کد خبر 934384
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
محمد ایمانی

اروپا قرار است با INSTEX دقیقا چه کاری برای ما بکند؟ مشخصا چه زمانی این کار را انجام می دهد؟ خاصیت اقتصادی این وعده چیست؟

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

 اینستکس چیزی شبیه داستکس، اس آر جی، اسکاپیفای، آرگول و کی ال پی است. یقین دارم هیچ کدام این واژه ها را نمی شناسید. توضیح خواهم داد. اما قبل از آن، چند سوال مشخص درباره INSTEX وجود دارد که زینت کنندگان آن از پاسخش طفره می روند:

بیشتر بخوانید:

چهل سال انقلاب؛ چندگزارش مستند

یک شانتاژ گل درشت درباره تحریم‌ها

اروپا قرار است با INSTEX دقیقا چه کاری برای ما بکند؟ مشخصا چه زمانی این کار را انجام می دهد؟ خاصیت اقتصادی این وعده چیست؟ اینستکس چه نسبتی با تعهدات اروپا برای مقابله با تحریم های مالی و بانکی و نفتی دارد؟

هیچ یک از این سوالات، پاسخ روشنی ندارد، چرا که اینستکس، حرف است. باد هواست. یک کلمه بی محتوا روی کاغذ است. جای آن می شد بنویسند:  DUSTEX یا SRG یا SPCUIFY یا مثلا ARGOL یا چیزی شبیه  KLP . شما هم امتحان کنید. این کلمات بی معنا با لمس تصادفی حروف کیبورد به دست آمده است!

تصورش را بکنید: قریب شش سال است عوام و خواص ما با مشتی حروف مخفف الفبای فارسی و انگلیسی سر کار رفته اند و تا می آیند معنا و مفهوم و محتوای یکی را یاد بگیرند، دوباره کلمه ترکیب شده دیگری از حروف الفبا را می شنوند و آن قدر درگیر می شوند که یادشان می رود تکلیف و سرنوشت آن کلمه قبلی چی شد؟!

مثلا همین JCPOA یا  "ب رج ا م" 120 صفحه ای که اغلب نمایندگان و دانشگاهیان و روزنامه نگاران حامی آن، حتی یک بار نخواندند اما فتح الفتوح نامیدند و  با آن رقصیدند و مردم را رقصاندند.

نمونه دیگر IPC که در زمان خودش، مد روز بود و هر کس تعریف می کرد و می شنید، آب از لب و لوچه حضار جاری می شد؛ قراردادهای جدید نفتی که ادعا می شد 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی جلب می کند. اما فقط اطلاعات سرّی مخزن مشترک با قطر را به شرکت بدسابقه و رشوه پرداز توتال داد تا بهتر بتواند در سمت قطر استخراج کند و منابع ما را ببلعد.

به این فهرست طولانی می توانید یکصد هواپیماهای کاغذی AIRBUS را اضافه کنید که آقای ظریف به جای اعتراض به طرف کلاهبردار فرانسوی، به منتقدان می پرد که چرا تیتر زدید "هواپیماهای کاغذی"!

و بالاخره در این فهرست می توانید نام فریبای SPV را بگنجانید که 9 ماه، بخشی از افکار عمومی منتظر سیب و گلابی برجام را معطل کرد اما ناگهان به هنگام تولد، نامش به INSTEX  تغییر کرد. یافتن یک کلمه نه ماه زمان می خواست؟ شما  3 کشور اروپایی که  شب قبل از قرائت بیانیه رسمی، نام را عوض کردید؛ پس نه ماه معطلی برای چه بود؟!

الان قرار است چه اتفاقی بیفتد؟!  ...اختیار دارید! شش ماهه به دنیا آمده اید؟! زمان می برد. مگر خم رنگرزی است؟ می دانید اروپا چه تلاش طاقت فرسایی به خرج داده تا معجونی ضد تحریم بسازد که کمترین درگیری با تحریم های آمریکا نداشته باشد، پر طمطراق باشد اما چیزی گیر ایران نیاید، اقتصاد ایران را را کانالیزه و تحت کنترل کند، شیرینی آدامسی داشته باشد اما مشروط به اینکه شما تعهدات FATF را تمام و کمال بپذیرید؟

دیر آمده اید و زود می خواهید بروید، کجا؟ از وَجَنات شما پیداست داستان آن جماعت که صفی طولانی بسته بودند برای دیدن آن طرف سوراخ دیوار، نشنیده اید. بفرمایید ته صف! بعضی ها چند روز است برای بار چندم در صف می ایستند امانوبت شان که می رسد، چیزی سر در نمی آورند و می روند که فردا دوباره بیایند.

ساده و روشن بنویسیم. INSTEX (به قول وزارت خارجه ساحات!) ناچیز ترین اثر مثبت روی اقتصاد ما نخواهد گذاشت اما برای اروپا (وآمریکا) زمان می خرد. همین که برخی مدیران سراب اندیش و آرزو اندیش (یا آلوده) برای چند ماه دیگر دست روی دست بگذارند و از ظرفیت های ملی و منطقه ای و بین المللی برای رفع مشکلات خود بهره نگیرند و مردم را شاکی کنند، دستاورد بزرگی است. اگر هم امتیاز جدید دادند و بیشتر دست ملت خود را در راستای خود تحریمی و خود زنی بستند؛ چه بهتر.

عنایت داشته باشیم قیمت گوشت قبل از برجام 35 هزار تومان بود و با برجام و FATF سه برابر شد. گوشت مخلوط با INSTEX  و دمبه و سیرابی و شیردان چند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    7 37
    عالی بود دمت گرم
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    17 23
    دم انسان اولیه گرم؟!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس