظر را فراهم آورد  که دومین نشست کارگروه امنیت دریایی آیونز از ۲۸ بهمن لغایت ۱ اسفند در بندرعباس با حضور بیش از ۲۰ نماینده از ۱۱کشور عضو  به میزبانی نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • LB ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    1 0
    الان یه عده میان میگن گوشت نداریم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس