کد خبر 933211
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
سیل

بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از مناطق لرستان موجب قطع راه ارتباطی 13روستا و مسدودشدن مسیر تردد 20 هزار نفر شده است و این در حالی بوده که گفته می‌شود امسال اعتبار بحرانی پیش‌بینی شده برای لرستان صفر است.

به گزارش مشرق، طی دو روز گذشته شاهد بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از شهرها و روستاهای لرستان بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که بخشی از منازل مسکونی، مراکز تجاری، تأسیسات زیربنایی و ابنیه‌های تاریخی استان مورد تخریب واقع شد.

صبح امروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به‌ منظور بازدید از مناطق سیل‌زده و همچنین برآوردی از خسارت‌های ناشی از این پدیده در لرستان، به همراه هیأتی متشکل از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و برنامه و بودجه وارد خرم‌آباد مرکز استان شد.

در بدو ورود، واعظی از پل‌های تخریب‌شده ناصروند یکی از روستاهای جنوب شهر و پرجمعیت خرم‌آباد بازدید به‌‌عمل آورد و سپس برای برآورد دقیق‌تر از خسارات، راهی مناطق سیل‌زده شهر به‌ ویژه منازل مجاور رودخانه خرم‌آباد شد.

گلایه شهروندان خرم‌آبادی از مسؤولان برای نادیده گرفتن خسارات سیل

بسیاری از شهروندان حاشیه خرم‌رود که سیل خسارت بالایی به اثاثیه و منازل مسکونی آن‌ها وارد کرده، ضمن انتقاد به ساخت پل‌های موقت، آن‌ها را از جمله عوامل بروز این اتفاق عنوان کرده و از مسؤولان خواستار تخریب هرچه زودتر پل‌ها شدند.

برخی دیگر از ساکنین، انتظار رسیدگی بیشتر مسؤولان به مردم آسیب‌دیده را داشتند، اینکه در میان آن‌ها حضور یافته و مشکلاتشان را از نزدیک ببینند و راهکاری جدی برای پیشگیری از وقوع حوادث این‌چنینی اتخاذ کنند.

نکته حائز اهمیت در این بازدید، حضور نیروهای مردمی برای پاکسازی محیط شهری و کمک به شهروندان بود، همچنین مردم مناطق سیل‌زده به حضور پررنگ نیروهای بسیج، سپاه و هلال‌احمر برای امدادرسانی طی روزهای اخیر اشاره و از آنان قدردانی کردند.

پس از بازدید میدانی واعظی و هیات همراه، جلسه ستاد مدیریت بحران در محل استانداری لرستان برگزار شد.

اعتبار بحرانی پیش‌بینی شده برای لرستان صفر است

معاون عمرانی استاندار لرستان نخست به تشریح سیل اخیر در استان و اینکه بیشترین حجم خسارت در خرم‌آباد بوده، پرداخت و افزود: این سیل در استان بی‌سابقه بوده است.

احمد مرادپور خاطرنشان کرد: سال گذشته 47 میلیارد تومان اعتبار بحران به لرستان اختصاص یافت که تنها 38 درصد آن معادل 17 میلیارد تومان تحقق یافت.

بیشتر بخوانید:

دستور روحانی برای رسیدگی فوری به وضعیت سیل‌زدگان خوزستان

تصاویر هوایی از خسارات سیل در خوزستان

کار خوب خوزستانی‌ها بعد از سیل +عکس و فیلم

عکس/ شکستگی سیل بند شهر رفیع در خوزستان

وی با بیان اینکه امسال و تاکنون اعتبار بحرانی پیش‌بینی شده برای استان صفر بوده، افزود: این در حالی است که طی آبان و آذرماه امسال نیز وقوع سیلاب را در خرم‌آباد و پلدختر شاهد بودیم و حدود 240 میلیارد تومان برآورد خسارت شد.

معاون عمرانی استاندار لرستان ادامه داد: این میزان برآورد پس از تایید مدیریت بحران کشور، به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که متأسفانه تاکنون هیچ خبری از پرداخت نیست.

ردیف ملی برای ساماندهی رودخانه‌های لرستان صورت پذیرد

مرادپور با بیان اینکه در 29 دی‌ماه رانش زمین در الیگودرز را داشتیم که برای آن نیز 37 میلیارد تومان برآورد شد، افزود: این برآورد خسارت نیز وارد سیکل برآوردهای قبلی استان در سازمان برنامه و بودجه کشور شد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود مبلغی حدود 5 میلیارد تومان به‌ صورت تن‌خواه برای برطرف کردن مشکلات ناشی از سیل به استان اختصاص یابد.

معاون عمرانی استاندار لرستان اظهار داشت: شایسته است ردیف ملی برای ساماندهی رودخانه‌های لرستان اختصاص یابد.

امدادرسانی به بیش از یک‌هزار و 400 لرستانی آسیب‌دیده از سیل

در ادامه مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان به تشریح برخی اقدامات امدادی در مناطق سیل‌زده استان پرداخت و افزود: طی چند روز گذشته به برخی مناطق آسیب‌دیده شهرهای خرم‌آباد، الیگودرز، سلسله، نورآباد و پلدختر امدادرسانی صورت گرفت.

صارم رضایی با بیان اینکه 68 روستای لرستان در سیل اخیر دچار آسیب جدی شده اند، اظهار داشت: در همین راستا به بیش از یک‌هزار و 400 نفر خدمات‌رسانی شد.

وی با اشاره به حضور شبانه‌روزی 157 نفر از پرسنل هلال‌احمر در قالب 38 تیم عملیاتی برای امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده بیان داشت: کمبود تجهیزات موردنیاز همچون لجن‌کش‌ها و موتورپمپ‌ها در این حادثه بسیار احساس می‌شد.

رضایی بیان داشت: توزیع چادر، پتو، کلمن و تأمین اقلام اولیه ضروری از جمله اقدامات هلال‌احمر استان بود.

قطع راه ارتباطی 13 روستای پلدختر

فرماندار پلدختر با اشاره به وقوع سیلاب‌های ویرانگر در شهرستان بیان داشت: زیرساخت‌های شهری و روستایی پلدختر به‌هیچ عنوان مناسب نیست.

نعمت‌الله دستیاری با بیان اینکه هم‌اکنون راه دسترسی 13 روستای پلدختر قطع است، اظهار داشت: همچنین دیواره ساحلی شهر به طور جدی در معرض تخریب 100 درصدی قرار دارد، هم‌چنان‌که 40 متر از آن روز گذشته تخریب شد.

وی بیان داشت: کانال اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر پلدختر در سیل اخیر کاملاً از بین رفته است.

دستاری با بیان اینکه مردم بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند، گفت: اجازه ندهیم این سرمایه‌ها نسبت به نظام و مسؤولین بی‌اعتماد شوند.

آسیب جدی سیل به تأسیسات آبی و ایستگاه‌های پمپاژ

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان نیز با بیان اینکه اغلب تأسیسات آبی سازمان در شهرستان‌های مختلف آسیب دیده‌اند، افزود: همچنین ایستگاه‌های پمپاژ استان زیر آب رفته‌اند.

عبدالرضا بازدار بیان داشت: این ایستگاه‌ها در تابستان منابع آبیاری باغات و مزارع استان هستند و چنانچه به‌موقع تأمین اعتبار و برنامه‌ریزی مناسب برای آن‌ها انجام نشود، بدون شک با مشکل مواجه خواهیم شد.

فرماندار الیگودرز نیز با بیان اینکه در بارش‌های اخیر خسارت‌های فراوانی به پل‌ها و ابنیه الیگودرز وارد شده، بیان داشت: همچنین راه‌های جاده‌ای بخش‌های زز و ماهرو، بشارت و زلقی شهرستان آسیب جدی دیده‌اند.

مسدودشدن راه ارتباطی حدود 20 هزار نفر

حمید کشکولی ادامه داد: در 28 دی‌ماه به علت بارش شدید باران زمین لغزشی در کیلومتر 50 جاده الیگودرز به بخش زز و ماهرو پیش آمد که سبب مسدودشدن راه ارتباطی حدود 20 هزار نفر این بخش شد.

وی از ایجاد دریاچه پشت بند خاکی مورزرین خبر داد و گفت: پیش‌بینی ها حاکی از جمع شدن حدود یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آب در پشت بند است.

کشکولی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مدیریتی که انجام شده، بخشی از تهدیدها رفع شده اما شایسته است تنخواهی برای رفع مشکلات فوری مردم اختصاص یابد.

در پایان این نشست، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور از اختصاص 4 میلیارد تومان تنخواه برای حل موارد ضروری مردم آسیب‌دیده استان خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس