فیلم شبی که ماه کامل شد

بیرون از سالن برخی آقایان میگفتند آخر این فیلمی نبود که خانم آبیار بسازد و من ایستادم و گفتم اتفاقا این یک فیلم زنانه است و غیر از خانم آبیار کسی نمیتوانست این چنین درخشان بسازد!

به گزارش مشرق، فضه سادات حسینی، گوینده و مجری تلویزیون در مطلبی برای فیلم شبی که ماه کامل شد نوشت:

فیلمی نفسگیر که تا ساعتها بعد از پایانش هم درگیرت میکند، این را از چهره آدمهایی که از سالن خارج می شوند هم، میتوان دید. انگار همه هنوز گیجند! درگیری عشق و تکفیر!

بیشتر بخوانیم:

سکانس‌های نفس‌گیر از کارگردان «نفس» + عکس

گزینه‌های یک روزنامه برای جوایز جشنواره فیلم فجر

فیلم/ نظرات مردم وهنرمندان درباره اثر نرگس آبیار

از نظر من فیلم یک داستان کاملاً زنانه است، شبیه شیار ۱۴۳ برای همین است که خانم نرگس آبیار سراغش رفته و با همه دشواریهایش، انصافاً خوب از پس آن برآمده.
داستان فیلم عشق هم هست، داستان مردی عاشق که بر سر دو راهی بهشت موعود تکفیری ها و عشق زمینی اش گیر افتاده! و داستان تکفیر که چطور به نام دین مغزها را شستشو میدهد و جنایت میکند! آن هم اسلامی که پیامبرش رحمة للعالمین است!

فیلم برغم طولانی بودنش، پر کشش است و از ریتم نمی افتد.
این فیلم روایت سه زن است، سه مادر و چقدر هر کدامشان خوب مادری را به تصویر کشیده اند! از مادری که جگرگوشه هایش را به دندان کشیده و به وجودش بند است تا مادری که اسیر دست فرزندان ناخلفش شده و بی اراده و بی اختیار همراهشان است تا تازه مادری که فرزندش اسیر دست تکفیری هاست تا به هر سو که میخواهند بکشانندش.

فیلم سخت است، ساختش، داستانش و … و اگر کلیشه ای و تا اندکی واقعی نگاه کنیم، ساختش از عهده یک زن خارج است! همین است که بیرون از سالن برخی آقایان میگفتند آخر این فیلمی نبود که خانم آبیار بسازد و من ایستادم و گفتم اتفاقاً این یک فیلم زنانه است و غیر از خانم آبیار کسی نمیتوانست این چنین درخشان بسازد!

فیلم تفکر غلط نسبت به قوم شریف بلوچ را به تصویر میکشد و زیبایی های آن خطه را به نمایش میگذارد و از سوی دیگر نشان میدهد آنها که اسلام را نفهمیده اند، زن در نظرشان بی مقدار است و جایگاه واقعی او را در ک نمیکنند.

خلاصه اینکه این فیلم، یک اثر درخشان است، کارگردانش در اوج قله ایستاده، بازیگرانش بینظیر ایفای نقش میکنند، لهجه ها، گریم و … عالیست، شک ندارم که حتماً در بخشهای متعددی کاندیدای سمیرغ خواهد بود. خدا قوت خانم آبیار عزیز.

پی نوشت:
فائزه صادقانه به عبدالحمید دل میدهد، عبدالحمیدی که برایش شعر میگوید و اشک میریزد و میگوید جایت اینجاست و هر بار به قلبش اشاره میکند! اما وقتی دیوار اعتمادش فرو می ریزد، کنارش می ماند! اما روحش مرده و تنها جسمش در کنار او می ماند تا … به آدمها #دروغ نگوییم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس