نظامیان آمریکایی در عراق

رییس جمهور آمریکا در حالی به دنبال تبدیل عراق به عرصه زورآزمایی با ایران است که دامن زدن به این هرج و مرج بیش از همگان به ضرر خود آمریکایی‌ها تمام می‌شود.

سرویس جهان مشرق - عراق این روزها محور اصلی سخنان " دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا است. او پس از آنکه به صورت سر زده و بدون دیدار با مقامات عراقی به پایگاه عین الاسد رفت، در چند اظهارنظر بر لزوم افزایش نیروهای آمریکایی در خاک عراق تاکید کرد. ترامپ در مصاحبه با شبکه "سی بی اس" آمریکا به بسط سیاست خود در قبال ایران در خاورمیانه پرداخت و گفت: «هدف از حفظ نیروهای آمریکایی در خاک عراق مراقبت از ایران است.»

سفرسر زده ترامپ به پایگاه عین الاسد در عراق

** ترامپ و آنارشیسم هدفمند در خاک عراق

اقدامات میدانی ارتش آمریکا در عراق و گشت زنی نیروهای آن در شهرهایی مانند موصل و بغداد نیز در همین راستا قابل تحلیل است، مسأله‌ای که خشم مردم و گروه‌های عراقی را برانگیخت. اما تأمل در سیاست‌های ترامپ در قبال عراق نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا برخلاف ادعاهای خود نه تنها به دنبال آرام کردن وضعیت در عراق به واسطه حضور نیروهای آمریکایی نیست بلکه سربازان آمریکایی نوعی از آنارشیسم هدفمند و سازمان یافته را در خاک عراق دنبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

اتحاد مقتدی صدر و العامری برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق / آیا آقای نخست وزیر مصوبه پارلمان را عملی می‌کند؟

از دیدگاه "دونالد ترامپ" آمریکا بیش از اندازه در سوریه آسیب پذیر است و با توجه به اینکه دولت مشروع این کشور اجازه حضور نیروهای آمریکایی را صادر نکرده است، این نیروها نمی‌توانند مدت زمان زیادی را بدون دردسر سَر کنند. حال آنکه نیروهای آمریکایی در عراق بنا بر یک توافق با حکومت مرکزی در آنجا حضور به عمل آورده‌اند.

البته نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی نیز همه تلاش خود را به کار گرفته تا به آنچه اهداف ایران در سوریه می‌نامد ضربه وارد کند و نوعی تقسیم بندی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا در این رابطه ایجاد شده است.

گشت زنی نظامیان آمریکایی در خیابان‌های موصل
گشت زنی نظامیان آمریکایی در مقابل نیروهای حشدالشعبی و تحریک عراقی‌ها

** انحلال الحشد الشعبی هدف نهایی آمریکا

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که ترامپ بیش از همه از چه چیزی در عراق واهمه دارد؟ به نظر می‌رسد الحشد الشعبی پاسخ دقیق به این پرسش است.

تقویت روز افزون نیروهای نزدیک به ایران در عراق، محور عبری عربی را به شدت نگران کرده است و ترامپ به عنوان سردمدار این محور تلاش دارد تا دولتمردان عراقی در دو راهی انحلال الحشد الشعبی یا درگیری در خاک این کشور یکی را انتخاب کنند.

در همین راستا چندی پیش منابع خبری اعلام کردند که " مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا ضمن انتشار لیستی از دولت عراق خواسته است که اغلب گروه‌های مقاومت را منحل کرده و خلع سلاح کند. این درحالی است که به موجب تصمیم نمایندگان پارلمان عراق گروه‌های الحشد الشعبی اینک به صورت رسمی زیرمجموعه دولت عراق و جزئی از ساختار نظامی این کشور هستند.

از سوی دیگر اگرچه توافقاتی بین آمریکا و عراق مبنی بر حضور نیروهای آمریکایی در این کشور وجود دارد اما مساله گشت زنی و استفاده از خاک عراق برای اقدام علیه یکی از کشورهای همسایه به هیچ وجه مورد رضایت دولتمردان عراقی نیست. چرا که این مساله می‌تواند بحرانی عمیق را برای کشورشان به بار آورد.

در همین رابطه " برهم صالح" رئیس جمهور عراق در واکنش به سخنان " ترامپ" تاکید کرد که ترامپ از عراق اجازه نگرفته است که حضور نظامی در عراق برای نظارت بر ایران داشته باشد. صالح همچنین خاطرنشان کرد نظامیان آمریکایی به‌موجب توافق میان دو کشور در عراق حضور دارند.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز با تاکید براینکه عراق جزئی از رژیم تحریم‌ها علیه ایران نخواهد بود، گفت: «عراق به واسطه جانفشانی شهدا و کمک دوستان خود از قبیل ایران توانست داعش را شکست بدهد.»

بستن راه نظامیان آمریکایی توسط نیروهای حشدالشعبی
بستن راه نظامیان آمریکایی توسط نیروهای حشدالشعبی

** صبر استراتژیک مقاومت در قبال سیاست ترامپ

جالب آنجاست که واکنش جریان‌های مختلف الحشد الشعبی به این اقدامات تحریک آمیز آمریکایی در نهایت هوشمندی و درایت صورت پذیرفته است. فرماندهی الحشد الشعبی در استان نینوی با تاکید بر مجوز حضور محدود نیروهای آمریکایی در این استان آن هم تنها در یک پایگاه نظامی تاکید کرد که نیروهای الحشد ضمن هشدار دادن به نیروهای آمریکایی و بستن راه ادواتشان، آنها را مجبور به عقب نشینی کرده‌اند.

" حمد الله الرکابی" سخنگوی ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر هم نسبت به برخی خبرها درباره حضور نیروهای آمریکایی در بغداد و پرسه‌زنی برخی از آنها در خیابان، واکنش نشان داده و این موضوع را چالشی برای اراده ملی و نقض حاکمیت عراق است. " سید هاشم الموسوی" سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء هم با تأکید بر اینکه آمریکا کاری از پیش نمی‌برد، تصریح کرد که مقاومت عراق سیاست‌های زورگویانه ترامپ را در هم خواهد شکست.

این مواضع بیانگر آن است که گروه‌های مقاومت عراقی علاوه بر پاسخ به تهدیدها و تشرهای آمریکایی از انجام هرگونه اقدام شتابزده اجتناب کرده‌اند.

نظر به آنچه گفته شد عراق در روزهای آتی شاهد التهابات و کشمکش‌های سیاسی بسیاری خواهد بود اما تجربه نشان داده است که ترامپ در صورت مواجهه با اراده‌ای جدی به راحتی از موضع قبلی خود عقب نشینی خواهد کرد.

ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی خود با "هیلاری کلینتون" به درستی تاکید کرده بود که سیاست آمریکا در حمله به عراق و همچنین ایجاد داعش با شکست مواجه شده و این کشور مبالغ هنگفتی را صرف استمرار این اشتباهات کرده است. اینک خود ترامپ نیز با اقدامات ناپخته خود در واقع به دنبال ایجاد هرج و مرج در عراق و تحریک نیروهای نزدیک به ایران برای از بین بردن ثبات در این کشور است اما محور مقاومت نشان داده است که برای مقابله با اشغالگران از صبری استراتژیک برخوردار هستند.

دیری نخواهد پایید دولتمردان آمریکایی بار دیگر اعتراف کنند که اقدامات دولت ترامپ در عراق و سوریه چه ضربه‌های مهلکی را به منافع آنها در خاورمیانه وارد کرده و تا چه میزان عرصه را بر آنها تنگ کرده است. در هرصورت آمریکایی‌ها در نهایت باید با این واقعیت کنار بیایند که جایی برای بیگانگان در کشورهای اسلامی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • بی طرف IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    پرامپ باید بره سماق بمیکه. ایران حالا حالاها روپا است . من یقین دارم . گرچه دلیلش را نخواهم گفت. این را هم بگم ضدانقلاب هستم
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      30 85
      مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    46 99
    قابل توجه مزدورانی وطنی طرفدار امریکا که علی رغم وجود دولت مردمی در عراق حضور نظامیان امریکایی در این کشور و زیر پا گذاشتن مقررات بین المللی و تهدید و زیر فشار گذاشتن دولت مستقر به چه معنی است ؟ ایا شما هم خواهان زیر پا گذاشتن عزت و شرف مردم و کشور خود هستید تا همانند زمان شاه مخلوع کشور زیر یوغ این استعمارگر برود ؟ و همانند کشورهای مانند کره و ژاپن که هر از چند گاهی زنان و دخترانشان مورد تجاوز این نظامیان قرار میگیرد و علی رغم شکایت مردم دادشان بجایی نمی رسد امریکایی ها باید بدانند دیگر هرگز عراق اجازه جولان به نظامیانش را نخواهند داد و اگر از حد معمول پایشان را دراز تر کنند گروههای مقاومت مردمی عراق پای آنها را قطع خواهد کرد و سیل جنازه های امریکاست که روانه کشورشان خواهد شد
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    47 59
    فرصت خوبیه این جونورارو تو خیابون شکار کنیم
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      83 27
      جیگر می خواد که شما ندارید
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
      7 9
      جیگر ..... ههههههه فیلماش هست که چه جوری بلالشون کردیم یا یه سرچ ساده میتونی ببینی
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    27 92
    این عراقی ها هم مردمی اند که دوست دارن یکی دائم تو خیابوناشون رژه بره
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      14 90
      از اون حرفای ضد من یه غازه. مگه مریضن؟
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    هیچ ننگی بالاتر از این نیست که نظامیان بیگانه راست راست تو خیابونهای یه کشور رژه برن و ملت هم عین بز بیشتر از نگاه کردن از دستشون برنیاد
    • علی حقجو IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      بله باید این حس را که انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی به ما دادا شده را پاس بداریم. به قول امام الان هیچ کس به ملت ما نمیتونه بگه بالای چشمت ابرو. چیزی که کشورهای دیگر غبطه آن را میخورند. الان آمریکا در پایتخت آلمان و فرانسه و انگلیس و ایتالیا و... هم رژه بره کسی جرئت اعتراض نداره
  • حسن IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    35 99
    مرگ و لعنت بر شیطان بزرگ آمریکا و سینه چاکان حرام لقمه و حرومزاده اش در اقصی نقاط زمین
  • حسن IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    11 40
    شاه مخلوع نه نوکر ملعون
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    تصاویر بالا بالاترین درجه خفت یک ملت است
  • DE ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    ترامپ سردسته داعش هست. اخلاقش هم داعشی هست. یک ادم قمارباز ، زن باره ، الکلی ، زمین های اسلامی رو نجس میکنه. تمام خانواده ترامپ از طریق بسیار کثیف و نا مشروع کسب درامد میکردند. به زندگینامه خانوادگی شون مراجعه بفرمائید. برای همین تک تک کشورهای اسلامی باید این ترامپ داعش رو با اردنگی بیرون بندازند. اتقاقا مردم عراق موافق حضور امریکایی ها نیستند. بزودی امریکایی ها گورشون رو گم میکنند. در زمان شاه هم 50000 هزار نظامی امریکایی در ایران از این رژه ها میرفتند که مردم به اتکاء به خدا و انقلاب همه نظامیان امریکایی را بیرون ریختند. عراقی های مسلمان با غیرت این سربازان امریکایی را بیرون خواهند ریخت.
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    نیروهای حشد الشعبی = غیرت دینداری و میهن دوستی
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      آره بخاطر همینه که مدام مملکتشون دست بدست میشه؟
    • FI ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      در جواب(آره بخاطر همینه که مدام مملکتشون دست بدست میشه؟): عزیزم ملت عراق بی تقصیر هستند, حتی سنی ها, مشکل عراق از قدیم بدلیل داشتن ملتی بی ریا و قرار گرفتن در یه جغرافیای حساس, و بودن قدرت در دست اسهال طلبان عراق و خرما خورها هستش (خرمای دجال).
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
      6 146
      اره به خاطر همینه که تمام نیروهای امریکایی رو هدف قرار دادن و از عراق بیرون کردن!!!!!!
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
    چهارتا از این حرام زاده های امریکایی را بکشند امریکا دمش را روی کولش می زاره و می ره
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
    0 8
    اربا ننت که تو ضد انقلابی درسته مشرقیا خرن نه این خری که تو دیگه کلاه سرسشون بذاری خیلی تابلویی!!!!!!!
  • gmail.com IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
    11 0
    مشرق چقدر تابلویی در انتشار نظرات یه مخالفا نشر میدی بقیه بهش میتوپن بایدم لایکات بر عکس بخوره تقصیری نداری!!!!!!!!!!
  • علی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
    2 11
    ظاهرا یک عده طرفدار امریکا بسیج شدند تا بنفع امریکا کامنت بگذارند وبگویند تعداد آنها از کامنت های مثبت بیشتر است ولی حنایشان رنگی ندارد اما دفاع از امریکا با این جنایتشان چه نفعی برایشان دارد ولی در دفاع از کشور خود حاضر به دادن هیچ هزینه ای نیستند آیا اینها عرق ملی دارند؟ بعید است
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
    1 0
    چهارتا تلفات بدهند حالیشون میشه، که اینجا، با جاهای دیگه فرق می کنه.
  • پرویز DE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
    0 0
    چطور نمیدونید ، دنبال مهدی میگردند !!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس