به گزارش مشرق، سعید ایزدیان در گفتوگو با فارس، درخصوص آخرین اخبار از سانحه غرق شدن اتوبوس دریایی مغروقه مسیر جزیره هرمز - بندرعباس، اظهار داشت: در حال حاضر کمیسیون بررسی سوانح سازمان بنادر و دریانوردی در حال بررسی علت بروز این حادثه است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل طوفان در دریا، حرکت شناورها و اتوبوسهای دریایی ممنوع شده بود، اضافه کرد: ناخدای این شناور اجازه نداشته است اسکله را به دلیل بروز طوفان، ترک کند.
ایزدیان با بیان اینکه در حال حاضر ناخدای اتوبوس دریایی بازداشت شده است، گفت: وی برای تفهیم اتهام به دادسرا منتقل شده است چون نباید در آن شرایط اقدام به حرکت میکرد ضمن آنکه دستور عدم تردد شناورها هم صادر شده بود.
* حضور تیم امداد و نجات بر سر سانحه 25 دقیقه پس از اعلام شناور مغروقه
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به فعالیت بهموقع و سریع تیم امداد و نجات اداره کل بندر و دریانوردی استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اطلاعرسانی اتوبوس دریایی مبنی بر بروز حادثه برای این شناور، تیم اول امداد و نجات اداره کل بنادر دریانوردی استان هرمزگان پس از 25 دقیقه بر سر صحنه حادثه حاضر شد ضمن آنکه پس از حضور تیم امداد و نجات، دو قایق محلی جزیره هرمز نیز برای کمک، در نزدیکی این شناور سانحهدیده، حضور یافتند.
وی ادامه داد: تیم دوم امداد و نجات اداره کل بندر و دریانوردی هرمزگان نیز بلافاصله پس از تیم اول پس از حرکت بر سر صحنه حادثه حاضر شد.
* هراس از آب مانع خروج مسافران از شناور نیمه مغروقه بود
ایزدیان خاطرنشان کرد: در زمانی که تیم امداد و نجات خود را بر سر شناور سانحهدیده میرساند، مسافران شناور تا مچ پا در آب فرو رفته بودند، اما به دلیل امواج زیاد واحد امداد و نجات نمیتوانستند خود را به شناور نزدیک کنند، بنابراین طنابی را به داخل اتوبوس دریایی پرت میکنند و از افرادی که در اتوبوس دریایی بودند میخواهند که از طریق آن طناب خود را به تیم امداد و نجات برسانند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مسافران ابتدا به دلیل ترس از آب، هراس داشتند که خود را به داخل آب انداخته و این طناب را بگیرند، اما هر لحظه اتوبوس دریایی از قسمت پاشنه بیشتر در آب فرو میرفت که همین امر موجب شد تا بالاخره برخی از مسافران به خود جرأت داده و از طناب استفاده کنند.
وی اضافه کرد: نهایتاً 5 نفر از مسافران خود را به داخل آب انداخته و طناب را میگیرند که همین 5 نفر از سانحه نجات پیدا میکنند و بقیه به دلیل عدم تمکین از فرمانده در شناور میمانند و غرق میشوند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه باید آموزشهای لازم به مسافران دریایی برای عدم هراس از آب و دریا داده شود، خاطرنشان کرد: مسافران این اتوبوس دریایی، حلقه نجات نداشتند که از طریق تیم امداد و نجات برای آنها جلیقه نجات پرت شد اما باز مسافران به دلیل هراس از آب خود را به داخل آب نیانداختند در حالی که اتوبوس دریایی به تدریج از سمت پاشنه در حال غرق شدن بود.
ایزدیان ادامه داد: همین امر موجب شد روز بعد از این حادثه اجساد 10 نفر از مسافران از داخل اتوبوس دریایی غرقشده خارج شد و این اجسادِ افرادی بود که به دلیل هراس از آب، خود را به داخل دریا پرت نکرده بودند ضمن آنکه سرنوشت یک نفر از مسافران کماکان نامعلوم است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه قطعاً به دلیل شرایط اضطرار و شرایط سنی مسافران، که اغلب بازنشستگان بودند، دلهرهای مبنی بر ترس از آب آنها را فراگرفته بوده است، گفت: قطعاً از هیچ تلاشی برای نجات این مسافران دریغ نشده است.
* حرکت دو فروند بالگرد امداد و نجات برای کمک به مسافران شناور مغروقه
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه قطعاً بالگردهای امداد و نجات نیز در این حادثه حضور داشته است، گفت: این اتفاقات همه در لحظات پایانی روز که هوا تاریک بوده رخ داده است و واحد امداد و نجات این اداره کل به موقع عمل کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: از ساعتی که بالگردها میتوانستند به دلیل مساعد بودن هوا پرواز انجام دهند، دو فروند بالگرد امداد و نجات وارد عملیات شدند، همچنین طی هماهنگیهای به عمل آمده مقرر شد از جزیره کیش نیز یک فروند بالگرد برای نجات سرنشنیان این شناور دریایی حرکت کند، اما فرودگاه کیش به دلیل نامساعد بودن آب و هوا و طوفان و باد شدید، مانع پرواز این بالگرد شد.
* مسئولان اسکله هرمز کمکاری کردهاند
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به دلیل نامساعد بودن آب و هوا اجازه حرکت شناورها صادر نشده بود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اتوبوس دریایی مسیر جزیره هرمز ـ بندرعباس که از هرمز حرکت کرده بود، نباید اقدام به سوار کردن مسافر میکرد.
اظهار داشت: قطعاً در راستای امداد و نجات نیروهای ما به بهترین وجه عمل کردند، اما سؤال اصلی اینجاست که به چه دلیل مسئولان ذیربط شناورها در اسکله هرمز اجازه دادهاند که این شناور حرکت کند؟ در حالی که از بندرعباس نیز اعلام شده بود که در آن روز تمامی ترددها باید تعطیل باشد.
ایزدیان با تأکید بر اینکه مشخص نیست این شناور چگونه توانسته است از اسکله هرمز اقدام به سوار کردن مسافر ، گفت: مسئولان امر باید در این باره پاسخگو باشند.
"دریابانی جزیره هرمز" در کنار اسکله هرمز مستقر است، دریابانی زیر نظر نیروی انتظامی است که باید در این باره پاسخگو باشند و اعلام کنند که به چه دلیل اجازه سوار کردن مسافر و حرکت این شناور دریایی را صادر کردهاند.
بنابراین گزارش عصر روز شنبه هفته جاری در پی بروز سانحهای دریایی، تعداد 16 نفر از 22 سرنشین یک شناور اتوبوس دریایی مسیر بندرعباس - جزیره هرمز، غرق شده و جان خود را از دست دادند.
ناخدای شناور مذکور از نخستین نفراتی بود که در این سانحه نجات داده شده است و سرنوشت یک نفر کماکان نامعلوم است.
این گزارش میافزاید روزانه حدود 400 نفر از مسیر دریایی بندرعباس به هرمز برای تردد استفاده میکنند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل طوفان در دریا، حرکت شناورها و اتوبوسهای دریایی ممنوع شده بود، اضافه کرد: ناخدای این شناور اجازه نداشته است اسکله را به دلیل بروز طوفان، ترک کند.
ایزدیان با بیان اینکه در حال حاضر ناخدای اتوبوس دریایی بازداشت شده است، گفت: وی برای تفهیم اتهام به دادسرا منتقل شده است چون نباید در آن شرایط اقدام به حرکت میکرد ضمن آنکه دستور عدم تردد شناورها هم صادر شده بود.
* حضور تیم امداد و نجات بر سر سانحه 25 دقیقه پس از اعلام شناور مغروقه
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به فعالیت بهموقع و سریع تیم امداد و نجات اداره کل بندر و دریانوردی استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: بلافاصله پس از اطلاعرسانی اتوبوس دریایی مبنی بر بروز حادثه برای این شناور، تیم اول امداد و نجات اداره کل بنادر دریانوردی استان هرمزگان پس از 25 دقیقه بر سر صحنه حادثه حاضر شد ضمن آنکه پس از حضور تیم امداد و نجات، دو قایق محلی جزیره هرمز نیز برای کمک، در نزدیکی این شناور سانحهدیده، حضور یافتند.
وی ادامه داد: تیم دوم امداد و نجات اداره کل بندر و دریانوردی هرمزگان نیز بلافاصله پس از تیم اول پس از حرکت بر سر صحنه حادثه حاضر شد.
* هراس از آب مانع خروج مسافران از شناور نیمه مغروقه بود
ایزدیان خاطرنشان کرد: در زمانی که تیم امداد و نجات خود را بر سر شناور سانحهدیده میرساند، مسافران شناور تا مچ پا در آب فرو رفته بودند، اما به دلیل امواج زیاد واحد امداد و نجات نمیتوانستند خود را به شناور نزدیک کنند، بنابراین طنابی را به داخل اتوبوس دریایی پرت میکنند و از افرادی که در اتوبوس دریایی بودند میخواهند که از طریق آن طناب خود را به تیم امداد و نجات برسانند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مسافران ابتدا به دلیل ترس از آب، هراس داشتند که خود را به داخل آب انداخته و این طناب را بگیرند، اما هر لحظه اتوبوس دریایی از قسمت پاشنه بیشتر در آب فرو میرفت که همین امر موجب شد تا بالاخره برخی از مسافران به خود جرأت داده و از طناب استفاده کنند.
وی اضافه کرد: نهایتاً 5 نفر از مسافران خود را به داخل آب انداخته و طناب را میگیرند که همین 5 نفر از سانحه نجات پیدا میکنند و بقیه به دلیل عدم تمکین از فرمانده در شناور میمانند و غرق میشوند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه باید آموزشهای لازم به مسافران دریایی برای عدم هراس از آب و دریا داده شود، خاطرنشان کرد: مسافران این اتوبوس دریایی، حلقه نجات نداشتند که از طریق تیم امداد و نجات برای آنها جلیقه نجات پرت شد اما باز مسافران به دلیل هراس از آب خود را به داخل آب نیانداختند در حالی که اتوبوس دریایی به تدریج از سمت پاشنه در حال غرق شدن بود.
ایزدیان ادامه داد: همین امر موجب شد روز بعد از این حادثه اجساد 10 نفر از مسافران از داخل اتوبوس دریایی غرقشده خارج شد و این اجسادِ افرادی بود که به دلیل هراس از آب، خود را به داخل دریا پرت نکرده بودند ضمن آنکه سرنوشت یک نفر از مسافران کماکان نامعلوم است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه قطعاً به دلیل شرایط اضطرار و شرایط سنی مسافران، که اغلب بازنشستگان بودند، دلهرهای مبنی بر ترس از آب آنها را فراگرفته بوده است، گفت: قطعاً از هیچ تلاشی برای نجات این مسافران دریغ نشده است.
* حرکت دو فروند بالگرد امداد و نجات برای کمک به مسافران شناور مغروقه
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه قطعاً بالگردهای امداد و نجات نیز در این حادثه حضور داشته است، گفت: این اتفاقات همه در لحظات پایانی روز که هوا تاریک بوده رخ داده است و واحد امداد و نجات این اداره کل به موقع عمل کرده بود.
وی خاطرنشان کرد: از ساعتی که بالگردها میتوانستند به دلیل مساعد بودن هوا پرواز انجام دهند، دو فروند بالگرد امداد و نجات وارد عملیات شدند، همچنین طی هماهنگیهای به عمل آمده مقرر شد از جزیره کیش نیز یک فروند بالگرد برای نجات سرنشنیان این شناور دریایی حرکت کند، اما فرودگاه کیش به دلیل نامساعد بودن آب و هوا و طوفان و باد شدید، مانع پرواز این بالگرد شد.
* مسئولان اسکله هرمز کمکاری کردهاند
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به دلیل نامساعد بودن آب و هوا اجازه حرکت شناورها صادر نشده بود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که اتوبوس دریایی مسیر جزیره هرمز ـ بندرعباس که از هرمز حرکت کرده بود، نباید اقدام به سوار کردن مسافر میکرد.
اظهار داشت: قطعاً در راستای امداد و نجات نیروهای ما به بهترین وجه عمل کردند، اما سؤال اصلی اینجاست که به چه دلیل مسئولان ذیربط شناورها در اسکله هرمز اجازه دادهاند که این شناور حرکت کند؟ در حالی که از بندرعباس نیز اعلام شده بود که در آن روز تمامی ترددها باید تعطیل باشد.
ایزدیان با تأکید بر اینکه مشخص نیست این شناور چگونه توانسته است از اسکله هرمز اقدام به سوار کردن مسافر ، گفت: مسئولان امر باید در این باره پاسخگو باشند.
"دریابانی جزیره هرمز" در کنار اسکله هرمز مستقر است، دریابانی زیر نظر نیروی انتظامی است که باید در این باره پاسخگو باشند و اعلام کنند که به چه دلیل اجازه سوار کردن مسافر و حرکت این شناور دریایی را صادر کردهاند.
بنابراین گزارش عصر روز شنبه هفته جاری در پی بروز سانحهای دریایی، تعداد 16 نفر از 22 سرنشین یک شناور اتوبوس دریایی مسیر بندرعباس - جزیره هرمز، غرق شده و جان خود را از دست دادند.
ناخدای شناور مذکور از نخستین نفراتی بود که در این سانحه نجات داده شده است و سرنوشت یک نفر کماکان نامعلوم است.
این گزارش میافزاید روزانه حدود 400 نفر از مسیر دریایی بندرعباس به هرمز برای تردد استفاده میکنند.