کد خبر 936397
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
رحمتی

با پایان جنجال‌های داوری در هفته هفدهم، حالا تمام نگاه‌ها به تبریز خواهد بود؛ جایی که مردان شفر در مقابل سرخپوشان تراکتوری قرار می‌گیرند تا قسمت جدید «جنگ ستارگان» را اکران کنند.

به گزارش مشرق، باوجود تمام تنش‌ها و التهاب زایی های فراوان، لیگ هجدهم یکی از جذاب ترین دوره‌های لیگ برتر خلیج فارس بوده است. امسال علاوه بر سرخابی‌های پایتخت، سپاهان، تراکتورسازی، فولاد، پدیده و… نیز در قامت یک مدعی ظاهر شده اند و چه بسا پرستاره تر و با انگیزه تر از پرسپولیس و استقلال به دنبال جام قهرمانی هستند. تیم تراکتور که با محمدرضا زنوزی یکی از گران‌ترین، پرمهره ترین و جذاب ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران را در اختیار دارد، اکنون بالاتر از استقلال قرار گرفته و فرصت این را دارد که با برتری مقابل آبی پوشان پایتخت به تیم قرمزپوش تهران نزدیک شود.

بیشتر بخوانید:

اطلاعیه باشگاه استقلال برای بازی با تراکتورسازی

این اولین باری نیست که استقلال و تراکتور مدعی عنوان قهرمانی هستند و در چنین شرایطی مقابل هم قرار می‌گیرند اما اولین باری است که با این تعداد ستاره برابر هم صف آرایی می‌کنند و بی شک همین تعدد بازیکنان بزرگ، بر جذابیت مسابقه اضافه خواهد کرد. استقلال که در نقل و انتقالات تابستانی و زمستانی یک دوجین ستاره خرید، میهمان تراکتور کهکشانی خواهد بود؛ اما آسمان کدام یک پرستاره است؟

* جنگ ستارگان؛ آغاز از کت‌وشلوار پوشان نیمکت

تردیدی نیست که برای موفقیت یک تیم پرستاره، هر مجموعه باید یک لیدر بزرگ و کاربلد داشته باشد. استقلالی‌ها پس از بحران ابتدای فصل گذشته، به سراغ وینفرد شفر موسپید و باتجربه رفتند و با او به ساحل آرامش رسیدند. آن‌ها اکنون به ثبات رسیده اند و به تیمی قدرتمند تبدیل شده اند؛ تیمی که دیگر به فکر کسب نتایج مقطعی نیست و ساختار فوتبالش دچار تغییر و تحول شده است.

در اردوی تیم قرمزپوش نیز رهبری شناخته شده حضور دارد. جورج لیکنز که در بلژیک مربی بزرگی به شمار می‌رود، در نیم فصل دوم به تراکتور آمده و در ۲ بازی نخست نیز تیمش هم نمایش خوبی نشان داده و هم نتایج قابل قبولی کسب کرده اما سند مشروعیت سرمربی اروپایی، در گرو بازی‌های مهم پیش رو است. در روزگاری که خیلی‌ها لیدرزدایی می‌کنند، تراکتوری‌ها دور دنیا را گشته اند و یک مربی دنیا دیده را به ایران آورده اند تا هدایت تیم پرستاره شان را برعهده داشته باشد.

* چهار دروازه‌بان در حد تیم ملی

هر دو تیم از گلرهای بسیار باکیفیتی بهره مند هستند که سابقه بازی در تیم ملی ایران را دارند. احتمالاً محسن فروزان و سیدمهدی رحمتی شماره یک‌های دو تیم خواهند بود و تلاش می‌کنند تا با سیو موقعیت‌های حریف، -شاید- ارزشمندترین کلین شیت فصل را رقم بزنند. اما آنچه باعث شده تا خیال شفر و لیکنز از پست دروازه بانی راحت باشد، گلرهای ذخیره‌ای هستند که باعث شده اند نه فروزان و رحمتی از حضور در ترکیب اصلی آسوده خاطر باشند و نه کادرفنی از مصدومیت و غیبت آن‌ها نگرانی داشته باشند. محمدرضا اخباری که دو فصل خوب را در تبریز سپری کرد و سیدحسین حسینی که رکورددار کلین شیت لیگ برتر است، دو دروازه بان ذخیره خواهند بود.

* مثلث ملی‌پوش ها؛ عامل تغییر می‌شوند؟

در آخرین تورنمنت ملی، استقلال و تراکتور هر کدام سه ملی پوش داشتند. تراکتوری‌ها که کاپیتان‌های تیم ملی را در تابستان خریدند، جام ملت‌ها را مسرور از درخشش اشکان و حاج صفی سپری کردند و پس از آن نیز با نمایش درخشان مسعود شجاعی در اولین دیدار نیم فصل دوم، از سد نفت مسجد سلیمان گذشتند. ستاره‌های ملی پوش تیم استقلال شاید نام‌هایی به بزرگی تراکتوری‌ها نداشته باشند اما قطعاً در زمره تاثیرگذارترین بازیکنان تیم وینفرد شفر هستند.

پژمان منتظری یکی از کاپیتان‌های تیم استقلال که سابقه حضور در ۳ جام ملت‌ها و ۲ جام جهانی را دارد، به همراه روزبه چشمی بازیکن چند پسته این تیم و وریا غفوری که در بازی با پیکان مهارت بالای خود در شوتزنی را هم نشان داد، سه ملی پوش تیم استقلال هستند که هر سه می‌توانند خط دفاعی استقلال را به همراه یک دفاع چپ تشکیل دهند و مقابل مثلث ملی پوشان تراکتوری قرار بگیرند.

* خارجی‌ها، چشم و چراغ زمین یادگار
به جز بازیکنان داخلی، هر دو تیم ستاره‌های خارجی متعددی را هم در اختیار دارند. تراکتوری‌ها که در ابتدای فصل به بازار بریتانیا رفتند و فورستر، استوکس و اروین را خریداری کردند، حالا از این جمع تنها استوکس را در بین نفرات خود می‌بینند که با ۸ گل زده دومین گلزن برتر این تیم است. همچنین یوکیا سوگیتا نیز به عنوان سهمیه آسیایی پیراهن تراکتور را می‌پوشد و با دوندگی، سرعت و تکنیک بالای خود، جایگاه اصلی را در تفکرات هر سه مربی این فصل تیم قرمزپوش آذربایجان تصاحب کرده است. به جز این دو، کوین کنستانت هافبک دفاعی سابق تیم میلان هم در جمع تراکتوری‌ها دیده می‌شود که احتمالاً در بازی با استقلال رونمایی خواهد شد.

در تیم استقلال نیز خانه تکانی قابل توجهی نسبت به نیم فصل اول در لیست خارجی‌ها انجام شده و بازیکنان باکیفیت تری به تیم اضافه شده اند. گادوین منشا مهاجم تیم رقیب، اسماعیل گونسالس مهاجم باکیفیتی که برابر پیکان هم گلزنی کرد و پاتوسی که هنوز مجوز بازی کسب نکرده و طارق همام که یکی از ارزشمندترین عراقی‌های تاریخ فوتبال ایران است، خارجی‌های تیم استقلال هستند و تمام تلاش خود را خواهند کرد تا پا به پای تراکتوری‌ها بجنگند و وینفرد شفر را سربلند کنند.

ستاره‌های طلایی؛ ۹ در مقابل ۹

البته اینکه چه بازیکنی را می‌توان در فهرست ستاره‌های طلایی قرار داد و کدام یک را خیر، جای بحث فراوان دارد. اما با پارامترهای مشخص نظیر بازی در تیم ملی، تاثیر در تیم باشگاهی، مدت زمان حضور در سطح اول فوتبال و… می‌شود بین ستاره‌های موجود در هر تیم را از هم جدا کرد. به طور مثال در تیم استقلال، سیدمهدی رحمتی، پژمان منتظری، وریا غفوری، روزبه چشمی، علی کریمی، امید نورافکن، مرتضی تبریزی، فرشید باقری و فرشید اسماعیلی را ستاره طلایی نامید که آبی‌ها امیدوارند با درخشش این بازیکنان تراکتور را شکست داده و به روند خوب خود ادامه دهند.

در تیم تراکتور نیز محسن فروزان، احسان حاج صفی، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، مهدی مهدی پور، یوکیا سوگیتا، آنتونی استوکس، کوین کنستانت و اکبر ایمانی ستاره‌های برتر تیم تراکتورسازی هستند که البته شاید نتوان بین ستاره‌های طلایی و نقره‌ای این تیم فاصله چندانی را احساس کرد.

ستاره‌های نقره‌ای؛ تصمیم با شما!

قرارگیری در لیست ستاره‌های نقره‌ای و طلایی چیزی نیست که بتوان آن‌ها را به یک فصل فوتبالی نسبت داد و بدون شک با درخشش در هفته‌های آتی این بازیکنان هم می‌توانند خود را به جمع ۹ نفره تیم خود نزدیک کنند. به طور مثال خسرو حیدری که روزگاری بهترین دفاع راست فوتبال ایران بود، همچنان مهره‌ای کارآمد به حساب می‌آید. یا اسماعیل گونسالس و گادوین منشا در صورت درخشش، محبوبیتی بی نظیر نزد هواداران استقلال کسب خواهند کرد اما تا اینجای فصل می‌توان گفت که فرشاد محمدی مهر، مهدی قائدی، اللهیار صیادمنش، میلاد زکی پور و محمددانشگر در این فهرست جای دارند.

در تیم تراکتور شاید بتوان ساسان انصاری، احسان پهلوان، ایمان سلیمی، دانیال اسماعیلی فر، علیرضا نقی زاده، محمدرضا اخباری و… جزو ستاره‌های نقره‌ای هستند که البته با لیست ۹ نفره تی تی ها تفاوت خیلی زیادی ندارند.

جنگ ستارگان که تا جزو فیلم‌های حماسی دنیای غرب محسوب می‌شود، سال گذشته سری آخر خود را منتشر کرد اما حالا سری جدید آن همین آخر هفته در ورزشگاه یادگار امام اکران خواهد شد؛ با ستاره‌هایی از تیم‌های فولام، میلان، المپیاکوس و در حضور مهره‌هایی که میدان‌های بزرگی چون دیدار با آرژانتین و لیونل مسی، پرتغال و کریستیانو رونالدو و… را دیده اند و حالا می‌خواهند برای قهرمانی در لیگ داخلی، یک جنگ تمام عیار را رقم بزنند.

منبع: ورزش سه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    6 13
    تراکتور باید اول مواظب سوت های داور به نفع استقلال باشد
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      33 8
      داوری همیشه به نفع سوراختور بوده اما سوراختوریا از ترس شروع کردن به فرافکنی!!!!!
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      0 1
      بله دقیقا. نقش ستاره بزرگ میدان ینی داورو نباید دست کم گرفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس