کد خبر 931981
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
مادورو ونزوئلا

رهبر مخالفان ونزوئلا با تکیه بر حمایت دولت‌های غربی به بازیگر اصلی نبرد میان جبهه غرب‌گرایان و طرفداران دولت در کشوری تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، ونزوئلا در دو هفته اخیر، بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «نیکلاس مادورو» به صحنه کشمکش‌های سیاسی و خیابانی بین طرفداران و مخالفان او تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید

آسوشیتد پرس: «گوایدو» مستقیم از واشنگتن دستور می‌گیرد

کودتای آمریکا در ونزوئلا؛ ذوق‌زدگی پادوهای ترامپ در ایران

مخالفان دولت مادورو نتایج انتخابات سال ۲۰۱۸ در این کشور را زیر سوال می‌برند. کشمکش‌ها در این باره هنگامی اوج گرفت که «مجمع ملی ونزوئلا» نتایج انتخابات را غیرمعتبر و «خوان گوایدو»، رئیس این مجمع را به عنوان رئیس‌جمهور موقت اعلام کرد.

حامیان دولت ونزوئلا در مقابل بر صحت انتخابات تأکید داشته و می‌گویند انتخابات «مه ۲۰۱۸» زیر نظر «شورای ملی انتخابات» که نهادی غیرحزبی است برگزار شده است. علاوه بر این، ادعای حامیان دولت این است که تمامی نامزدهای رقیب مادورو، نتیجه انتخابات را پذیرفته‌اند.

مادورو در آن انتخابات که ۲۰ مه ۲۰۱۸ با مشارکت ۴۷.۷ درصد از واجدان شرایط برگزار شد با کسب ۶۷.۷ درصد آرا به پیروزی رسید. با وجود این، ایالات متحده و برخی از متحدان این کشور بعد از مراسم تحلیف فشارها روی مادورو برای کناره‌گیری از قدرت را شدت بخشیدند.

به علاوه، تنها دقایقی بعد از آنکه مادورو قدرت را به دست گرفت، «سازمان کشورهای آمریکا» (سازمانی متشکل از ۳۵ کشور قاره‌های آمریکا) با تصویب قطعنامه‌ای در جلسه فوق‌العاده شورای دائم خود ریاست‌جمهوری مادورو را غیرقانونی اعلام کرد.

همزمان با آغاز به کار مجمع ملی ونزوئلا از ۵ ژانویه، فشارهای این مجمع و رئیس آن، گوایدو روی دولت مادورو برای کناره‌گیری از قدرت شدت گرفت. او ۲۳ ژانویه به عنوان رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا سوگند یاد کرد. تنها دقایقی بعد، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، ریاست‌جمهوری او را به رسمیت شناخت.

گوایدوی ۳۵ ساله فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه خصوصی «کاتولیک بلو» در ونزوئلا است. او که در دوران دانشجویی حضور فعالی در اعتراضات علیه دولت «هوگو چاوز» داشت، پس از اتمام دوره کارشناسی برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد.

این سیاستمدار که تا چندی پیش از شهرت چندانی برخوردار نبود اکنون با تکیه بر حمایت دولت‌های غربی و به ویژه آمریکا، به بازیگر اصلی نبرد میان جبهه غرب‌گرایان و طرفداران دولت در ونزوئلا تبدیل شده است؛ کشوری که از گذشته به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان نفوذ آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین شناخته می‌شود.

برخی شواهد و قرائن حکایت از آن دارند که مخالفت‌های گوایدو با دولت مستقر، دست‌کم تا اندازه‌ای مستقیماً از تحرکات دولت آمریکا سرچشمه می‌گیرند. نشریه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد اندکی پیش از آنکه خوان گوایدو خودش را رئیس‌جمهور موقت اعلام کند «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با وی تماس گرفته و او را به این کار تشویق کرده است.

بنا بر این گزارش، مایک پنس به رهبر مخالفان دولت ونزوئلا گفته است در صورتی که بتواند با استناد به مفاد قانون اساسی کشورش، مادورو را از قدرت خلع کند، آمریکا او و دولت جدیدش را مورد حمایت قرار خواهد داد. این نشریه همچنین فاش کرد گویدا چند هفته قبل از ادعای ریاست‌جمهوری، در جلسه‌ای با حضور مقام‌های آمریکایی شرکت کرده و در طرحی برنامه‌ای مخفیانه برای براندازی دولت مادورو، نقش داشته است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    4 5
    از فتنه 88 ایران تجربه بیاموزند. غربزده ها را با روش خودشون بکوبید. مرگ بر آمریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس