کبری خزعلی

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: بعد از روی کار آمدن دولت کارگزاران برنامه‌های توسعه غربی به کشور سرازیر شدند که در تمایز با الگوی پیشرفتی بود که امام خمینی مبتنی بر متن اسلام در نظر داشتند.

به گزارش مشرق، کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سابق این شورا در نشست خبری با موضوع «چهل سال پیشرفت و توطئه در حوزه زنان و خانواده» به بیان دستاوردها و تلاش‌های انقلاب اسلامی و زنان برای خدمت دوسویه بهم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

سند «تربیت جنسی» باید جایگزین ۲۰۳۰ شود

رابطه زنان با انقلاب اسلامی یک رابطه دوسویه است / هر دو در اعتلای یکدیگر کوشیده اند

کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگاه ارزش‌مدار به ما می‌گوید که چگونه باید حرکت کنیم و به پای انقلاب بایستیم تا انشاءالله پرچم را به دست صاحب اصلی آن برسانیم البته در این مسیر ریزش و رویش هم داریم ولی به مدد الهی عمارها، سلمان‌ها، مقدادها و مالک اشترها آن را تا ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام حمایت و نگهداری می‌کنند و در حفظ و حراست آن می‌کوشند.

خزعلی افزود: رابطه زنان و انقلاب اسلامی از ابتدای تحرکات مردم و امام خمینی (ره) برای شروع انقلاب تا به امروز یک رابطه دوسویه بوده است و همچون ایمان و عمل صالح نسبت به هم تعامل داشته‌اند به گونه‌ای که هر چقدر زنان در جهت اعتلای انقلاب اسلامی کوشیده‌اند انقلاب اسلامی هم موفق شده زن را به جایگاه اصلی خود که یک جایگاه فرامادی و دنیوی است نزدیک‌تر کند و زن را به رشد و بالندگی برساند و بالعکس.

در غرب اگر زن امتیازهای مردانه داشت، ارزشمند است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در جنگ نرمی که دشمن علیه اسلام و زنان جامعه اسلامی به راه انداخته است سعی دارد زن مسلمان را از ارزش های اسلام و قرآن دور نگه دارد.

وی اظهار داشت: اگر نگاهی به جایگاه زن در غرب بیندازیم متوجه خواهیم شد نهایت شان و منزلتی که برای زن قائل می شوند تساوی و برابری زن با مرد و در تقابل مرد است و وقتی خیلی به او امتیاز می‌دهند جایگاه مردانه برایش در نظر می‌گیرند تا ارزشمند محسوب شود.

در اسلام برتری به جنسیت نیست به میزان تقوا است

خزعلی با بیان اینکه در نگاه اسلام زن و مرد از یک سرشت واحد آفریده شده‌اند و هیچکدام به دیگری الویتی ندارد گفت: خداوند در آیه اول سوره نساء می‌فرماید که زن و مرد را از نفس واحد آفریده است و هیچکدام به دیگری الویتی ندارد و در ذات و سیر کمالی و مبدا و معادشان برتری فقط و فقط به داشتن تقوا و عمل صالح است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در اسلام اصلاً مسئله جنسیتِ برتر مطرح نیست، در عرصه روح هم روح انسان جنسیت ندارد. روح الهی عرصه هایی را طی کرده، نزول هایی داشته تا در عالم مادی در قالب زن و مرد ظهور یافته است یکی از این قالب‌ها نامش زن است و دیگری مرد.

اولین ظلم به زن برابر انگاشتن او با مرد است

خزعلی با بیان اینکه تفاوت‌های این دو قالب کاملاً حکیمانه است و باید حفظ شود گفت: بزرگترین مظلومیت و حق زنان دنیا این است که این حق متفاوت بودن را مطالبه نکرده‌ایم و این متفاوت بودن امتیازات، قوانین و ظوابطی را به دنبال دارد که همه برنامه‌ریزان، سیاست‌گزران و تمام مجموعه‌های نظام اگر به دنبال پیاده کردن اسلام و خدمت به زنان هستند باید این متفاوت بودن را مد نظر برنامه‌ها و تصمیمات خود داشته باشند.

وی افزود: بنابراین اگر زن را در حد تساوی با مرد محدود کردیم اولین گام رابرای ظلم به زن انجام داده ایم و از او خواسته‌ایم بار چند برابری را تحمل کند، او را در جایگاهی قرار می‌دهیم که جایگاه حقیقی او نیست و به او فشار چند جانبه وارد می‌کنیم که غیرقابل جبران است و موجب فرسودگی زودرس و نابودی نشاط و شادابی و جوانی او می‌شود.

عضور شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: زنانی که خواسته‌اند مساوی مردان حرکت کنند نه تنها از سیر کمال خود بازمانده‌اند حتی مشابه مردان هم نشده‌اند و یک زندگی پر از فشار و استرس تحمل کرده‌اند تا بتوانند در یک نابرابری به مسابقه بپردازند.

وی با اشاره به گفته شهید مطهری که هر استعدادی نشانه وجود یک حقی در وجود انسان ها است عنوان کرد: استعدادهای متفاوت بین زن و مرد حاکی از داشتن حقوق و تکالیف متفاوت این دو جنس است.

انقلاب اسلامی زن را به ادبیات جدید مجهز کرده است

خزعلی در ادامه اظهار داشت: یک موضوع در حوزه زنان بحث حضور زنان در مقدرات اساسی نظام است. منظورم از نظام، هم بخش حاکمیتی و دولتی و هم بخش غیرحاکمیتی و غیردولتی است. انقلاب اسلامی از ما خواسته است که زن در همه مقدرات اساسی نظام شامل برنامه‌ریزی، سیاست‌گزاری کلان، برنامه‌های اجرایی، قانون‌گزاری، گفتمان‌سازی فرهنگی، نظریه‌پردازی و ایجاد فضای تغییرات اساسی و تولید علم با ادبیات جدید و اسلامی حضور داشته باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی ادبیات جدید را در همه سطوح وارد کرده است از جمله آن خود عبارت جمهوری اسلامی ایران است و در واقع نگاهی جامع، جدید و فرامادی به مسئله مردم سالاری است. به گونه‌ای مردم سالاری را رقم می‌زند که بن مایه دینی دارد و بسیار بسیار جامع‌تر از دموکراسی غربی است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نگاه دین به حضور انسان‌ها و رای انسان‌ها در مقدرات اساسی تا جایی است که قرآن می‌فرماید "ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم… اگر شما خدا را یاری کنید خدا شما را یاری خواهد کرد" و به گواه تاریخ شاهدیم که هر گاه مردم نبی خدا را یاری کردند به پیروزی‌های عظیم دست یافتند ولی آنجا که با ولی همراه نشدند به پیروزی دست نیافتند.

وی تصریح کرد: از زمانی که مردم پیامبر را یاری کردند و حکومت اسلامی در مدینه مستقر گردید لحن خدا هم در قرآن نسبت به مسلمانان عوض شد و آنها را با لفظ یا ایها الذین ءامنوا خطاب کرد. یعنی تا وقتی که حکومت، تشکل و مدیریت نظام به دست شما مسلمانان نیست انسان های پراکنده ای هستید که خطاب شما یا ایهاالذین ءامنوا نیست چرا که وقتی مسلمانان متشکل شوند و حکومت تشکیل دهند امکان تحقق آرمان ها و اهداف اسلامی برای آنها فراهم است.

سهمیه‌بندی پُست‌ها در مقابل اصل شایسته‌سالاری یک الگوی ضعیف و تحقیر کننده است / سهمیه‌بندی پست‌ها در افغانستان و آفریقا چقدر به ارتقاء و موفقیت زنان کمک کرده است؟

خزعلی با تاکید بر قرار گیری زن در جایگاه شایسته خود در حکومت اظهار داشت: در تشکیلات حکومتی است که نقش زنان و جایگاه آنها در حکومت مطرح می‌گردد، اما به راستی جایگاه زن در حکومت کجا است؟ شاهدیم که زنان در بسیاری از کشورهای دنیا به وزارت، نمایندگی مجلس، نخست وزیری و حتی ریاست جمهوری هم می رسند و چیزی بالاتر از آن به زنان داده نمی‌شود.

وی افزود: جالب است که در کشورهای آفریقایی تعداد این وزرا، نمایندگان نخست وزیرها و روسای جمهور زن بیشتر از کشورهای غربی به اصطلاح پیشرفته و صنعتی است. اما سوالی که مطرح است این است که حضور گسترده زنان در مسئولیت‌های رده بالای کشورهای آفریقایی آثار مثبتی در پیشرفت کشورهایشان و بهبود اوضاع زنان آنها داشته است؟ عملاً شاهدیم که تعداد زیادی زن در آفریقا به مسئولیت های مختلف رسیده اند اما فقر و بیماری و وضعیت زنان با قبل از آن تفاوتی ندارد.

عضور شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: وضعیت بد کشورهای آفریقایی نه مربوط به مدیریت زن‌ها در این کشورها است و نه مدیریت مردها بلکه متاثر از استعمار است و به دستور استعمار است که با مسئله کردن برابری زن و مرد و تقسیم پست‌ها بین مردان و زنان، جامعه را از هدف اصلی خود گمراه کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: و یا شاهدیم که از زمان اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا سهمیه‌بندی پستهای زنان و مردان شروع شد امروز بعد از ۱۷ سال حضور آمریکا در افغانستان شاهد هیچ آبادانی و به‌روزی در افغانستان نیستیم و حتی نابودی‌های زیادی توسط نظامیان آمریکایی در افغانستان بجا مانده است.

عضور شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اما همین افغانستان اسیر شعارهای فریبنده آمریکایی از جمله سهمیه‌بندی پست‌های حکومتی بین زنان و مردان است، سهمیه‌بندی به گونه‌ای حالت افراطی پیدا کرده که اگر هیچ زنی در انتخابات رای نیاورد، و حتی اگر زنی در انتخابات کاندیدا شود اما خودش به خودش رای ندهد که با همان یک رای به مجلس راه یابد، صندلی مختص زنان در مجلس خالی می‌ماند! چرا باید چنین باشد؟ چون استعمار دیکته کرده است.

خزعلی عنوان کرد: باز سوالم را تکرار می‌کنم سهمیه‌بندی پست‌ها در افغانستان چقدر به ارتقاء و موفقیت زنان کمک کرده است؟ چرا استعمار اصرار به سهمیه‌بندی پست‌ها در کشورهای خاورمیانه دارد؟ در واقع می‌توان گفت بحث سهمیه‌بندی برای قرار گرفتن در یک جایگاه مدیریتی یک مبحث تحقیرکننده است، ما عبارتی به نام شایسته سالاری داریم که افراد اعم از زن و مرد با تلاش، علم و تجربه خودشان باید در پستی قرار بگیرند، همانگونه که زنان و مردان با تلاش خودشان این انقلاب را ایجاد کردند.

رهبر معظم انقلاب: زنان مشوق و جلوتر از مردان در جریان انقلاب موثر بودند

خزعلی در مورد نقش زنان در تحقق انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: امام خامنه‌ای در مورد نقش زنان‌در تحقق انقلاب اسلامی می‌فرمایند زنان در انقلاب نه دوشادوش مردان که به عنوان مشوق و جلوتر از مردان در جریان انقلاب موثر بودند. زنان انقلاب اسلامی را نه از خرداد ۱۳۴۲ بلکه از مسجدگوهرشاد شروع کردند و سال‌ها در عرصه ماندند تا انقلاب به ثمر رسید.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مردان با تشویق مادران و همسران خود برای انقلاب مبارزه کردند و این برخاسته از غیرت مردان بود وقتی مشاهده کردند که زنان اینگونه حاضرند برای دین خدا در میدان باشند غیرتشان اجازه نداد که در میدان نباشند چرا که مرد ذاتاً خود را مسئول در اداره جامعه و خانواده می‌داند و حضور زنان باعث حضور خیلی بیشتر مردان پشت سر امام خمینی (ره) گردید.

حضور زنان ایرانی در عرصه های فکری فرهنگی بسیار چشمگیر است

خزعلی در مورد اینکه در ایران زنان بیشتر در چه حوزه‌های فعالیت و مسئولیت دارند گفت: در کشور ایران زنان در مسئولیت‌های مختلفی اعم از نمایندگی و وزارت تا معاونت و … حضور دارند، اما نه فقط در ایران که معمولاً در همه کشورهای دنیا حضور زنان در این مسئولیت‌ها کمتر و در عرصه‌های فکری، تحقیقاتی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و آموزشی بیشتر است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان گفت: آمار هم نشان می‌دهد که حضور زنان در عرصه‌های فکری و فرهنگی در کشور ما از ابتدای انقلاب نسبت به قبل از آن رشد بسیار عالی داشته است، در سال ۵۷ تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند امروز نزدیک ۹۰ درصد باسوادند، تعداد دانش‌آموزان دختر از ۲۷۷۷۷۲۴ نفر در سال ۵۵ به ۶۹۵۶۰۳۴ نفر در سال ۹۶ رسید (باتوجه به اینکه تعداد دانش آموزان در حال تحصیل کم تر شده است.

وی تاکید کرد: تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی زن از ۶ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۴۴ درصد رسیده است، تعداد طلاب زن از چند ده نفر در قبل از انقلاب به ۸۰ هزار طلبه و ۴۰ هزار دانش‌آموخته رسیده است، پیش از انقلاب تنها ۶.۱۳ درصد اساتید دانشگاه‌ها زن بوده‌اند امروز زنان ۳۰ درصد اساتید دانشگاه‌اند، امروز ۷ هزار از اساتید دانشگاه‌ها و ۲۷۰۰ نفر از اساتید حوزه علمیه زنان هستند، تأسیس ده‌ها دانشگاه، دانشکده و پژوهشگاه ویژه بانوان که قبلاً مطلقاً وجود نداشتند و دستاورد انقلاب اسلامی است.

خزعلی تصریح کرد: تعداد نهادهای مردم‌نهاد ویژه زنان پیش از انقلاب ۵ مورد بود که امروز بیش از ۲۰۰۰ مورد است، در ورزش بانوان از ۷ رشته در سال ۵۷ به ۳۸ رشته توسعه یافت، رشد نجومی تعداد مربیان ورزشی زن از ۹ نفر به ۳۵ هزار نفر نماد توسعه حقیقی نظام اسلامی به ورزش زنان است، تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب ۳۰ برابر گذشته شده است، حضور زنان در مسابقات خارجی تنها ۶ مورد بوده و به ۱۲ هزار مورد افزایش‌یافته است، ۷ هزار شهیدِ و ۵ هزار جانباز زن، نماد مقاومت و نقش‌آفرینی ممتاز زنان در انقلاب و دفاع مقدس است.

وی اظهار داشت: مشارکت فعال ۲۳ هزار امدادگر و ۲۳۰۰ پزشک زن در جبهه‌های دفاع مقدس افتخار مقاومت جامعه زنان است، امید به زندگی زنان از ۵۴ سال در سال ۱۳۵۵ به ۷۸ سال ارسال ۱۳۹۵ ارتقا یافته است، پزشکان عمومی زن با رشد ۱۶ برابری از ۳۵۰۰ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۶۰۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است، تاکنون انقلاب اسلامی در جهت ارائه خدمات پزشکی به بانوان ۵۳۰۰ نفر پزشک فوق تخصص تربیت‌کرده است، طبق آمارهای جهانی تعداد مرگ‌ومیر مادران در هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۹۰ درصد کاهش‌یافته است، مشارکت زنان در امور سیاسی از حد ناچیز و غیرقابل‌شمارش در قبل از انقلاب در دوران بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل‌توجهی کرده است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: نهادهای داخلی و خارجی تشریفاتی زنان که در انحصار فرح و اشرف پهلوی بود به نهادهای فراگیر داخلی و بین‌المللی با نقش‌آفرینی زنان فرهیخته و دانشمند توسعه یافت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵۹ قانون ناظر به تعالی زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، تعداد نویسندگان زن از کمتر از ۵۰ نفر در سال ۵۷ به ۸ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی هیچ ناشر زن نداشتیم گفت: امروز ۷۱۲ ناشر زن‌داریم، تعداد نشریات ویژه بانوان از تعداد ناچیزی عنوان در سال ۵۷ به بیش‌تر از ۴۵ عنوان در سال ۹۱ رسیده است، پیش از انقلاب اسلامی ۱۲۵ هزار نفر از شاغلین آموزش و پرورش زنان بودند در سال ۹۱، ۵۳۲۰۰۰ نفر از شاغلین آموزش و پرورش زن هستند و موارد بسیار دیگری که در این مجال نمی گنجد.

خزعلی در ادامه عنوان کرد: علاوه بر آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان حضور حضرت امام خمینی (ره) در سال ۶۵ یک جایگاه تخصصی سیاستگزاری فوق سه قوه تعریف شد که هر سه قوه باید در همه برنامه‌ها از این سیاست‌ها تبعیت بکنند. ذیل آن یک شورای تخصصی خاص بانوان تشکیل شد که به عنوان مشاورین مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه زنان به نام شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع بکار کرد.

وی افزود: این شورا موظف به سیاستگزاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی، پیشنها و تحقیق و اجرای برنامه ها و پس از آن نظارت بر اجرای سیاست‌ها و برنامه‌ها در تک تک دستگاه‌ها و اصلاح ضعف‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها را به داشته است که کتاب مربوط به این سیاست گزاری‌ها و برنامه‌ها تدوین و منتشر شده و برای علاقه مندان در دسترس است. از جمله مهمترین اصول و اهداف برنامه‌های شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل و بَعد تحکیم و تعالی و ایمن‌سازی خانواده هست.

نسل مادران و همسران شهدا از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان است

خزعلی، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: اما معتقدم که تنها دستاورد جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان به چنین مواردی محدود نمی‌گردد بسیاری از دستاوردها متاسفانه دیده نمی‌شود چون در شاخص‌های بین المللی جایی ندارد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان که تا امروز هم ادامه دارد و نیازمند مطالعات عمیق جامعه‌شناختی جهت روشن شدن شقوق مختلف آن است، تربیت نسلی از مادران است که از دامن آنها، نفوس مقدسی چون شهید حججی تربیت یافته و چراغ روشن راه جوانان و آحاد جامعه شده‌اند.

خزعلی افزود: نسلی از همسران چون همسر شهید حججی است که خود این شهید بزرگوار همسر خود را یکی از عوامل سوق یافتن خودش در مسیر حق و شهادت معرفی می‌کند.ما باید متشکر از زنان جامعه خود باشیم که با عفاف، نجابت و تربیت دینی خود این جوان‌های پاک را برای اسلام و کشور پرورش دادند.

از سال ۹۲ سیاست‌ها و اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزن زن و خانواده نادیده گرفته شدند

در ادامه سیاست‌گزاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نگارش برای اجرایی شدن اسناد به خصوص در حوزه خانواده، سند مهندسی فرهنگی در دستور کار شورا قرار گرفت که بودجه مورد نیاز هر سال آن هم مشخص گردید، اما شاهدیم به خصوص از سال ۹۲ این سیاست‌ها و اسناد به کلی نادیده گرفته شدند.

جایگاه زن در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص است / زنان ورزشکار ما باعث درخشیدن ایران در دنیا شدند

خزعلی گفت: در همه اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون سند تحول بنیادین در آموزش و پروش، نقشه جامع علمی کشور، سند راهبردی نخبگان، مشارکت زنان در آموزش عالی، ایجاد سیاست‌هایی در رابطه با مسائل پژوهشی و تحقیقاتی زنان در عرصه پزشکی و علوم انسانی و رشته‌های خاص زنان، جایگاه زن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که زنان جامعه ما بتوانند با استفاده از حق حجاب و عفاف به زندگی سالم و به دور از خشونت‌هایی که به دلیل رفع حجاب هست در دانشگاه‌ها تحصیل کنند، حتی بحث آموزش «دانش خانواده» به صورت واحدهایی درآمد که با نظریات غربی که به تخریب عفاف و ارزش‌ها می‌پردازد، مقابله می‌کند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اقدامات شورای زنان در زمینه تربیت و آموزش جنسی خاطرنشان کرد: از سال‌های قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده بودیم که بهترین متخصصان و فوق تخصص‌ها را در رشته خانواده و سلامت جنسی آموزش دهیم که به حمد الهی متخصصین آن تربیت شدند و برای این تربیت‌ها زمان و برنامه‌ریزی انجام شد که چه کسی، در چه دوره‌ای چه آموزشی با چه کیفیتی ببیند.

وی تاکید کرد: برنامه به این صورت بود که فرزندان ما نباید در معرض آموزش‌های مستقیم جنسی باشند مگر اینکه در شرف امر ازدواج و در سنین بلوغ قرار داشته باشند، اما والدین و مربیان مدارس آموزش‌های دقیق را ببینند چرا که آنها متولی تربیت فرزندان ایران هستند.

خزعلی با اشاره به برخی از سیاست‌های فرهنگی جامعه گفت: مباحثی چون بحث ورزش و اوقات فراغت سیاست‌های‌شان هم برای مردان و هم برای زنان تصویب شده است. اولویت اولمان ورزش همگانی و سلامت است که ارکان سلامت شامل خوراک، آب آشامیدنی، مسکن و ورزش را در بر می‌گیرد.

وی در مورد ورزش قهرمانی بانوان گفت: مدال‎آوران زن ما نشان دادند که لیاقت بیش از این‌ها را دارند و با حضور اجتماعی‌شان که حاکی از تخصص ورزشی بالا توام با عفاف آنها بود باعث شدند ایران در جهان بدرخشد، و از زمانی که زنان ما جرات کردند که با حجاب در میادین ورزشی حضور یابند، زنان مسلمان دیگر کشورها هم همین رویه را در پیش گرفتند.

حضور اجتماعی به دور از هر گونه ظلم حق همه زنان است

خزعلی تصریح کرد: برای ارتقای سلامت زنان و حضور اجتماعی آنها سیاست‌هایی در نظر گرفته شده چرا که سلامت آنها سلامت اجتماع و خانواده را به دنبال دارد. زنان حق حضور اجتماعی به دور از هرگونه ظلم و خشونتی را دارند که البته در این زمینه وظایفی هم متوجه خود زنان است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سیاست‌ها و راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مرحله اول سیاست‌ها بود، در مرحله دوم راهبردها و بعد راهکارها (که راهکارها ۲۳۶ بند است) و حدود و آداب حضور زنان در جامعه و حتی سیاست‌های تبلیغاتی را را در برمی گیرد سیاست‌هایی که برای مصون نگه داشتن زنان از هر آسیب و ظلمی است.

اولویت دستگاه‌ها مطابق قانون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، الگوهای توسعه غربی است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متوجه شدیم که سیاست‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی نمی‌شود و دستگاه‌ها کار دیگری می‌کنند و این سیاست‌ها را جلو نمی‌برند که نتیجه آن هم نارضایتی جامعه اعم از زنان و مردان بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه دستگاه‌ها به دنبال برنامه اول، دوم… تا ششم توسعه هستند و خود را متعهد به سیاست‌های فراقوه‌ای شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌دانند، با آنکه حیات طیبه را در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌بینیم ولی در اجرا و واقعیت آنها را مشاهده نمی‌کنیم.

خزعلی تصریح کرد: فقط هم زنان نیستند که مظلوم هستند شما دقت کنید که آموزش ما در چه وضعیتی بسر می‌برد؟ آنچه امروز در آموزش اجرایی می‌شود سند تحول بنیادین است یا سند ۲۰۳۰ یونسکو؟ آیا سیاست‌های سند مهندسی فرهنگی پیاده می‌شود؟

دولت کارگزاران سرمنشا سرازیرشدن الگوهای توسعه غربی به کشور است

وی در مورد چگونگی انحراف مسئولان از اسناد بالادستی نظام و گرایش به الگوهای غربی گفت: در دهه اول انقلاب برنامه توسعه غرب را در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ، آموزش، بودجه و … کنار گذاشتیم و یک دهه سعی کردیم مبتنی بر فرمایشات امام خمینی (ره) و اصول اسلام کارها را جلو ببریم که البته به علت شروع کار با مشکلات و ایراداتی هم همراه بود اما هر چه بود برخاسته از دل فرهنگ کشور خودمان بود.

خزعلی در ادامه افزود: از همان ابتدا افراد نفوذی سعی داشتند برنامه‌های مدیران و مسئولان را از اسلام به انحراف بکشند و جوری برای مسئولان الویت‌سازی یا جابجایی الویت‌ها را انجام دهند که کشور را عقب نگه دارند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اما بعد از دهه اول انقلاب و روی کار آمدن دولت کارگزاران برنامه‌های توسعه غربی به کشور سرازیر شدند که در تمایز با برنامه و الگوی پیشرفتی بود که امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای مبتنی بر متن اسلام در نظر گرفته بودند.

وی عنوان کرد: الگوهای سکولار توسعه‌ای غرب را با چند آیه و حدیث ممزوج کرده و در کشور اجرایی کردند اما این الگوها چون از دل فرهنگ دینی و ملی برنخاسته بودند نتیجه‌ای که دادند مغایر با فرهنگ مردم و اهداف رهبران جامعه بوده است.

خزعلی تصریح کرد: در دوره دولت کارگزاران شاهد دادن اطلاعات زنان بیوه و بی‌سرپرست به دشمن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مغایر با الگوی اسلامی در حوزه زنان و تنظیم خانواده بودیم.

الگوهای توسعه غربی حقوق زن را پوشش نمی‌دهد

خزعلی در مورد نتایج و ثمرات الگوهای غربی در حوزه زنان گفت: برنامه اول توسعه برای زن چه کار کرد؟ اولین چیزی که در قانون اساسی و سیاست‌های کلانی که بزرگان و مقام معظم رهبری می فرمایند توجه به جایگاه خانواده و نقش زن در آن و در دیگر عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی.. و حقوق زنان است ولی در الگوهای توسعه غربی برابری زن با مرد مطرح است زن اصلاً حقوق خاصی ندارد.

وی با اشاره به شکست این الگوها در خود غرب گفت: این الگوها به گفته خود غربی‌ها در جنگ مستقیم با خانواده است، الگوی اسلامی می‌گوید خانواده اصل است ولی الگوی غربی در جنگ با خانواده است و هیچ حق خاصی برای زن در نظر نمی‌گیرد.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برابری زن با مرد را هم که عنوان می‌کنند جنبه سرمایه سالارانه دارد و برای اینکه درآمد سرمایه‌دار تامین شود مطرح می‌کنند اما روان زن، سلامتی و امنیت او، حق داشتن خانواده و همسر و فرزند او نادیده گرفته می شود.

الگوی غربی ابتذال زن جهت کسب سود را به راحتی می‌پذیرد

خزعلی گفت: معتقدند اگر می‌شود از زن پول درآورد چه بهتر است که دربیاورند و حتی فضای محیط کار را به سوی مسائلی می‌برند که از جاذبه‌های ظاهری زن جهت سود خود بیشتر استفاده کنند و این همان استفاده ابزاری از زن است و با الفاظی چون حق بدن و آزادی زشتی این عمل را سعی دارند بپوشانند و یا حتی ممکن است به زنان با جاذبه‌های ظاهری بیشتر حقوق بالاتری هم بدهند.

وی در ادامه افزود: یعنی خود زن را به عنوان فکر، مهارت، تخصص و شایستگی نمی‌خواهند بلکه زن را به عنوان تفنن آقایان، که در محیط کار هر جور خواستند از او استفاده ابزاری کنند که به قول خودشان کارگر ارزانتر و مطیع‌تری هم هستند، سود بجویند و لطافت زن را که باید صرف خانواده و تربیت فرزند بشود به آنجایی بکشانند که در غرب کشیده شده، یعنی ابتذال زن.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: قرار بود انقلاب اسلامی ایران از زن مظلوم غربی دفاع بکند اما عده‌ای انقلاب را نادیده می‌گیرند و ما باید نگران زنان جامعه باشیم تا در چنگال فمینیست‌ها و غربگراها نیفتند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مخالف حضور اجتماعی زنان نیست گفت: حضور اجتماعی زنان با چه کیفیتی؟ ما زنان زیادی را ازاول انقلاب سراغ داریم که فعالیت اجتماعی بالایی داشته‌اند اما هرگز به ابتذال کشیده نشدند و یا خانواده را به خاطر فعالیت اجتماعی نادیده نگرفتند و حذف نکردند.

اسلام به دنبال عدالت است نه برابری / اساساً تفاوت‌ها لازمه تحقق عدالت است

خزعلی در شرح تمایز برابری و عدالت گفت: یک بار باید برای همیشه باید تمایز برابری و عدالت تعریف شود، به فرموده حضرت علی (ع) در نهج البلاغه عدالت قرار گرفتن هر کس و یا هر چیز در جایگاه خودش است اما برابری همه را برابر دیدن است مثلاً پدر و مادر مسئول تامین خوراک و پوشاک بچه هستند اما آیا عدالت است که برای همه بچه‌ها یک سایز و و مدل کفش یا لباس بخرند؟ نوزاد کفش مخصوص خود را می‌خواهد و کودک دبستان کفش مناسب خود را. در اینجا بخواهیم برابر رفتار کنیم به دو کودک ظلم کرده‌ایم.

وی اینگونه ادامه داد: اساساً تفاوت‌ها لازمه تحقق عدالت است، زن روحیات مخصوص خود را دارد، مادر است، همسر است جسم و روح ظریفی دارد نباید عین مرد از او بیگاری کشید، نباید عین مرد او را به ماموریت‌های دور از خانه و سخت فرستاد، که مجبور شود فرزند دلبند خود را به مهد کودک بسپارد، یا مرخصی زایمان به او داده نشود.

در اشتغال و فعالیت اجتماعی زن باید حقوق او حفظ شود

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چرا غربگراها مرخصی زایمان سه ساله در کشورهای غربی را موضوع و مسئله خود نمی‌دانند و تنها به فکر کشیدن کار بیشتر از زن و سود جیب خود هستند گفت: نام این بیگاری را می‌گذارند برابری زن و مرد، تنها نگاهی به مصوبات کشورهای دیگر بکنید که چقدر برای فرزندآوری و مادری ارزش قائل هستند اما غربگراها آنها را نادیده گرفته‌اند. نحوه کار و استخدام و ساعت کاری و حقوق زنان باید متناسب با خصوصیات روحی و جسمی زن صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما موافق خانه‌نشین کردن زن نیستیم کما اینکه خود بنده و امثال من هم هرگز خانه‌نشین نبوده‌ایم اما در فعالیت اجتماعی زن باید حقوق او حفظ شود و متناسب با توان او، الویت خانواده و فرزند به او کار سپرده شود نه اینکه زن به بیگاری کشیده شود.

بیمه زنان خانه‌دار از تاکیدات رهبر انقلاب است که دولت‌ها آن را فراموش کرده‌اند

خزعلی گفت: در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به نقش مادری بسیار تاکید شده نقش ارزشمند مادر، محوریت خانواده بودن مادر تاکید شده اما در عمل کاری برای این موجود ارزشمند حقیقتاً صورت نگرفته است؛ مثلاً بحث بیمه زنان خانوار که تا به امروز در دولت‌های مختلف پیگیر آن بوده‌ایم محقق نشده است و هر دولتی به بهانه‌ای از اجرای آن شانه خالی کرد.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه عنوان کرد: با اینکه بیمه زنان خانه‌دار از تاکیدات مقام معظم رهبری برخوردار بود و تصمیم نظام بود و حتی نحوه تامین مالی آن هم به صورت چرخه‌ای غیر وابسته به بودجه دولت‌ها طرح‌ریزی شده بود، مورد بی‌لطفی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: هدف این طرح این بود که در کشور حتی یک خانمی باقی نماند نباشد که به خاطر فشار اقتصادی مجبور شود خودش را به شرکت یا کارفرمایی عرضه کند و برای مقداری حقوق ناچیز زحمت زیادی را متحمل شود چرا که این یک ننگ برای کشور اسلامی است.

خزعلی افزود: ولی در مقابل عده‌ای برای رسیدن به مقاصد سوء خود آمدند از اینکه زنی رفتگر خیابان است ابراز خرسندی کردند، نه اینکه رفتگری کار بی ارزشی باشد اما از توان زن خارج است و ظلم به زن است، اینکه زنی مجبور بشود بچه یتیم خود را در خانه رها کند و برای سیر کردن کم فرزندش مشغول رفتگری بشود چون ما نتوانسته‌ایم او را تامین مالی کنیم و یا شغلی در خور او ایجاد کنیم این‌ها ظلم به زن است، اگر با این ترفندها زن را از تربیت فرزندش محروم کردید باید منتظر تبعات آن و آسیب‌هایش هم باشید و هزینه این آسیب‌ها روی دوش خود دولت‌ها می‌افتد.
 

صندوق بین‌المللی پول: راه کاهش جمعیت، جلوگیری از ازدواج و فرزندآوری دختران با مشغول کردن آنها به تحصیل تا سطوح عالیه است

خزعلی با اشاره به اینکه هم اکنون جمعیت زیادی از دختران تحصیل کرده مجرد در کشور داریم که برخی به سن تجرد قطعی هم رسیده‌اند و دارند برای همیشه فرصت زندگی مشترک را از دست می دهند گفت: ما با تحصیل زن مخالف نیستیم و اتفاقاً بر آن تاکید هم داریم، ولی با اینکه زندگی زن را تک بعدی بکنیم مخالفیم. زن صرفاً تحصیل و یا اشتغال نیست، زن حقوقی بسیار بسیار بیشتر از این موارد کم و اندک دارد.

وی افزود: اما شاهدیم که در طول دهه‌های گذشته طبق سیاست‌های القائی صندوق بین‌المللی پول کار جلو رفته یعنی برای اینکه جمعیت و ازدواج را در کشور سریعتر کاهش دهند زندگی را برای دختران ما تنها و تنها تحصیل تعریف کردند و سن شادابی او برای ازدواج و مادری را از او گرفتند و تمام سیاست‌گزاری‌ها در مورد تحکیم خانواده و تسهیل ازدواج را نادیده گرفتند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: اگر نگاهی به برنامه‌های توسعه بیندازید می‌بینید که در همه آنها برنامه تحصیل بانوان به هدف کاهش جمعیت به الفاظ مختلف تحت عنوان تنظیم خانواده، افزایش ضریب پوشش تحصیلی، توسعه حضور اجتماعی زنان، افزایش مشارکت اجتماعی اقتصادی زنان بروز دارد رسماً در این الگوهای توسعه می‌گویند برای اینکه جلوی ازدواج و فرزندآوری دختران را بگیریم باید آنها را مشغول تحصیل تا سطوح عالیه کنیم.

همه وجوه زندگی فردی و اجتماعی زن هماهنگ با هم باید رشد کنند

خزعلی در مورد اولویت داشتن خانواده در سیاست‌های بالادستی نظام گفت: منظور این نیست که زنان در جامعه نباشند یا تحصیلات عالیه نداشته باشند، منظور این است که هیچ وجه زندگی بشر نباید فدای وجه دیگر شود بلکه همگی در تعادل با هم باید پیش بروند.

وی اظهار داشت: این همه هم که بر خانواده تکیه داریم به علت این است که بالاترین امنیت برای زن به خصوص از لحاظ عاطفی در خانواده سالم رقم می‌خورد. دختری که تا ۵۰ سالگی مجرد می‌ماند از همه خواسته‌های عاطفی‌اش محروم می‌ماند و سرریز این محرومیت‌ها در جامعه تبعات زیادی را به دنبال دارد.

ما می گوییم همه ابعاد وجودی یک زن باید رشد کند این را با تاکید می‌گویم در زندگی فرد، رشد عبادی، علمی خانوادگی و اجتماعی تا عالی‌ترین سطوح باید متعادل و هماهنگ در نظر گرفته شود.از سوی دیگر شاهدیم که برای همین دختران تحصیلکرده امروز هم فرصت شغلی درخور و مناسبی وجود ندارد لذا نباید تجربه اشتباه گذشته را تکرار کنیم.

برابری جنسیتی انتهای خواسته های غرب نیست ابتدای آن است

کبری خزعلی با اشاره به اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ یونسکو علی رغم حکم صریح لغو آن گفت: اگر از سند ۲۰۳۰ یونسکو انقلاب جنسی و برابری جنسیتی را بپذیریم با محو جنسیت چه خواهیم کرد که مطابق با آن مرد با مرد و زن با زن می تواند ازدواج کند و خانواده تشکیل بدهد؟

وی با تاکید بر اینکه سند ۲۰۳۰ به دنبال تغییر فرهنگ، آداب و رسوم است گفت: مگر ما برنامه و سند مستقل نداشتیم که مسئولان ما چنین سندی را پذیرفتند؟ وقتی دقت می‌کنیم می‌بینیم این دست مسائل مربوط به امروز نیست بلکه از دهه ۷۰ هرچه مسئول، مربی و مدیر حوزه زنان بوده تحت تربیتِ گفتمان سکولار غربی قرار گرفته و سعی داشته‌اند که همان گفتمان متضاد با اسلام را در ایران پیاده کنند.

زنان ایران خواستار فرهنگ فاطمی و حسینی هستند

خزعلی در پاسخ به اینکه چقدر الگوها و برنامه‌های غربی زنان جامعه ما را از فرهنگ بومی خود جدا ساخته است گفت: اگرچه هجمه‌های زیادی برای نابودی جایگاه والای زن صورت گرفته است اما تجربه نشان می‌دهد که زنان ما با وجود همه هجمه‌های دشمن خارجی و مدیریت‌های غلط داخلی خوب مقاومت کرده‌اند، امروز ما شاهد اربعین ۲۰ میلیونی، حضور فعال زنان در مراکز فکری فرهنگی کشور هستیم چرا که مردم حقیقتاً خواستار فرهنگ فاطمی و حسینی هستند و علاقه دارند که این فرهنگ هم توسط مسئولان حفظ شود.

هم صدایی عده‌ای در داخل با رسانه‌های ضد انقلاب نشان از صحیح بودن مسیر طی شده دارد

وی در پاسخ به اینکه در طول مدت کاری خود با چه هجمه‌هایی مواجه بوده است گفت: در مورد مقابله با لوایح و طرح هایی که ناشی از برنامه توسعه غربی هستند و هم چنین طرح‌ها و یا بی‌اعتنایی دولت‌ها به برنامه‌های بومی که پیشنهاد داده شد، ترور شخصیتی مقدمه ترور فرهنگی است و این هجمه‌ها در تمام دوره‌ها بوده است و اتفاقاً زمانیکه این هجمه‌ها را که اغلب هم صدا با رسانه‌های ضد انقلاب هستند را می‌بینیم بر درستی مواضع خود اطمینان بیشتری پیدا می‌کنیم.

منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان دهه ۷۰ بجای کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان از سوی ایران به جهان ارائه گردید

خزعلی در ادامه افزود: به عنوان مثال می‌توان الحاق به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان که در دهه ۷۰ مطرح شد را نام برد این کنوانسیون که اولین بار قبل از انقلاب و توسط اشرف پهلوی مطرح شده بود و امام خمینی (ره) هم در آن زمان بشدت با آن برخورد کرده بودند چرا که یک معاهده سنگین بود و این بهانه را به دست دشمن می داد که به کشور حمله نظامی بکند، شاهدیم که در همان اوایل سال ۷۰ دختر رئیس جمهور وقت در جلسه شورای زنان شرکت کردند و گفتند که" پدرم گفته به شورا بیایم و این کنوانسیون را حتماپیش ببرم! ".

وی گفت: الحمدالله تلاش کردیم و با همکاری ۱۲ دستگاه و حوزه علمیه کار علمی و حقوقی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که نه تنها این کنوانسیون مفید نیست بلکه حتماً ضربه می‌خوریم و بسیار زیان بار و مخرب است و به این نتیجه رسیدیم یک معاهده یا منشور جدیدی را به جای این کنوانسیون به دنیا عرضه کنیم و در مقابل ۱۶ بند کنوانسیون، ۱۴۸ بند تحت عنوان منشور حقوق و مسئولیت‌های زنان ارائه کردیم که هم به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و هم در مجلس تصویب شده است.
عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عای انقلاب فرهنگی اظهار داشت: هم چنین این معاهده در سطح بین‌الملل مطرح شد که بعد از آن هم در کشورهای شرقی مثل ژاپن یک بیانیه مشترک در این خصوص دادیم و بقیه کشورها هم هر کدام به نحوی از آن استقبال و استفاده کردند.

کتاب دانش خانواده که بجای درس تنظیم خانواده تصویب شده بود، به دستور رئیس جمهور وقت از فهرست آموزشی دانشگاهیان کنار گذاشته شد!

خزعلی گفت: در دوره‌های مختلف دیگر مانند زمانی که بحث تنظیم خانواده مطرح شد ما کتاب "دانش خانواده" را در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم اما رئیس جمهور وقت گفت این کتاب به عنوان یک درس نه اجباری بلکه اختیاری قرار بگیرد و متاسفانه به این شکل کار را خنثی کردند.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز هم شاهدیم که کتاب سبک زندگی و مدیریت خانواده ویژه دختران که نوشته دکتر حسین بانکی‌پور است ابتدا توسط خود آموزش و پرورش سفارش داده شد اما در دقیقه ۹۰ توسط دست‌های پشت پرده از فهرست آموزشی دختران سال آخر دبیرستان کنار زده شد.

وی افزود: این‌ها همان‌هایی هستند که برای بحث آموزش جنسی مستقیم به دانش آموزان همه نوع تلاشی می کنند اما حتی یک واحد درسی در دانشگاه و مدرسه را که فرد را برای زندگی با افراد خانواده و زندگی مشترک آموزش می‌دهد، تحمل نمی‌کنند.

صلاحیت کنوانسیون حقوق کودک از کجا احراز شده که در حال پیاده شدن در کشور است؟

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وقتی ما سند بومی و اسلامی حقوق کودک و مصوب داخلی داریم چرا باید کنوانسیون حقوق کودک شهر به شهر تدریس شود مغایرت کنوانسیون حقوق کودک را چه کسی تشخیص داده و بر آن نظارت می‌کند؟ کدام گروه ناظر مشخص شده که اولاً مغایرت‌ها را تشخیص بدهد و مواظب باشند آنها اجرا نشود و مشکلاتش به سطح جامعه سرازیر نشود؟ در این حال چرا سند حقوق کودک ما معطل مانده تا تصویب شود و به آن اعتنایی نمی‌شود؟

مسئولان اجازه ندارند برای پول خلاف قانون عمل کنند، پول‌هایی که آثار مثبت آن در جایی دیده نمی‌شود

خزعلی در ادامه تاکید کرد: یک دست‌هایی سیاست‌های غربی را خیلی وسیع پیگیری می‌کنند و همان موقع خانمی که از طرف ریاست جمهوری در شورای زنان شرکت کرده گفتند که بانک جهانی به ما گفته که در ازای تصویب کنوانسیون حقوق کودک به ما وام می‌دهند جالب است که این وعده‌های مالی که هیچ وقت هم تحقق پیدا نمی‌کند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در بحث جمعیت بابت اجرای طرح تنظیم خانواده توسط صندوق بین المللی پول وام داده می‌شد و بعد با سود بالا پول‌ها را تحویل می‌گرفتند. حتی آمریکا خودش اعتراف کرد که طرح تنظیم خانواده به شکل بی‌نظیر در ایران پیاده شده و تا اعماق روستاها نفوذ کرده و این طرح را به اجرا رساندند اما چه اثری از وام‌های وعده داده شده می‌بینید؟

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عای انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: کنترل جمعیت را اسماً بر می‌دارند و با واژه هایی مانند سلامت باروری، بهداشت باروری همان را اجرا می‌کنند اما قواعد و چک لیست‌ها همان قواعد و چک لیست‌های قبلی است، فقط فرقش این است که قبلاً مثلاً به مجری طرح ۱۳ امتیاز می‌دادند اما الان ۵ امتیاز می‌دهند. که الان با این رویه دختری که مثلاً در سن ۳۲ سالگی ازدواج کرده و در سن ۳۵ سالگی باردار شده است را سوق می‌دهد بسمت بی‌فرزندی و مادر نشدن.

وی گفت: از آن گذشته حتی اگر این وعده‌های مالی تحقق پیدا می‌کرد مسئولان یک کشور اجازه ندارند به خاطر پول دست به نابودی اخلاق و خانواده بزنند و خلاف قانون عمل کنند.

برنامه‌های کاهش جمعیت به شدت گذشته و برخلاف قانون در حال پیاده شدن است

خزعلی با اشاره به ادامه داشتن سیاست‌های کاهش جمعیت علی رغم غیرقانونی بودن آن گفت: هم اکنون نیز در الفاظ جدید مانند سلامت باروری همان سیاست‌های تنظیم خانواده اجرا می شود و بررسی‌های ما نشان می‌دهد در قالب سلامت باروری همان پرونده‌های ۱۰ سال پیش تنظیم خانواده در حال اجرا است.

رفته‌اند از فنلاند و سوئد برای ما الگوی ایرانی اسلامی آورده‌اند!

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عده‌ای در بازی با لغات گیر کرده‌اند گفت: مثلاً در همین دولت می‌گویند قصد داریم سبک زندگی ایرانی اسلامی را اجرا کنیم که در این راستا با صندوق جمعیت قرارداد می‌بندند و گروهی باید در فنلاند دوره ببینند که این هدف را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: این یعنی چه؟ یعنی کشورهایی مانند فنلاند و سوئد شرایط الگوی اسلامی ایرانی را بهتر می‌شناسند؟ این کشورها خودشان با ویژگی‌هایی از جمله اشتغال بالای زن و تحت فشار بودن آنها برای تامین معاش زندگی، افسردگی، آمار ازدواج پائین و میانگین سنی بالای ازدواج دست و پنجه نرم می‌کنند.

خزعلی افزود: در آمریکا این دست سیاست‌ها را جنگ علیه خانواده اعلام می‌کنند و یا در کانادا مرگ خانواده را برای آنها بکار می‌برند ولی چرا ما مجری همان سیاست‌ها شده‌ایم؟

دنباله‌روی بی‌چون و چرا از کارگزاری‌های سازمان ملل برای کشور مشکل آفرین شده است

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تمام این موارد به علت اطاعت از کارگزاری‌های سازمان ملل از جمله یونیسف، یونسکو و صندوق جمعیت بوده است مسئولان ما مجری همان سیاست‌های اشتباه غربی شده‌اند و راه حل را در اعزام گروه‌های زنان به کشورهایی مانند فنلاند و سوئد و فراگرفتن روش‌های فراگیر کردن اشتغال زنان جسته‌اند و بعد می‌آیند همان مدل را اجرا می‌کنند که بعداً مثلاً می‌بینیم در شرکت نفت شعار برابری جنسیتی می‌دهند و حالا باید دنبال این باشیم که زنان هم بروند بر روی دکل‌های نفت کار و زندگی کنند.

خشونت عبارت ناقصی برای بیان همه شقوق ظلم به زن است / عدم ظلم به زن باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود

خزعلی در مورد لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت گفت: خشونت علیه زنان امری است که در بسیاری از این دوران‌های تاریخی دیده شده و هیچکس منکر آن نیست. بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب خشونت علیه زنان را مطرح کردند اما در آن زمان ما برای حمایت از زنان آسیب دیده و مقابله در برابر خشونت علیه آنها ضعف قانونی داشتیم. اما پس از تاکیدات رهبر انقلاب، در راستای پیشگیری از جرم علیه زنان به وضع قانون برای حمایت از آنان و خانواده پرداختیم.

وی گفت: موضوع اصلی درخصوص مقابله با خشونت علیه زنان، این است که کلمه خشونت کلمه ناقصی است و مفهوم ظلم که بسیار جامع‌تر از کلمه خشونت است باید جایگزین کلمه خشونت شود، نکته دیگر این است که در مسئله ظلم به زن برخورد قانونی در کنار فرهنگ‌سازی موثر است. یعنی باید این فرهنگ را ایجاد کنیم که نباید علیه زنان ظلمی باشد وقتی فرهنگ شد که نباید رفتار ظالمانه با زن داشت خودبخود آمار ظلم به او کاهش می‌یابد و در جایی که فرهنگ پاسخگو نبود، باید برخورد قانونی صورت بگیرد.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در همین راستا قانون حمایت از زنان و خانواده به حمایت از این قشر پرداخته است و در واقع ما مواضع قانونی برای حمایت از زنان داریم، اما باز هم مسئولان به توانمندی داخلی اعتمادی نداشته و از کشورهایی چون فنلاند برای ایران الگو آورده‌اند.

نباید جلوی ازدواج آگاهانه زیر سنین ۱۶ و ۱۸ سال گرفته شود

خزعلی درمورد طرح افزایش سن ازدواج گفت: در حال حاضر آسیب‌های مهمی در کشور وجود دارد. تاخیر در ازدواج جوانان، بالا رفتن میانگین سن ازدواج و از سوی دیگر آمارهای طلاق از جمله معضلات مهم جامعه امروز هستند. در حال حاضر ۱۳ میلیون جوان مجرد و ازدواج نکرده در کشور داریم و شاهد افزایش میانگین سن ازدواج هستیم. به همین منظور باید برای رشد ازدواج تلاش کنیم و راه‌های آن را باز کنیم.

وی تاکید کرد: مقصود ما از عدم افزایش سن ازدواج این نیست که جوانان در سنین پایین و زمانی که آمادگی ندارند ازدواج کنند. اما اگر برخی زیر ۱۸ سال آمادگی ازدواج داشته و به خواست خود قصد انجام آن را دارند، نباید مانع آن شویم. چرا که با توجه به وضعیت جامعه باید راه ازدواج برای جوانان باز کنیم و ضرورتی ندارد با وضع قوانینی همچون افزایش سن ازدواج، از تشکیل خانواده میان افرادی که آمادگی لازم را داشته و به ابعاد مختلف بلوغ رسیده اند، ممانعت کنیم.

مهم‌ترین اولویت‌ها در حوزه زنان بحث طلاق و تاخیر در امر ازدواج است

خزعلی با اشاره به جابجایی اولویت‌ها در حوزه زنان توسط دولت یازدهم و دوازهم گفت: پژوهش مفصلی توسط وزارت کشور در حوزه آسیب‌ها انجام می‌شود که هر ۶ ماه یکبار خدمت رهبر انقلاب ارائه می‌گردد و الان هم حضرت آقا دستور دادند این الویت‌ها سریعتر و با فاصله کمتر پیش برود.

وی افزود: هم اکنون مهم‌ترین الویت‌ها برای زنان بحث طلاق و تاخیر در امر ازدواج است. در جامعه ممکن است بحث اعتیاد که دامن‌گیر خانواده و حتی زنان ما هم هست و یا مفاسد اجتماعی مهم باشد اما برای زنان به صورت خاص طلاق و تاخیر و تعطیل ازدواج در اولویت است و تاخیر و تعطیل ازدواج در حال رشد است.

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما هم اکنون ۱۳ میلیون جوان هرگز ازدواج نکرده داریم و ازآن طرف افراد بیوه و مطلقه این آمار را به بالاتر می‌رساند و در هر سال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شوند که با یک مشکل بزرگ روبرو می‌شویم.

خزعلی عنوان کرد: یک جوان مثل آدم گرسنه‌ای انواع غذاها و بوهای غذاهای خوشمزه را متوجه می‌شود اما اجازه غذا خوردن ندارد تا کی می‌تواند تحمل کند؟ اگر دچار تعرض و یا دست درازی به ناموس مردم شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ بعد ادعا می‌شود که می‌خواهند جلوی فساد را بگیرند. خوب راه ازدواج را باز کنید.

جایگاهی که به زنان وعده می‌دادید همین بود…!؟

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جالب است که از آن طرف انواع و اقسام طرح‌های مختلف غربی توسط برخی فعالان حوزه زنان را می‌بینیم که کاملاً مغایر با قانون و دین و فرهنگ مردم ما است مثلاً در برخورد با زنان فاحشه می‌گویند با احترام با آنها برخورد کنیم، آنها را به رسمیت بشناسیم و به آنها انواع خدمات بهداشتی بدهیم و کارت سلامت داشته باشند و برای آنها بودجه در نظر بگیریم و اسم آنها را هم کارگر جنسی بگذاریم. کارگری که صبح تا شب زحمت می‌کشد و عرق می‌ریزد و بدنش فرسوده می‌شود تا بتواند نان حلال درآورد با این افراد مساوی است؟ این است شانی که برای زن در نظر گرفتید؟ این جایگاهی بود که وعده آن را به زن می‌دادید؟

وی افزود: در برنامه ملی مبارزه با ایدز برای تمامی افراد مانند زنان خیابانی، افراد همجنس‌باز و گروه‌هایی از این قبیل راحت دارد از بودجه بیت‌المال خرج می‌شود نه برای معالجه و درمان آنها و نجات آنها از منجلاب فساد بلکه برای اینکه کارشان را با اطمینان خاطر و بهداشتی انجام دهند!

این چراغ سبزی برای گناه به جوانانی نیست که ازدواج را برایشان سخت کرده‌اید اما این زمینه انحرافی با تضمین بهداشتی در اختیار آنها است؟

خزعلی گفت: این نابودی مقام و منزلت زن نیست؟ در قانون از ما خواسته شده است زنان و مردانی که دچار فساد و فحشا هستند شرایط مشاوره‌ای و حمایتی برای آنها فراهم شود تا راه برای اصلاح آنها باز باشد، یعنی اگر فردی تحت اجبار و یا اشتباه دست به چنین کاری می‌زده اصلاح گردد و به آغوش خانواده بازگردانده شود، و اگر فردی عمداً دچار چنین گناه بزرگ و خلافی است اگر در صورت تذکر و راهنمایی تادیب نشد و دست از کار خود برنداشت باید محصور شود تا آسیب او دامن جامعه و دیگر خانواده ها را آلوده نکند نه اینکه شرایط برای گناه کردن بیشتر او فراهم گردد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس