کد خبر 936447
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
برق

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات عراق می خواهند زمانی کل انرژی کشورشان را خودشان تامین کنند ولی تا ساخت زیربناهای مناسب، هیچ جایگزینی برای انرژی ایران ندارند .

به گزارش مشرق، به نقل از نیویورک تایمز ،دولت ترامپ به عراق فشار می آورد تا خرید انرژی از همسایه خود و تنها عرضه کننده خارجی انرژی یعنی ایران را متوقف کند. این مسئله باعث درگیری بین واشنگتن و بغداد شده است . 

رهبران عراق می‌ترسند که کمبود بیشتر برق باعث اعتراضات گسترده و بی ثباتی سیاسی در کشور شان شود .عراق با کمبود برق مواجه است . 

این درگیری، دیپلماسی آمریکا را در برابر بغداد ضعیف کرده چون عراق سعی می کند پس از خروج نظامی آمریکا در 2011 و کمپین علیه داعش، محکم بایستد . 

بیشتر بخوانید:

سرپیچی عراق بیش از پیش هدف ترامپ برای وادار کردن همه کشورها به تبعیت از تحریم ها را به خطر می اندازد. کشورهای اروپایی یک مکانیسم مالی قانونی برای معامله با ایران ایجاد کرده اند و چین و هند در مقابل تلاش‌های آمریکا برای ترغیب آنها به قطع خرید نفت از ایران مقاومت می‌کنند . 

تنش ها پس از آن بالا گرفت که ترامپ در سوم فوریه گفت قصد دارد سربازانش را برای «نظارت بر ایران» در عراق حفظ کند، علیرغم اینکه بغداد نیاز دارد روابط دوستانه اش را با ایران حفظ کند. این اظهارنظر باعث سرعت گرفتن تصویب قانونی در عراق شد که فعالیت های ارتش آمریکا را در عراق محدود می‌کند . 

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با اشاره به 13 سال تحریم های فلج کننده آمریکا علیه کشورش در زمان صدام حسین گفت:« عراق جزوی از رژیم تحریم‌ها علیه ایران و سایر کشورها نیست» . 

مقامات آمریکا به دنبال قطع خرید گاز طبیعی و برق از ایران هستند، هرچند می‌دانند عراق به این دو محصول برای برطرف کردن تقاضای انرژی اش نیاز دارد . 

تولید انرژی عراق و ظرفیت شبکه برق این کشور از زمان حمله 2003 آمریکا کاهش یافته است و حتی با وجود واردات از ایران هنوز هم خاموشی در شهرهای این کشور طبیعی است. کمبود انرژی در تابستان‌های سوزان شدیدتر است که باعث اعتراض هایی شده است.این اعتراض ها به بحران ملی تبدیل شده‌اند . 

گاز طبیعی ایران حیاتی‌ترین واردات انرژی در عراق است ولی مقامات آمریکایی می گویند خرید از ایران باید الان خاتمه یابد چون گاز مشمول تحریم های آمریکا می شود . 

دولت ترامپ به رهبران عراق تا اواخر مارس مهلت داده خرید برق از ایران را هم صفر کنند. مقامات بغداد می گویند هیچ جایگزینی برای گاز و برق ایران ندارند چون سه سال یا بیشتر طول میکشد زیرساخت های انرژی عراق به خوبی ساخته شوند . 

فشار دولت ترامپ بر عراق بخشی از استراتژی آمریکا برای استفاده از تحریم‌ها به منظور تضعیف اقتصاد ایران و ایجاد تغییرات سیاسی است. هدف دولت آمریکا اجبار رهبران ایران به متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک و مهار حمایتشان از نظامیان عرب شیعه در خاورمیانه است . 

حیدر العبادی ، نخست وزیر سابق عراق گفت کشورش در موقعیتی پرمخاطره با آمریکا قرار دارد چون نمی تواند آمریکا را عصبانی کند. ولی آمریکا هم نمی تواند شرایط ژئوپلیتیکی عراق را درک کند. 

وی گفت:« ما همسایه ایران هستیم، آمریکا نیست. ما بیشترین مرز زمینی را با ایران داریم، آمریکا ندارد. ولی اقتصاد ما مثل اقتصاد آمریکا قدرتمند نیست» . 

سرپیچی عراق از آمریکا بر نبود حمایت از تحریم ها در بین بسیاری کشورها برای فلج کردن اقتصاد ایران تأکید می‌کند . 

مقامات عراق می خواهند زمانی کل انرژی کشورشان را خودشان تامین کنند ولی تا ساخت زیربناهای مناسب، هیچ جایگزینی برای انرژی ایران ندارند . 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس