سیدعباس صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انقلاب ایران بر خلاف بسیاری از انقلاب‌های جهان انقلاب گلوله نبود بلکه انقلاب کلمه بود.

به گزارش مشرق، آئین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران عصر امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی مهدوی‌راد دبیرعلمی این دوره از جایزه کتاب‌سال، احمدعلی حیدری دبیر علمی جایزه جهانی کتاب‌سال، محمود واعظی رئیس‌دفتر ریاست جمهور در تالار وحدت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی وزیر ارشاد ضمن تبریک دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اظهار داشت: انقلاب ایران بر خلاف بسیاری از انقلاب‌های جهان انقلاب گلوله نبود بلکه انقلاب کلمه بود، واژه‌هایی که در شعرها، منابر، خطابه‌ها و چه بسیار در نوشته‌ها و کتاب‌ها حضور یافتند و از این جهت انقلابی متمایز و ممتاز بود.

بیشتر بخوانید:

علت پیروزی انقلاب از دید روحانی

جلیلی: تحلیل‌های فلج‌کننده از تحریم‌ها بدتر است

بعثت انقلاب

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی هم به نقطهع تأسیس وفاداری داشت اتفاقات قابل توجهی در حوزه کتاب و نشر رخ داد که نشان از این وفاداری دارد.

وزیر ارشاد به آماری از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ اشاره کرد و گفت: در این فاصله ۵۰ هزار عنوان در ایران تولید شده بود و پس از سال ۵۷ تا ۹۶ حدود یک میلیون و ۲۳۰ عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ روانه بازار نشر شد. مسیر حرکت پرجهشی را شاهد بودیم. در دهه اول انقلاب ۳۵ هزار عنوان کتاب تولید شده بود و در دهه چهار ۷۲۶ هزار کتاب تولید شد.

عالی رتبه ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه بخش قابل توجه افتخارات علمی ۴ دهه انقلاب اسلامی را مدیون مؤلفان و ناشران هستیم، توضیح داد: بخش قابل توجه افتخارات علمی ۴ دهه انقلاب اسلامی را مدیون مؤلفان و ناشران هستیم، کسانی که با تولید کتاب توانستند فرصت‌های علمی را افزایش و گسترش دهند.

به گفته وزیر ارشاد، در بخش علوم کاربردی و عملی ۱۴۳ هزار عنوان طی ۴۰ سال اخیر تولید داشته‌ایم، اگر قیاسی در همین حوزه داشته باشیم در می‌یابیم که دهه اول حدود ۴ هزار عنوان داشتیم و در دهه چهارم ۸۸ هزار عنوان، که نشان می‌دهد جریان علمی کشور مسیر توسعه را به نحو چشمگیری با کتاب و نشر گذرانده است.

صالحی حوزه علوم انسانی و اسلامی را هم به همین میزان چشمگیر و توسعه یافته دانست و آن را پرجهش نامید و گفت: اگر با نگاه‌های آمایشی هم به ۴۰ سال گذشته بنگریم رد پای پیشرفت گسترده را می‌بینیم یکی از آنها در حوزه جنسیت است، زنان ما در حوزه پدید آورندگی پیشرفت قابل توجهی سال به سال گام به گام داشته‌اند.

وی گفت: براساس این آمار در سال ۵۷، ۹۶ درصد مؤلفان مرد و تنها ۴ درصد زن بودند، در دهه اول انقلاب نیز ۹۲ درصد مؤلفان مرد و ۸ درصد زن بودند اما اکنون در چهارمین دهه انقلاب اسلامی ایران ۷۱ درصد مؤلفان مرد و ۲۹ درصد زن هستند. همچنین در سال ۹۶، ۶۸ درصد مؤلفان مرد و ۳۴ درصد زن بودند.

صالحی درباره حوزه داستان‌نویسی نیز عنوان کرد: در این حوزه آمار نشان می‌دهد فاصله بین مردان و زنان کمتر شده و تقریباً به فضای برابر رسیده است.

وی همچنین به تقسیم‌بندی آمار مؤسسه خانه‌کتاب از ناشران نیز اشاره کرد و افزود: ناشران پرکار یعنی ناشرانی که سالانه حدود ۲۰ تا ۵۰ اثر تولید می‌کنند؛ در دهه اول انقلاب تنها ۱۷ ناشر بودند اما در دهه چهارم انقلاب تعداد آن‌ها به ۶۰۰ ناشر رسید.

صالحی درباره ناشران حرفه‌ای نیز گفت: ناشر حرفه‌ای ناشری است که سالانه بیش از ۵۰ عنوان کتاب تولید می‌کند. در این زمینه در دهه اول انقلاب ما تنها ۵ ناشر حرفه‌ای داشتیم و اکنون در دهه چهارم انقلاب ۲۸۶ ناشر حرفه‌ای داریم.

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: تمام این موضوعات نشان می‌دهد کاروان فکر، اندیشه، فرهنگ در ایران که از کهن‌بوم دیرینگی داشته است موفق بوده و آینده ایران نیز درخشان خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس