کد خبر 932711
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
محمد ایمانی

اروپا نقش آدم‌های چند شخصیتی را بازی می‌کند و حال آنکه فرانسه و انگلیس و آلمان، اگر از لهستان و آلبانی و هلند و دانمارک بدتر نباشند، بهتر نیستند.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای عراقچی معاون وزیر خارجه پس از دیدارش با آمانو گفت "همه کشورهای اروپایی امیدوارند که ساز و کار SPV تشکیل شود و قرار است سه کشور اروپایی سهام‌دار آن باشند و طی یکی دو روز آینده اعلام شود". "همه کشورهای اروپایی"، دقیقاً یعنی چه؟!

اکنون دست کم در ظاهر، اروپایی‌ها در دونقش بازی می‌کنند؛ سه طرف اروپایی برجام که مثلاً دنبال راه اندازی مانال مبادلات مالی با ایران هستند، و محور ورشو که علناً خصومت می‌ورزند. اروپا به یک معنا، نقش آدم‌های دو شخصیتی را بازی می‌کند، هر چند که یک شخصیت بیشتر ندارد. آنها در کنار نقش آفرینی در سناریوی "مرد دیوانه" ترامپ، خودشان هم برای بازی "پلیس خوب / پلیس بد" تقسیم کار کرده‌اند.

اروپا نقش آدم‌های چند شخصیتی را بازی می‌کند و حال آنکه فرانسه و انگلیس و آلمان، اگر از لهستان و آلبانی و هلند و دانمارک بدتر نباشند، بهتر نیستند. امروز اعلام شد که نتانیاهو در نشست ضد ایرانی ورشو سخنرانی می‌کند.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

آقای ضرغامی دم شما گرم!

ماجرا فراتر از FATF و برجام است

سرِ چوب صدام، اوباما و ترامپ

واقعیت این است که اتحادیه اروپا و سه کشور امضا کننده برجام در ۹ ماه گذشته کمترین پایبندی به نقض و تعطیلی کامل تعهدات غربی برجام نشان نداده و فقط از ایران خواسته‌اند به انجام تعهداتش ادامه دهد! اکنون نیز به جای ایستادن پای تعهد تعلیق تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی، وعده راه اندازی کانال ویژه برای مبادله غذا و دارو مقابل پول (آن هم بدون خرید نفت از ایران) را می‌دهند.

اروپایی‌ها البته همین را هم به گروگان گرفته‌اند. درست مثل اینکه شما پول یک خودرو را بپردازید اما فروشنده، بعد از مدت‌ها پشت هم اندازی به شما بگوید قول می‌دهم یک دوچرخه قراضه به شما بدهم مشروط بر اینکه پیشاپیش پول یک خودرو دیگر را نقد بپردازید!

انگلیسی‌ها به قول آقای ظریف نگذاشتند ایران یک حساب بانکی در لندن باز کند. حتی به بیماری هم که باید در لندن معالجه شود، ویزا نمی‌دهند. آلمانی‌ها نیز از دادن یک باک بنزین به هواپیمای ظریف دریغ کردند و پس از توهین به وی، ارتش آلمان بنزین داد. بدعهدی شرکت‌های فرانسوی و میزبانی از سازمان‌های تروریستی هم که اظهر من الشمس است.

داستان چیست؟ رادیو فرانسه دیروز از قول یک مشاور پارلمانی اروپا گفت: امیدی به عملی شدن SPV نیست. اتحادیه اروپا در حرف و مواضع سیاسی حامی ایران است اما تاکنون در این زمینه دستاورد عملیاتی نداشته است. هیچ اتفاق تازه‌ای رخ نداده است. کانالی که قرار است میان اروپا و ایران برقرار شود، صرفاً برای انتقال کمک‌های انسانی و بشردوستانه و مواد غذایی و دارویی متمرکز است. این کانال مالی در هر سطحی راه‌اندازی شود، بعید است شرکت‌های تجاری اروپایی از ترس تحریم‌ها بخواهند با این کانال مالی همکاری داشته باشند

ارگان گروهک ملی مذهبی (مقیم فرانسه) نیز به نقل از منابع مطلع در اتحادیه اروپا نوشت:

"همزمان با ثبت SPV «جمع‌بندی» شورای اروپا در مورد مسائل مرتبط با ایران احتمالاً به تصویب خواهد رسید. بنابر پیش‌نویس این جمع‌بندی که قرار است در قالب بیانیه‌ای تصویب شود، درباره نقش ایران در منطقه و برنامه موشکی اش ابراز نگرانی شده است.

این جمع‌بندی به اصلاحات مورد نیاز در زمینه تعهدات ایران بر مبنای اف‌ای‌تی‌اف اشاره شده است. همچنین شورای اروپا از شدت گرفتن تنش‌های منطقه‌ای و نقش ایران ابراز نگرانی کرده است. در این زمینه شورا به طور مشخص به نگرانی جدی خود در زمینه نقش‌آفرینی نظامی ایران در سوریه پرداخته است.

نگرانی شدیدتر شورا در زمینه فعالیت‌های ایران برای توسعه برنامه موشک‌های بالستیک است و این نهاد اروپایی از ایران می‌خواهد از این فعالیت‌ها «خصوصا پرتاب موشک‌های بالستیک دست بکشد. شورا همچنین درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی جدی کرده است.

این بیانیه قرار بود هفته گذشته در جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا به تصویب برسد. اما این موضوع به دلیل ثبت نشدن اس‌پی‌وی به تأخیر افتاد".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    6 63
    برجام دو و سه روحانی...تی
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    15 73
    ابله کسی است که منتظر یهود و نصارا باشد. دشمنان قسم خورده مسلمانان.
  • مجید IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    40 8
    اسم رمز نیست سیاهنمایی نکنید چاره ای جز قبول کردن آن نداریم
    • مسیح IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      7 29
      آدمِ "بی چاره" یعنی آدم مُرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس