کد خبر 933312
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
یمن

ائتلاف متجاوز سعودی با نقض مکرر توافق آتش بس در «الحدیده» به صورت کاملا عامانه و طبق یک برنامه ازپیش طراحی شده در مسیر به شکست کشاندن توافق «استکهلم» گام برمی‌دارد.

به گزارش مشرق، با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم از نهایی شدن توافق «استکهلم» درباره یمن، اما همچنان ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی به نقض مکرر این توافق ادامه می دهد و مناطق مختلف الحدیده را هدف حملات گسترده هوایی، توپخانه ای و خمپاره ای قرار می دهد.

طبق اعلام «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، توافق آتش بس در شهر الحدیده تاکنون حدود ۲ هزار مرتبه توسط ائتلاف تحت سرکردگی رژیم سعودی نقض شده است. این درحالی است که نیروهای یمنی و در رأس آنها «أنصارالله» همواره به توافق آتش بس پایبند بوده و تحت تأثیر اقدامات سعودی برای نقض گسترده آتش بس قرار نگرفته اند.

بیشتر بخوانید:

ائتلاف سعودی بمباران غرب یمن را از سر گرفت

درهمین ارتباط، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید می کند که نقض مکرر آتش‌بس در الحدیده توسط ائتلاف سعودی نقض آشکار قوانین بین المللی است و با نابودی توافق سوئد، تلاش های سازمان ملل برای توقف تجاوز و برقراری صلح در یمن را با شکست مواجه می کند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در عین حال مسئولیت کامل موارد نقض آتش بس و تشدید حملات و تبعات ناشی از آن را متوجه ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آن دانست.

افزایش دامنه نقض توافق آتش‌بس در الحدیده

واقعیت آن است که دامنه نقض آتش بس توسط رژیم سعودی و متحدانش در شهر الحدیده بیش از پیش افزایش یافته است. هرچند که انتظار می رفت سعودیها با مشاهده پایبندی نیروهای یمنی، به توافق آتش بس پایبند بوده و بدان احترام بگذارند، اما عملا چنین اتفاقی در عرصه میدانی رخ نداده و جنگنده های رژیم سعودی و هم‌پیاله های آن همچنان به کار خود در نقض آشکار توافق آتش بس ادامه می دهند.

این مسأله اما از نگاه نیروهای مقاومت یمن پنهان نمانده است و آنها به خوبی می دانند که رژیم سعودی با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم از توافق استکهلم، نه تنها کوچکترین پایبندی را به توافق آتش بس نداشته، بلکه دامنه نقض این توافق را نیز گسترده تر کرده است. درهمین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن بار دیگر از تداوم نقض آتش بس الحدیده توسط رژیم سعودی به شدت انتقاد کرد.

وی در این خصوص گفت: «اخیرا جنگنده های ائتلاف متجاوز سعودی اعضای یک گروه مین روبی در الحدیده را که با هماهنگی سازمان ملل متحد در این شهر مشغول به کار بودند، هدف قرار دادند». عبدالسلام تصریح کرد: «به دنبال این حمله تجاوزکارانه «محمد فؤاد العذری» از مهندسان مین روبی در الحدیده به شهادت رسید». وی اظهار داشت: این جنایت نیز نشان می دهد که چه کسی در حال مانع تراشی در مسیر صلح در یمن است. دامنه‌های نقض آتش‌بس «الحدیده» توسط رژیم سعودی گسترده‌تر شده است».

ناکامی سعودی در فریب افکار عمومی

اما آنچه که واضح به نظر می رسد آن است که رژیم سعودی در فریب افکار عمومی نسبت به آنچه که در یمن و به ویژه در الحدیده می گذرد، ناکام مانده است. سعودی ها تلاش زیادی کردند تا نیروهای یمنی را عامل اصلی نقض آتش بس در الحدیده و به تبع آن، عامل شکست احتمالی توافق استکهلم جلوه دهند، اما پایبندی نیروهای یمنی به این توافق، نقشه شوم سعودی و متحدانش را نقش بر آب کرد تا بار دیگر تیر آن ها به سنگ خورده باشد.

سازمان ملل متحد از زمان آغاز توافق آتش بس در الحدیده از حدود یک ماه و نیم پیش تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر نقض این توافق توسط نیروهای یمنی منتشر نکرده است. حتی «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن چندی پیش در سخنانی در خصوص توافق آتش بس در الحدیده از هیأت ملی یمن به دلیل پایبندی به توافق استکهلم و احترام به این توافق، قدردانی و تشکر کرد.

بنابراین تمامی تلاش های سعودی به منظور فریفتن افکار عمومی و منحرف کردن آن ها از واقعیت آنچه که در الحدیده می گذرد، با ناکامی جدی مواجه شد. این مسأله می تواند حتی در صورت شکست احتمالی توافق استکهلم نیز یک موفقیت و دستاورد ارزشمند برای نیروهای مقاومت یمن به شمار رود.

دور جدید مذاکرات در راه است؟

روز دوشنبه هفته جاری بود که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن وارد صنعاء شد. بر اساس این گزارش، این سومین بار در طول ماه جاری میلادی بود که گریفیتس به صنعاء سفر می کند. «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که وارد صنعاء شده بود، در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: «قصد داریم از طرفهای یمنی برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات دعوت کنیم».

وی در ادامه افزود: این اقدام به زودی انجام خواهد شد. گریفیتس تاکید کرد: ما به تلاشهایمان برای اجرای کامل توافق سوئد ادامه می دهیم. ممکن است جدول های زمان بندی شده اجرای توافقات سوئد تمدید شود چرا که شرایط بسیار پیچیده است. وی تصریح کرد: اراده سیاسی برای توقف درگیری ها در یمن بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و بهترین راه برای تحقق آن برگزاری مذاکرات و نه درگیری است. رهبران سیاسی هر دو طرف بعد از ۴ سال جنگ متوجه شده اند که جنگ این درگیری را خاتمه نمی دهد. در این خصوص همچنین یک توافق بین المللی وجود دارد.

البته پر واضح است در شرایط کنونی که فرستاده سازمان ملل متحد از احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات صلح یمن خبر می دهد، سعودی ها عزم خود را برای به شکست کشاندن توافق استکهلم جزم کرده اند و در اقدامی کاملا از پیش طراحی شده در مسیر شکستن این توافق گام برمی دارند. لذا به نظر می رسد که شرط اصلی گروه های یمنی برای مشارکت در هرگونه مذاکرات دیگر، پایبندی سعودی به توافقات گذشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس