موگرینی در نشست ضدایرانی «ورشو» شرکت نمی‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به شکست مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای، عنوان داشت که اروپا نمی خواهد صحنه رقابت ابرقدرت ها باشد.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شکست مذاکرات روسیه و آمریکا در خصوص پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای واکنش نشان داد و گفت: اروپا نمی خواهد یک بار دیگر صحنه رقابت ابرقدرت ها شود.

روز گذشته اعلام شد که مسکو و واشنگتن نتوانسته‌اند اختلافاتشان را درباره پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای حل کنند و احتمالاً آمریکا از فردا شنبه، روند خروج از این پیمان را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کانال ویژه تجارت اروپا با ایران شامل تجارت مشروع است

ثبت کانال ویژه مالی اروپا و ایران؛ آیا INSTEX کارا خواهد بود؟

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که در مذاکراتش با همتای آمریکایی، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

ریابکوف بعد از یک جلسه ۱۱ ساعته با «آندره تامپوسن» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌الملل، گفت انتظار دارد که واشنگتن روند خروج از این پیمان را آغاز کند.

این مقام روسی، موضع آمریکا را شبیه به یک اولتیماتوم و مخرب توصیف کرد.

پیمان منع تولید موشک‌های میان‌برد هسته‌ای یاINF، یکی از توافقات مهم کنترل تسلیحات در جهان است که از زمان جنگ سرد باقی مانده است. این پیمان در سال ۱۹۸۷ میلادی میان رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسید.

بر اساس این پیمان، این دو قدرت هسته‌ای به شکل داوطلبانه پذیرفتند که از تولید موشک‌های هسته‌ای با برد ۵۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند. بعد از این پیمان دو کشور صدها موشکی را که با این برد داشتند، منهدم کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس