کد خبر 933320
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
عقل هاشم

پس از حمله رژیم صهیونیستی در سال 1978 فعالیت عقل هاشم گسترش یافت و نقش اساسی در تاسیس مجموعه های امنیتی که برای اطلاعات دشمن کار می کردند ایفا کرد.

به گزارش مشرق، عقل هاشم متولد سال ۱۹۵۲ در روستای دبل از توابع بنت جبیل بود. سال ۱۹۷۶ با درجه گروهبانی از دانشکده درجه داری ارتش لبنان فارغ التحصیل شد. در همان سال به دبل برگشت و مجموعه های حزبی با هماهنگی و اشراف سازمانهای اطلاعاتی اسراییل تشکیل داد و با سلاح و پول مورد حمایت قرار گرفته و به آنها آموزش دادند.

بیشتر بخوانید:

قیام ربات‌های مجازی برای براندازی در ایران!

چرا آمریکا نام «فاطمیون» را در لیست تحریم خود قرار داد؟

پس از حمله رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۸ فعالیت عقل هاشم گسترش یافت و نقش اساسی در تاسیس مجموعه های امنیتی که برای اطلاعات دشمن کار می کردند ایفا کرد. پس از جدا شدن شاخه ای از ارتش لبنان به فرماندهی سعد حداد و کار کردن زیر نظر صهیونیستها، عقل هاشم مسئول منطقه غرب شد و تا سال ۱۹۸۲ در این مسئولیت بود.

پس از حمله اسراییل در سال ۱۹۸۲ وی فعالیت های امنیتی نظامی خود را گسترش داد و بسیاری از مزدوران مثل حسین عبدالنبی را استخدام کرد.

در ۱۹۸۵ با تشکیل ارتش لبنان جنوبی به فرماندهی مزدور صهیونیستها، انتوان لحد، مسئولیت فرماندهی لشکر غربی را به عهده گرفت و به درجه سرهنگی ارتقا یافت.

به دستور اطلاعات رژیم صهیونیستی در ۱۹۸۷ موظف شد اشراف امنیتی روستاهای مختلف منطقه غربی و میانی را به عهده گیرد. او با استفاده از مزدورانی مثل احمد شبلی صالح، حسین عبدالنبی، علی خلیل حمید و غیره به خوش خدمتی پرداخت. در سال ۱۹۹۵ دشمن می خواست او را به خاطر ارتباط بسیار نزدیکش با صهیونیستها، فرمانده کل مزدوران قرار دهد که باعث شد مشکلات زیادی با سعد حداد بوجود بیاید. او که نفر اول ارتش مزدوران بود، از نظر سازمانی نفر دوم ماند و یک سال بعد تابعیت اسرایلی هم به وی داده شد. از آن پس با یونیفرم ارتش اسراییل تردد می کرد.

گوشه ای از جنایت های وی که در تاریخ لبنان ثبت شده است

در ۱۹۷۷ در راس گروهی از مزدوران به روستاهای حانین و مارون الراس حمله کرد و اهالی را از آنجا بیرون کرده و بسیاری از خانه ها را خراب کردند و بعضی از شهروندان را کشتند.

در ۱۹۷۸ در هنگام حمله اسراییل، او در راس گروهی از مزدوران به بسیاری از روستاها رفته و تعدادی از شهروندان را دستگیر و برخی از آنها را همانجا کشتند. مثل موسی علی قبلان جوانی از روستای میس الجبل که او را کشته و در چاه روستای حانین انداختند.

باز هم در همان سال یکی از اهالی روستای حانین را جلوی چشم مردم کشتند.

در ۱۹۸۰ گروهی از مزدوران را فرستاد و یکی از اهالی عیتا الشعب از خانواده مرتضی را دستگیر کرده و آنقدر شکنجه کردند که به شهادت رسید. جسد بی جانش را برای خانواده اش فرستادند.

در پنجشنبه بازار بنت جبیل کشتاری به راه انداختند که نتیجه آن ده ها کشته و زخمی بود.

در حمله به روستای برعشیت در ۱۹۸۲ چهار نفر از اهالی را کشتند.

پس از حمله صهیونیستها به لبنان در ۱۹۸۲ عقل هاشم یکی از مزدورانش را فرستاد تا ماشینی بمبگذاری شده ای را در منطقه عین المریسه بیروت منفجر کند که باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم شد.

در قتل عام صبرا و شاتیلا در کنار ارتش اشغالگر شرکت کرد.

دستور ترور شهید سید عبداللطیف الامین روحانی اهل جنوب را صادر کرد.

بسیاری از شهروندان و جوانان مقاومت را به زندان خیام فرستاد تا انواع شکنجه های جسمی و روحی را بچشند.

از مردم روستاهای زیر نظر خود شیتیل و پول زور می گرفت که باعث شد ثروت انبوهی جمع کند.

چند بار مقاومت تلاش کرد تا او را از میان بردارد که مهم ترین آن در ۱۹۹۴ بود و وی از انفجار بمبی که پشت صندلی اش در داروخانه ای در بنت جبیل کار گذاشته شده بود جان سالم به در برد.

به همین جهت اسراییل به وی هاموی زرهپوش داده بود و اقدامات امنیتی ویژه ای برای تردد انجام می داد. اما حزب الله توانست با عملیاتی دقیق، وی را به هلاکت برساند. این عملیات که عصر یکشنبه ۲۰۰۰/۱/۳۰ انجام شد از دقت و قدرت اطلاعاتی عملیاتی بسیار بالایی برخوردار بود و در دل مناطق اشغالی و زیر نظر مزدوران انجام شد و باعث شگفتی و وحشت دشمن و مزدورانش شد. حزب الله در این عملیات که رصد و زیر نظر گرفتن دشمن بسیار طول کشید، تعمد داشت تا هیچیک از افراد خانواده اش همراه وی کشته نشوند. ضربه این عملیات آنقدر شدید بود که روحیه مزدوران به هم ریخت و رژیم صهیونیستی هم که ضربه های زیادی از رویارویی با مقاومت دریافت کرده بود به ناگاه حدود چهار ماه بعد از لبنان گریخت.

مراسم دفن او در کلیسای جرجس موارنه در روستای دبل با حضور گسترده اسراییلی ها از جمله معاون وزیر جنگ صهیونیستی افراییم سنیه و رییس ستاد ارتش اشغالگر گابی اشکنازی و و فرمانده واحد ارتباط بینی غانتس و مسئول مزدوران، انتوان لحد و فرستاده ی پاتریارک مارونی لبنان (مقام ارشد کشیشان مارونی) نصرالله صفیر همراه بود. مطران شهر صور در سخنرانی خود از همدردی روحانی اعظم مارونی های لبنان سخن گفت و برای آن فقید از خداوند طلب رحمت کرد!

خانواده مسیحی هاشم، طبق اعتراف خودشان در قدیم شیعه بوده اند و برای فرار از ستم عثمانی و کشتار شیعیان بدست آنها، خود را مسیحی نامیدند. بسیاری از آنها هنوز با اینکه مسیحی هستند اما با شیوه شیعیان و رو به قبله دفن می شوند.

منبع: پایگاه مستقل اطلاع رسانی مسائل لبنان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
    6 0
    به قول باباپنجعلی:جهندم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس