کد خبر 935594
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
پرچم مغرب

دولت مغرب قانون نظام وظیفه اجباری در این کشور را تصویب کرد.

به گزارش مشرق، شورای وزارتی مغرب به ریاست محمد ششم، شاه این کشور روز پنجشنبه اجرای قانون خدمت اجباری نظام وظیفه را تصویب کرد که قرار است در نوبت نخست آن ده هزار نفر سربازگیری شود.

بیانیه دیوان سلطنتی مغرب که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرد از تصویب دو پیش نویس مربوط به قانون خدمت نظام وظیفه در مغرب خبر داد و گفت شاه دستور سربازگیری ده هزار نفر را در سال جاری صادر کرده است و این تعداد در سال آینده به پانزده هزار سرباز افزایش خواهد یافت.


به گزارش وبگاه خبری «عمون»، مغرب در ماه آگوست گذشته از بازگشت به نظام وظیفه اجباری در این کشور خبر داد در حالی که این قانون در سال ۲۰۰۶ لغو شده بود پس از آن پیش‌نویس این قانون برای تصویب به پارلمان منتقل شد؛ مدت خدمت سربازی در مغرب دوازده ماه و شامل جوانان بین ۱۹ تا ۲۵ سال می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مغرب رسماً از ائتلاف متجاوز سعودی خارج شد

سقوط جنگنده میراژ ارتش مغرب +عکس

مصطفی الخلفی، سخنگوی رسمی دولت مغرب پیشتر گفته بود که خدمت سربازی در پاییز آینده شروع خواهد شد و بودجه در نظر گرفته شده برای آن حدود پانصد میلیون درهم (۴۶ میلیون یورو) تخمین زده شده است.


وی افزود که وزارت کشور شمار مشمولان نظام وظیفه را حساب خواهد کرد و سربازان را بر اساس معیارهای برابری و توزیع جغرافیایی جمعیت گزینش خواهد کرد که برای زنان و مغربی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند اختیاری خواهد بود.


وی اشاره می‌کند که جریمه مشمولان غایب برای هر ماه از ۱۰۵۰ تا ۲۰۰۰ درهم (حدود ۹۶ تا ۱۸۵ یورو) است.


بر اساس این قانون مجازات متخلفان، محکومیت از یک ماه تا یک سال حبس است و البته مشمولان می‌توانند معافیت‌های پزشکی و یا تحصیلی موقت هم استفاده کنند.


قانون بازگشت به خدمت نظام وظیفه اجباری در مغرب واکنش‌های مختلف جوانان و رسانه‌های این کشور را برانگیخته است برخی آن را فرصتی برای حل مشکل بیکاری در این کشور قلمداد کرده و برخی آن را وسیله‌ای برای کنترل جوانانی چپ گرا می‌بینند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس