موشک عماد

رادارهای فعال در کنار سامانه‌های نقشه برداری توپوگرافی و البته ژیرسکوپ‌های فیبر نوری سالهاست که در کشورمان عملیاتی شده و ترکیب آنها می‌تواند رسیدن به این دقت را برای موشک‌های ایرانی تضمین کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مسئله دقت موشک‌های بالستیک برای ایران، همواره یکی از اولویت‌های بسیار مهم و اصلی بوده، تا جایی که در چندین مورد مستقیماً و صراحتاً توسط فرماندهی معظم کل قوا نیز بر لزوم افزایش دقت موشک‌های ایرانی تاکید شده است.

امروزه افزایش دقت در بمب‌های هدایت شونده، موشک‌های کروز و بالستیک در جهان معمولاً با سامانه‌های هدایت ماهواره‌ای مثل سری GPS ، گلوناس یا بیدو انجام می‌شود. برای نمونه در نزدیکی ایران، دو کشور پاکستان و هند از جمله فعال‌ترین کشورهای جهان در حوزه موشکی هستند و از سیستم‌های هدایت ماهواره‌ای برای افزایش دقت موشک‌های خود بهره می‌برند. هندی‌ها به دنبال توسعه سیستم ارتباط و مکان یابی ماهواره‌ای خود هستند و از طرف دیگر پاکستان هم به سیستم بیدوی چینی با استاندارد نظامی دسترسی دارد.

کشور چین نیز خود دارنده سامانه بیدو است و روسیه و آمریکا نیز سامانه های مستقل و خاص خود را برای رسیدن به دقت مورد نظر، در اختیار دارند. البته در اکثر این کشورها موشک بالستیک به عنوان حامل سر جنگی اتمی در نقش اصلی محسوب می‌شود و بحث دقت و به نوعی نقطه زنی برای آنها، آنچنان اولویت خاصی ندارد.

ایران: داستانی متفاوت با موشک‌های بالستیک

در ایران، اما قصه بالستیک‌ها قدری متفاوت است. از شروع آشنایی ایرانیان با وحشت بالستیک‌های اهدایی به صدام تا پیدا کردن با واسطه چند تیر اسکاد از لیبی و جرقه خوردن برنامه موشکی کشور توسط شهید حسن طهرانی مقدم سالهای زیادی به نسبت سیر انجام شده در کشورهای دیگر نمی گذرد. موشک‌های ایرانی در این سالها، همواره با سر جنگی متعارف که بعد از پایان جنگ تا به امروز وظیفه مهم بازدارندگی و حفظ صلح در منطقه‌ای پر آشوب را بر عهده داشته، ظاهر شده اند و تهمت ها و جوسازی های غربی نیز به دلیل نداشتن منطق و دلیل، به جایی نرسیده است. البته چند باری اعضای کوچک تر خانواده بالستیک ایران مجبور شده اند گوشمالی مشخص و دقیقی را به تروریست‌ها از شمال عراق تا شرق سوریه و غرب پاکستان بدهند.

بیشتر بخوانیم:

رازهایی مهم از ناشناخته‌ترین موشک «هایپرسونیک» ایران

گام مهم متخصصان کشور برای رفع نگرانی فرماندهان اسرائیلی!

«ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه

به علت اهمیت ماجرای موشک‌های ایرانی در دفاع از مرزها و امنیت کشورمان، غربی ها همواره تلاش کرده اند آنرا با برنامه اتمی ایران گره بزنند و آنرا برنامه ای خطرناک برای صلح جهانی و امنیت کشورهای دیگر معرفی کنند، لذا تقریباً بعد از هر آزمایش موشکی ایران، قصه تکراری توان حمل سر جنگی اتمی تکرار می‌شود. اما در میان تمام این حرف‌ها و فریادهای هیجانی و بدون منطق، صحبت‌های یک کارشناس برجسته و مشهور اسرائیلی درباره موشک‌های بالستیک ایرانی، دقت آنها و البته آنچه که این سامانه‌ها در اختیار کشورمان قرار می‌دهد بسیار تأمل برانگیز است.

یوزی رابین، رئیس سابق برنامه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی شاید از جمله مسلط‌ترین افراد به مباحث موشکی ایران در سرزمین‌های اشغالی باشد، در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی در یک کنفرانس در آمریکا این گونه می‌گوید:

"به نظرم، ایرانی‌ها توان نصب بالک ها روی موشک‌های بالستیک را داشته و می‌توانند با استفاده از قابلیت، دقت موشک‌های خود را شدیداً افزایش داده و موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با توان حمله دقیق داشته باشند. "

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسرائیل اینگونه ادامه می‌دهد: در این صورت ایران نیازی به سلاح هسته‌ای ندارد. آنها (ایران) می‌توانند با این موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری که دقت بالایی پیدا کرده اند کشورهایی مثل اسرائیل را فلج کنند. اگر عاقلانه اهدافی را مثل نیروگاه‌ها انتخاب کرده و آنها را هدف قرار بدهند، پس بدون نیاز به سلاح هسته‌ای می‌توانند کشوری را فلج کنند."

قصه بالک ها؛ از پرشینگ آمریکایی تا عماد ایرانی

موشک‌های بالستیک کوتاه برد و میان برد در کنار سامانه‌های قاره پیما، در دوره جنگ سرد در انواع مختلف توسط دو ابر قدرت در دو سوی دیوار برلین توسعه پیدا کرد. توسعه سیستم‌های میان برد و کوتاه برد، خصوصاً در دهه ۱۹۸۰ میلادی یعنی دوره آخر جنگ سرد در نهایت باعث نزدیک شدن غرب و شرق به درگیری در قاره اروپا شد که نهایتاً مذاکرات دو طرف منجر به امضا شدن پیمان INF گردید و در نهایت موشک‌های کروز و بالستیک کوتاه برد و میان برد زمین پایه دو طرف را نابود کرد.

پرشینگ ۱ و ۲، دو مدل از موشک‌های بالستیک میان برد ساخت ایالات متحده آمریکا بودند که در سالهای دهه ۱۹۸۰ میلادی در مرکز بحث‌های داغ کنترل تسلیحاتی بین شرق و غرب قرار داشتند. سرعتی نزدیک به ۸ برابر سرعت صوت، توان حمل کلاهک اتمی با قدرت ۵ تا ۸۰ کیلوتن، داشتن پیشران سوخت جامد و نصب شدن در روی پرتابگرهای متحرک و استقرار در آلمان غربی باعث شده بود بخش‌های زیادی از نقاط حیاتی در بخش غربی اتحاد شوروی در شعاع برد ۱۷۰۰ کیلومتری این موشک قرار بگیرند. شوروی برنامه بسیار گسترده‌ای را برای مقابله با پرشینگ آغاز کرد و در مذاکرات منجر به امضا پیمان INF نیز یکی از خواسته‌های اصلی مسکو نابودی این موشک بود.

موشک پرشینگ ۲ و نمایه‌ای گرافیکی از سر جنگی آن - به بالک ها دقت کنید

نکته جالب درباره پرشینگ این بود که با وجود نداشتن سیستم هدایت ماهواره‌ای، با داشتن ترکیبی از سیستم هدایت بر اساس تصویر سازی دو بعدی از نقشه‌های توپوگرافی و رادار فعال در مرحله نهایی به شعاع خطای ۳۰ متر برسد که در آن دوران عددی فوق العاده محسوب می‌شد.

نکته مهم دیگر درباره پرشینگ وجود بالک هایی در سر جنگی آن است. این بالک ها به نوعی توانایی مانور در مرحله نهایی پرواز سر جنگی به سمت هدف را تأمین کرده و به افزایش دقت موشک کمک می‌کند. این باله ها از چند سال پیش در موشک‌های ایرانی نیز دیده شده اند.

یک روایت جدید از دقت موشک‌های ایرانی

اما ماجرا از انجا اهمیت بیشتری پیدا می کند که این بار نیز امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان، با تشریح یکی از جدیدترین تست های موشکی کشورمان، در خصوص آن توضیحات جالبی را ارائه کرده و می‌گوید: موشک برد بلندی که فریاد آمریکایی‌ها از آن درآمد، یک موشک با برد دو هزار کیلومتر است که تست شد و در فاصله دو هزار کیلومتری، درست در وسط یک مربع ۳۰ متر در ۳۰ متر فرودآمد.

سه مدل از موشک‌های ایرانی با بردهای مختلف از بالا به پایین: ذوالفقار - قیام و عماد - به بالک ها دقت کنید

وی خاطرنشان کرد: همواره در وزارت دفاع بر روی دقت موشک‌ها کار صورت گرفته و الان همه موشک‌ها حتی همه موشک‌های برد بلند کشور دقیق شده‌اند.

تصویری بالا یک تصور ساده از یک محوطه در اندازه تقریبی ۳۰ در ۳۰ متر مربع را نمایش می‌دهد

دقیقاً می‌توان گفت پیش بینی و کابوس مستتر در سخنان سال ۲۰۱۵ یوزی رابین کارشناس مشهور و برجسته صهیونیست، عملاً و علناً به حقیقت پیوسته است. در حقیقت با توجه به فاصله طی شده توسط موشک ایرانی و عدم استفاده از ماهواره می‌توان این موشک را برای هدف قرار دادن تأسیسات حیاتی دشمن از جمله پایگاه‌های هوایی و تأسیسات زیر ساختی، یک سامانه نقطه زن به حساب آورد.

اینکه نیروهای مسلح کشورمان چگونه بدون در اختیار داشتن سامانه های خاص ماهواره ای به این سطح از دقت رسیده به صورت رسمی اعلام نشده اما شاید بتوان استفاده از روشی همانند پرشینگ آمریکایی را نیز در نظر گرفت. رادارهای فعال در کنار سامانه‌های نقشه برداری توپوگرافی و البته ژیرسکوپ های فیبر نوری سالهاست که در کشور ما عملیاتی شده و ترکیب آنها مشخصاً می‌تواند رسیدن به این دقت را برای ما تضمین کند.

با استقرائی از داشته های علنی نیروهای مسلح کشورهای مختلف، می‌توان ایران را دارنده دقیق‌ترین موشک بالستیک میان برد در جهان بدون هدایت ماهواره دانست. البته باید گفت که آنچه رخ داده به احتمال فراوان نه یک موشک خاص بلکه توسعه یک سر جنگی خاص است که در این سال‌ها روی مدل‌های مختلف موشک‌های ایرانی دیده شده است. طبیعتاً و قطعاً، موشک ایرانی که در ۲ هزار کیلومتری با این دقت به هدف می‌زند، در بردهای کم‌تر بسیار دقیق‌تر اهداف را نابود خواهد کرد، مثل نقاطی در جنوب خلیج فارس یا حتی فلسطین اشغالی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 73
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 28
  • احم DE ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    ارواح نازی ها به شما یاری خواهد رساند.
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      ما سید و سالارمان علی و آل علی است - نازی ها و یانکی و هرآنچه در وادی کفر می گنجند برای ما نجس هستند
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      بدجور سوخته این مزدور
    • AE ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      اگه موشک نبود آمریکاییها یه شبه قورتمون میدادن ای که نمیدونم کی هستی ، خدا هدایتت کنه !
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      18 99
      روح ورنر فون براون شاد شد با این کار
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      50 55
      شلیک های اخیر نشان داد چقدر نقطه زن هستند!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      7 7
      نگو ایران ستیزان شعله کشیدند ، نازیسم و مراقبت از تبار و نژاد فقط بین جامعه فوق نخبه قابل طرح است ... اینجا اخه ؟ برای این ها ؟ اینها فرق نازیسم و راسیسم را نمی دانند
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      31 5
      خدا مي فرمايد "موسي به قوم خود گفت به ياد بياوريد كه خدا شما را از شر فرعونيان ( ور در امروز منافقان و صداميان و غربيان ) نجات داد كه شما را سر مي بريدند و اگر سپاسگذاري كنيد نعمت شما افزون مي گردد وگرنه عذاب خدا بسيار سخت خواهد بود" ابراهيم آيه هاي 6و7- تك تك ايراني ها بايد شكر خدا را كنند كه خدا آنها را از منافقان دروني و بيروني حفظ كرده و انقلاب به پيش مي رود. لحظه اي ناشكري و غفلت ، ممكن است عذاب خدا شامل حالمان شود.
    • BE ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      5 9
      این بنده خدا فکر کنم منظوری نداشت ، کلی خندییم خدا وکیلی
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      11 9
      کجاشو دیدی تو روحتم موشک میزنیم تا ارواح و اجداد شیاطینی که پشتشون قایم شدی حساب کار دستشون بیاد
  • ارسطو IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    74 28
    موشک هم نیازه اما فقط این نیاز نیست.
    • NL ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      قطعا شما نمیری نانوایی گوشت بخوایی هر چیزی رو از مسئولش باید خواست،امنیت و اقتدار دفاعی دست ایناست معیشت دست دولت و مجلس و قوه قضائیه است که باید از اونا مطالبه کنی البته اگر برات مهمه
    • احسان IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      30 27
      به جای شعار نفت سر سفره ها من پیشنهاد میکنم به هر ایرانی یک موشک بدن خودش بفروشه خرج زنو بچه کنه
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      11 3
      نفت خواری برایمان کم بود به موشک خواری هم آراسته شدیم مبارک است
  • RO ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    اگر ایران ده ساله که در ساخت موشک خودکفا شده ، روسیه و آمریکا و اسرائیل دارنده بیشترین کلاهک هسته ای در جهان و متخصص ساخت انواع جنگ افزارها در حداقل نیم قرن اخیر هستند. با این تفاسیر دشمنان آنها باید مدام در حال کابوس دیدن باشند.
    • US ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      هیتلر صد سال پیش تولید کرد نظرت راجع به آون چیه؟
    • پروژه طويله سازي كاخ سفيد NL ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      كاخ سفيد را طويله خواهيم كرد ، ما به صورت زميني به سوي خاك امريكا حركت ميكنيم تا نتونن رومون هسته اي بزنن ، 80 ميليون ايراني ، 80 ميليون كلاشينكف به سوي قلب امپرياليسم .
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      21 85
      البته شامل تو نمیشه ولی ....اگر ترس نداشتید اینقدر جیغ نمیکشیدید
    • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      24 22
      طبق آنچه یوزی رابین گفته ؛ (با توجه به موفقیت ارزشمند وزارت دفاع جمهوری اسلامی بدون بهره مندی از ماهواره ؛ موشکهای کوتاه برد و میان برد وحتی موشکهای دور برد به نقطه زنی ! ) اگر با هوشمندی تأسیسات برق ودیگر زیر ساختهای دشمن صهیونیستی را هدف قرار دهیم چطور دشمن میتواند موشک پرتاب کند ؟ ! رادارها ؛ پرتاب گرها ودیگر سامانه های مورد نیاز برای پرتاب یک موشک ؛ از کار می افتند ! ضمن اینکه هنر غافلگیری میتواند مقر موشکهای به گفتهء این بابا اتمی را قبل از پرتاب نابود کند ! + به اضافهء موشکهای پدافندی که توان نابودی موشک در آسمان خود دشمن را دارند ! این کامنت گذار صهیونیست باید بدونه : مهم دست یافتن به تکنولوژیست ؛ زمان که اهمیتی نداره ! اونا صدسال زحمت کشیدن و هزینه های سنگین کرده اند و ایران اسلامی به لطف دانشمندان جوانش دستاورد صد سالهء آنهارا یک شبه به دست آورده اند ! مثل جوانی که با مرگ بابا یا عموی صد ساله اش به ارث بزرگی دست می یابد ! تا کور شود هر آنکه نتواند دید !!!!
    • افتخار AU ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      24 11
      در جواب شما: جمهوری اسلامی ایران فقط با تکیه بر توانائی های جوانان نخبه ایرانی و تکنولوژی بومی خود به این خود کفائی رسیده ولی رژیم صهیونیست با استفاده از رانت ها و تکنولوژی امریکا - آیا مقایسه ایران با آن رژیم کودک کش منصفانه و صحیح است؟
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    پیشنهاد من اینه که صنایع دفاع تو حوزه خودروسازی هم ورود کنه ما که داریم دوبله سوبله پول می دیم حداقل ماشین خوب سوار شیم نه این آشغالارو
    • با شرف DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      خفه شو منافق ، آدم ژيان سوار بشه ولي شرف داشته باشه .
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      33 9
      من نیز موافقم.سپاه باید وارد خودرو سازی بشه اونوقت خواهیم دید در خودروسازی جهشی خواهیم داشت به اندازه دو قرن
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      19 7
      منم میگم سپاه وارد حوزه های برق، الکترونیک و کامپیوتر خودرو بشه. حوزه هایی مثل قطعه سازی و آلیاژ هم هست که فکر میکنم دومی از اولی زیربنایی تر است. اینطور هم از درآمد حاصل از این فعالیت استفاده کنه و هم تکنولوژی رو یاد بگیره. از ظرفیتت استفاده کن، منتظری ما بگیم بهت!
    • به با شرف IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      4 3
      خودت ... نکنه شماهم از سود گیرندگان شرکت های فرانسوی درقبال ایران خودرو وسایپاهستید بسوز واسِ اون روزی که خودروی ملی باشرکت صنایع دفاعی ساخته بشه
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      10 20
      الان روسیه که موشک سازه چرا خودروساز نیست ؟
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    24 98
    میشه گفت اگر بتونیم یه امنیت هوایی مناسب رو برای پرتاب گرها ایجاد کنیم تقریبت بینیاز شدیم از بمب افکن
  • مجید IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    کی بشه اینها رو بزنیم تو سر اسرائیلی های کودک کش
  • منبع مطلع از داخل دولت IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    26 43
    متاسفانه با توافقی که با اروپا شد به شدت داریم به مسیر کانال برجام موشکی و منطقه میریم امیدوارم بتونیم مثل ژاپن برنامه فضایی رو حفظ کنیم چون در بلند تا 2050 با توسعه دفاع لیزری و توپ های مغناطیسی ریل گان زمین پایه و فضا پایه و دریا پایه تنها چیزی که از فناوری بالستیک خواهد ماند همین راکت های باری فضایی غیر نظامی هست متاسفانه در بخش موشک های بالستیک و کروز قاره پیما و میانبرد و بخصوص موضوع اشاعهه و صادرات موشک دولت کاملآ مشخصه حاضر به امتیاز دادن هست
  • طوفان قاطعيت NL ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    10 86
    به زودي با ورود بازرسان اروپايي - عربي به ايران ، تمامي پايگاه هاي موشكي تان مورد بازديد و پلمپ قرار خواهند گرفت .
    • قریشی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      48 4
      واشر سرسیلندر سوزوندی لگن
  • طوفان قاطعيت DE ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    ورشو ميبينيمتان ، باي .
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      25 4
      مراقب خشتکت باش
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      29 85
      سقف آرزوهای این مزدور کثیف به کجا رسیده
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      28 92
      کاملا مشهوده که رسیدی به ته خط برعنداز احمق
    • BE ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      1 7
      اسکل شدیم رفت پی کارش
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    باز جوگیر شدی مشرق؟ تضمین حکومته دیگه نه؟ مردم هم به درک؟ گوشت کیلویی 100 هزار تومن؟
    • گوشت بده IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      16 92
      گوشت نخور ، سويا بخور ، نون و ماس بخور ، گوشت أسيد اوريكتم ميبره بالا و كلا چيز خوبي نيست ، من خودم بيشتر سه بار در هفته كباب نميخورم .
    • محمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      59 92
      وزارت دفاع برات گوشت تامین کنه؟!
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      22 86
      چه طوری بگه داره می سوزه ؟
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      21 3
      اینایی رو که گفتی از اون دولتی بخواه که وعده بهت داد . چرا موقع رای دادن فقط قر کمر و کنسرت و این چیزا رو میخواستی و حالا گرسنگی بهت فشاار آورده؟ شادی و رقص و خوشحالیتون بعد از انتخابات رو هنوز یادمونه!
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      10 5
      بودجه وزارت دفاع رو کم کردن باید بگم بچه ها بزنن توی کار پرورش گاو و بزغاله و میش سود خوبی داره با فروش گوشت بشه بودجه ساخت قاهر رو جور کرد
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    27 3
    فاتح قرار بود 9 بهمن تحویل داده بشه چی شد شفق چه شد قاهر چه شد موتور توربو فن چه شد
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    32 44
    منفی باف ها، خود کم بین ها، خارجی پرست ها ....حمــــــــــــــــــــــــــــله !!!!!!!
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    جناب مشرق میشه لطفا جواب بدید چرا فرض می کنید اسراییل با اون همه موشک جنگنده حتی 35 و...هیچ واکنشی نشون نمیده؟ حالا منهای تسلیحات سه گانه اتمی زمین پایه بالستیک اتمی و کروز اتمی هواپایه بمب اتمی روی جنگنده ها و دریا پایه کروز اتمی که دارن
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      40 85
      فکر کنم زیر هوشیت به اندازه جلبک ما موشک نمی سازیم برای جنگ موشک می سازیم تا دشمن توهم حمله نداشته باشه این هزار بار چرا نمی فهمید شماها
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      3 6
      من مخالف موشک نیستیم اتفاقا ایران زمانی که یک حکومت متحد امریکایی داشته باشه قطعا باید یک قدرت اتمی نظامی بشه مثل الان هند پاکستان اسراییل بخصوص که روسیه هم همسایه شمالی ایران یک قدرت اتمی هست با سابقه تجزیه ایران..
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    94 38
    ایران اگر یک قدرت موشکی بود الان باید سالی چند ماهواره در مدار قرار می داد...
    • حمید ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      16 7
      خطاب به 22:39، چه ربطی داره؟!!!! قدرت موشکی ایران که اظهرمن الشمس است و مورد اذعان دوست و دشمن است، ایران چند بار هم توانسته ماهواره به فضا پرتاب کند، ولی این قیاس شما مع الفارق است، پاکستان هم یک قدرت موشکی بزرگ است ولی در زمینه پرتاب ماهواره حرف خاصی برای زدن ندارد، البته هند که یک قدرت بزرگ موشکی است ،در زمینه پرتاب ماهواره بسیار فعال است و بیشترین پرتاب ماهواره را در جهان دارد، البته طبق منطق شما چون هند بیشترین پرتاب ماهواره را در جهان دارد، لابد قدرت موشکیش از روسیه که نسبت به هند پرتاب ماهواره کمتری دارد، بیشتر است!!!!!!!!!!!!!!!!عمده ترین دلیل توان بالای بازدارندگی ایران ، قدرت موشکی بالای آن است و قدرت و توان موشکی دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران است.در ضمن شما به هزینه های ساخت و پرتاب ماهواره هم توجه کنید، ایران ثابت کرده که هم توان ساخت ماهواره را دارد و هم توان پرتاب و قرار دادنش در مدار را دارد و هم توان آنالیز اطلاعات دریافتی از ماهواره و هم توان ساخت پایگاه پرتاب ماهواره و اینها دستاورد کمی نیست، بسیاری از کشورهایی که ماهواره پرتاب می کنند، همه اینها را به صورت بومی در اختیار ندارند و از کمک سایر کشورها استفاده می کنند.
    • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      5 5
      خدا خيرشون بده يه عده نذاشتن
  • مرتضی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    22 81
    اگه نرمش دیگری در میان نباشد!
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    2 5
    چرا سیستم موشک ها رو لو می دهید.خب بگید از ماهواره استفاده نمی کنید.چرا اطلاعات نظامی را لو می دهید. این جمله یعنی دشمن توهم اینجوری بساز و جلوشو بگبر رادارهای فعال در کنار سامانه‌های نقشه برداری توپوگرافی و البته ژیرسکوپ‌های فیبر نوری سالهاست که در کشورمان عملیاتی شده و ترکیب آنها می‌تواند رسیدن به این دقت را برای موشک‌های ایرانی تضمین کند.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    14 85
    درود بر شما عزیزان
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    10 7
    جالبه بعضی نظرات بدجوری لهجه داره! استفاده از کلماتی که سالها از محاوره عمومی مردم خارج شده ! انگار سالهاست که در ایران زندگی نمیکنند. من از نظامی گری زیاد سردر نمیآورم ولی انکار قدرت موشکی ایران با وحشت امریکا و عربستان و اسراییل و اصرار برای حذف آن جور در نمیآید.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    17 85
    با این اخبار باز مزدوران رو لرزوندی
  • احمد مولا IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    14 7
    ترسوها با یک پخ فرار میکنند آخه آدمهای ابله از بمبهای آمریکا اگر بترسی باید مث گاو شیر ده باشی اگر طرفدار حقوق بشر بودند و دمکراسی از بن سلمان حمایت نمیکردند.غربیها یه شعار دارند میگن اگر زورت به دشمن نرسید تجاوز را قبول کن و لذت ببر شماها فکر کنید هیچ قدرتی نتونسته سربازان متجاوز امریکا و امگلیس را دستگیر و با گریه و خفت آزادشون کنه یا پهبادشون را تو هوا به غنیمت بگیره که هنوز تو شوک هستند یا ماهواره جاسوسیشون را بر فراز ایران با لیزر منهدم کنه یا ارتش چندم دنیا یعنی اسراییل که اعراب را 6 روزه شکست داده بود از یک گروه منتصب به ایران پس از 33 روز جنگ شکست بخوره و روز 33 جنگ فقط 400 موشک به اسراییل شلیک شد یا جنگ سوریه و عراق داعش و النصره و امریکا و اروپا و عرعرستان و ترکیه و جدایی طلبان توسط مشاوران ایرانی شکست خوردند اینها چیزهایی هست که ترسوهایی مثل شما نمیخواهید ببینید و تضید و عناد چشمتون را کور کرده و اصلا تاریخ نمیخونید و گرنه تحلیلتون تو این رهه از تاریخ این نبود
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    15 2
    بازم گیر ماهواره هستید ....مختصات اهداف را از کجا میخواهید بیارید ....تا کی می خواهید التماس روس ها و چینی ها را بکنید برای یه عکس فضایی .....تغییرات آنی صحنه نبرد چی ....اگه ماهواره داشتیم وضع مردم یمن اینجوری بود ......خدا نگذره از باعث و بانیش را ....بازم با یه شکلات خرتون کردن....
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    8 11
    دیروز نمایشگاه مصلی بودم .... واقعا ضعیف بود چیزی نداریم واسه دفاع جز یه عالمه جوون حاضر به شهادت ...... تیربار عاصفه تونم توپ کبری بود موشک فکور هم هاگی بیش نبود
  • LA US ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    11 15
    مشرق بترس از اون روزی که دونالد ترامپ پاش برسه به تهران که به زودی میرسه ، اون روز به صغیر و کبیر شما رحم نمیکنه ، داغ این موشک ها و چهل سالگی انقلاب میزاره رو دلتون میزاره و اون موقست که دیگه پشیمونی فایده نداره ، از ما گفتن بود.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      12 9
      ترامپت جونت که داره میگه میخوام سربازا به آمریکا برگردن، تو دیگه چه مرگته؟
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      2 7
      حاضر جوابی به موقعی بود. بدون هیچ توهینی. احسنت !
    • LA US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      8 11
      کدوم بازگشت، ترامپ هرچی میگه بلعکس اتفاق میفته الان نیروها از سوریه به اربیل عراق منتقل شدن ، اگر یادت باشه تو سخنرانی اخیرش تو عراق برگشت گفت میخواییم حواسمون بیشتر به ایران باشه ، الانم که فرمانده هاتون هم از ترسشون دائما دارن از ابوموسی بازدید میکنن ، حملات تروریستی جنوب شرق کشور که نمیتونید جمع کنید خلاصه خودتونو آماده کنید ما داریم میایم.
    • BE ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
      1 0
      بد جوری قات زدی
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    12 11
    شدیم مثل کره شمالی. بابا کشور جنگ افزارهای مدرن دیگه هم می خواد. نیروی نظامی زرهی می خواد اسلحه مدرن نی خواد هلی کوپتر می خواد جنگنده نی خواد نیردی دریایی جدرن لازم داره ترابری قوی باید باشه و ... فقط بحث توخالی نکتید که ما همه رو می سازیم چون دیگه وضع اینقدر خرابه که بچه 10 ساله هم فریب تبلیغات حکومتی رو نمی خوره
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      10 7
      شما قبل از بحث درباره ی ادوات جنگی املا کارکن بزرگوار
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    15 7
    شما را به خدا خودرو سازي را هم بديدبه سپاه ببينيد در عرض يه سال چي ميسازه براتون ؟
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    14 11
    مردان غیور و شجاع سپاه پاسدران درود خدا و ملائکه بر شما . جانم فدای شما مردان مدافع دین و ایران
  • ع IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    15 5
    وقتی نتونی اقتصاد را درست کنی خود بخود نابود میشی و نیازی به دشمن نداری که موشک بزنی سرش.
  • GB ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    3 13
    من امیدوارم زودتر آماده حمله شوید و حمله کنید به اسرائیل نتیجه اش مهم نیست در هر حال مردم راحت میشن چرا که این تپه ها که نشون مردم میدهید با خاک حاصل از کنده شدن کلی چاله ساخته شده اند
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    7 13
    تو این مملکت به جای چاره اندیشیدن به معشیت و کار مردم هر روز فقط اسرائیل به خورد مردم میدن
  • سید محمد مصطفوی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    5 7
    برو بچ برای اینکه حوصلمون سر نره بریم یک کمی این صهیونیست های بززززززززززدل رو بترسونیم بخندیم. ای کاش اقتصاد هم به دست سپاه بود به خدا بدون هیچ طرفداری می گم.
  • GB ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    12 11
    یه خبر میخوندم که منافقین تو اروپا 3000 کامپیوتر lenovo به صورت یکجا خریدن الان فهمیدم برا چی میخواستن
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    6 7
    لطفا درباره ی نقش باله ها و چگونگی عملکرد اونها بیشتر توضیح بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس