اصلاح طلبان

کلاس بصیرت‌افزایی تاجزاده برای اعضای شورای شهر! مردم از «صندوق رأی» ناامید شدند یا از اصلاح‌طلبان؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حجاریان: «ولایت فقیه» مطلقه نیست و امر مولوی ندارد!

«سعید حجاریان»، فعال اصلاح‌طلب و از عاملان وضع موجود طی یادداشتی در یک رسانه اینترنتی که با عنوان «چهل‌سالگی؛ آغاز پایان یا آغازی نو» منتشر شد، نوشته است:

درباره اصل ولایت‌فقیه بعضاً گفته می‌شود، این جایگاه فوق قانون اساسی است. در صورتیکه اگر به انسجام درونی قانونی اساسی باور داشته باشیم، به‌نظر نمی‌رسد اصلی ناقض دیگر اصول باشد. اساساً هیچ اصلی از اصول قانون اساسی به نحو قضیه موجبه ولی‌فقیه را دارای اختیارات مطلقه معرفی نکرده است و صرفاً در اصل ۵۷ و آن هم با عنوان مشار از این مقام صحبت به میان آمده است و هر طلبه‌ای می‌داند، عنوان مشار کفایت از امر مولوی نمی‌کند.

او در ادامه تصریح می‌کند:

همچنین شاهد هستیم اصل ۷۱ قانون اساسی بیان می‌دارد، «مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساس می‌تواند قانون وضع کند». درحالیکه اکنون شاهد هستیم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و… در قامت قانون‌گذار ظاهر شده‌اند و فی‌الواقع از متن صریح تفسیر نادرست ارائه می‌شود.

حجاریان می‌افزاید:

این نمونه‌ها حاکی از آن است اعوجاجی در مسیر انقلاب به‌وجود آمده که باید تصحیح شود و مادامیکه مسیر را به سمت شعارهای اصل انقلاب بازنگردانیم، انحطاط و زوال سرنوشت محتوم و مختوم ما خواهد بود! [۱]

*حجاریان قبل از این هم در یادداشتی دیگر معترض ولایت فقیه شده و از این گفته بود که روش فعلی انتخاب رهبری عقلانی و حقوقی نیست .[۲]

او مدتی پیش‌تر نیز مدعی ضرورت قانونی‌سازی منویات رهبری در مجلس شورای اسلامی شده بود .[۳]

معارضه جریان سیاسی خاص با مطلقه و فراقانونی بودن ولایت فقیه امری مسبوق به سابقه است و حتی رئیس دولت اصلاحات نیز چنین ادعایی را در مقابل رهبر معظم انقلاب مطرح کرده است.

جالب آنکه شخص وی پس از این ادعا بارها و بارها خواستار استفاده رهبر انقلاب از اختیارات فراقانونی خود شد.

این نگاه معارض اما در حالت خوشبینانه، ناشی از عدم فهم صحیح نسبت به جایگاه ولایت فقیه و تعریف نسبت آن با قانون است.

حجاریان و دوستان او اگر در خانه ذهنشان کسی هست! بایستی نکته زیر را درباره ولایت مطلقه فقیه و نسبت آن با قانون بدانند:

«ولایت مطلقه به معنی آن نیست که رهبری هر وقت که اراده کند، می‌تواند آن ساز و کار را نقض کند. رهبری به نظم حقوقی کشور ملتزم است. با این همه ممکن است نظام دچار معضلی شود که ساز و کار پیش‌بینی شده در قانون نتواند آن را حل نماید ».[۴]( همان قضیه‌ای که پس از اعتراض خاتمی به مطلقه بودن ولایت فقیه رخ‌نمون شد)

معنایی که اینگونه در بیان رهبر معظم انقلاب مورد اشاره و شرح و بسط قرار گرفته است:

«رهبری، یک مدیریت کلان ارزشی است. همین طور که اشاره کردم، گاهی اوقات فشارها، مضیقه‌ها و ضرورتها، مدیریتهای گوناگون را به بعضی از انعطافهای غیر لازم یا غیر جائز وادار میکند؛ رهبری بایستی مراقب باشد، نگذارد چنین اتفاقی بیفتد. این مسئولیتِ بسیار سنگینی است. این مسئولیت، مسئولیت اجرائی نیست؛ دخالت در کارها هم نیست. حالا بعضیها دوست میدارند همین طور بگویند؛ فلان تصمیمها بدون نظر رهبری گرفته نمیشود. نه، اینطور نیست. مسئولین در بخشهای مختلف، مسئولیتهای مشخصی دارند. در بخش اقتصادی، در بخش سیاسی، در بخش دیپلماسی، نمایندگان مجلس در بخشهای خودشان، مسئولان قوه‌ی قضائیه در بخش خودشان، مسئولیتهای مشخصی دارند. در همه‌ی اینها رهبری نه میتواند دخالت کند، نه حق دارد دخالت کند، نه قادر است دخالت کند؛ اصلاً امکان ندارد. خیلی از تصمیمهای اقتصادی ممکن است گرفته شود، رهبری قبول هم نداشته باشد، اما دخالت نمیکند؛ مسئولینی دارد، مسئولینش باید عمل کنند. بله، آنجائی که اتخاذ یک سیاستی منتهی خواهد شد به کج شدن راه انقلاب، رهبری مسئولیت پیدا میکند. در تصمیم و عملِ رهبری باید عقلانیت در خدمت اصول قرار بگیرد، واقع‌بینی در خدمت آرمان‌گرائیها قرار بگیرد ».[۵]

لازم به توضیح است که صحبت‌های حجاریان مبنی بر بروز اعوجاج در مسیر انقلاب و ضرورت تصحیح مسیری که اصلاح‌طلبان می‌گویند؛ سعی در القای این معنا دارد که مادام که نظام جمهوری اسلامی نظر اصلاح‌طلبان را در مقولاتی مثل مطلقه نبودن ولایت فقیه نپذیرد محکوم به انحطاط و زوال خواهد بود!

یک دلیل ساده برای ردّ این معنی این است که انقلاب اسلامی از تمام بحران‌هایی که در طول سال‌های گذشته از جانب جریان سیاسی خاص برای کشور ایجاد شده و عنوان «راهبرد تصحیح» هم داشته به سلامت عبور کرده و هر بار تئوریسین‌های این جریان را مقهور اقتدار و عقلانیت خود کرده است.

این نکته بدیهیست که ما و حجاریان می‌رویم اما «انقلاب اسلامی» می‌ماند و مدتی بعدتر نیز این تحلیل‌های ناشی از شکست در مقابل عقلانیت نظام، در یاد کسی نخواهد ماند...

گفتنیست، قبل از حجاریان، یک چهره اصلاح‌طلب دیگر مدعی شده بود طلّاب زیادی در حوزه علمیه هستند که به حکومت بدون ولایت فقیه فکر می‌کنند!

***

«کیک سعدآباد» را چه کسی به خورد جهانگیری داد؟

به تازگی تصویری از «اسحاق جهانگیری» د ر فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد او در جمع تعدادی زن و مرد، مشغول برش‌زدن کیک تولد خود در کاخ سعدآباد است.

این تصویری با واکنش‌های منفی فراوانی از جانب کاربران فضای مجازی و کسانی از مقامات کشور مواجه شده است .[۶]

بخشی از این واکنش‌ها را اینجا بخوانید:

جشن تولد اسحاق جهانگیری در کاخ سعدآباد +عکس

*اسحاق جهانگیری، مرد شماره یک دولت روحانی و اصلاح‌طلبی است که تمام وضعیت اقتصادی فعلی ثمره مدیریت او و فعالیت دوستان اصلاح‌طلب اوست.

جهانگیریِ ۶۱ ساله مردیست که در صحبت‌های او سوابقی مثل «کشور در شرایط ته درّه قرار دارد»، «یک عده نگذاشتند دستاوردهای برجام آشکار شود»، «مسئولین بالای کشور دچار فساد هستند» و… دیده می‌شود.

او در عین حال چندی قبل اینطور ادعا کرد که حتی اختیار تعویض منشی خود را هم ندارد!

جدای از این سابقه اما باید هشدار داد که جهانگیری در چه سطحی از آنالیز سیاسی و اشراف به مسائل روز کشور قرار دارد که در عین اینکه می‌داند شخص او و دولت متبوعش در مظانّ تندترین انتقادات اقتصادی و سیاسی قرار دارند اما دست به برگزاری یک جشن تولد در کاخ سعدآباد می‌زند و بی‌خیالی و لبخند خود را به رخ مردم می‌کشد؟!

در حالت خوشبینانه باید معتقد شد جهانگیری نفهمیده که چه دامی در مقابلش پهن شده بود...

دام آدم‌هایی که می‌خواهند جهانگیری را فارغ از غوغای جهان به رخ مردم بکشند و کاخ‌نشینی و لبخندهای راحت‌گزین فردی که مسبب‌الاسباب وضع موجود است را در یک ویترین عمومی قرار دهند. تا بدین وسیله هیزم بیشتری در آتش اعتراض مردم به اوضاع دستکند روحانی و اصلاح‌طلبان بریزند.

و همین آدم‌های مجهول‌الهویه اما معلوم‌الحال بوده‌اند که حرف‌هایی مثل «در شرایط ته درّه هستیم» و «مسئولین بالای کشور دچار فساد هستند» را به جهانگیری یاد دادند تا او بگوید و آتش «فتنه اقتصادی» در کشور گُر بگیرد.

آدم‌هایی که یک بار با پیشنهادات سیاسی به سراغ جهانگیری می‌روند و یکبار هم با یک کیک شکلاتی…!

از باب کنایه بایستی اشاره کرد که آقای جهانگیری در هر سطح نازلی از تحلیل سیاسی هم که قرار داشت اما این نکته بدیهی بود که خوردن کیک شکلاتی برای سلامت یک "سیاستمدار" ۶۱ ساله مضرّ است.

***

مردم از «صندوق رأی» ناامید شدند یا از اصلاح‌طلبان؟

کلاس بصیرت‌افزایی تاجزاده برای اعضای شورای شهر

«شهربانو امانی»، عضو شورای شهر تهران، نماینده مستعفی مجلس ششم و از مسببان وضع موجود به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته است:

در سال‌های گذشته مردم به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم صندوق رأی در ایران به دلیل مقابله‌ای که در نهایت با منتخب مردم صورت می‌گیرد به نتیجه نرسیده و به همین دلیل باید تغییرات جدی در ساختارهای تصمیم‌گیری کشور در این زمینه به وجود بیاید.

او در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین می‌گوید:

فساد اقتصادی در ایران از وضعیت عادی خارج و گسترش پیدا کرده است. برخی گمان می‌کنند اگر برخی مفسدین اقتصادی را اعدام کنند افکار عمومی قانع می‌شود. این در حالی است که افکار عمومی با اعدام قانع نمی‌شود و اعدام راه حل موثری برای این فسادها نیست. [۷]

*مفهوم ناامیدی مردم از صندوق رأی را قبل از این؛ «مصطفی تاجزاده» بر زبان آورده بود .[۸] و در واقع امانی حرف‌های تاجزاده را تکرار کرده است.

این اظهارات اما یک فرار رو به جلو بیشتر نیستند زیرا اصلاح‌طلبان درباره فضایی مشغول القای این حرف‌ها هستند که خود از صندوق‌های رأیش به در آمدند و خود عامل بوجود آمدنش هستند.

این، آنها بودند که با ابراز اینکه ما فدائیان روحانی هستیم، ما تضمین روحانی هستیم، ما به راهی می‌رویم که روحانی بگوید و «تَکرار می‌کنم»؛ عامل رسیدن قیمت گوشت به ۱۰۰ هزار تومان، دلار به ۲۰ هزار تومان و فی‌الجمله گرانی‌های این روزها شدند.

آدم‌هایی که می‌دانستند دولت فعلی کارآمدی لازم برای مدیریت جهادی، توجه به معیشت مردم و مثلاً نظارت بر قیمت‌ها را ندارد اما مردم را مجاب کردند و رأی ستاندند و اکنون نیز با به هم ریختن کافه، به دنبال بازی مضحک «کی بود کی بود من نبودم!» هستند.

در اینجا باید اشاره کرد که مردم نه از صندوق رأی که از اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند و جامعه اکنون در تجربه‌ای سخت به وضوح هرچه تمامتر فهمید که رأی دادن به اصلاح‌طلبان مساوی با حضور شهردار در مجلس رقص، زمزمه گران شدن تهران، گرانی، بی‌دستاوردی و از این قبیل است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اصلاح‌طلبان به این دلیل به دنبال ناامیدسازی مردم از صندوق‌های رأی هستند که از نمد ناکارآمدی خود کلاهی برای ایجاد اغتشاش در خیابان‌ها ببافند.

اظهارات امانی درباره گسترش فساد و خارج شدن آن از مجاری عادی نیز در حالی است که اولاً فساد قابل اندازه‌گیری نیست، ثانیاً اسم ۲۰ یا ۳۰ پرونده فساد «زیاد» نیست و ثالثاً به لحاظ عقلانیت حکومتی، آنچه در بحث فساد به عنوان گناه اصلی به آن نگریسته می‌شود؛ نه وقوع فساد که عدم برخورد و مداهنه با آن است.

مقوله‌ای که همه می‌دانند درباره نظام جمهوری اسلامی ایران صادق نیست و نعش بر دارآویخته سلطان سکه و مه‌آفرید خسروی و غیره به وضوح هرچه‌تمامتر بیانگر عزم نظام اسلامی برای مقابله با فساد در هر شکل و اندازه‌ای است.

گفتنیست، دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور به تازگی مأموریت یافته‌اند که با ناامیدکنندگان مردم و کسانی که اقدام به سیاهنمایی از فضای اقتصادی کشور می‌کنند، برخورد کنند .[۹]

***

1_ http://mashghenow.com/?p=1034

2_ mshrgh.ir/867762

3_ mshrgh.ir/886871

4_ http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=21359

5_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=17597

6_ mshrgh.ir/931648

7_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/247335

8_ mshrgh.ir/886042

9_ mshrgh.ir/930784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 34
  • سید IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    حجاریان امّ القیّ اصلاح طلبان تهوع آور.
    • فدايي حجار DE ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      حجاريان لب تر كند جان را فدايش ميكنم .
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      خاک بر سرت که برای یک لجن ته مانده انگلیس جان را فدا می کنی بدبخت .
    • احمد IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      55 4
      در حالت خوشبینانه باید معتقد شد جهانگیری نفهمیده که چه دامی در مقابلش پهن شده بود... دام آدم‌هایی که می‌خواهند جهانگیری را فارغ از غوغای جهان به رخ مردم بکشند و کاخ‌نشینی و لبخندهای راحت‌گزین فردی که مسبب‌الاسباب وضع موجود است را در یک ویترین عمومی قرار دهند. تا بدین وسیله هیزم بیشتری در آتش اعتراض مردم به اوضاع دستکند روحانی و اصلاح‌طلبان بریزند.
    • محسن121 IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      زنده باد ایران اسلامی و پاینده باد راه شهیدان
    • مهدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      84 99
      تو که جان را فدایش کردی میاد تو دادگاه میگه من اشتباه کردم، من از اول هم اشتباهی بودم!!!! این یارو حتی جرات نداشت تو دادگاه هم رو حرفش بمونه
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      64 5
      جان تو همان لایق حجاریان است گرچه دروغ می گوئی حجاریان باید خیلی ساده باشد حرف تورا باور کند - تو فدا نشده بوی مرگت پیچیده انشا الله هرچه زودتر فانی شوی
    • علی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      20 1
      از تو کمپ آلبانی بگی جانم رو فداش میکنم هنر نیست مردی بلند شو بیا ایران. از این جا جونتو فداش کن
    • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
      6 0
      از تو کدام سوراخ میخواهی جانت را فدا کنی البته قبلش السلام علیک یا ملکه روباه پیر را هم بگو
  • امیر RO ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    71 89
    چرا میخواین اینجوری به جامعه تلقین کنید که بله جهانگیری آدم صادق و ساده ایه و کسی یا کسانی دارن این کارها و حرفها رو بهش یاد میدن!!! بابا بخدا قسم جهانگیری به همراه برادرش مهدی ته زرنگی و رندی و.... هستن و صدتا مثل روحانی و خاتمی رو هم درس میدن و الحمدالله از برکت انقلاب پولشون از پارو هم رد شده و اینقدر هم قدرت دارن که یه خبرگزاری مثل مشرق رو مجبور کنن علیرغم میل باطنیشون به حمایت وادارن!!!
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    95 55
    حجاریان،بالا بری پایین بیای خودتوبه دیوار بکوبی هرکاری بکنی فایده نداره تو و تفکرت گند زدید هیچی برای ارائه ندارید جز حرف پس خوش اومدی
  • رضا DE ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    آقای حجاریان کار به اینکه با کلمات بازی کنی و اینکه امر مولوی باشد یا غیر مولوی ندارم فقط این را میدانم که ولی یعنی امام و امر امام مطاع است و مقدم بر هر امر دیگری آنچنان که امر پیامبر ص مطاع بود و بعد از آن امر علی ع و ائمه هم . پس خموش باش که.........
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      32 47
      -تو اگه راست میگی چرا رفتی زیر پرچم معاویه داری زندگی میکنی . پاشو بیا ایران حرفتو بزن .
    • به IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷ IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      8 23
      شما کفار و نواصب بروید به همان سرزمین معاویه. جا که خالی شد مومنان خارجی را می آوریم ایران.
  • DE ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    59 59
    حجاریان با کلمات باز ی میکنه
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      6 55
      حداقل فیلتر شکن جدید بزن پرچمت عوض بشه انقد تابلو نباشی
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    3 1
    چرا ؟
  • سرعت IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    78 89
    تاج‌زاده نماد صریح جریانی است که وقتی در حاکمیت هستند به اسلامیت نظام و وقتی در خارج از مسئولیت هستند به جمهوریت نظام می‌تازند.
  • سعید IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    29 79
    همه الحمدالله برای خوردن استین بالازدند خدا خیرتان بدهد اینن مثل جهانگیری یا حجاریان و بقیه دولت مردان بفکر مردم نیستند وسلام
    • حسینی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      مأیوس کننده حرف نزن! آمریکا و اسرائیل و تاج زاده و حجاریان و... مابقی تفاله های غرب و شرق و نمی دونم اومانیسم و... به خداوندی خدا همه تون به زباله دانی تاریخ خواهید پیوست و آنچه که می ماند؛ جمهوری همیشه پیروز اسلامی است. زنده باد ولایت مطلقه فقیه، زنده باد شهدا، زنده باد تمامی مجاهدین راه اسلام محمدی در اقصی نقاط عالم!
  • احسان IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    40 5
    حالا مگه کی گفته بود مطلقه که به این آقا برخورده؟!!!
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      4 3
      مطلق نمیگن میگن جانشین خدا در زمین کشف شده نه نصب شده
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    13 74
    چقدر خوب اسحاق و مهدی و سایر مرتبطین را از همه اتهامات و گناهان تبرئه کردید ، خدا مشرق نیوز را برای تکنوکرات ها حفظ کنند . آمین!
  • امیرمسعود IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    63 30
    روش اصلاح طلب ها اینه که به خانم ها و جوان ها میگویند که ما شما را آزاد خواهیم کرد که هر جور دوست دارید به سبک غربی و بی حجابی در ایران راه بیفتد و زندگی کنید. اما در واقع اونها رو گول می زنند و بعد از رای آوردن تنها کسی که به فکر هستند، خودشون و بچه هاشون و هم پالگی هایشان هستند. بعد کیک می برند و با چند تا خانم با این نوع حجاب به مردم نشان می دهند که ما هم اینجوری هستیم. چپاول گران
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    52 81
    خدا شهید آیت رو رحمت کنه اگه الان بود با پشت دست تو دهن مرتیکه حرف مفت زن می زد
  • قاسم IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    9 41
    به خداقسم سایت شماعین فتنه است من هم باسماموافقم که بعضی لیبرالهاباولی فقیه مخالفنداماتراخداهمه رابایک چوب نرانید اهداف شماسیاسی سیاسی است شماحاضرید این دولت زمین بخوره مردم مفلوک بشوند اماافراد مورد نظرشماروی کاربیایند امابدانید افرادانقلابی بی غل وغش همانقدری ازاصلاح طلبان لیبرال بیزارندازتندروهای بی وجدان هم منزجرند به وجدانتان مراجعه کنید
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      46 78
      اتفاقا این دولت است که اصرار دارد به هر قیمتی ملک و ملت را به زمین بزند تا جایی ما مجبور به تسلیم شویم.
  • جاهد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    18 79
    جناب آقای ام النظرات اصلاح طلبان امثال تو و سروش .. .. به هیکل اصلاحات. وگرنه ما نیز اصلاح قرآنی را طرفداریم.همه باید اصلاح شوند از شر به نیکی ازخوب به بهتر واز بدتر به بد... آقای حجاریان اگرولایت مطلقه ی فقیه به مادستورنمی داد. امثال شما وهمفکران فقط خودبین شما الان درسر سفره نبودید بلکه درزباله دان...
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      73 7
      سلام ، از ادبياتت معلومه چه كاره اي برادر !
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    49 57
    مردم آرزو دارند که یکی از کشورهایی که هم مرز مرزهای شمالی ما هستند روزی مرزهای خود را برای مهاجرت ایرانیان باز کنند آن وقت خواهند دید بیشتر مردم ایران می روند و برای همیشه از هر چه ایدئولوژی سازی و مسخره بازی خلاص شوند بخصوص از شر رسانه هایی که صدای حاکمیتند نه مردم و دائم پروژه وارونه سازی را اجرا می کنند.
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      11 82
      از نظرات شما مزدور سعودی حالمان بهم خورد
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      18 81
      ان شاء الله چنین شود و شما ها بروید و ایران از شر یک مشت انسان راحت طلب و همیشه نق زن راحت شود. ضمنا مرز ارمنستان باز است. ترکیه هم همینطور. بری دیگه بر نگردی. ایشالا.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
      0 0
      مرز ایران زمین همیشه به روی رفت امدها باز بوده است ایرانیاها هستند امدند وخواهند ماند تو که رفتی ایرانی نبودی.السلام علیک الپهلوی
  • ناشناس IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    12 72
    این مس ها که میبینید( حجاریان) تا وقتی بهشون چیزی بماسه میگن ولایت فقیه همون امام زمانه ولی تا یک کمی ازشون کم بشه همه چیزو لو میدن. احمق ملت خیلی وقته فهمیدن سرکارن تو نمیخاد زر بزنی شغال
  • ناشناس IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    16 83
    حجاریان اصلاح طلب تهوع اور
    • فرشید IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      6 79
      ای بابا اینها که هنوز باز جولان می دهند در سیاست مگه قرار نبود این فتنه گران رو دهنشون رو ببندند
    • US ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      76 3
      تا بوده همین بوده حتی پیامبر هم وقتی آیات الهی رو تلاوت می کرد ابوجهل ها دچار تهوع می شدند اما نتیجه چه شد؟
  • CZ ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    50 4
    جناب مشرقی خود گویی و خود خندی
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    2 1
    مثل معروف است به ترکی میگن :سنه ددیلر دامان آتل سن نیه آتلدون ترجمه : به توگفتن خودتو از بام بینداز توچرا خودتو انداختی .
  • نزاعي IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 3
    اين از خدا بي خبران سرمايه اين مملكت را خوردن تنها داشته مردم امنيت است كه مي خواهند با رد شدن از ولايت فقيه آن را هم از مردم بگيرند و ايران را سوريه دوم كنند .
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      2 7
      ایران الان اوضاعش از سوریه بدتر هست شما متوجه نیستی برادرش
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    2 1
    اصلاً برام مهم نیست، بزنید تو سر و کله ی خودتون چه محکم چه یواش!
  • فيصل IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    4 12
    درود بر حجاريان كه اين قانون أساسي راگفته است پس اقايان بايد جوابگو باشند در مدت سي سال
  • دیده بان! IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 0
    ای آنکه کیک نولد افتخارت استخر تمساح در انتظارت!! ...خخخخ
  • مهدی فکوری IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 6
    ما با این چیزا کار ندارم. هر چه رهبر بفرمایند برای ما حجت است. ما سرباز رهبریم.
  • دیده بان! IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 0
    ای آنکه کیک تولد افتخارت استخر تمساح در انتظارت!! ...خخخخ
  • رضی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    9 80
    من به عنوان کسی که رساله دکترای خود را نقد و برسی وکالت فقیه تدوین ودفاع کردم در طی مطالعات خودم به این نتیجه رسیدم که مظلوم ترین اصل در اصول قانون اساسی ولایت فقیه است چرا که موافقان بدون آنکه ان را بشناسند مخالفان را با مرگ بر ضد ولایت فقیه خفه می کنند ومخالفان هم بدون انکه ان را بشناسند و بخوانند حرفهای بی ربط ونامربوط می زنند .متاسفانه دستگاههایی که از قبل ولایت فقیه ارتزاق می کنند خیلی طولانی هستند_سازمان تبلیغات ،دفتر تبلیغات ،عقیدتی سیاسی ها ،سازمان ارتباطات ،ستاد نمازجمعه ،مرکز رسیدگی به مساجد،حوزه علمیه ها،وزارت ارشاد،دفاتر نمایندگی ولی فقه در دانشگاهها ،حج وزیارت ،اوقاف،صدا وسیما،و......... ولکن فقط از قبل او نان می خورند وحاضر نیستند کوچکترین قدمی در شناساندن آن بردارند حتی صدا وسیما هرچه تلاش کردم حتی با معاون سیما شخصا صحبت کردم ایشان موافقت هم کرد اما هیچ برنامه ساز و شبکه ای حاضر نشد در مقوله ولایت فقیه برنامه بسازد بعد از اصرار زیاد در نهایت گفتند با عناوین دیگر می سازیم وولایت فقیه را هم یک جایی بحث می کنیم
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      11 10
      من هم صریحا عرض می کنم که بحث وکالت فقیه از اساس یک القای شیطانی و هدف آن هم صرفا دموکراتیزه کردن و پرتستانیزه اسلام است. هیچ گاه انبیا و ائمه وکالت کسی را نداشتند و صرفا عملشان بر اساس تکلیف بود. اینکه مردم بخواهند گوش کنند یا نکنند بحث دیگری است. اما خدا و دین او منتظر رای و نظر مردم نمی مانند.
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      0 0
      در خصوص منتقد اول باید گفت که حرف های شما نزدیک به حرف های وهابیون می باشد لطفا بیشتر توضیح دهید تا ما نیز متوجه گردیدم
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    9 81
    تاریخ نشان خواهد داد که هر وقت حرف جان در میان است اصولاگرایان در خط مقدم هستند ولی وقت حرف حرف در میان است اصلاح طلبان در خط مقدم هستند ... فقط بلند ذرت پرت کنند ........ این هم دسته گل آنها در اقتصاد
  • محمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    55 0
    من فکر می کنیم چنین جزئیاتی برای مردم آنچنان اهمیتی ندارد که دوستانی چه از سوی اصولگرایان و چه اصلاح طلبان در پی تحقق آن، از زبان "مردم" هستند. مردم این رو میخوان، مردم اون رو میخوان، مردم نمیخوان! من نمیدونستم اینقدر نماینده و وکیل همه جا دارم که دستم رو میکشند و محبت آمیز میگوند: عزیزم تو اینو میخوای! بیا این رو بگیر برو، مال خودته!! در اصل دیوانه کننده اید شماها.
  • علی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    12 80
    مرگ بر اصلاحات آمریکایی و صاحب نظران داخلی آنها یعنی افساد طلبها
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    17 0
    کاش مسئولین لال بودن وبجای حرف حرف حرف فقط کار کارکار ....میکردن
  • علی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    75 2
    به کوری چشم بعضی ها که می خواهند بعضی افراد راخراب کنند برای انتخابات بعدی
  • احمد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    4 1
    به نظر می رسد گرفتن تولد وخوراندن کیک هم کارهمان منشی ایشان باشد!
  • عبدی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 78
    حجاریان تمام مکرش را بریزد نصف نصف عمروعاص ابی وقاص نمی تواند مکر کند .البته به حکم آیه شریفه مکرو ومکرالله والله خیر الماکرین مکر حجاریان در برابر مکر خدا محکوم به شکست است و اصل ولایت فقیه در ایران اسلامی پایدار
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    2 34
    مشرق از تو بعیده اینطور جهانگیری رو تطهیر کنی؟ مگه یادت رفته این اقاهه چند سال قبل فقط از شرکت سیمان تهران بالای سیصد میلیون تومان پاداش گرفته بود. پس این کیک مثل کاهی است در بیابان دارایی های جهان.
  • صادقانه IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    71 1
    ملت دیگه به هیچ کی اعتماد نداره گذشت دوران سادگی هرکس به فکر اینه کیسه اش را پرکند کاه کاه زیاد بود به همه می رسید جنگ اینده سر کاه است
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    6 0
    من به هیچ چیز کار ندارم فساد در چپ و راست اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال و..بیداد میکنه اینها فقط واسه پست و مقام فریاد میزنن نه واسه رضای خدا اینهم میدانم مطلق فقط خداست ولاغیر
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    9 77
    اصلاح طلبان ننگ آورد کسی این دام را برای جهانگیری پهن نکرده او خودش هفت خط اسهال طلبان است واصلاح طلبان مفتخوار در این دولت نشان داده اند مفت باشد کوفت باشد یعنی نشخوار کننده هستنددر آنها تاکنون معرفت جهت نداشته است
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    14 77
    سعید حجاریان فعال اصلاح‌طلب گفت: مادامیکه مسیر را به سمت شعارهای اصل انقلاب بازنگردانیم انحطاط و زوال سرنوشت محتوم و مختوم ما خواهد بود. آقای حجاریان، انقلاب اصلاح پذیر نیست تنها علاج انقلاب کنار گذاشتن انقلاب است، گوهر از تسلیم شد ایمن ز موج انقلاب، عقربی را می‌توانم‌ گفت بی دم کرده‌ای. سرور گرامی، تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      3 2
      شما این آرزوها را بگور میبری.پس لطفا دوغت رابنوش وسرت تو اخور خودت باشه
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      5 1
      الان اگر فوکویاما تو را پیدا کند التماس می کند که در کلاس درس تو شرکت کند و سیاست یاد بگیرد!
  • نوکر سربازای ولی RO ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    6 82
    ولایت فقیه مطلقه نیست؟؟؟؟ اگر دست شما باشه حکم خدا رو هم قبول ندارید... منکه باور دارم اگر انگل هایی مثل این و دوستاش رو از مسئولیت بگیرن مملکت خیلی بهتر میشه و این انگل های نمک نشناس فقط دنبال منافع خودشون هستن و اونم حکومت خودشونه
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
      0 0
      دقیقا
  • حامد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    8 2
    این صحبتهای حجاریان و امانی و مخصوصا روحانی که اخیرا گفته اند با این هدف که مطالبی را که آخوندهای سنتی به آنها حساسیت دارند بر زبان می آورند تا بحثهای بیهوده در بگیرد و فضای فکری مردم پر شود تا این همه افتضاحاتی که در کشور به بار آورده اند به فراموشی سپرده شود و مجددا اصولگرایان را در سیبل قرار دهند و خود پشت سر آنها مخفی شوند بنابرین باید مردم نباید گول بخورند و دوباره مثل انتخابات 96 سرشان کلاه برود
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      4 0
      اتفاقا هدف اصلی حضرات مبارزه با اسلام است و فشارهای اقصتصادی آنها بر مردم هم با هدف واداشتن آنها به شورش علیه اسلام و حاکمیتی که نام اسلام دارد. پس اشتباه نکنید.
  • ناشناس IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    3 2
    پس معلومه آقایان برای سال آینده آماده برای اقدامات خاص هستند
  • FR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    6 2
    يك كلام براي حجاريان : دار
  • احمدیان IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 3
    اگر اقای جهانگیری بگوید در انتخابات شرکت نمی کند دست از تخریب او برمی دارید./.
  • مسعود IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    2 3
    آینده کشور مال ما نیست مال اصلاح طلبانه بی خودی داریم دست و پا می زنیم
  • ایرانی IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    2 7
    درود بر ذات پاکت حجاریان - حرف حق تلخ است برادر
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 1
    درست میگه ولی حیف که تو عمل دروغگو هستند
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 11
    حجاریان شهید زنده انقلاب
    • DE ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      0 0
      ممد ۱۳:۴۷حجاریان شهید زنده انقلاب/ آق ممد پیداست نه حجاریان را میشناسی نه شهدا را ونه انقلاب را.خوشبحالت راحتی.
  • رهگذر پابرهنه IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    5 4
    اگه به معجزه جاوید " قرآن کریم" معتقدید و جاودان الاثر بودن آنرا قبول دارید، پس این آیه شریف رو فراموش نکنید: " يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ ......." و حال آنکه قرآن، کتاب هدایت بخش انسان در تمامی زمانها است/.
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
      3 6
      ولایت مطلق از آن خداست ، اولی الامر هم منظور ولایت مطلقه فقیه نیست ، مگر ما محجوریم که شامل حال ولایت مطلق بشیم
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    6 1
    تاریخ دلار جهانگیری را فراموش نخواهد کرد
  • میرک IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 1
    خجالت هم چیزخوبیه.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    5 8
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • DE ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 0
    حجریان: «ولایت فقیه» مطلقه نیست و امر مولوی ندارد!فقط امریکا ابرقدرت مطلقه است وامر او واجب العطاعه .به جان جان کریه باور کن. جورج سوروس هم شاهده.
  • ایرانی IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    9 7
    به خداوندی خدا اگر زمان شاه پهلوی بود " بز " هم برای چراندن دست اینها نمیدادند... اصلاح طلبان بزدل...
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
      1 0
      الان که در جمهوری اسلامی که خوب دارن جولان میدن !!!! شاه رو ول کن
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    14 0
    «در خبرها آمده که سه نفر از متهمان ماجرای سلطان کاغذ فرار کردند. ..... حالا این چیست که سلطان می سازد؟ این دلار 4200 تومانی است، رانت هاست، نبود شفافیت و... است مثل این که یک کامیون پول را وسط شهر خالی کنیم و هرکسی پول برداشت دستگیرش کنیم!» کاربری نوشته: «راست میگه. از بین بردن رانت راه اصلی خشکاندن ریشه هر گونه سلطان و سلطان سازی است».
  • مجید IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    10 0
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • بهرام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 0
    مسبب تمام نا کار آمدی این مملکت این بد فرم است
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 1
    حجاریان نمی دانی اگر هر حرفی را بزنی ولو حق اما با منافع قوم مردم در تضاد باشد تورا بی دین وکافر میخوانند.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    1 0
    با سلام،چپ و راست،،،به هم اهانت نکنید لعنت بر این قدرت،،،بفکر مردم بد بخت باشید،،،
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    1 0
    سلام بر فدائیان اسلام شهید نواب صفوی و یاران نواب صفوی
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    2 1
    زیر سوال بردن ولایت مطلقه فقیه و زدن اصلی ترین ستون نظام اسلامی در دستور محور و مثلث شرارت امریکا انگلیس و رژیم جعلی قرار گرفته است . ولایت مطلقه فقیه :خاریست در چشمان دشمنان قسم خورده ایران اعم از شیطان بزرگ امریکا، روباه پیرو فرتوت انگلیس، رژیم کودک کش جعلی صهیونیستی غاصب که با اعتراف اجباری کارشناسان و اندیشمندان وصاحب نظران غربی ،عبری ،عربی واروپایی در حال احیا مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران و تثبیت فعلا تا دریای مدیترانه میباشند ایا برای جلوگیری از تثبیت قدرت منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و حاکمیت ولایت مطلقه فقیه و خصوصا شخص رهبری نباید توطعه گران و منافقان در صدد حذف ولایت مطلقه فقیه در زمان حیاتی کنونی باشند؟؟؟؟
  • DE ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    1 0
    اقای حجاریان تا وقتی که ولایت فقیه ، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان هست راه جاده صاف کن های امریکایی و دیکتاتوری بسته هستش و انقلاب به مسیر حرکتی خودش ادامه میده. خیالتون رو راحت کنیم و آب پاکی رو دستتون بریزیم. تو یک نفری میخوای همه رو از بین ببری ؟ ضد انقلاب نتونست. حرفهای ضد انقلاب رو تکرار نکنید. مردم نهادهای نظارتی انقلابی شون رو دوست دارند. شما اگه مشکلی ندارید چرا از نظارت (بر امور کشور و نحوه تصمیم گیری ها بر اساس مسیر انقلاب) بدست این نهادهای قانونی ، زائیده از بطن انقلاب میترسید ؟
  • ناشناس IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
    0 0
    بنظر می ر سد این به اصطلاح طلبان دارن برای سال 98 آمده میشوند
  • پازن IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    0 1
    سلام اقای حجاریان عزیز مواظب باش حرف راست تلخ است بس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس