قاسمی: روند کاری «کانال مالی ایران و اروپا» کُند پیش می‌رود/ صبر ایران اندازه دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: آنچه در اروپا بیان می‌شود اراده برای اجرای مکانیسم مالی اینستکس است. اگرچه این روند و ثبت این ساختار کند پیش می‌رود.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی در نشست خبری صبح امروز ضمن اعلام محکومیت عملیات تروریستی چند روز قبل در استان سیستان و بلوچستان درباره مخالفت آمریکا بر روند کار اینستکس گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و مخالف تداوم همکاری‌های ایران با اروپا است.
بیشتر بخوانید:
وی ادامه داد: اما آنچه در اروپا بیان می‌شود اراده برای اجرای این سازوکار است. اگرچه این روند و ثبت این ساختار کند پیش می‌رود. توقع ما از اروپا اجرایی شدن این مکانیسم است که در این رابطه مذاکرات کارشناسی بازهم دنبال خواهد شد تا این کار به مرحله عمل برسد. چرا که صبر و تحمل ایران هم اندازه دارد. موضوع شرکت ایرانی برای ثبت در چارچوب اینستکس در حال بررسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد احتمال پیوستن پاکستان به ائتلاف ضد ایرانی اظهار داشت: بعد از حادثه تلخ اخیر بلوچستان اقدامات اولیه صورت پذیرفت. صحبت‌های در مورد جلوگیری از وقوع مکرر آن بین دو طرف انجام شده است. اما برای ما قابل تحمل نیست که ارتش و دولت پاکستان نتوانند در برابر این شرارت‌ها عمل کند. امیدواریم این ماجرا با اراده جدی‌تر در اسلام آباد، حل و فصل شود. من در مورد پیوستن پاکستان به ائتلاف‌هایی در منطقه فعلاً صحبت نمی‌کنم.

اف‌ای تی اف ارتباطی به اینستکس ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اصرار اروپا بر تصویب لوایح «اف ای تی اف» و ارتباط آن با اینستکس اظهار داشت: بحث اف‌ای‌تی‌اف هیچ ارتباطی به این مکانیسم ندارد. ایران شرط پذیر نیست و در بیانیه اروپا هم این موضوع در قالب توصیه مطرح شد. اروپا موظف است سازوکار اینستکس را فعال کند و ما هم امیدواریم که این اتفاق رخ دهد. در مورد لوایح «اف ای تی اف» هم وزارت خارجه نظرات کارشناسی خود را بیان کرده است. تصویب این لوایح بدون درنظر داشت مکانیسم مالی و برجام، به نفع اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است. ما نیازمند هستیم برخی چرخه‌های ارتباطات بین‌المللی خود را روانتر کنیم.

قاسمی درباره آینده روابط سیاسی ایران و چین گفت: چین از شرکای جدی ما در حوزه‌های مختلف بوده و خواهد بود. البته ممکن است در مقاطعی نارسایی‌های وجود داشته باشد، اما آینده این رابطه را با اهمیت تلقی می‌کنیم؛ لذا شاهد هستیم هیات‌های زیادی تبادل می‌شود تا مسیر همکاری‌ها تسهیل کنند. سفر آقای لاریجانی به پکن صرفاً یک سفر پارلمانی نیست و امیدوارم این سفر کمک بیشتری به این همکاری‌ها کند.

اظهارات مرکل علیه ایران ناشی از القائات رژیم صهیونیستی است

وی در مورد اظهارات مرکل مبنی بر نقش مخرب ایران در منطقه بیان کرد: ایشان در این بخش اشتباه کرده است. نقش ایران به روشنی در منطقه مشخص است و همگان از نقش سازنده ایران آگاه هستند. این تفکرات ناشی از القائات رژیم صهیونیستی و برخی کانون‌های فکری مثل دولت آمریکا است؛ لذا این صحبت‌ها را جدی تلقی نمی‌کنم.

قاسمی در خصوص هدف سفر وزیر خارجه هند به تهران و همکاری برای مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: روابط ما با کشورهای منطقه روابط مستقلی است و بر اساس پیشینه مناسبات، سیاست خارجی دنبال می‌شود. روابط با هند دیرینه است و همکاری خوبی در حوزه اقتصادی با یکدیگر داریم. تروریسم و مبارزه با آن نیاز به همکاری همه جانبه در منطقه دارد و می‌تواند این موضوع به عنوان یک بحث اساسی با دهلی نو مطرح باشد.

موضوع تعهد ایران به اروپا در مورد یمن درست نیست

سخنگوی وزارت خارجه درباره تلاش دشمنان برای دلسرد کردن متحدان ایران در منطقه گفت: در اینکه فشار ناعادلانه در جهت ایران هراسی وجود دارد که کانون‌های اشاعه آن روشن است، تردیدی نیست. آنچه وزیر امورخارجه انگلیس در مورد یمن مطرح کرد، اشتباه بود. بحث تعهد ایران در یمن درست نیست. ما با کشورهای موثر در موضوع یمن صحبت‌هایی داشته‌ایم و تلاش کردیم فضایی برای توقف حملات متجاوزان صورت بگیرد.

قاسمی در مورد سفر بن سلمان به اسلام آباد گفت: روابط خارجی کشورها به خودشان مربوط است، اما فکر می‌کنیم همسایگان باید متوجه طراحی‌های مخرب برخی کانون‌های معاند برای تحت تاثیر قرار دادن روابطشان با ایران باشند.

وی در مورد احتمال افزوده شدن عراق و لبنان به مذاکرات آستانه گفت: تصمیم گیری برای حضور کشورها به عنوان ناظر از گذشته مطرح بوده است. پس از روند موفقیت آمیز آستانه کشورهای زیادی متقاضی حضور در این نشست‌ها بودند. اما ایران ترکیه و روسیه باید با تفاهم، تصمیم نهایی در این خصوص را بگیرند. با این حال به نظر من حضور کشورهای منطقه به عنوان ناظر اقدام مثبتی است.

هند درخواست خود را برای استفاده از اینستکس به اروپا مطرح کرده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره اضافه شدن هند به سازوکار اینستکس تصریح کرد: این مکانیسم دیر متولد شد و این انتقاد به اروپا مطرح است. آنچه در کلیت مطرح شده این است که مذاکرات کارشناسی دقیقی برای اجرایی شدن آن در حال انجام است. بحث اولیه این بود که با اقلام و کشورهای مشخصی کار این مکانیسم شروع شود و در ادامه اگر برای طرفین سودمند بود، امکان و شرایط مهیا است که دیگر کشورها به آن اضافه شوند. برخی کشورها با اروپا در این باره صحبت کردند تا بعد از عملیاتی شدن آن از اینستکس استفاده کنند. فکر می‌کنم هند علاقمند به این مساله است و تمایل خود را هم مطرح کرده است.

وی در مورد پناهنده شدن افسر آمریکایی به ایران گفت: این خبر درست نیست و این اخبار در راستای ایران هراسی مطرح می‌شود.

قاسمی در مورد خطر احتمالی جنگ علیه ایران اظهار داشت: ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم. اما ما این سخنان بی ربط را جنگ روانی برای تحت فشار قرار دادن ایران در جهت سازش ارزیابی می‌کنیم. اگر خردی وجود داشته باشد کسی به خود اجازه ورود به رویاهای ناپخته علیه ایران نمی‌دهد. نگاه ما به این مسائل نگاهی در جهت ایران هراسانه است.

وی در مورد علت تکرار مطالبه تصویب اف‌ای‌تی‌اف از سوی اروپا در رسانه‌ها برای اجرای اینستکس بیان کرد: اروپایی‌ها می‌توانند هر حرفی بزنند، اما دلیلی بر درست بودن آن نیست. اف‌ای تی اف هیچ ارتباطی به برجام و سازوکار مالی ندارد. مکانیسم‌های زیادی در جهان است که شاید مورد قبول صد درصدی ما نباشد، اما با آن‌ها کار می‌کنیم. آنچه هم اروپا در خصوص تصویب اف‌ای تی اف عنوان می‌کنند، اظهاراتی است که صرفاً مطرح می‌شود، ولی در پشت میز مذاکره از مواضع جمهوری اسلامی ایران خبر دارند. دلیل این تکرارها و ارتباط آن با اینستکس چیز دیگری است که در حال حاضر وقتی برای پاسخ به آن نیست.

ساده انگارانه است که گمان کنیم بازار عراق در اختیار ترکیه و چین است

قاسمی درباره تاثیر معاونت اقتصادی وزارت خارجه بر سیاست خارجی گفت: این معاونت ایجاد شده است و اقدامات زیادی را در ارتباط با سفارت خانه‌های و دستگاه‌های اقتصادی کشور انجام می‌دهد. در واقع این معاونت پل ارتباطی تهران با نمایندگی‌های ایران در خارج کشور و در بعد اقتصادی است. به دلایل شرایط تحریم ناچار هستیم از بعد تبلیغاتی کارهایمان بکاهیم؛ لذا در این خصوص کمتر سخن گفتیم. در آستانه ورود به دومین سال تاسیس این معاونت آثارش قابل مشاهده است. اینکه فکر کنیم بازار عراق در اختیار ترکیه و چین است ساده انگارانه است. ما بیشترین صادرات را به عراق داریم و چیزی را از دست نداده ایم. نقش رایزن‌های اقتصادی و سفارت خانه‌ها مشخص است. دوران بازسازی سوریه که آغاز شود امیدواریم بخش خصوصی ایران در این کشور فعال شود.

قاسمی درباره درگیری مسلحانه میان نیروهای نظامی ایران و روسیه در سوریه گفت: من اخبار میدانی سوریه را ندارم. در مورد صحت این مساله هم اطلاعی ندارم. ما در این کشور حضور مستشاری داریم. قبول این خبر یعنی پذیرش وجود پایگاه نظامی ایران در سوریه. اما این یک خبرسازی در مقابل پیشرفت روند آستانه به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    3 0
    صبر ایران اندازه دارد، ولی ظاهراً اندازه اش خیلی خیلی بزرگ است...
    • LB ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
      1 0
      معاون رییس طالبان یه بار گفته بود طالبان زیر بار حرف زور نمی رَه. مگر اینکه زور خَیلی پر زور باشه
  • LB ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    1 0
    سخنگوی وزارت خارجه گفته اند صبر ایران حدی داره. درست، اما این رو نباید با حرف به مردم خودمان گفت، باید در عمل به دیگران نشان داد. وقتی سفارت ما توی بیروت رو عربستان مستقیما منفجر کرد، آقایون گفتن کار اسراییله! همونجا باید سفارت عربستان توسط ناشناسی میترکید تا دستشون بیاد یه من ماست چقدر کره داره. شما خبر ندارید اما در زمان دفاع مقدس، حزب بعث در لبنان هنوز فعال بود. به سفارت ایران حمله کردند و اون رو به آتش کشیدند. طبقه اول و دفتر سفیر آتیش گرفته بود. همه زیر زمین قایم شده بودند. ساختمان زیر رگبار گلوله بود. بعد از گلوله باران هم می اومدند داخل برای سلاخی. هیچ کدوم از کارمندان هم مسلح نبود. کاردار کلت داشت که خشابش توی میز طبقه بالا بود! یک نفر توانست تلفن نگهبان لبنانی جلوی درب رو برداره و سیمش رو بکشه ببره زیر پله و به مجلس شیعه زنگ بزنه و خبر بده. کسی خبر نداشت به سفارت حمله شده. داشتند نیرو میفرستادن به بیمارستان الزهرا که نزدیک سفارت بود و به اونجا هم حمله شده بود. هماهنگ کردن بچه های حرکت امل اومدن کمک. یکی از بچه ها با آر پی جی7 صاف گذاشت توی دفتر سفیر عراق که سفارتشون در همون نزدیکی بود. آتیش که زبونه کشید سریع دستور عقب نشینی دادند. وگرنه الان ما یک سری شهید دیگه هم از دیپلماتها داشتیم.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    0 0
    گول نخورین! تمام این لفاظی ها مصرف داخلی داره و سوپاپ اطمینانه برای اینکه ملت حرکتی انقلابی نکنن. مثل توی دعوا که یکی مثلا به عنوان جدا کردن میاد و دستهای شمارو میگیره(برای اینکه طرف مقابل با خیال راحتتر بزنه)!
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    0 0
    نقشه اروپا این بود که ایران کاری کنه که به اف ای تی اف بپیوند وگرنه از برجام خارج میشن ولی ترامپ عجله کرد حالا اومد یه برجام کوچک تر درتس کرد اسمش گذاشت این که یک هزارم قبلی نیست حالا میگه اگر نپیوندید خارج میشم
  • GB ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    0 0
    یه کم دیگه التماس کن تا راه بندازن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس