بغداد

یک نماینده عراقی اعلام کرد، 70 امضا از نمایندگان پارلمان این کشور جمع شده تا درباره لغو توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن رأی‌گیری شود.

به گزارش مشرق، پس از سفر جنجالی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به عراق و عدم دیدار با سران این کشور و سخنان جنجالی‌تر وی، مسئله اخراج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور مطرح شده است.

ترامپ ۲۶ دسامبر در یک سفری غیرمنتظره به مناسبت سال نو میلادی، به بازدید از پایگاه هوایی «عین الاسد» محل استقرار نیروهای آمریکایی در استان الانبار رفت و در سخنانی تاکید کرد که مطلقاً قصد ندارد از عراق عقب‌نشینی کند.

همین مسئله باعث اعتراض بسیاری از طیف‌ها و فراکسیون‌های سیاسی عراق به این اقدام و اظهارات ترامپ شد و بسیاری از آنان مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

هزینه‌ای که برجام به کشور تحمیل کرد!

«بدر الزیادی» نماینده فراکسیون پارلمانی «سائرون» عراق وابسته به جریان صدر این کشور اعلام کرد که بزودی مسئله لغو توافق امنیتی بین بغداد و واشنگتن در پارلمان عراق رأی‌گیری خواهد شد.

الزیادی به پایگاه خبری «باسنیوز» گفت که «بیش از ۷۰ امضا از اعضای پارلمان جمع شد تا درباره لغو توافقنامه امنیتی بین بغداد و واشنگتن رأی‌گیری شود».

وی تأکید کرد که در حال حاضر به خاطر مشغول بودن نمایندگان پارلمان به تصویب بودجه سال ۲۰۱۹ در عراق، این مسئله در جلسات پارلمان بررسی نشده است.

این نماینده عراق اما گفت که با آغاز دور بعدی جلسات پارلمان، لغو توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا نخستین موضوع کاری خواهد بود که پارلمان انجام خواهد داد.

الزیادی در پایان اعلام کرد که این مسئله به سبب نقض مکرر حاکمیت عراق توسط آمریکا و تحرکات مشکوک این کشور علیه بغداد است.

«قیس خزعلی» دبیرکل «عصائب اهل الحق» عراق هشتم بهمن ماه جاری ابراز امیدواری کرد تا مجلس این کشور در ماه‌های آینده به خروج نیروهای آمریکایی از کشورش رای مثبت دهد.

خزعلی با بیان اینکه با توجه به شکست داعش، دیگر توجیهی برای ادامه حضور هزاران نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد، تأکید کرد که اگر نظامیان آمریکایی به خواسته مردم عراق (ترک خاک کشور) عمل نکنند، آن‌ها سرانجام با زور از عراق بیرون رانده خواهند شد.

خزعلی در پایان تأکید کرد: بیش از نیمی از اعضای مجلس در کل مخالف حضور نظامیان آمریکا هستند. اگر آمریکا می‌خواهد حضور خود را به زور تحمیل کند و قانون اساسی و مجلس را دور بزند، عراق نیز به همین شیوه با آن‌ها برخورد کرده و آمریکایی‌ها را باز زور از کشور بیرون می‌کند اما در مرحله نخست ما از طریق سیاسی با این مسئله برخورد می‌کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس