کد خبر 933481
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
محمد ایمانی

شعبده بازی اروپا پس از ۹ ماه در واقع، زدن کرم بر سر قلاب و گذاشتن طعمه زیر تله FATF برای برجامیزاسیون اقتدار منطقه ای و موشکی ایران است.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

اروپا عقیم است. ۹ ماه انتظار برای اینکه اروپا برای حفظ برجام، کدام شق القمر را خواهد کرد، به تولد جنین مرده و ناقص الخلقه ای به نام INSTEX منتهی شد. درست مانند اینکه کسی ۹ ماه انتظار فرزند آوری بکشد اما موجودی دیگر متولد شود که حداقل شباهت ها را به انسان نداشته باشد و به پدر بگویند شما اکنون صاحب یک بزغاله هستید که نفس نمی کشد!

آیا ما از اروپا خواسته بودیم که برای ما SPV یا INSTEX راه اندازی کند؟ خدعه های آمریکا به عنوان کلاهبردار اصلی که جای خود محفوظ. اما اروپایی ها در توافق هسته ای، بر عهده گرفتند در مقابل انجام تعهدات ایران، مقابل تحریم های بانکی و مالی و نفتی و بیمه ای بایستند. وزارت خارجه ما نام این توافق را "ب ر ج ا م" گذاشت؛ یعنی "برنامه جامع اقدام مشترک".

اما برجام از همان آغاز برجای (برنامه جامع اقدام یکطرفه) بود و به تدریج با بدعهدی های غرب، ماهیت "درجا زن" برجام برای ایران بیشتر آشکار شد. نشان به آن نشان که دولت اوباما قانون محدودیت ویزا را با نقض صریح برجام به اجرا گذاشت. سپس، معلوم شد به تصریح آقای ظریف، ایران بعد از دو سال نمی تواند حتی یک حساب بانکی در لندن افتتاح کند. انگلیسی ها حتی به بیمار ایرانی که در لندن جراحی کرده و ادامه معالجه اش باید همان جا انجام شود، ویزا نمی دهند!

آلمانی ها بهمن پارسال به هواپیمای آقای ظریف که به دعوت رسمی خودشان به کنفرانس انیتی مومیخ رفته بود، بنزین ندادند و پس از رواداشتن اهانت، با مداخله وزارت دفاع، یک باک بنزین به هواپیمای او دادند. تکلیف بدعهدی های فرانسه (شرکت های ایرباس و پژو و رنو) و میزبانی سازمان تروریستی منافقین و سپس اتهام پراکنی تروریستی علیه ایران هم که روشن است.

بدین ترتیب، ترامپ ۹ ماه پیش فقط از واقعی رونمایی وگواهی مرگ برجام را صادر کرد. شاید این کار به ضرر عملیات فریبی به نظر برسد که برجام فقط استارت آن بود. اما دولت آمریکا با انفعالی که از دولت روحانی سراغ گرفته بود، تصور می کرد ضمن تشدید فشار می تواند امتیازات بیشتری درباره FATF و مهار برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران بگیرد. INSTEX سند ادراک و برآورد درست دولت آمریکا از دولت روحانی و تیم ظریف است؛ مگر اینکه شاهد واکنش قاطع باشیم.

بیشتر بخوانید:

متن کامل بیانیه ثبت کانال تجاری اروپا با ایران

واکنش ظریف به اقدام تجاری اروپا درباره ایران

دیپلمات لهستانی: SPV ژست نمادین است

در این مسیر، اروپایی ها یا از همان آغاز، با دولت جدید آمریکا هماهنگ بودند و یا اینکه کوشیدند از فشار آمریکا برای مطالبه امتیازات جدید از ایران اسفاده کنند و نیاز و مضیقه دولت روحانی (به ویژه درباره وعده های داده شده به مردم) را ابزار چانه زنی جدید قرار دهند. ایده تولد سازوکاری جدید به نام SPV -مشروط به عقدی جدید و عبور از مطالبه کودک سر راهی و گمشده به نام برجام و تعهدات آن- از همین جا شکل گرفت.

وقتی شما نمی توانید برای چیزی نام انتخاب کنید، از بحران هویت آن شیء (مسما) حکایت می کند؛ همان شتر گاو پلنگ (زرافه ای) که هر قسمتی از بدنش به موجودی شبیه است اما هیچکدام شان نیست. شتر مرغی که نه می خواهد بار ببرد و نه می خواهد بپرد. برجام و SPV (کانال مبادلات مالی ویژه ایران) و سپس INSTEX ( Instrument in Support of Trade Exchanges- ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری) چنین هویت آشفته و سردرگرمی را بازگو می کنند.

اس پی وی، تعهدات برجامی اروپا را به مبادله نفت در مقابل کالا فرو می کاست اما در همین چهار پنج ماهی که نامش سر زبان ها بود، به INSTEX و "مبادله پول نفت (دیگر کشورها) با غذا و دارو" فرو کاسته شد. در واقع، SPV قرار بود کاریکاتوری از تعهدات برجامی اروپا باشد اما حالا اینستکس را رو کرده اند که کاریکاتوری از وعده های اروپا در قالب SPV است!

آنچه طبق برجام برعهده اروپاست و باید بعد از خروج آمریکا انجام می داد، "اعتراض رسمی به آمریکا در شورای امنیت (ولو با وتو روبرو می شد)، مقابله صریح و کامل با بازگشت تحریم های ثانویه آمریکا، تضمین خرید نفت، و همکاری بانک ها و شرکت های اروپایی با ایران در تمام حوزه های معاملاتی قانونی" بود.

اما اکنون در حالی که تقریباً تمامی این مسئولیت ها زیر پا گذاشته شده، اروپا برای چندمین بار وعدهفروشی می کند، آن هم #مشروط به اخذ امتیازات جدید! بیانیه انگلیس و فرانسه و آلمان (ونه حتی بیانیه نامعتبر ۲۸ کشور در قالب اتحادیه اروپا) تصریح می کند:

"سه کشور در گام اول، از معاملات تجاری مشروع، با تمرکز بر اساسی ترین بخش ها برای مردم ایران همچون تولیدات دارویی، کالاهای پزشکی و تولیدات کشاورزی - غذایی حمایت خواهد کرد.
هدف INSTEX در بلند مدت (!؟) گشایش به روی همه کشورهای ثالث خواستار تجارت با ایران است و سه کشور به مطالعه امکان های رسیدن به آن را ادامه خواهند داد. اجرای عملیاتی INSTEX رویکردی تدریجی خواهد داشت.

اینستکس بر اساس شدیدترین استانداردهای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم(AML/CFT) و با رعایت تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد کار خواهد کرد. از این لحاظ، سه کشور انتظار دارند ایران سریعاً همه عناصر برنامه اقدام FATF خود را به سرعت اجرا کند".

اروپا دراینستکس جا خالی داده و فعلاً سه کشور باقی مانده اند. با این اوصاف، اگر عایدی موهوم برجام از وعده "لغو همه تحریم های بانکی و مالی و نفتی در روز اجرای توافق" (تصریح روحانی) به تقریباً هیچ تنازل پیدا کرد، عایدی SPV تنازل یافته به INSTEX، یقیناً هیچ بلکه "خسارت چند لایه" است. به همین دلیل هم یک مقام در سفارت آمریکا در آلمان اعلام می کند "انتظار نداریم این سازوکار، تاثیری بر فشارهای و تحریم های ما بر ایران داشته باشد".

شعبده بازی اروپا پس از ۹ ماه در واقع، زدن کرم بر سر قلاب و گذاشتن طعمه زیر تله FATF برای #برجامیزاسیون اقتدار منطقه ای و موشکی ایران است. اکنون حجت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی برای نفطه پایان گذاشتن بر امید به اروپا تمام شده است.

سازو کار جدید، عملاً وقت کشی و بلا استفاده است؛ فقط چند ماه دیگر ما را معطل می کند تا حربه توقف تعهدات برجامی یکطرفه (به عنوان اهرم وادار کردن اروپا به انجام تعهدات) را به کار نگیریم یا تدبیری فراتر از برجام برای رونق اقتصاد خود به عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در قلب تجارت دنیا نیاندیشیم. گشوده شدن گره اقتصاد ما متوقف به ناامیدی مطلق از غرب است. اگر هم می خواهیم مراودات با اروپا را حفظ کنیم، چاره اش متوازن کردن ناموازنه پسا برجامی است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • نکایی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    احسنت ؛ ولی امیدی به این دولت بی تدبیر غربگرا نیست ؛ هنوزم از خواب بیدار نشدن و به فکر تدریس برجام این آفتاب عالم تاب اند ؛
    • بازی جدید ممنوع IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      11 57
      ما فریب خورمان ملس است ظاهرا
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    54 84
    متاسفانه هیچ امیدی به روحانی و دولتش نیست این طرح اروپاییها توهین آمیز بوذ اما واکنش وزارت خارجه ما حقارت آمیز مدیترانه در مجمع خدا بخیر کند
  • مردم IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    14 70
    بله کاملا درست بنظر میرسه نباید از اول با آمریکا مذاکره میکردیم
  • سیدرضا IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    23 2
    انسان اولیه ماقبل التاریخ
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    21 84
    غرب به درستی فهمیده که نه دولت ما یک دولت انقلابی هست نه متاسفانه مردم ما یک ملت انقلابیند که حاضر باشند فشارها را تحمل کنند تا به ارمان های خود دست یابند. به قول خودتان ملتی که دنبال سلبریتی باشد را با ارمان های والا چکار ! غرب هوشمندانه و صبورانه ابتدا منش و فرهنگ ملت را به نفع منافع خودش تغییر داد.
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    10 82
    اتفاقا مفهمند وعمدا حمایت مکنند و با تحت فشار گذاشتن مردم میخواهند به هدف پلید خود برسن
  • ناشناس IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    حق کشوری که همه جا فضولی می کنه همینه
    • رامین ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      5 46
      خطاب به 19:35، دهنتو ببند ابله، کشوری که همه جا فضولی می کنه، آمریکاست نه ایران ( نمونه اش حمایت آمریکا از کودتا در ونزوئلا و موارد بسیار زیاد حمایت از کودتا در بسیاری از کشور های جهان در طول چند دهه گذشته)، ایران از منافع ملی خودش حفاظت می کند و در برابر زورگویی آمریکا ایستاده است. ایران طبق آموزه های دینی خود و مطابق قانون اساسی از مظلومان و مستضعفان جهان دفاع می کند و این کار هم نفوذ منطقه ای ایران را افزایش می دهد و هم تبادلات اقتصادی ایران را با کشور های منطقه افزایش می دهد و هم قدرت بازدارندگی بالایی برای ایران ایجاد می کند و باعث افزایش قدرت سیاسی ایران در منطقه و جهان می شود، ایران بر خلاف آمریکا ، هیچ گاه در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نکرده است و همواره به تصمیم ملتها برای تعیین سرنوشتشان احترام گذاشته است.
    • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      1 0
      منظورت امریکاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    39 10
    برید گم شید.. نفستون از جای گرم باند میشه ملت زیر بار فشار سیاست های مزخرف امسال شماها دارن له میشن..
  • سید رضا IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    11 79
    این دولت بی تدبیر ؛ تنها برگ به ظاهر برنده اش ؛ برجام بود ، که آنهم مرده متولد شد ! اما بازهم قصد دارد ؛ به هر قیمتی ؛ این نوزاد مرده را ، به کمک دستگاه ها ، در حالت مرگ مغزی ، حفظ کند !!!
  • سید رضا IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    8 90
    این دولت بی تدبیر ؛ تنها برگ به ظاهر برنده اش ؛ برجام بود ، که آنهم مرده متولد شد ! اما بازهم قصد دارد ؛ به هر قیمتی ؛ این نوزاد مرده را ، به کمک دستگاه ها ، در حالت مرگ مغزی ، حفظ کند !!!
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    6 66
    جیانت های زریف تا ۱۴۰۰ ادامه دارد
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    5 63
    وزارت خارجه فشلی که چشم گدایی بسوی اروپاو کدخدا دارد
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    5 50
    اسمشو بذاریم "برجاو". برنامه جامع اقدامات وطنفروشانه
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    48 7
    لطفا دوستاتن منقد راهکار هم ارائه بدن؟ مثلا از برجام بیایم بیرون تهش میتونیم بمب های بیشتری از کره شمالی داشته باشیم. اون موقع چی؟
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      9 55
      شما جواب بده فقط کره شمالی بمب داره روسیه چین هند فرانس انگلیس پاکستان اسراییل امریکا کشک هستن چرا از ایران کره شمالی می سازی مغزت رو شستشو دادن عربهای صهیونیست و غربیها
  • علی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    0 27
    چی میگی...
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    14 54
    از دولت روحانی چشم آب نمیخوره...اینا وقتی میفهمن که نباشن
  • DE ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    3 46
    آن کو چار ثمه بتازد به سوی غرب- با ذلت و عذاب بمیرد نه جنگ و حرب/ بافرش قرمز و هتل۷ستاره و معده ای سرریز-تو نتوانی گرفت داد ستمدیده پشت میز/ ما در پیاله اروپا عکس رخ مار دیده ایم/چون از باغ تو سیب و گلابی برجام چیده ایم
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    1 32
    لعنت بر خیانت که سرتا پای مملکت را در بر گرفته
  • امین IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    6 1
    متاسفانه شما برجام را محصول روحانی می دانی و نظام را از اون جدا می کنی. اگر برجام بد بود چرا با خارج شدن امریکا از اون کشور کن فیکون شده و هنوز هم جمع نشده؟ اگر همین برجام و اینستکس رو دولت اصولگرا بدست اورده بود الان تلویزیون جشن ملی برگزار می کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس