کد خبر 934927
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
خبر ویژه

رادیو آمریکایی NPR می‌گوید برخلاف خواست وزیرخارجه آمریکا، ایران و عراق راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش دیپلماسی ایرانی، ان‌پی‌آر با اشاره به سفر پمپئو و سپس ظریف به بغداد می‌گوید: پمپئو در سفر هفته گذشته خود به عراق سعی کرده مقامات این کشور را به تطبیق با تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران ترغیب کند؛ اما ایران همسایه عراق و یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آن است، کاری کرده که پذیرش تحریم‌ها برای دولت عراق به شدت دشوار شود.

بیشتر بخوانید:

عبدالمهدی: اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق به دیگر کشورها حمله شود


در تالار اصلی هتل محل برگزاری کنفرانس تجاری ایران و عراق در بغداد، سرود ملی ایران و عراق پخش شد و صدها نفر از تاجران ایرانی و عراقی دور میزهای گرد پوشیده شده با سفره‌های سفید نشستند. پرچم‌های دو کشور در کنار گلدان‌هایی روی میزها مشاهده می‌شد. همه در آنجا گرد آمده بودند تا سخنان محمدجواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران را بشنوند.


تنها چند روز پس از آنکه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا وارد بغداد شد تا دولت عراق را به همکاری با تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران ترغیب کند، ظریف با یک هیئت تجاری متشکل از نمایندگان ده‌ها شرکت ایرانی ظاهر شد حجم تجارت عراق و ایران سالانه به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد. عراق به ایالات متحده اعلام کرده که به واردات برق و گاز طبیعی از ایران نیاز دارد و نمی‌تواند با سرعتی که ایالات متحده می‌خواهد، منابعی را برای جایگزینی ایران پیدا کند. عراق از آمریکا معافیت از تحریم‌های ایران را خواستار شده و این معافیت را دریافت کرده است. اما صاحبان کسب و کار ایرانی در عراق از برنامه خود برای دور زدن تحریم‌های آمریکا سخن می‌گفتند. رضا ناطقی، مدیر شرکت مواد غذایی سولیکو گفت: «بگذارید چیزی به شما بگویم. هیچ مشکلی وجود ندارد. ما راهش را پیدا خواهیم کرد، همانطور که در دور قبلی تحریم‌ها پیدا کردیم.» مواد غذایی در فهرست تحریم‌ها نیست، اما ممنوعیت انتقال پول به ایران بر همه شرکت‌ها تأثیر گذاشته و تجارت در همه زمینه‌ها را مشکل کرده است.


یکی دیگر از افرادی که در این کنفرانس حضور داشت، یک تاجر عراقی بود که برای یک شرکت ساختمانی ایرانی کار می‌کرد. شرکت او پروژه‌های زیربنایی در جنوب عراق دارد. او گفت آنها راه‌هایی برای دور زدن اکثریت ممنوعیت‌های تجاری یافته‌اند. برخی از این راه‌حل‌ها از بیش از یک دهه تحریم علیه عراق پیش از حمله سال ۲۰۰۳ ایالات متحده به این کشور به دست آمده‌اند. شوان ابراهیم طاها، بانکداری در اربیل گفت که شرکت او تحت عنوان «ربیعی سکیوریتیز» تنها از طریق بانکداری قانونی کار می‌کند؛ اما در عراق این سیستم تحت تأثیر رونق گرفتن تجارت از طریق انتقال‌های غیررسمی پول قرار گرفته است. «نظام بانکداری غیررسمی در عراق خیلی بزرگ‌تر از نظام بانکداری رسمی است و قابلیت‌های بیشتری دارد و سریع‌تر هم هست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس