سفرای ایران

نوع عملکرد سفارتخانه‌های ایران در اتریش، بلژیک و هلند در پیگیری و احقاق حق دیپلمات‌های ایرانی نشان دهنده این مسئله است که گویا سفرای ایران در این کشورها نیز احتمالاً با ماجدی هم نظر هستند.

سرویس سیاست مشرق - «علی ماجدی» سفیر سابق ایران در آلمان در آذر ۹۷ به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سمت خود کنار رفت. وی از تیر ۹۳ در این پست مشغول به کار بود.

ماجدی- ۳ بهمن ۹۷- در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا، اظهارات تأمل برانگیز و البته تأسف برانگیزی بیان کرد. وی در این مصاحبه گفت:

«اروپایی‌ها با ما کار می‌کنند ولی به ما اعتمادی ندارند. می‌بینیم که طی این چند وقت چه مسائلی بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است. من نمی‌خواهم مسائل را بازگو کنم ولی این اتفاقات باعث شده که اعتماد اروپایی‌ها به ایران از بین برود. با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات‌ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تأمین کرد، به صراحت گفت تصور آنها اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:

«اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند.

ما می‌بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. آن‌ها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند، آن‌ها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در اینجا است که من می گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت اشتباه هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را از بین ببرد. ما در داخل کشور با موضوعی همچون "عملیات خودسرانه" مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.»

ذوق زدگی رسانه‌های معاند

ماجدی در این مصاحبه ادعاهای واهی برخی کشورهای اروپایی مبنی بر دست داشتن ایران در اقدامات تروریستی در اروپا را تأیید کرد! این اظهارات نسنجیده، استقبال رسانه‌های معاند را در پی داشت.

در همین رابطه سایت ضدانقلاب دویچه وله فارسی در مطلبی نوشت: «در ماه‌های گذشته برخی کشورهای اروپایی چندین دیپلمات ایرانی را از خاک خود اخراج کرده‌اند. اسدالله اسدی، از کارکنان سفارت ایران در اتریش نیز پس از بازداشت در آلمان به بلژیک منتقل شد. این دیپلمات ایرانی متهم به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس است. علی ماجدی، سفیر سابق ایران در آلمان، در گفت‌وگوی خود با ایسنا که متن آن سوم بهمن‌ماه گذشته منتشر شد، "عملیات خودسرانه" نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در خارج از کشور را منتفی ندانسته و هم‌زمانی بازداشت اسدالله‌اسدی، دیپلمات ایرانی در آلمان با سفر حسن روحانی به اروپا را هم تصادفی ندانسته بود. او گفته بود که برخی "خودسری‌ها" باعث بی‌اعتمادی اروپایی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی شده و آنها "اسنادی" را ارائه کرده‌اند که حکومت ایران "به‌راحتی" نمی‌تواند آن را رد کند».

ماجدی در کنار موسویان و روحانی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای

دویچه وله فارسی همچنین در مطلب دیگری با عنوان «عملیات خودسرانه" یا خطر بازگشت به دوران پیش از میکونوس؟» نوشت: «ماجدی در پاسخ به پرسشی در مورد اخراج دیپلمات‌های ایرانی از دانمارک، هلند و آلبانی با اتهام‌های امنیتی نیز استدلال رایج برخی جریان‌های داخلی مبنی بر ایجاد چالش‌هایی از سوی اروپا برای تحت‌الشعاع قرار دادن تعلل در برقراری کانال مالی را نیز رد کرده و می‌گوید که "اعتقادی به این تحلیل‌ها" ندارد. به گفته او، اروپایی‌ها در رابطه با تلاش جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان در خارج از کشور اسنادی را ارائه کرده‌اند که نمی‌توان آنها را "به‌راحتی" رد کرد.»

بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، رادیو فردا و دیگر رسانه‌های معاند نیز با آب و تاب به بازتاب اظهارات نسنجیده ماجدی پرداختند.

بایکوت اسدی توسط سفارتخانه‌های ایران در اروپا

در روز ۲ ژوئیه ۲۰۱۸-۱۱ تیر ۹۷- رسانه‌های خارجی از دستگیری یک دیپلمات ایرانی در آلمان خبر دادند. «اسدالله اسدی» دیپلمات سفارت ایران در وین در اتریش علیرغم مصونیت دیپلماتیک در اقدامی غیرقانونی و به دلایل واهی توسط پلیس آلمان و در جریان حضورش در این کشور بازداشت شد. آقای اسدی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸- ۵ مهر ۹۷- به بلژیک مسترد شد.

این اقدام غیرقانونی و گستاخانه آلمان در حالی رخ داد که در ماده ۲۹ کنوانسیون وین آمده است: شخص مأمور سیاسی مصونیت دیپلماتیک دارد و نمی‌توان او را به هیچ عنوان مورد توقیف یا بازداشت قرارداد. کشور پذیرنده با وی رفتار محترمانه‌ای که در شأن او است خواهد داشت و اقدام‌های لازم را برای ممانعت از وارد آمدن لطمه به شخص و آزادی و حیثیت او اتخاذ خواهد کرد.

از سوی دیگر، طبق قانون هرگاه یک کشور نماینده کشور دیگری را-که دارای گذرنامه دیپلماتیک است- در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را اخراج کند. به عبارت دیگر اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.

طبیعتاً طبق قواعد دیپلماتیک، وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در اتریش، آلمان و بلژیک می‌بایست به صورت جدی به این رفتار غیرقانونی آلمان و بلژیک در بازداشت دیپلمات ایرانی واکنش جدی نشان می‌دادند. اما متاسفانه هیچ اقدام قابل توجهی از جمله اجرای «اصل عمل متقابل» از سوی دستگاه دیپلماسی مشاهده نشد.

علاوه بر این ضعف بخش دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه در به دست گرفتن ابتکار عمل موجب شد تا رسانه‌های معاند با سوءاستفاده از خلاء اطلاعاتی موجود، حتی تصاویر مدنظر خود را منتشر کنند. این در حالی است که انتشار تصاویر خانوادگی از این دیپلمات ایرانی کمترین کاری بود که در این جهت می‌توانست انجام گیرد.

در این میان، سفرای ایران در اتریش و بلژیک و آلمان روزه سکوت گرفته و به هیچ عنوان اظهارنظری از این افراد در رسانه‌ها منتشر نشد. در بررسی وبسایت‌های اطلاع رسانی این سفارتخانه‌ها نیز با کمال تأسف هیچ خبری درخصوص آقای اسدی منتشر نشده بود!

این در حالی است که در سوی مقابل وقتی یک جاسوس دوتابعیتی- و نه یک دیپلمات شاغل در سفارت- به نام «نازنین زاغری» در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیسی از سفیر گرفته تا نخست وزیر به این مسئله واکنش نشان داده و با ایجاد عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی این جاسوس دوتابعیتی شدند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه- ۸ بهمن ۹۷- در نشست خبری تصریح کرد که «"اسدالله اسدی" با یک اتهام واهی و کاملاً بی‌گناه در زندان است» اما با اینحال هنوز هیچ اقدام قابل توجهی از سوی دستگاه دیپلماسی برای آزادی وی صورت نگرفته است.

علاوه بر این در خردادماه سال جاری دو دیپلمات ایرانی به دلایل واهی از هلند اخراج شدند. اما سفارت ایران در این کشور و شخص سفیر هیچ اقدام قابل توجهی در پاسخ به گستاخی هلند انجام نداد.

ماجدی یا ماجدی‌ها!

قطعاً نوع نگاه و اظهارات ساختارشکنانه «علی ماجدی» درخصوص سیاست خارجی به دوران بازنشستگی وی محدود نمی‌شود. اینکه بگوییم وی اکنون بازنشسته است و دیگر اظهاراتش در جایگاه یک دیپلمات ارشد و شاغل نیست و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد، در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است.

این فرد با همین رویکرد سالها در پست‌های مهم در دستگاه دیپلماسی مشغول به کار بوده است. نوع عملکرد سفارتخانه‌های ایران در اتریش، بلژیک و هلند در پیگیری و احقاق حق دیپلمات‌های ایرانی در ماه‌های اخیر نیز نشان دهنده این مسئله است که گویا سفرای ایران در این کشورها نیز احتمالاً با ماجدی هم نظر و هم عقیده هستند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری اخیر خود تاکید کرده است که مراجع قضایی باید درخصوص اظهارات ماجدی قضاوت کنند. حال علاوه بر لزوم پیگیری قضایی اظهارات ضد ایرانی ماجدی، دستگاه‌های ذیربط باید درخصوص نوع عملکرد سفارتخانه‌های مذکور بررسی‌های لازم را انجام دهند.

گویا ما علاوه بر ماجدی، با ماجدی‌ها در سفارتخانه‌های اروپایی ایران مواجه هستیم. با بررسی دقیق در این موضوع، قطعاً پاسخ این سؤال پیدا خواهد شد که بی عملی دستگاه دیپلماسی در پیگیری آزادی دیپلمات ایرانی از کجا نشأت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    53 1
    وقتی گفته می شود وزارت خارجه چلمنگ و قجری یعنی همین! دست آورد اصلاح طلبان تهوع آور بر سیاست خارجی ایران و عزتمند شدن روادید ایرانی!
    • ديپلماسي نرمشي NL ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      2 33
      همينه كه هست ، دوست نداريد بريد موشكاتون ببريد نشون بديد تا كارتون راه بندازن .
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      23 1
      وزارت خارجه: درو کردن ارز در قبال نداشتن عرض!// نخبگان دیپلمات وزارت خارجه! در سازمان شفته و بتن = عملکرد تخریبی و بازده هیچ! و مشاغل هرز// از ناصالح و بی کمال.......تا حرکت در مسیر باد جنوب و شمال!// و این یعنی برای حسن سرخه ای مطلوب و ایده آل//و تبدیل هسته ای به خاک ذغال//راستی چه کسانی این جماعت را میکند باد و میدهد پر و بال؟//ندادن حق و حقوق در شفته و بتن و قدرت طلبی با توهم و خیال؟؟؟
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      0 9
      چرا شما دوست دارید ظریف رو بچسبونید به اصلاح طلب ها؟ این چه خط انحرافی هست که دنبال می کنید؟؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    16 5
    همشون از یک قماش هستند
  • هاشم BE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    31 2
    قیافه های اینها شبیه سفیر نیست. انگار در رستوران پیش بند برای غذاخوردن بسستند.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      1 8
      ای کاش شما هم عکستان را بگذارید تا خواننده ها برحسب سلیقه نظر بدهند که چهره شما شبیه به چیست و به چه دردی میخورید متاسفم برای کسانی که با ادعا و اشتیاق خبرها را دنبال میکنند ولی کاملا واضح است که ذره ای توان تحلیل مسائل را ندارند و فقط دهان میگشایند برای اظهار وجود. چگونه میتوان به نمایندگی از انسان هایی چون شما در برابر کشورهای خارجی از حق وطن دفاع کرد
    • هاشم BE ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      14 0
      من هنوز به این حد وقاحت شما نرسیدم که ادعای نمایندگی یک ملت را داشته باشم و از حقوق شهروندان اش نتوانم دفاع کنم.در هر شغلی مخصوصا در اروپا باید شکل و محتوا با هم تناسب داشته باشد. لباس؛ گفتار؛ کردار و عملکرد شما نشان میدهد که شغل اشتباهی به شما دادند.اگر عرضه دارید به جای زبان درازی در اینجا؛ از حقوق ملت ایران در مقابل غربی ها دفاع کنید.
  • BE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    16 0
    ملاک انتخاب سفیر چیست؟ چرا اینجا هیچکس نیست؟
    • نادر IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      4 0
      ملاک انتخاب سفیر ،وزیر ،مدیر ،استاندار ،فرماندار ،شهردار ،.... در دولت روحانی و دولت های مشابه که خارج از اداره واقعی مردم انتخاب میشوند ،به میزان عملکردشان در ستاد های انتخاباتی و هزینه های اسپانسری دارد ،نه شایستگی افراد
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    12 7
    او دیپلمات نبود و نیست .
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    27 1
    وزارت خارجه ما فشل است
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    21 2
    اینها پادوی اسهالیستها هستند
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    5 0
    بله دیگرخبری از رد حرف نادرست همکار خبری نیست . دسته وحزب ودولت حزبی بت وحق بجای حق واقعی نشسته است .
  • سعید IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    18 0
    حقوق 8000 یورو چقدر میشود الان؟
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    1 4
    عوض این همه شلوغ کردن بگید اون بنده خدا چه کرده!
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    8 0
    تیترخبربایداصلاح شود!چون ماجدی فکرنکردوتوان تفکرهم نداره بلکه نسخه دیکته شده را نشخوار کرد!!!مراقب جعل عنوان نشخوار چی ها بجای دیپلمات باشید!!!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 7
    نظریات فوق کارشناسی دوستان خواننده بسیار تامل برانگیز است! کی می آموزیم که درباره ی موضوعی که هیچ اطلاعی از آن نداریم سکوت اختیار کردن بسیار سنجیده تر از اراجیف به هم بافتن است؟
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 12
    از کودکی به ما آموخته اند که ندانستن عیب نیست،نپرسیدن عیب است.اما درد امروز جامعه ی ما این است نه تنها نمیدانیم،بلکه به اصرار راجع به ندانسته نظر هم میدهیم!
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    9 0
    از یک وزارت خانه فلج چه انتظاری دارید،
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 8
    جناب مشرق اسراییلی ها از دیشب دارن میگن 7 نفر از دانشمندان اتمی ایران رور در کرج ترور کردیم جهرمی هم داره میگه سه نفر از متخصصین پژوهشکده فضایی در آتش سوزی کشته شدن موضوع چی هست!؟؟؟؟ متاسفانه مثل اینکه حادثه اخیر یک عملیات تروریستی بوده: سخنگوی ارتش سرائیل: هفت دانشمند هسته‌ای ایران در کرج کشته شدند آی‌دی کوهن سخنگوی ارتش اسرائیل ۱۴ ساعت پیش در حساب توییتری خود نوشته: یک تیم ماموریت‌های ویژه ساعاتی پیش یک عملیات با دقت بالا را علیه گروهی از دانشمندان هسته‌ای در ایران که در یک کارگاه سری در شهر کرج در شمال تهران مشغول بودند انجام داد و آن دانشمندان که ۷ نفر بودند را در میان سکوت شدید تصفیه (شهید)کردند
    • DE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
      6 0
      حرف راست تو دهن اسرائیلی جماعت نیست . بنای کشورشون رو با دروغ گذاشتن و همینجوری دارن پیش میرن .
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    1 0
    باید نهادهای ذیربط یه بررسی جدی داشته باشند
  • وطن دوست BE ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    10 0
    تا آنجایی که در خبر است البته از دو جناب همسایه بدنبال تحصیل فرزندان گرامی بوده و در راستای اقامت آنها تمامی تلاش خود را میکنند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس