کد خبر 933302
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
بمباران یمن

ائتلاف سعودی و اماراتی فاز جدید بمباران استان الحدیده را بر خلاف توافق سوئد آغاز کرده است؛ حال آنکه نماینده سازمان ملل هم‌زمان در یمن حضور دارد.

به گزارش مشرق، در حالی که «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن، به دیدارهای خود در صنعاء ادامه می‌دهد، ائتلاف سعودی و اماراتی به طور بی‌سابقه از زمان حصول توافق سوئد، بمباران الحدیده را از سر گرفته و تشدید کرده است.

به نوشته پایگاه خبری «النهضه» لبنان، به گفته سرهنگ «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، جنگنده‌های سعودی روز گذشته (چهارشنبه) ۱۵ مرتبه استان الحدیده را بمباران کردند که به گفته وی «نقض صریح تصمیمات بین‌المللی» است.

بیشتر بخوانید:

انصارالله: انگلیس شریک اساسی در تجاوزگری به یمن است

او در خصوص پایان توافق سوئد و شکست تلاش‌ها در راستای صلح، هشدار داد.

در مقابل نیز «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات با اذعان به بمباران گسترده جنگنده‌ها، مدعی شد که ائتلاف سعودی و اماراتی پایگاههای آموزشی یمنی‌ها را ۱۰ مرتبه در خارج از الحدیده، هدف قرار داده است.

این مقام اماراتی تهدید کرد که ائتلاف سعودی و اماراتی از قدرت نظامی برای آن‌چه آن را «التزام حوثی‌ها به توافق سوئد» می‌خواند، بهره خواهد برد.

شدت یافتن بمباران‌ها، در حالی است که فرستاده سازمان ملل به یمن، در حال ملاقات با نمایندگان «انصارالله» و دولت «نجات ملی» است. «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن، به گریفیتس گفته است که طرف مقابل هیچ جدیتی برای حرکت در مسیر یافتن راه‌حل سیاسی ندارد و مدام در مسیر حل و فصل موضوعات ایجاد مانع می‌کند.

«مهدی المشاط» رئیس «شورای عالی سیاسی» به عنوان بالاترین نهاد حال حاضر یمن، نیز در دیدار با مارتین گریفیتس گفته است: علی رغم عهدشکنی و نقض روزانه توافق از سوی طرف مقابل که آخرینش هدف قرار دادن گروه مین‌روبی در الحدیده بود؛ ما به توافق سوئد پایبندیم.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز گفته بود که تشدید حملات متجاوزان علیه الحدیده، «نابودی توافق سوئد و شکست تلاش‌های بین‌المللی را تضمین می‌کند».

بندر الحدیده نقطه ورود اغلب کالا و مایحتاج میلیون‌ها یمنی است که در شرایط بغرنجی به سر می‌برند. با گذشت ۴۴ روز از امضای توافق استکهلم سوئد، تقریباً تا کنون هیچیک از اهداف و بندهای این توافق کاملاً اجرایی نشده است. در واکنش به این اوضاع «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل به خبرنگاران گفته است که جدول زمانی اولیه بلندپروازانه بود و با اوضاع بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم.

طبق توافق سوئد، دو طرف باید نیروهای خود را از بندر و شهر الحدیده خارج کنند و همچنین درگیری‌ها به طور کامل پایان یابد. باید و نبایدهایی که اجرای آن‌ها تا کنون بر زمین مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس