اروپا رسما ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کرد

دولت‌های اروپایی روز پنج‌شنبه بالأخره پس از ماه‌ها، رسما ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کردند.

به گزارش مشرق، سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنج‌شنبه رسما اعلام کردند که کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ثبت شده است.

صبح امروز رسانه‌های اروپایی گزارش داده بودند که این کانال ویژه مالی (اس‌پی‌وی) روز گذشته با نام رسمی «INSTEX» (ابزار پشتیبان مبادلات مالی) در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار آلمانی به نام «پر فیشر» ریاست آن را بر عهده گرفته است. در این کنسرسیوم مالی و حقوقی، انگلیس هم سهامدار است. ممکن است دیگر اعضای اتحادیه اروپا نیز به این شرکت بپیوندند.

بر اساس اعلامیه ثبت این شرکت که در روزنامه رسمی دولت فرانسه منتشر شده، آدرس شرکت اینستکس همان آدرس وزارت دارایی فرانسه است. قرار است نمایندگانی از وزارت خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان بر فعالیت این شرکت نظارت کنند.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه آلمان: اروپا سازوکاری برای تجارت با ایران راه‌اندازی کرد

دیپلمات لهستانی: SPV ژست نمادین است

اروپا رسما ثبت کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کرد/ جزئیات تسویه بدهی شرکت‌های ایرانی و اروپایی

در این بیانیه آمده است، فرانسه، آلمان و انگلیس، در راستای تعهد راسخ و تلاش‌های ادامه‌دار خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تأیید قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت رسیده، ایجاد «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» را اعلام می‌کنند. این ابزار، کانال ویژه‌ای برای تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران است.

بیانیه مذکور افزود: سه کشور اروپایی بار دیگر تأکید می‌کنند که تلاش‌ها برای محافظت از مفاد اقتصادی مندرج در برجام، به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران، از جمله همکاری‌های کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشروط است.

«آسوشیتدپرس» پیشتر گفته بود که تایید نهایی این مکانیزم به پنجشنبه موکول شده که موعد برگزاری نشست ۲ روزه رومانی با حضور وزرای خارجه اتحادیه اروپا است.

روز دوشنبه نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در سخنانی اعلام کرد که فرانسه، آلمان و انگلیس در آستانه راه‌ اندازی مکانیزم مالی اروپا و ایران موسوم به «SPV» هستند. 

وزیر خارجه آلمان گفته بود که مشورت ها میان ۳ کشور اروپائی فوق به همراه اتحادیه اروپا در این خصوص با هدف تسهیل پرداخت های مالی به تهران خواهد بود.

«هایکو ماس» در جمع خبرنگاران در رومانی عنوان کرد که در حال ایجاد ساز و کاری برای تداوم تجارت با ایران هستیم.

وزیر خارجه آلمان در خصوص ایجاد کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران تصریح کرد: این اقدام نشان می دهد وقتی که دیگران دیدگاه های متفاوتی دارند، ما در اتحادیه اروپا می‌ توانیم به صورت راسخ و متحد راه خودمان را ادامه دهیم.

بر همین اساس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در آغاز نشست وزرای این اتحادیه که در رومانی در حال برگزاری است، در خصوص کانال مالی ایران- اروپا گفت: می‌دانید که ثبت این کانال مالی تا چند ساعت دیگر به طور رسمی از سوی همکاران فرانسوی، انگلیسی و آلمانی من اعلام خواهد شد.

وی افزود: شما شاهد واکنش رسمی من به این موضوع خواهید بود که البته با استقبال و حمایت من از SPV همراه است. این تصمیمی است که ما در اواخر سپتامبر ۲۰۱۸ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و در جریان نشستی که با هدف اجرای کامل برجام برگزار شد، اتخاذ کردیم.

سفارت آمریکا در برلین در واکنش به خبر ثبت رسمی کانال مالی ایران-اروپا گفت که واشنگتن به دنبال جزئیات بیشتری درباره این مکانیزم جدید است.

سخنگوی این سفارتخانه مدعی شد: همانگونه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مشخص کرده است، شرکت‌هایی که به فعالیت‌های تحریم شده با ایران اصرار کنند؛ با تبعات سختی مواجه خواهند شد که می‌تواند شامل قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا و همچنین عدم توانایی برای تجارت با آمریکا و شرکت‌های آمریکایی باشد.

این بیانیه همچنین مدعی شد که به هر حال، آمریکا انتظار ندارد SPV یا همان سازوکار مالی ایران-اروپا تاثیری بر کارزار اعمال فشار حداکثری علیه ایران داشته باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    3 1
    ایران اساس و پایه کارش مشروعیت است
  • US ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    5 1
    پر واضح است که هویجی است برای تصویبِ چماق FATF !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس