شبی که ماه کامل شد - سیمرغ

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار و برگزیده‌های هر بخش‌ معرفی شدند. شبی که ماه کامل شد بیشتر سیمرغ‌ها را از آن خود کرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از لحظاتی قبل (ساعت ۱۸:۳۰) در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد. در این مراسم جمع بزرگی از سینمای ایران و اهالی فرهنگ و هنر حضور دارند. همچنین مهمانان ویژه‌ای نیز در این مراسم حضور دارند که از جمله می‌توان به مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی وی، ملاصالح قهرمان فیلم ۲۳ نفر و تعدادی از خانواده شهدا اشاره کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد و معاون سینمایی وزارت ارشاد نیز در این مراسم حضور دارند.

در ابتدای این مراسم، مادر شهیدان فائزه و شهاب منصوری با الناز شاکردوست بازیگر نقش فائزه در فیلم «شبی که ماه کامل شد» مواجهه شدند و عکاسان از این لحظه تصاویر بسیاری را ثبت کردند.

محمدرضا شهیدی فر اجرای مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر را بر عهده دارد. در ۱۰ روز اکران فیلم‌های جشنواره، فیلم‌های متعدد و متنوعی در ژانرهای مختلف به نمایش درآمد؛ از آشفتگی جیرانی و مسخره باز تا ماجرای نیمروز و شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار که هریک بحث و نقدهای بسیاری را در این ۱۰ روز داغ در بین اهالی فرهنگ و هنر و رسانه رقم زدند.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر اولین سخنران مراسم اختتامیه جشنواره سی و هفتم است. داروغه زاده در ابتدای صحبت‌های خود، سال ۹۷ را پر مخاطب ترین و پر رونق ترین سال سینمای ایران خواند.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.


دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: با کمال تأسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصاً رسانه‌های پایتخت در این آئین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.

*******************

پخش وله فیلم‌های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن ادامه دهنده مراسم بود.

با پخش وله‌ای محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند.

احمدزاده، پناهنده، میری و آفریده برای اهدای جوایز بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و فیلم‌های نگاه نو روی سن حضور یافتند.

برندگان بخش نگاه نو

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه: " بچه‌خور" به کارگردانی محمد کارت

محمد کارت کارگردان بچه خور در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می‌گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی مستند:"بهارستان؛ خانه ملت" به کارگردانی بابک بهداد

بابک بهداد پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت: از همه عوامل فیلم و هیأت انتخاب و هیأت داوری تشکر می‌کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تأثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می‌گیرند ولی متأسفانه مورد کم توجهی قرار می‌گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو: فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده

برای دریافت این جایزه خیال محمد یک مهاجر افغانستانی به روی سن آمد و این متن را خواند: اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می‌کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی‌دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی، امتیازات حقوقی ا وجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم.امروز باید فقط حرف‌های خوب بزنیم. می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال‌های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران‌ها می‌کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.

سپس خیال محمد نامه‌ای از همایون غنی زاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند با این متن: نامه‌ای از همایون غنی زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می‌خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده. لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره‌های دیگری کارگردان مقبول‌تری برای جشنواره باشیم.

تجلیل از ۲۳ نفر و ملأ صالح

شهیدی‌فر در ادامه با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی». او سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های فیلم «۲۳ نفر» ادامه داد.

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.گوهر خیراندیش دقایقی در مراسم تجلیل از ۲۳ نفر سخنرانی کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی

در ادامه این بخش یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد. مجتبی فرآورده در سخنانی با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: اجازه می‌خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸ سال و ۳ ماه و ۱۷ روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

تجلیل از مرضیه هاشمی

شهیدی‌فرد در ادامه مراسم از مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌الاصل مقیم ایران که چندی پیش در آمریکا دستگیر شده بود تقدیر به عمل آورد.

هیأت داوران روی سن آمدند

با معرفی داوران بخش سودای سیمرغ و دعوت از آنها برای حضور روی سن پوران درخشنده، مهرزاد دانش، محمود کلاری، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و محمد بزرگ‌نیا برای اهدای سیمرغ‌های این بخش به روی سن آمدند و مهرزاد دانش بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، «ماجرای نیمروز: رد خون»

برای معرفی سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محمدعلی باشه‌آهنگر پشت تریبون آمد و ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد. ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ با تشکر از دستیارانش گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیأت داوران تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری، «مسخره باز»

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی، «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در این بخش به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس، «شبی که ماه کامل شد»

حمیدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای شبی که ماه کامل شد دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه، «تختی»

کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری، «متری شیش و نیم»

ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری، «ماجرای نیمروز: ردخون»

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای ماجرای نیمروز: رد خون اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین، «متری شیش ونیم»

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای متری شیش و نیم اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم، «قصر شیرین»

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم قصر شیرین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، تختی

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن، «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد، «مسخره‌باز»

محمدعلی باشه آهنگر برای اعطای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پشت تریبون قرار گرفت. او گفت: اعتراف می‌کنم خیلی سخت بود. من همه این بازیگرها را دوست دارم. جوانترها مثل بچه‌های من و بزرگ‌تر حکم استادی من را دارند ولی یک بار در زندگی یک نفر مثل من پیش می‌آید که آقای نصیریان را برای دریافت سیمرغ به روی سن دعوت کند. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم مسخره باز اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش پویانمایی، «آخرین داستان»

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه، مسخره‌باز

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به مسخره باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن، «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد. الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: همیشه خیال می‌کردم این مسیر را تا اینجا می‌دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعاً الان که اینجا ایستادم فکر می‌کنم تشویق‌های شما ارزش آن همه سختی را داشت.


الناز شاکردوست در ادامه گفت: از بانو نرگس آبیار تشکر می‌کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستد. نقش فائزه برای من یک مسؤولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه‌هایشان آرزوی دیگری ندارند.


امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. از هیأت داوران تشکر می‌کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، «قصر شیرین»

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد.

سیمرغ بلورین ویژه هیأت داوران، «سرخپوست»

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران به نیما جاویدی برای سرخپوست اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد. آبیار پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت: دلگیری ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می‌کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می‌سازد ولی می دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلمشان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می‌آزارد. این جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می‌خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه‌هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در ۵۰ درجه گرما سختی‌ها را تحمل کردند. حمید نجفی راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم، «شبی که ماه کامل شد»

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد. قاسمی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم برای «شبی که ماه کامل شد» گفت: تشکر می‌کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می‌کند به خاطر آنهاست. از هیأت داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، «متری شیش و نیم»

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت وسیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد و پس از آن عوامل فیلم سینمایی متری شیش و نیم روی سن حضور یافتند و سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی AU ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    4 33
    شهیدی فر آخه ؟! آدم قطعی بود ؟ بدن یکی از همین هنر پیشه ها مثل جواد عزتی یا پرستو صالحی مثلا مجری بشن خیلی بهتره تا شهیدی فری که تخصصی در سینما و فیلم سازی شاید نداشته باشه
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
      17 1
      آدم قحطی نبود اما شهیدی فر در مصاحبه با روحانی نشان داد که بازیگر قابلی است.
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      12 2
      قحطی نه قطعی مجیدجان
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      13 1
      قحطی نه قطعی!
    • ریییغ IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      9 7
      سلبریغی ها . . .
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    25 4
    هم خودش مسخره است هم فیلمش. کارگردانان اینده ما اینا قراره باشند؟ واقعا که مسخره بازی شده
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
      4 1
      شما فیلم رو دیدی؟
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    27 8
    بهترین فیلم همان "دیدن این فیلم جرم است " بود که قطعا جایزه دادن به آن هم جرم بود.
  • سعید IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    30 0
    شما روغن فکرا مسخره تر از همه تشریف دارن خدا خیلی ملت مارو دوست داره که با مسولین اجنبی پرست که داریم یکی مثل بانو ابیار جایزه میبره
  • امیر IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    7 1
    تا فیلما رو نبینم بهترقضاوت تند نکنیم ولی بنظر امسال با توجه به نقدهای که منتقدین داشتن حقی ضایع نشده باشه نه انقدری که چشمگیر باشه شهیدی فر مجری بدی نیست ولی بهتر بود از یه چهره سینمایی که سابقه اجرا داره مثل مهران مدیری گلزار و... استفاده میشد تا مخاطب ارتباط بهتری با جو مراسم برقرار میکرد در کل امسال بهتر از سالای قبل بود
  • ماست بند IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    7 4
    هنربند ها . . .
  • US ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    22 4
    مهناز افشار خوب ضایع شد. خوشم اومد
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
      2 0
      منم موافقم
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
      1 0
      تا لبه چشمه بردنش و تشنه برگردوندن
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
    0 0
    برای همه رسانه هایی که این افتضاح فرهنگی روپوشش دادن بخصوص صدا و سیما متاسفم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس