رسانه های عربی

پوشش خبر اقدام تروریستی در جاده خاش ـ زاهدان از سوی رسانه‌های عربی نشان از سوءاستفاده از حرفه رسانه در راستای اهداف پلید سیاستمداران دارد.

سرویس جهان مشرق - شامگاه روز گذشته خبر اقدام تروریستی گروهک موسوم به " جیش العدل" و اقدام انتحاری علیه نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلام ایران مخابره شد. در این حمله تروریستی که در جاده خاش زاهدان به وقوع پیوست بیست و هفت نفر از پاسداران جان بر کف سپاه به شهادت رسیده و سیزده نفر نیز مجروح شدند.

این اقدام تروریستی که همزمان با افزایش تحرکات دشمنان ایران اسلامی و به ویژه پس از مایوس شدن آنها از مشارکت گسترده مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن صورت پذیرفت در کسری از ساعت در خبرگزاری‌های مهم منطقه بازتاب یافت.

جزئیات این حمله تروریستی را اینجا بخوانید:

حمله تروریستی به اتوبوس کارکنان سپاه در سیستان و بلوچستان/۲۷ نفر به شهادت رسیدند +عکس و فیلم

نگاهی تامل برانگیز به رویکرد رسانه‌های عربی همسو با عربستان و امارات نشان دهنده برخورد مزورانه آنها با اقدامات تروریستی در ایران است. چرا که تامل در فرامتن اخبار آنها به ویژه در خصوص گروهی تروریستی مانند جیش العدل به دور از اخلاق رسانه ای و مانیفست تروریسم ستیز خبری است.

* العربیه؛ حزب الله تروریستی است اما جیش العدل نه!

در همین رابطه شبکه " العربیه" که به دو زبان فارسی و عربی به بنگاه خبر پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است، با انتشار خبر شهادت پاسداران ایرانی، از تروریستی توصیف کردن این اقدام امتناع ورزیده و نوشته است: «جیش العدل گروهی شبه نظامی است که مدعی دفاع از حقوق اهل سنت و بلوچ است.» البته العربیه پیشتر در ماجرای ربوده شدن ۵ سرباز از هنگ مرزی ایران توسط این گروهک تروریستی، نوشته بود که «این گروه اقدامات خود را در واکنش به رویکرد طائفه ای ایران صورت می‌دهد.»

جالب آنجاست که این شبکه سعودی گروه‌هایی مانند انصار الله یمن و حزب الله لبنان را که در برابر اشغالگران صف آرایی کرده اند تروریست می‌خواند به توصیف جیش العدل به عنوان گروه شبه نظامی بلوچی اکتفا می‌کند.

این شبکه سعودی همچنین در اکتبر ۲۰۱۴ مصاحبه ای را با "صلاح الدین فاروقی" ترتیب داده و او را رهبر سازمان جیش العدل معرفی کرده است. در این مصاحبه فاروقی مدعی شده که «جیش العدل راهکار نظامی را در کنار سایر راهکارهای مسالمت آمیز بهترین و موثرترین راه می‌داند.»

* وقتی بی بی سی عربی بر طبل تفرقه می‌کوبد

از سوی دیگر وب سایت "بی بی سی عربی" هم با انتشار خبر اقدام تروریستی جیش العدل به استفاده از واژه " انتحاری" بسنده کرده و نوشته است: «جیش العدل یک گروه مسلح سنی است که از سال ۲۰۱۲ بنا برآنچه دفاع از حقوق اهل سنت در برابر ظلم اکثریت شیعه می‌خواند اقدام به حمل سلاح ورزیده است.»

این رسانه انگلیسی که رد پای آن را می‌توان در هر اقدام تفرقه آمیز مذهبی و طایفه ای مشاهده کرد کوچک ترین اتفاق در کشورهای اروپایی و آمریکایی را اقدامی تروریستی می‌خواند اما با استانداردهای دوگانه خود در قبال ایران به نوعی دیگر عمل می‌کند.

شبکه ماهواره ای " اسکای نیوز عربی" هم که در امارات مستقر است در وب سایت خود خبر از "کشته و زخمی شدن چندین نیروی سپاه پاسداران ایران" می‌دهد و می‌نویسد: «گروه بلوچی جیش العدل مسئولیت این اقدام را به عهده گرفته است.» این وب سایت همچنین اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و مرتبط دانستن این اقدام با اجلاس ورشو را بازتاب داده است.

* از ادعای اشغال بلوچستان تا برافراشتن پرچم توحید!

در همین راستا پایگاه مصری "بوابة الحرکات الاسلامیة" که با رویکردی ضد شیعی، مدعی است به صورت تخصصی به معرفی جریان‌های اسلامگرا می‌پردازد، در سلسه گزارش‌هایی درگیری‌های مذهبی و طایفه ای در ایران را تشویق کرده و در معرفی جیش العدل به یاوه سرایی‌های عجیب و غریبی متوسل می‌شود. بوابه الحرکات الاسلامیه در گزارش خود در باره این گروه جنایتکار نوشته است: «این سازمان جهادی به رهبری صلاح الدین الفاروقی در صدد برافراشتن پرچم توحید (!) و زدودن همه نمادهای شرک از بلوچستان اشغال شده است.» این وب سایت مصری در حالی سیستان و بلوچستان را به نقل از تروریست‌ها "بلوچستان اشغال شده" توصیف می‌کند که ساده ترین اطلاعات تاریخی و جغرافیایی نشان می‌دهد که این مناطق از دیرباز تا کنون به ایران تعلق داشته و این ادعا با بدیهی ترین اصول رسانه‌ای منافات دارد.

وب سایت‌های دو روزنامه سعودی " عکاظ" و " الشرق الاوسط" در ادامه پوشش مغرضانه انفجار تروریستی جاده خاش زاهدان آن را اقدامی انتحاری از سوی گروهی مخالف جمهوری اسلامی می‌خوانند. الشرق الاوسط می نویسد استان بلوچستان شاهد اقدامات نظامی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران است. روزنامه عکاظ نیز هم به گفتن این جمله بسنده می‌کند که بلوچستان منطقه ای پر تنش در ایران است.

* خیال خام انتقال درگیری به داخل ایران

نگاهی اجمالی به رویکرد رسانه‌های عربی وابسته به امارات و عربستان و همچنین غرب بیانگر شیوه شوم آنها در بزک کردن چهره تروریسم دارد. تروریسم در هرجایی محکوم است اما از نگاه آنها گویی تروریسم به دو بخش خوب و بد تقسیم می‌شود. هر گروهی که با آنها موافق باشد از این توصیف مبری است اما گروه‌های مخالف سیاست سعودی از هر تبار و با هر گرایشی تروریستی هستند.

این نگاه آنجا تعمیق می‌شود که فردی مانند "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی برای پوشش ناکامی‌های خود مدعی انتقال درگیری به داخل ایران می‌شود. خیال خامی که بی شک تعبیر شدنی نیست اما رسانه‌های متبوع وی در صدد توجیه اقدامات تروریستی و تشویق و حمایت از آن بر می‌آیند.

بدون شک جمهوری اسلامی ایران انتقام خون شهدای عزیز خود در حادثه تروریستی اخیر را خواهد گرفت و در این راستا علاوه بر تامین امنیت مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که در اظهارات مسئولان مان تاکید شد مسببان و حامیان این اقدام تروریستی سیلی سختی از ملت و دولت ایران خواهند خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    33 16
    افرین. عالی بود. دمتون گرم
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      23 11
      جیش العدل به مردم عادی هم حمله میکنن
  • amir IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    20 7
    اینو کسایی ببینند که مدعی هستند این رسانه ها بی ادب هستند
    • US ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      0 7
      از الجزیره چیزی ننوشتن
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    25 29
    طبق رهنمودهای مقام مشاعر امنیتی حضرت آیت الله آشنا وارد جرخه خونین و باطل انتقام نخواهیم شد.
    • DE ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      19 8
      جناب شلغم خان این بنده خدا رو از کجا علم کردی
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
      1 0
      یعنی چکارکنیم هروقت دلشان خواست بیایند بزنند وبکشند وبر وند؟
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    48 4
    نباید انتظار داشته باشیم نوچه خودشون رو تروریست بدونن
  • tahaaaaa IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    46 7
    ما را ز سر بريده ميترساني؟؟ ما گر ز سر بريده ميترسيديم در محفل عاشقان نمي رقصيديم .. شهادت مدافعان وطن تبريك و تسليت ...
  • DE ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    21 31
    شماها نوکر اعراب هستید!
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      24 9
      تو نوکر ایرانی ها باش
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    57 12
    جیش العدل، یه مشت بی سواد عقب افتاده هستن که فکر میکنن یه عده حق شون رو خوردن، کلاً تو توهم سیر میکنن. انگار همه جای مملکت مشکلش حل شده فقط مونده اینا
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      8 6
      لایک
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    57 8
    شبکه وهابی العربیه بزرگترین حامی تروریست‌ها و ضدایرانی ترین شبکه عالم است .
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
    26 5
    انشاالله برای همیشه از شر این تروریست های وهابی خلاص خواهیم شد.
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      24 0
      چهل ساله تو سیستان وبلوچستان سرباز ونظامی، کشته میشن. کو راه علاج. فقط نظاره گریم.
  • عابد IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    32 6
    مرگ بردشمنان محمدوآل محمد. درودبرمدافعان حریم ولایت .مرگ بر وهابیت خبیث شیطان صفت و مرگ بر آمریکای جنایتکار واسرائیل رياکاروقاتل کودکان فلسطینی
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    14 1
    امروز پمپئو رسما اعلام کرد پرتاب های ناموفق موشکی ایران کار ما بود در یک برنامه فوق سری! بهتر هست این موضوع پیگیری بشه پمپیو از اقدامات فوق سری علیه برنامه موشکی ایران گفت و پرتابهای ناموفق اخیر رو به دلیل این اقدامات دونست
  • رحمانی IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    19 3
    بنده خودم اهل سنت هستم. این اقدام وحشیانه را به شدت محکوم می کنم. ننگ و شرم باد بر کسانی که ریختن خون انسانها، بیوه کردن همسران آنها و یتیم کردن فرزندانشان را با آموزه های اهل سنت توجیه می کنند. این اقدامات برای استان سیستان و بلوچستان و اهل سنت چیزی جز ضرر و خسران نیست.
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    18 28
    اگر جیش العدل تروریسته پس طالبان هم تروریسته از نظر من هر گروه افراطی که خودشون برتر بدونه و با این توهم عملیات نظامی انجام بده چه سنی چه شیعه چه دیگری تروریست هست
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
      19 20
      این همان نظر اسراییل است. یعنی اگر مثلا حزب الله یا حماس و نظایر آنها خود را حق بدانند و بخواهند سرزمینهایشان را از چنگال اسراییل آزاد کنند می شوند تروریست. خیر. حق و باطل وجود دارد و حق برتر است.
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    19 12
    باید هوشیار باشیم دشمن در حال طراحی است تا زخمهایی را که در منطقه خورده است التیام بخشد
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    9 38
    یک حقیقت انکار ناشدنی اینه که رفتار شما در منطقه دو نتیجه مهم داشته: ۱- بالا گرفتن خصومت گروه های مختلف مسلمان ۲- به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط کشورهای منطقه چیزی که همیشه آرزوشو داشت
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    10 12
    "تروریسم در هرجایی محکوم است ..." البته به شرطی که اعدام انقلابی نباشد!
  • وحید IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    18 4
    فقط و فقط باید سپاه انتقام این شهدا را از سگ‌های وحشی تروریست و این مترسک‌های جیش الظلم بگیرد؛ لعنت خدا بر تمام تروریست‌های تکفیریِ ملعون.
  • DE ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    2 5
    کسی که حمله مسلحانه نامردانه میکند تروریست است مثل داعش این تروریست ها عین داعش کار میکنند. روزی که یکی از همین گروههای تروریستی تو بی بی سی چند صد کیلو مواد منفجره گذاشتند و بی بی سی رو بردند هوا. اونوقت دیگه از این غلطهای اضافی نمی کنند. این تروریست ها برادران اهل سنت را هم می کشند.
  • LB ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    2 9
    عجیبه که آدم نفهمه که این رسانه های عربی غربی، سلاح رسانه ای دولتهای تروریستشون هستند
  • سید رضا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    4 2
    وقتی کدخدا ؛ حزب الله را تروریست می داند ، ولی داعش را نه ! از این نوکرانش چه انتظاری هست ؟!!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    43 3
    آقا ریشه همه اینا میرسه به اسرائیل سپاه باید از اسرائیل هم انتقام بگیره
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    9 3
    العبریه درست تره
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    54 3
    جیش العدل از بلوچ نیست از سیستان نیست از عربستان وهابی است وهابیت از یهود است و یهودیت دشمن اسلام راستین است
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    57 6
    توقع غیر ازاین داشتید؟ مگر قرار بود رسانه های دستگاههای اطلاعاتی که گروهکها را بوجود آورده اند غیر از این عمل کنند؟
  • سیاوش IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    69 2
    با سلام همزمانی این حادثه دردناک با سفر ولیعهد سعودی به پاکستان نشان می دهد که سرویسهای اطلاعاتی پاکستان در این ماجرا دست داشته اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس