کد خبر 932786
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۰
ترکیه و عربستان

اردوغان، ترکیه را تنها کشور دارای صلاحیت برای رهبری جهان اسلام می داند. این در حالی است که «آل سعود» رهبری جهان اسلام را به خاطر سیطره بر اماکن اسلامی مکه و مدینه، حق طبیعی خود می‌داند.

به گزارش مشرق، اگرچه با قتل خاشقچی، اختلافات ترکیه و عربستان شدت گرفت، اما دشمنی و رقابت آن‌ها چندین قرن است که تداوم دارد. رقابت تاریخی میان این دو متحد سنی مذهبِ آمریکا، همچنان جدی و چالش برانگیز است. برخی از حوزه‌ها و ابعاد این رقابت در ادامه می‌آید:

اردوغان، ترکیه را تنها کشور دارای صلاحیت برای رهبری جهان اسلام می‌داند. این در حالی است که «آل سعود» رهبری جهان اسلام را به خاطر سیطره بر اماکن اسلامی مکه و مدینه، حق طبیعی خود می‌داند.

بخشی از ناکامی‌های عربستان و هم پیمانان آن، محصول رقابت‌ها و تلاش‌های ترکیه است که با اعزام نیرو از قطر پشتیبانی کرد، گروه‌های اخوانی را تحت حمایت خود گرفت، حضور عربستان را در سومالی تضعیف، جزیره سواکن سودان را برای ایجاد پایگاه نظامی و رقابت با عربستان اجاره کرد و خود را در قضایای مختلف اسلامی همچون قضیه فلسطین و مسلمانان روهینگیا در میانمار، در نقش یک قهرمان مطرح ساخت.

همانطور که سیدحسن نصرالله هم اشاره کرد، ائتلاف سعودی در جلسات درونی خود به این نتیجه رسیده است که ترکیه به دلیل ترکیب اسلام و دموکراسی و ارائه مدل اسلامی دموکراتیک در برابر پادشاهی مطلقه سعودی، برخورداری از سابقه تسلط بر مکه و مدینه و خلافت جهان اسلام، سابقه رویارویی نظامی با حکومت آل سعود، عضویت در ناتو و رقابت ایدئولوژیک با عربستان در میان ملت‌های سنی مذهب، به عنوان تهدیدی وجودی برای عربستان و هم پیمانان آن محسوب می‌شود و این، علاوه بر رقابت و خصومت ریاض با تهران است. محمدبن سلمان نیز، پیشتر در مصر، اردوغان را در کنار ایران و داعش به عنوان یک ضلع از «مثلث شر» توصیف کرده بود که بیانگر نوع نگاه ریاض به آنکارا است.

منبع: کانال اندیشکده راهبردی تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    26 26
    بالاخره باید یکی از بین بن سلمان و رجب ،خلیفه بشن
    • زنده باد ایران IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      گور پدر بی پدر جفتشون و خود بی پدرشون...
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    رهبری جهان اسلام فقط و فقط متعلق به ایران ماست
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    عثمانی همان روم شرقی مسیحی بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس